• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Blev en flaska Guldkula i kväll. Har testat den förut och blev då besviken.... Tyvärr samma resultat i kväll! Inte min smak helt klart...... :wtf:
Trist!! Men det finns ju tack o lov en hel massa annat gott att testa där ute....:D

Kvällens mat och dryck :)

IMG_20200706_183836.jpg

74D628E4-76D3-42EF-A8CE-5B52912CD80D.jpeg

Krug 168 på Frantzen. Mycket bra.

Pol Roger Winston Churchill 2000 på riche innan, inte min smak tyvärr
Lustigt det där med Pol Roger. Jag kan inte heller säga att jag är särskilt förtjust i deras champagner. Lite ironiskt också då det är KLINISKT rent inne i deras anläggning, men champagnerna - enligt min uppfattning - har en liten lätt ton av dy. Enbart ståltank (ingen ek sedan 70-talet typ) och datoriserad temperaturkontroll. Jämför då med Bollinger där det mesta jäser på gamla ekfat enligt principen "Ah phff, we jast crush de berries and let them ferment" och sedan får du underbar champagne på det.

Favorit Cavan, med bra flaskålder. Degorgerad hösten 11. Riktigt bra, nougat, perfekt balanserad utan att gå över åldersmässigt.
Numer buteljeras det under nya DO Conca del Riu Anoia.
C77BCB91-BDF8-44EF-B33A-02216D43F373.jpeg

Favorit Cavan, med bra flaskålder. Degorgerad hösten 11. Riktigt bra, nougat, perfekt balanserad utan att gå över åldersmässigt.
Numer buteljeras det under nya DO Conca del Riu Anoia.
C77BCB91-BDF8-44EF-B33A-02216D43F373.jpeg
Ja den är riktigt bra, spöar en hel del champagne enligt mig. Knep ett gäng flaskor av deras Rose bubbel nu på bolagets småpartier, provade en flaska igår, väldigt bra o små fina bubblor.

Fråga nr 1.
Ngn som har bra tips på sidor man kan beställa halvflaskor från? Vill helst inte öppna helflaskor! Blir juh en del som går till spillo när man är småbarnsförälder och det känns onödigt.
Fråga nr 2.
Någon som är intresserad av att dra ihop ett gäng och åka på champange tur och inköp?

Fråga nr 1.
Ngn som har bra tips på sidor man kan beställa halvflaskor från? Vill helst inte öppna helflaskor! Blir juh en del som går till spillo när man är småbarnsförälder och det känns onödigt.
Fråga nr 2.
Någon som är intresserad av att dra ihop ett gäng och åka på champange tur och inköp?
Köp en champagne återförslutare så kan du ta ett par glas om dagen tills flaskan är slut. Bubblorna försvinner inte och du får automatiskt prova hur vinet utvecklas med lutning. Jag har bla en sån här som fungerar riktigt bra tycker jag:
https://www.atelierduvin.com/en/product/bubble-indicator/

Hur förvarar ni eran champagne som ska ligga länge? Har för närvarnade inte plats med med en stor vinkyl/vinskåp. Funderar på en sådan här.
https://vinlagring.se/performance-mw95sbs-vinkyl.html
Screenshot_20200718_110344_com.android.chrome.jpg

Är ju ingen stor kostnad så vill man uppgradera efterhand när mer plats finns är det ju bara att göra det. Vin ska ju lagras mörkt, står att glaset är uvskyddat. Räcker det eller bör det täckas för?

Hur förvarar ni eran champagne som ska ligga länge? Har för närvarnade inte plats med med en stor vinkyl/vinskåp. Funderar på en sådan här

Är ju ingen stor kostnad så vill man uppgradera efterhand när mer plats finns är det ju bara att göra det. Vin ska ju lagras mörkt, står att glaset är uvskyddat. Räcker det eller bör det täckas för?
Jag hade letat efter en vibrationsfri kyl med trähyllor. Tänk även på att champagneflaskor är större. Du får in hälften av det som anges, beroende på hur hyllorna kan placeras.

Jag hade letat efter en vibrationsfri kyl med trähyllor. Tänk även på att champagneflaskor är större. Du får in hälften av det som anges, beroende på hur hyllorna kan placeras.
Helt riktigt! Jag har en temptech mindre modell och ha mest champange i den.
Nu letar jag lagringsskåp ist, kostar en 30k, men ingen stress när den börjar bli full 150-300 flaskor :p och dessutom optimala förhållanden.

Hur förvarar ni eran champagne som ska ligga länge? Har för närvarnade inte plats med med en stor vinkyl/vinskåp. Funderar på en sådan här.

Hur länge du har tänkt att lagra flaskorna påverkar svaren.

Jag anade att det ryms färre flarror. Kostar en vibrationsfri huggorm? Och är de stora? Denna är tänkt som tillfällig (~5år) innan jag köper något mer rejält och permanent.

Hur länge du har tänkt att lagra flaskorna påverkar svaren.
Fem till femton år. Eller är det lika bra att köra botten på garderoben om man inte skaffar ett ordentligt vinskåp? Inget är tänkt som investering. Allt ska drickas! :)

Jag anade att det ryms färre flarror. Kostar en vibrationsfri huggorm? Och är de stora? Denna är tänkt som tillfällig (~5år) innan jag köper något mer rejält och permanent.

Fem till femton år. Eller är det lika bra att köra botten på garderoben om man inte skaffar ett ordentligt vinskåp? Inget är tänkt som investering. Allt ska drickas! :)
Den är så liten och flaskorna ska sparas så länge, svår ekvation. Ett alternativ är att komplettera med skåp och/eller lådförvaring hos någon av de externa aktörerna om du vill lagra så att mognadstoner kommer fram.

Lösningen är lådförvaring hos MFW, Magnusson Fine Wine. Fullförsäkrad, dokumenterad, mörker, konstant 11 grader och såklart stentråkigt. Kostar väl ca 23 kr/12-låda och månad, så om du har två sexpack av något (max två olika) går de in som en 12-låda. Din årskostnad för lådan blir då 270 kronor eller 23 kr/flaska och år. Din tilltänkta vinkyl har kapacitet för 34 flaskor, säg för enkelhetens skull att du får in 24 champagneflaskor. Med den utgångspunkten når du pay-off (tydligen förbjudet ord men men...) efter ca nio år. Give or take såklart.

Gårdagens lineup för att testa lite 2012:
33740.jpg

Cristal var bäst som stand alone med jag hade lätt föredragit Bollinger till mat, typ gratinerad hummer eller liknande.
Starck editionen var riktigt citrus crispig och fräsch, väldigt bra oxå. Pol Roger var nästan söt i sammanhanget.

Lösningen är lådförvaring hos MFW, Magnusson Fine Wine. Fullförsäkrad, dokumenterad, mörker, konstant 11 grader och såklart stentråkigt. Kostar väl ca 23 kr/12-låda och månad, så om du har två sexpack av något (max två olika) går de in som en 12-låda. Din årskostnad för lådan blir då 270 kronor eller 23 kr/flaska och år. Din tilltänkta vinkyl har kapacitet för 34 flaskor, säg för enkelhetens skull att du får in 24 champagneflaskor. Med den utgångspunkten når du pay-off (tydligen förbjudet ord men men...) efter ca nio år. Give or take såklart.

Det förutsätter att man bor i Stockholm, eller finns det på flera platser i landet?

Låter ju onekligen väldigt bra. Stort tack för tipset!

Tillbaka
Topp