• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Raste

Cartier
Pledge Member
sticker ut som i extra bra?
Precis, i princip är det "köp alla 2008 du kommer över". Så bra är den! Men det är en årgång som behöver en hel del tid för att utvecklas att bli sagolik.

Hört att många producenter framhåller att 2015 kommer att vara bästa årgången sedan 1947, så kan vara värt att hålla utkik efter den med när den landar.
Absolut, globalt för vinindustrin var 2015 en grym årgång med vansinnig potential och då även för champagne. Sjukt varmt och torrt så inte en årgång med stora skördar, men det årgångsbubbel som kommer ut blir mycket spännande att bekanta sig med.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Precis, i princip är det "köp alla 2008 du kommer över". Så bra är den! Men det är en årgång som behöver en hel del tid för att utvecklas att bli sagolik.



Absolut, globalt för vinindustrin var 2015 en grym årgång med vansinnig potential och då även för champagne. Sjukt varmt och torrt så inte en årgång med stora skördar, men det årgångsbubbel som kommer ut blir mycket spännande att bekanta sig med.
Som jag förstått det är det långt viktigare med ordentlig mognad än stor skörd i områden med restrektiva regler för hur många hektoliter per hektar man får producera, så detta bör väl gynna champagne mer än de flesta distrikt?
 
Senast ändrad:

Raste

Cartier
Pledge Member
Som jag förstått det är det långt viktigare med ordentlig mognad än stor skörd i områden med restrektiva regler för hur många hektoliter per hektar man får producera, så detta bör väl gynna champagne mer än de flesta distrikt?
För smaken/kvalitén - absolut, men med en liten skörd så blir det som en stålrolle: högre efterfrågan än tillgång = höga priser och svårt att få tag i till list :p. Mycket 2015 kommer således mest gå till restauranger och resten säljas dyrt(dyrare).
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För smaken/kvalitén - absolut, men med en liten skörd så blir det som en stålrolle: högre efterfrågan än tillgång = höga priser och svårt att få tag i till list :p. Mycket 2015 kommer således mest gå till restauranger och resten säljas dyrt(dyrare).
Ja blev skörden så liten så blir det ju helt klart problematiskt.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kunde inte hålla mig efter alla hyllningar både här o av officiella experter!
dompa.jpg

Då ska man bara vänta en 10-20 år oxå...
(Men köpte Taittinger Millesime 2013 oxå som ska vara riktigt bra enligt Decanter och dessutom kanske bara behöva 2-3 år på rygg.)
 

MR-WJ

Omega
Kunde inte hålla mig efter alla hyllningar både här o av officiella experter!
dompa.jpg

Då ska man bara vänta en 10-20 år oxå...
(Men köpte Taittinger Millesime 2013 oxå som ska vara riktigt bra enligt Decanter och dessutom kanske bara behöva 2-3 år på rygg.)
Uff, vänta är ju de värsta som finns. Förstår inte er som har tålamod till det. haha
Oavsett så är det ju såklart värt det när vinet har utvecklats fullt ut, jag handlar dock hellre på auktioner i de fallet ;)
 
Min bror älskar god mat och dryck trots små inkomster. Han hjälpte mig att måla mitt hus och jag tänkte tacka honom med en flaska Dom Perignon. Ser nu att ämnet DP 2008 diskuterats flitigt senaste sidan. På Systembolaget verkar det bara finnas några flaskor kvar i några få butiker och ingen inom 40 mil från där jag bor. Det verkar heller inte gå att beställa till sitt lokala Systembolag. Hur får man tag på en flaska eller två?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Min bror älskar god mat och dryck trots små inkomster. Han hjälpte mig att måla mitt hus och jag tänkte tacka honom med en flaska Dom Perignon. Ser nu att ämnet DP 2008 diskuterats flitigt senaste sidan. På Systembolaget verkar det bara finnas några flaskor kvar i några få butiker och ingen inom 40 mil från där jag bor. Det verkar heller inte gå att beställa till sitt lokala Systembolag. Hur får man tag på en flaska eller två?

Du kan gå till ditt lokala SB och be de ringa till en annan butik, fungerade för mig iallafall när ett vin jag ville ha bara fanns i en annan butik men slut hos leverantör
 

Zingo

Rolex
Min bror älskar god mat och dryck trots små inkomster. Han hjälpte mig att måla mitt hus och jag tänkte tacka honom med en flaska Dom Perignon. Ser nu att ämnet DP 2008 diskuterats flitigt senaste sidan. På Systembolaget verkar det bara finnas några flaskor kvar i några få butiker och ingen inom 40 mil från där jag bor. Det verkar heller inte gå att beställa till sitt lokala Systembolag. Hur får man tag på en flaska eller två?
Torde komma in igen på bolaget. Annars valfri flygplats (nån bekant kanske är ute och flyger i närtid) eller beställ från utländsk sida, blir dock lite dyrare än bolaget och du bör beställa lite fler flaskor vid tanke på frakten.
 
Topp