Riktigt bra! Gillade dock den gamla etiketten bättre (utan herren på).
Blev en Launois igår, riktigt bra tycker jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt bra! Gillade dock den gamla etiketten bättre (utan herren på).
Blev en Launois igår, riktigt bra tycker jag.
Ja, har redan druckit 1 och har 4 kvar i källaren, tänkte komplettera med 2-3 st till tror jag. VZ15 är fantastisk nu och jag tror VZ16 kommer vara lika bra om 2 år.Någon som planerar att beställa PN VZ16 som säljstartas den 7/9?
Har några 15 hemma. Kommer försöka få tag i några av denna också.Någon som planerar att beställa PN VZ16 som säljstartas den 7/9?
Kul att du gillar den. Har inte provat varken 15 eller 16, men det blir definitivt att beställa hem. Hur var den nu tyckte du?Ja, har redan druckit 1 och har 4 kvar i källaren, tänkte komplettera med 2-3 st till tror jag. VZ15 är fantastisk nu och jag tror VZ16 kommer vara lika bra om 2 år.
Skulle säga ganska typisk Bollinger i stilen, men kanske ännu mer röda äpplen, brödigare o fylligare än deras special cuvée. 16 är lite mer ung i framtoningen än 15 så därför tror jag att den blir bäst om 2-3 år medan 15 är fantastisk nu (och säkert/förhoppningsvis ett gäng år frammåt).Kul att du gillar den. Har inte provat varken 15 eller 16, men det blir definitivt att beställa hem. Hur var den nu tyckte du?
Vad som är värt pengarna är väldigt svårt att svara på tycker jag... Är Krug, Cristal osv värt pengarna? (ibland kanske?) Jag tycker 15 är prisvärd, ca 300 kr mer än special cuvée.Var 15 värd pengarna? Tycker de är rätt saftigt prissatta. Eller så förstår jag inte riktigt produkten.
Hur ställer du den mot LGA och RD?Ja, har redan druckit 1 och har 4 kvar i källaren, tänkte komplettera med 2-3 st till tror jag. VZ15 är fantastisk nu och jag tror VZ16 kommer vara lika bra om 2 år.
Absolut och vill väl inte hamna i en sådan diskussion. Kanske inte riktigt hajar prissättningen bara. Ligger liksom mellan årgångsskumpa och prestige.Vad som är värt pengarna är väldigt svårt att svara på tycker jag... Är Krug, Cristal osv värt pengarna? (ibland kanske?) Jag tycker 15 är prisvärd, ca 300 kr mer än special cuvée.
RD är väl en liten annan liga kan man väl säga, men jämfört med LGA tycker jag nog 15 klara sig skapligt, båda är ju riktigt bra och har inte jämfört dem side-by-side samtidigt så lite svårt att säga exakt vilken jag skulle föredra i ett blindtest.Hur ställer du den mot LGA och RD?
Prissättning är alltid svårt att säga vad som är rätt o fel, men kanske precis där som PN VZ ska ligga; mellan årgång och prestige. Om man läser om den så är det ju väldigt mycket gamla reserv viner från magnum buteljer i den (har för mig att det är 50% om jag kommer ihåg rätt) och framtagen för att visa på riktigt bra Pinot Noir. Tycker som sagt att den är väldigt lyckad.Absolut och vill väl inte hamna i en sådan diskussion. Kanske inte riktigt hajar prissättningen bara. Ligger liksom mellan årgångsskumpa och prestige.
Gissar att du föredrar din skumpa ung och krispig. Inget rätt eller fel. Bara kalibrering för att få känsla av hur preferenserna hänger samman med mina egna då det underlättar för att tolka omdömen.RD är väl en liten annan liga kan man väl säga, men jämfört med LGA tycker jag nog 15 klara sig skapligt, båda är ju riktigt bra och har inte jämfört dem side-by-side samtidigt så lite svårt att säga exakt vilken jag skulle föredra i ett blindtest.
Mja, RD är ju jättefin, det är ju oftast Cristal oxå, gillar nog de mesta (utom zero dosage som jag inte hittat ngn som jag riktigt gillar än). Sen har jag inte haft privilegiet att prova en RD eller Cristal eller ngt annat som fått ligga i en källare i 20 år efter släpp än så länge, så kan inte uttala mig om dem. Har ett gäng olika 08 prestiger liggande i min källare nu som jag ska försöka låta ligga i +10 år iaf (minst ngn flaska iaf).Gissar att du föredrar din skumpa ung och krispig. Inget rätt eller fel. Bara kalibrering för att få känsla av hur preferenserna hänger samman med mina egna då det underlättar för att tolka omdömen.
