• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Dagens och semesterns sista champagne. Är inte helt övertygad ännu men vi får se...
IMG_20210810_171517.jpg

Edit. Tycker vinet har vuxit markant dag två. Har blivit mycket komplexare både i näsan och munnen. Kommer köpa igen.

Spec: Palais des Dames är Bernard Tornays prestige-champagne – Grand Cru, 50% PN, 50% CH, basår 2007 med 30% reservvin från 2004, 2005 och 2006. Degorgerad november 2017, dosage 8 g/l.

Senast ändrad:
Efter rek från bla @hooods så blev det denna ikväll:
20210813_183113.jpg

Mycket bra måste jag säga, slår rätt högt över sitt pris. Kan bli en ny goto skumpa när man inte har ngt bättre för sig.

Blev inte den för mig ikväll då sambon ville prova en annan av sommarens köp.

Lite dyrare än Jacquart och en brut nature så lite stramare men den var riktigt god och kan rekommenderas.

20210813_195313.jpg

Hur torr upplevs den? Jag blir lite nervös när det är extra brut (4 g dosage). Jag har inte fallit flr Brut natur men borde jag ändå testa denna??
Skulle säga att jag blev lite förvånad när jag drack första glaset, hade verkligen inte trott den var extra brut utan snarare Brut på kanske 6-9 g/l. Gillar heller inte 0 dosage hittills av de jag provat, men denna var fantastiskt lättdrucken och god.

Ogillar osockrat bubbel också. Men den här är bra, riktigt bra. Lätt ekad och sen 4 år på flaska. Färdig att dricka redan.
Skulle säga att jag blev lite förvånad när jag drack första glaset, hade verkligen inte trott den var extra brut utan snarare Brut på kanske 6-9 g/l. Gillar heller inte 0 dosage hittills av de jag provat, men denna var fantastiskt lättdrucken och god.
Tack, då får det bli att testa en eller ett par flaskor…..👍

Då jag har börjat samla på mig fler flaskor började jag fundera på en bättre lösning än att ha flaskorna ståendes huller om buller nere i källarförrådet. Den primära idén var att köra på några lösa vinställ. Efter ett supertrevligt besökt på Wine & Barrels började jag kolla på mindre vinkylar. Denna modell rekommenderades.

Vad tycker ni? Låter ju självklart säkrare samt mer bekvämt med en riktigt vinkyl. Då behöver jag inte tänka på de olika parametrar som är viktiga för vinlagring (temperatur, luftfuktighet osv.), vilket också är lite krångligt med tanke på att det inte är en fullgod vinkällare utan ett enklare förråd i källarplan. Sedan är det roligt att kunna spontant kunna öppna en nedkyld flaska, jämfört med den planering som krävs när man lagrar de på enklare vis. Vad tänker ni annars kring självaste kylskåpsmodellen? :)

Då jag har börjat samla på mig fler flaskor började jag fundera på en bättre lösning än att ha flaskorna ståendes huller om buller nere i källarförrådet. Den primära idén var att köra på några lösa vinställ. Efter ett supertrevligt besökt på Wine & Barrels började jag kolla på mindre vinkylar. Denna modell rekommenderades.

Vad tycker ni? Låter ju självklart säkrare samt mer bekvämt med en riktigt vinkyl. Då behöver jag inte tänka på de olika parametrar som är viktiga för vinlagring (temperatur, luftfuktighet osv.), vilket också är lite krångligt med tanke på att det inte är en fullgod vinkällare utan ett enklare förråd i källarplan. Sedan är det roligt att kunna spontant kunna öppna en nedkyld flaska, jämfört med den planering som krävs när man lagrar de på enklare vis. Vad tänker ni annars kring självaste kylskåpsmodellen? :)
Ska du lagra så köp ett lagrinsskåp. Ska du ha för att servera i rätt temperatur, köp en kyl.

Edit.
Typ samma pengar, för ett lagrinsskåp.

Var också inne på en CaveCool. Men då jag inte hittar några recensioner eller någonting kring dem så vågade jag inte köpa. Det enda jag fick som svar var "de är populära i Danmark". Men hittar fortfarande inte några recensioner.

De kanske funkar superbra, har ingen aning. Men hade satsat på något mer välkänt märke.

Ska du lagra så köp ett lagrinsskåp. Ska du ha för att servera i rätt temperatur, köp en kyl.

Edit.

Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har till exempel inte plats för ett både och. Och egentligen inte ett skåp öht. Antar att det är bättre att ha dem i en vinkyl än i lägenheten som är 23 grader.

Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har till exempel inte plats för ett både och. Och egentligen inte ett skåp öht. Antar att det är bättre att ha dem i en vinkyl än i lägenheten som är 23 grader.
Ska du dricka inom några år så ingen fara alls. Jag har mina i ett förråd, isolerat och värme. Men blir 20c på sommaren. Håller det på 12c på vintern. De mognar bara snabbare. Det viktigaste är jämn temperatur och skyddat från sol typ.
Men ska du köpa något så köp ett lagringsskåp. Jag har inte fått tummen ur ännu....

Edit.
Vad är skillnaden? Håller inte lagringskåp någon lägre temperatur?

Var också inne på en CaveCool. Men då jag inte hittar några recensioner eller någonting kring dem så vågade jag inte köpa. Det enda jag fick som svar var "de är populära i Danmark". Men hittar fortfarande inte några recensioner.

De kanske funkar superbra, har ingen aning. Men hade satsat på något mer välkänt märke.
CaveCool är Wine & Barrels eget märke. Märket är ursprungligen från Danmark, så därav att de är större där. De har ett eget showroom/butik i Hammarby sjöstad. Besökte dem idag - supertrevliga!

Vad är skillnaden? Håller inte lagringskåp någon lägre temperatur?

CaveCool är Wine & Barrels eget märke. Märket är ursprungligen från Danmark, så därav att de är större där. De har ett eget showroom/butik i Hammarby sjöstad. Besökte dem idag - supertrevliga!

Har också besök, blev dock inte mycket klokare. :)

Jo, men är fritt från vibrationer, från kompressorn. Som är dåligt för vin under längre perioder.
Vad för temperatur håller ett lagringsskåp?

Är inte snacket kring vibrationer lite av en myt? Om man googlar runt lite så dyker det upp lite kring vibrationer samt dess påstådda effekt på vinlagring. Är dock verkligen ingen expert på området…

Vad för temperatur håller ett lagringsskåp?

Är inte snacket kring vibrationer lite av en myt? Om man googlar runt lite så dyker det upp lite kring vibrationer samt dess påstådda effekt på vinlagring. Är dock verkligen ingen expert på området…
Det beror på skåpet. Den jag länkade är lägst 10c.

En myt tror jag inte att det är. Men det finns lika många sanningar som myter om vin.

Därom tvistar de lärde. I "The World Atlas of Wine" (är alltid mitt facit) nämns bara temperatur, mörker och gärna lite fuktigt.
Rimligen mår inget vin bra av att utsättas för kraftiga vibrationer i 20 år. Men 5-10 år i en modern kyl? Jag TROR inte det gör någon skillnad. Verkar ju dock inte finnas något facit så är väl upp till var och en att bilda sig en uppfattning.

E5E60C1F-EAFD-4589-831B-89DC32B8CC84.jpeg

Blev en Launois igår, riktigt bra tycker jag.

Bra val, är en av dom bästa i fasta sortimentet i den prisklassen, förut gick det att få tag i samma från 2012 för en femtiolapp till och den var ett fynd men ser att den inte finns kvar att beställa, har en flaska kvar av den i förrådet som tur är för något speciellt tillfälle 🙂.

Tillbaka
Topp