• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Om man gillar Bollinger - vad rekommenderar ni att man testar då? Kanske något som är lite mer ”premium” (alltså snäppet över, behöver inte vara prestige). :)

Testat dessa två?
Philipponnat - Blanc de Noirs Extra Brut
Taittinger - Folies de la Marquetterie

Jag gillar båda, där kanske Philipponnat är den kraftigare av dem. Och Taittingeren är riktigt bra och förvånansvärt annorlunda mot deras standard NV. (båda finns på bolaget)

Testat dessa två?
Philipponnat - Blanc de Noirs Extra Brut
Taittinger - Folies de la Marquetterie

Jag gillar båda, där kanske Philipponnat är den kraftigare av dem. Och Taittingeren är riktigt bra och förvånansvärt annorlunda mot deras standard NV. (båda finns på bolaget)
Tack! Får kolla upp dem. :)
Charles Heidsieck tycker jag du skall prova.
Länge sedan jag drack. Är deras champagne också ekfatslagrad?

Ståltankat och 100% meunier, kan det vara något? Francis har ju rätt bra på det här med champagne ändå...
Det är gott! Mycket gott till och med. Balanserat, fruktigt och ganska komplext. Utmärkande är den sköna, krämiga munkänslan. En aningens bitterhet som stör mot slutet.
PXL_20230819_121339048.jpg

PXL_20230819_121453298.jpg

Tänkte addera en Krug till samlingen. Såg att somliga Systembolag fortfarande har kvar några flaskor Edition 170. Står dock inte så mycket på nätet när jag googlar om skillnader mellan 170 och 171. Några preferenser från er experter, eller är det sak samma?

Tänkte addera en Krug till samlingen. Såg att somliga Systembolag fortfarande har kvar några flaskor Edition 170. Står dock inte så mycket på nätet när jag googlar om skillnader mellan 170 och 171. Några preferenser från er experter, eller är det sak samma?
171 har väl bas 2015 som skall vara bra. Således bör 170 vara 2014.

Men jag gissar att alla är bra. Ge flaskan ett gäng år på rygg först.

168 var den jag drack senast som var alldeles för ung för att poppas 2021. Bas 2012.

Måste bara skriva av mig då Systembolagets höjning 1/9 var absurd i vissa fall. Jag hade läst om en höjning av vin på ca 1,5%.

Blev aningen förvånad när jag skulle köpa en flaska bubbel och den gått upp nästan 30%

Denna låg på 649kr och efter höjningen 899kr. Alltså 250kr upp. Jag kan nog tycka att det är jäkligt mycket.

Jag hade dock lite tur. Följande hände i lördags strax innan stängning.

Jag går in för att köpa en annan flaska och ser då att den gamla prislappen sitter kvar på hyllan så jag chansar lite och fyller korgen med samtliga kvarvarande flaskor och ställer mig i kön. Väl framme går ju så klart det nya priset in varpå jag hänvisar till etiketten på hyllan. Personen i kassan tittar och undrar om det är samma flaska och ringer butikschefen som kommer och konstaterar att de inte bytt etiketten och säger till personen i kassan att rabattera flaskorna med 250kr/st.
Happy days!!!

(Lite surt att en Bollinger nu på kort tid gått från 499kr till 599kr samt guldkula från 299 till 399.)

IMG_2365.jpeg

Måste bara skriva av mig då Systembolagets höjning 1/9 var absurd i vissa fall. Jag hade läst om en höjning av vin på ca 1,5%.

Blev aningen förvånad när jag skulle köpa en flaska bubbel och den gått upp över 20%.

Denna låg på 649kr och efter höjningen 899kr. Alltså 250kr upp. Jag kan nog tycka att det är jäkligt mycket.

Jag går in för att köpa en annan flaska och ser då att den gamla prislappen sitter kvar på hyllan så jag chansar lite och fyller korgen med samtliga kvarvarande flaskor och ställer mig i kön. Väl framme går ju så klart det nya priset in varpå jag hänvisar till etiketten på hyllan. Personen i kassan tittar och undrar om det är samma flaska och ringer butikschefen som kommer och konstaterar att de inte bytt etiketten och säger till personen i kassan att rabattera flaskorna med 250kr/st.
Happy days!!!

(Lite surt att en Bollinger nu på kort tid gått från 499kr till 599kr samt guldkula från 299 till 399.)

IMG_2365.jpeg
Klassiska rödtjutet Black Stallion har höjts från 219:- till 289:-
Goda 30% är stadig inflation, även om svenska kronan är en stor orsak.

Klassiska rödtjutet Black Stallion har höjts från 219:- till 289:-
Goda 30% är stadig inflation, även om svenska kronan är en stor orsak.
Har inte den legat på typ 239-259 ett tag? Har för mig att 219 var för typ 2-3 år sen när exempelvis les settiles kostade 199 nu efter senaste höjningen 329.

Blev aningen förvånad när jag skulle köpa en flaska bubbel och den gått upp nästan 30%

Happy days!!!

IMG_2365.jpeg
Du får köpa Henriot istället dem har ju legat på typ samma pris fram till nu då 2012 går på 699, vilket också enligt mig är ett bättre vin men det är ju subjektivt.:)

Har inte den legat på typ 239-259 ett tag? Har för mig att 219 var för typ 2-3 år sen när exempelvis les settiles kostade 199 nu efter senaste höjningen 329.
Den kan ha haft en mellannivå jag missat, men för dryga året sedan gick den upp från 199 till 219, så inte för så länge sedan i så fall. Galet ändå.

@Compiss
Ja, Jönköping är rätt trevlig.
Kul historia också!

Cervera har 25% på svarta priser så jag slog till på Zalto Bordeaux. Jag gillar Zalto och har ett antal universal och deras champagneglas men de har vairt slut väldigt länge men nu vips så både i lager och med rabatt.
1694148784878.png

Happy days!!!

IMG_2365.jpeg
Har nästan slutat köpa champagne pga nuvarande prisläget som i många fall är orimligt iaf för mig. En Moët för 519kr...?
Och helt ärligt är det inte mycket skillnad på en ung NV för 350 eller 600+ kr. De smakar ungefär detsamma allihop.
Det är först med lite ålder det börjar bli spännande. Skippar man ett par vanliga flaskor för 500-700 styck och köper något annat, billigare har man plötsligt till en prestige vilket även om det är dyrare såklart, är mer värt pengarna.

Var på provning för en tid sedan och vi började med en Cristal 2014. Då vi drack blint fick man gissa och nästan hälften av deltagarna trodde vi drack Cava.....Och så kostar den nästan tre tusen spänn.

Tillbaka
Topp