Vilken bas och när är den deggad?Catawiki levererar bra pris i vanlig ordning. Lanson på Jero.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken bas och när är den deggad?Catawiki levererar bra pris i vanlig ordning. Lanson på Jero.
2014Vilken bas och när är den deggad?
Godtycklig prestige, vintage från bättre år, sen mår inte vanlig NV direkt dåligt av 5-10 års lagring heller (oftast).Vilken är ert tips på exklusiva champagne att lagra i 10+ år?
Vad lägger du i begreppet exklusiv? Tillverkad i liten mängd? Högt pris? Fin, välkänd etikett som folk känner igen?Vilken är ert tips på exklusiva champagne att lagra i 10+ år?
TackVad lägger du i begreppet exklusiv? Tillverkad i liten mängd? Högt pris? Fin, välkänd etikett som folk känner igen?
Jag hade kört på odlarprestige. Blanda lite på systemet. Kanske en Orpale, en Alfred Gratien Cuvée Paradis och en Guy Charlemagne
Mesnillésime Grand Cru. Då har du tre fina flarror för några hundringar mer än EN flaska Krug betingar.
Edit. Passus dock för att lagra i 10+. Vill du vara helt säker på det är det nog smartas att följa rådet från herrn ovan.
Håller helt med, sen iom att det stod "exklusiva" tänkte jag att det kanske handlade om investering o då är det säkert, Dompa, Krug, Cristal, Comtes de champagne, Blanc de millenaires, Bolly R.D., Clos St-Hilaire eller dylikt som gäller om man räknar med att ev tjäna pengar på det. (sen är det väl räknat på att det oftast egentligen är ganska dålig avkastning på det som ändå är ganska vanliga viner har jag för mig, typ bättre (men tråkigare så klart) att sätta pengarna på börsen.)Vad lägger du i begreppet exklusiv? Tillverkad i liten mängd? Högt pris? Fin, välkänd etikett som folk känner igen?
Jag hade kört på odlarprestige. Blanda lite på systemet. Kanske en Orpale, en Alfred Gratien Cuvée Paradis och en Guy Charlemagne
Mesnillésime Grand Cru. Då har du tre fina flarror för några hundringar mer än EN flaska Krug betingar.
Edit. Passus dock för att lagra i 10+. Vill du vara helt säker på det är det nog smartas att följa rådet från herrn ovan.
Hur länge kan man lagra en Blanc de millenaires?Håller helt med, sen iom att det stod "exklusiva" tänkte jag att det kanske handlade om investering o då är det säkert, Dompa, Krug, Cristal, Comtes de champagne, Blanc de millenaires, Bolly R.D., Clos St-Hilaire eller dylikt som gäller om man räknar med att ev tjäna pengar på det. (sen är det väl räknat på att det oftast egentligen är ganska dålig avkastning på det som ändå är ganska vanliga viner har jag för mig, typ bättre (men tråkigare så klart) att sätta pengarna på börsen.)
Sen om det nu är för att dricka så bör man kanske försöka smaka ngt äldre oxå så att man är säker på att man kommer gilla det efter 20 år i källaren. En av mina bästa skumpa upplevelser var en gammal standard Bolly special cuvée som jag "råkat" lagra genom att glömma bort den i ett flyttlass i nästa 10 år, var riktigt kul o jättegod att dricka.
Beror på årgångHur länge kan man lagra en Blanc de millenaires?
Så det kan skilja många år beroende årgång? Hur vet man hur länge man kan lagra? Vad beror max lagringstiden på?Beror på årgång
Cellartracker brukar vara bra på drickfönster då de tar in info från både vanliga användare och ”experter”. Självklart bör det tas med en nypa salt men ändå en bra indikation. Tror även Vivinos betaltjänst ger drickfönster. Ofta är de bästa åren med exceptionella druvor de som är bäst att lagra men det finns självklart undantag. Sen påverkar även lagringsförhållanden, flaskstorlek mm mm. Perfekt ämne att nörda ner sig i.Så det kan skilja många år beroende årgång? Hur vet man hur länge man kan lagra? Vad beror max lagringstiden på?
Meunier, spännande.. har aldrig testat meunier i ren form.
Omdelbart efter popp domineras nosen av godis (skumbanan, päronsplitt och Festis kaktus) och munnen av ek och lime. Upplevs inte för torr. Bra balans. Det här är kul champagne med potential för utveckling både på kort (timmar) och lång (5-10år?) sikt.
Fanwine?
Omdelbart efter popp domineras nosen av godis (skumbanan, päronsplitt och Festis kaktus) och munnen av ek och lime. Upplevs inte för torr. Bra balans. Det här är kul champagne med potential för utveckling både på kort (timmar) och lång (5-10år?) sikt.
Yes.Fanwine?
Inget jag föredrar generellt men det finns helt klart undantag. Egly Ouriet Les Vigne de Vrigny tex är mycket bra. Denna påminner rätt mycket om den (lite vanskligt att jämföra från minnet men men...). Egly dock helt utan ekbehandling.Meunier, spännande.. har aldrig testat meunier i ren form.