Köper från typ överallt inom EU. Redogjorde för de som jag handlat skumpa och vin av i denna post tidigare:Kör ni Systembolaget el annan hovleverantör?
Jag ska jobba upp ett lager som ska kunna få ligga 5-20år. Några tips? Vi pratar prisklasser 500-1000 bagis stycket. Jag har äntligen köpt hus där jag ska bygga vinkällare.. där även skumpa ska få ligga och mysa.
Grymt bra links!Köper från typ överallt inom EU. Redogjorde för de som jag handlat skumpa och vin av i denna post tidigare:
Den stora tråden om Champagne
Tack för svaren! Det behöver inte nödvändigtvis vara Champagne, utan mousserande funkar fint. 🙂 Har druckit en del Prosecco, däribland Castelmare och tycker den är fin! Inser nu att jag var otydlig och glömde nämna att halvflaskor funkar bra också inom det prisspannet. Syftet är att försöka...klocksnack.se
Nice! Var det Sir Winston 2012 oxå? Spännande att LGA 12 slår den, var precis o hämta en flaska Sir Winston 2012 för jag har ett starkt behov av att prova den och har 6 eller 7 LGA 12 liggande i källaren, kanske ska ge mig på en jämförelse jag med.....Testade LGA 12 i helgen med tufft motstånd. Belle Epoque va stråt vassare men lätt match över Winston.
Bollinger är fantastiskt.
Bäst var dock Fleur de Passion 2010 enligt mig.
Vilken årgång på Belle Epoque?Testade LGA 12 i helgen med tufft motstånd. Belle Epoque va stråt vassare men lätt match över Winston.
Bollinger är fantastiskt.
Bäst var dock Fleur de Passion 2010 enligt mig.
Bollinger RD 2007 på PK-huset.Har lite att fira idag. Vilken prestige (ska drickas ikväll) bör jag köpa? Systembolagen i Sthlm som gäller. Tacksam för tips
Cristal 2013, Dom Perignon 2010, Bollinger RD 2007, Bollinger LGA 2012, Sir Winston 2012... alla verkar finnas på bolagen i Stockholm, verkade som Söderhallarna hade några flaskor av alla dessa. Så bara o välja o vraka, varför inte ta en av varje o fira ordentligt!?Har lite att fira idag. Vilken prestige (ska drickas ikväll) bör jag köpa? Systembolagen i Sthlm som gäller. Tacksam för tips
Bolinger RD 2007 eller krug om det ska drickas idag.Har lite att fira idag. Vilken prestige (ska drickas ikväll) bör jag köpa? Systembolagen i Sthlm som gäller. Tacksam för tips
Bollinger RD 2007 på PK-huset.
Konstaterat att det blir en RD. Kikat på att klippa den tidigare men inte fått tummen ur. Återkommer med bild och några ord ikväll…Cristal 2013, Dom Perignon 2010, Bollinger RD 2007, Bollinger LGA 2012, Sir Winston 2012... alla verkar finnas på bolagen i Stockholm, verkade som Söderhallarna hade några flaskor av alla dessa. Så bara o välja o vraka, varför inte ta en av varje o fira ordentligt!?
Njut. Jag är avis. Oftast för snål för att lägga så pass mycket på en flaska...Satan i gatan…
Aldrig provat RD tidigare, men snacka om att den lever upp till ryktet. Galet mycket tryck och kraft samtidigt som ingenting tar över. Riktigt fin balans rakt igenom med mycket röda äpplen, smör, torkad frukt och även en gnutta choklad mm mm. Utan tvivel det bästa jag druckit. Hade varit spännande att prova om den fått mogna ett antal år till. Får se om plånboken tillåter ytterligare en flaska som då får ligga några år… Tack för snabbt tips @zippan och @johpe!
Ser att den är extra brut. Hur torr upplevs den? Jag har blivit feg både med Brut Natur och Extra Brut efter några besvikelser…..Satan i gatan…
Aldrig provat RD tidigare, men snacka om att den lever upp till ryktet. Galet mycket tryck och kraft samtidigt som ingenting tar över. Riktigt fin balans rakt igenom med mycket röda äpplen, smör, torkad frukt och även en gnutta choklad mm mm. Utan tvivel det bästa jag druckit. Hade varit spännande att prova om den fått mogna ett antal år till. Får se om plånboken tillåter ytterligare en flaska som då får ligga några år… Tack för snabbt tips @zippan och @johpe!