• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Psykel

Patek
Tack för svaren! Det behöver inte nödvändigtvis vara Champagne, utan mousserande funkar fint. 🙂 Har druckit en del Prosecco, däribland Castelmare och tycker den är fin!

Inser nu att jag var otydlig och glömde nämna att halvflaskor funkar bra också inom det prisspannet. Syftet är att försöka vidga vyerna och smaka lite nytt.
Personligen har jag oftast prosecco och annat mousserande hemma för vardagsdricka, och kör champagne när jag vill unna mig lite extra.
Har en förkärlek till rosé, där Louis Bouillot är en prisvärd favorit: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-bouillot-778101/
Men har en Gosset Grand Rosé Brut hemma i kylen som ska korkas upp på måndag, då jag fyller år.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaren! Det behöver inte nödvändigtvis vara Champagne, utan mousserande funkar fint. 🙂 Har druckit en del Prosecco, däribland Castelmare och tycker den är fin!

Inser nu att jag var otydlig och glömde nämna att halvflaskor funkar bra också inom det prisspannet. Syftet är att försöka vidga vyerna och smaka lite nytt.
Denna tråd avhandlare bara Champagne. Finns en tråd för vin också.

Köp en massa olika. Testa vilka druvor du gillar, finns en del halvflaskor från de stora husen. Avstå Moët om det inte är en vintage, då kan det vara gott.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Halvflaska så är Roederer Brut Premier given. Den halvflaska tillsammans med Krug GC (!) som har minst påslag på literpriset.
Tack för tipset! Ska se till att testa under denna vecka. 🙂

Personligen har jag oftast prosecco och annat mousserande hemma för vardagsdricka, och kör champagne när jag vill unna mig lite extra.
Har en förkärlek till rosé, där Louis Bouillot är en prisvärd favorit: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-bouillot-778101/
Men har en Gosset Grand Rosé Brut hemma i kylen som ska korkas upp på måndag, då jag fyller år.
Låter som ett bra upplägg. Drack faktiskt just den rosén i förra veckan och den var mycket trevlig!

Denna tråd avhandlare bara Champagne. Finns en tråd för vin också.

Köp en massa olika. Testa vilka druvor du gillar, finns en del halvflaskor från de stora husen. Avstå Moët om det inte är en vintage, då kan det vara gott.
Tack för klargörandet, ska testa att ställa frågan om mousserande i den tråden och håller mig till Champagne här. 🙂
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Provade just Bonnet idag, tycker den var väldigt god sett till pris. Har märkt att jag gillar när det är stark majoritet av PN.
DSC_1764.JPG
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Brukar ni beställa champagne över nätet? Aldrig beställd alkohol på så sätt tidigare. Tog en titt på Vinotekets champgneutbud, men ser inte något roligt där (är förmodligen för novis, antar jag). Har ni några rekommendationer på hemsidor? :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Brukar ni beställa champagne över nätet? Aldrig beställd alkohol på så sätt tidigare. Tog en titt på Vinotekets champgneutbud, men ser inte något roligt där (är förmodligen för novis, antar jag). Har ni några rekommendationer på hemsidor? :)
Absolut! Har provat följande (med framgång):
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Absolut! Har provat följande (med framgång):
Tusen tack!

Är alla dessa enkla att beställa från? Tänker t.ex. med moms och så. Vinoteket t.ex. inkluderar ju alla avgifter vid beställning.
 
Ser att Taittinger cdc rosé från 2007 släpps på Systembolaget webb den 12/8. Frågan är om prislappen är hög kontra vad icke rosé gick för (dvs samma pris). Någon som testat den?
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Samma här! Nu är jag verkligen inte en champagnekännare på något sätt mer än jag tycker att det är gott eller inte, men den från 2013 var riktigt god och gjorde att jag ser fram emot att öppna en av de från 2009.
Ser mig inte heller som nån som har koll. Är det gott så är det gott, oavsett prisklass!:)
Finns så mycket att uppleva när det gäller champagne i stort och smått.
Har dock märkt att jag dras mycket till Blanc de Blanc. Har inte provat allt för många riktigt mogna champagner vilket jag ser fram emot. Dom mesta har legat från 2012 och framåt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ser mig inte heller som nån som har koll. Är det gott så är det gott, oavsett prisklass!:)
Finns så mycket att uppleva när det gäller champagne i stort och smått.
Har dock märkt att jag dras mycket till Blanc de Blanc. Har inte provat allt för många riktigt mogna champagner vilket jag ser fram emot. Dom mesta har legat från 2012 och framåt.
Testa denna.
 
Topp