• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Tjao! Det blir nog trots allt en resa till Champagne senare i höst. Någon som har något bra restaurangtips? Vi tänker ta ett (eller möjligtvis två) storhus, men annars ska vi nog mest se om vi kan besöka mindre odlare (typ Leclaparte, Paul Dethune, Vilmart, vad som går). Och njuta av maten och vinet! :D
Låter mycket trevligt. Var där hösten 2018. Två nätter på bla Hotel les Avises. Restaurangen var mycket bra. Skulle jag åka tillbaka så är en middag där given. Plus att det är kul att dricka just Selosse på plats. Bodde annars i Epernay och skulle då rekommendera La cave a champagne. Riktig gott och en mycket imponerande vinlista. Boka gärna i god tid då många restauranger var fullbokade. Ett annat måste är Perching bar. Mycket romantiskt att överraska sin partner med. Frun älskade det. Inga barn är välkomna, kan vara bra att veta. Hopps ni får det härligt.

Låter mycket trevligt. Var där hösten 2018. Två nätter på bla Hotel les Avises. Restaurangen var mycket bra. Skulle jag åka tillbaka så är en middag där given. Plus att det är kul att dricka just Selosse på plats. Bodde annars i Epernay och skulle då rekommendera La cave a champagne. Riktig gott och en mycket imponerande vinlista. Boka gärna i god tid då många restauranger var fullbokade. Ett annat måste är Perching bar. Mycket romantiskt att överraska sin partner med. Frun älskade det. Inga barn är välkomna, kan vara bra att veta. Hopps ni får det härligt.
Tack så mycket! Jättefina tips! :)

88EA8AC1-A2DE-49BE-8D6E-D1BF049F8D07.jpeg

Tyckte att denna var riktigt trevligt, jag är ingen Champagnekännare men jag brukar gilla blanc de blancs, tror att jag tycker dom har lite mindre syra och lite mer fyllighet som tilltalar mig, kanske någon som kan dementera eller bekräfta mina novisa intryck :).

PSX_20200808_204031.jpg

Tyckte att denna var riktigt trevligt, jag är ingen Champagnekännare men jag brukar gilla blanc de blancs, tror att jag tycker dom har lite mindre syra och lite mer fyllighet som tilltalar mig, kanske någon som kan dementera eller bekräfta mina novisa intryck :).

PSX_20200808_204031.jpg
BdB blir ju krispigare och fräschare generellt. Syran vet jag faktiskt inte om den påverkas.

PSX_20200808_204031.jpg
Borde vara tvärtom dvs att du inte gillar BdB, speciellt inte ung sådan, vid beaktande av beskrivna smakpreferenser. :confused:

Borde vara tvärtom dvs att du inte gillar BdB, speciellt inte ung sådan, vid beaktande av beskrivna smakpreferenser. :confused:

Tror att det är jag som inte använder rätt terminologi. Denna är ju inte årgångsbetecknad men jag har nyligen druckit Nicolas Feuillatte BdB och den var från 2012, räknas det fortfarande som ungt?

Tror att det är jag som inte använder rätt terminologi. Denna är ju inte årgångsbetecknad men jag har nyligen druckit Nicolas Feuillatte BdB och den var från 2012, räknas det fortfarande som ungt?
Även icke årgångbetecknade brukar må bra av vila några år. Även den från 2012 är purung, troligen deggad i år eller förra. Tiden den får vila på flaska påverkar smak och doft.

Någon som vet när de byter årgång på Dom Perignon på Systembolaget?
Inte otydligt, men det är bara SB som vet om de tar in dessa eller inte. Om de inte angivit det på något släpp. Vilket de inte gjort.

Edit.
Du får hålla koll här.
https://www.systembolaget.se/lanseringar/nyheter-i-sortimentet/lanseringar/
Läste ngnstans att DP 2010 skulle komma till bolaget i mitten på september, lyckas dessvärre inte hitta källan nu.

Tillbaka
Topp