• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Zingo

Rolex
Låter ju onekligen väldigt bra. Stort tack för tipset!
Bra att känna till är att minimiantalet är fem lådor, vilket i och för sig kanske inte är ett problem alternativt går snabbt att komma upp i. Även bra att känna till är att gigantiska lådor där flaskorna ligger i större presentförpackningar (ex dompa) räknas en låda med 6 flaskor som ett kolli (dvs då blir det bara 6 flaskor på den 12 flaskor enheten).
 

Hawk100

Rolex
Hur länge vågar ni lagra era vintage? Fick igår lära mig den grova tumregeln att de kan sparas lika länge till som de legat på jästfällning....
Men jag har ett dussin 2008:eek:r som jag tänkte öppna två i taget när min son (född 08) fyller 20, 30, 40 o 50. Kommer de vara dåliga redan på 30-årsdagen? Eller blir de bara mer komplexa o fylliga? Jag gillar bärnstensfärgade, portvinsaktiga och fylliga champagner, men kommer de dö helt o tappa all smak efter 10-15 år???
 
Hur länge vågar ni lagra era vintage? Fick igår lära mig den grova tumregeln att de kan sparas lika länge till som de legat på jästfällning....
Men jag har ett dussin 2008:eek:r som jag tänkte öppna två i taget när min son (född 08) fyller 20, 30, 40 o 50. Kommer de vara dåliga redan på 30-årsdagen? Eller blir de bara mer komplexa o fylliga? Jag gillar bärnstensfärgade, portvinsaktiga och fylliga champagner, men kommer de dö helt o tappa all smak efter 10-15 år???
50 år kan vara extremt svår! Då tipsar jag om portvin ist!
Du gillar juh smaken och håller med!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Lite nytt. Ska bli kul att prova en 100% pinot meunier. Första gången för en novis som jag.
IMG_20200722_131622.jpg
 

Hawk100

Rolex
Testade den här idag och blev väldigt nöjd!! Precis min smak! Kommer tydligen från byn där Dom Pèrignon bodde.
Finns mer att läsa här:
https://champagnebonden.se/product/abbatiale-premier-cru/
5249ED00-0BC1-42B4-B2BB-AFA227B552FC.jpeg

Jag beställde direkt två till....
(Jag har ingen koppling till importören av detta men gillar många av de olika bubbel han rekommenderar/importerar.... Ses detta som ”reklam” får väl admin meddela mig och ta bort inlägget!)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Testade den här idag och blev väldigt nöjd!! Precis min smak! Kommer tydligen från byn där Dom Pèrignon bodde.
Finns mer att läsa här:
https://champagnebonden.se/product/abbatiale-premier-cru/
5249ED00-0BC1-42B4-B2BB-AFA227B552FC.jpeg

Jag beställde direkt två till....
(Jag har ingen koppling till importören av detta men gillar många av de olika bubbel han rekommenderar/importerar.... Ses detta som ”reklam” får väl admin meddela mig och ta bort inlägget!)
Kul med odlarchampagne ju. Fortsätt bomba med bra tips :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Testade den här idag och blev väldigt nöjd!! Precis min smak! Kommer tydligen från byn där Dom Pèrignon bodde.
Finns mer att läsa här:
https://champagnebonden.se/product/abbatiale-premier-cru/
5249ED00-0BC1-42B4-B2BB-AFA227B552FC.jpeg

Jag beställde direkt två till....
(Jag har ingen koppling till importören av detta men gillar många av de olika bubbel han rekommenderar/importerar.... Ses detta som ”reklam” får väl admin meddela mig och ta bort inlägget!)

Det blev en beställning - tack för tips!
 

Hawk100

Rolex
A89B4BF9-1AD5-4119-8E1B-E536BD98A64B.jpeg

Det blev den här i kväll, men tycker att Abbatialen ovan är snäppet bättre o fylligare. Hoppas mina övriga Cousinat 2008 mognar ytterligare innan nästa par ska öppnas om 6 år och nästa par därefter om 8, 18, 28 och 38 år.....
 
R

Red Scream

Guest
Tjao! Det blir nog trots allt en resa till Champagne senare i höst. Någon som har något bra restaurangtips? Vi tänker ta ett (eller möjligtvis två) storhus, men annars ska vi nog mest se om vi kan besöka mindre odlare (typ Leclaparte, Paul Dethune, Vilmart, vad som går). Och njuta av maten och vinet! :D
 

Zingo

Rolex
Tjao! Det blir nog trots allt en resa till Champagne senare i höst. Någon som har något bra restaurangtips? Vi tänker ta ett (eller möjligtvis två) storhus, men annars ska vi nog mest se om vi kan besöka mindre odlare (typ Leclaparte, Paul Dethune, Vilmart, vad som går). Och njuta av maten och vinet! :D
Selosse restaurang. :cool:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det någon som vet om/hur man kan bevaka när SBs ’tillfälligt slut’-sortiment kommer in i lager igen? Vill beställa 79524.
 
Topp