• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Ja priserna är på många håll löjliga. LP vintage är ett riktigt skräckexempel. Prestige har ju också stuckit på ett tramsigt sätt.
Nej, man får försöka hitta guldkornen, köpa när det är nedsatt och köra mer odlare. Det går ju fortfarande att hitta riktigt bra NV från odlare för rätt bra priser.

Apropå odlare, har ni några bra tips som man kan beställa?
På plats är nog Goutorbe min favorit i budgetsegmentet på 16€ flaskan (förra året, säkert dyrare i år).

Apropå odlare, har ni några bra tips som man kan beställa?
På plats är nog Goutorbe min favorit i budgetsegmentet på 16€ flaskan (förra året, säkert dyrare i år).
I den prisklassen har jag ingen koll men odlare (kanske någon av följande är NM) som fortfarande leverar bra för priset tycker jag är Vilmart, Bereche (köpte dock inte förra året, kanske skenat?), Paul Dethune, Andre Clouet ((NM?) upplever en del flaskvariation dock...), Andre Jacquart, Vve Fourny et Fils, Pierre Peters, R. Pouillon, Herve Dubois.
Tar gärna emot fler tips.

Senast ändrad:
Måste bara skriva av mig då Systembolagets höjning 1/9 var absurd i vissa fall. Jag hade läst om en höjning av vin på ca 1,5%.

Blev aningen förvånad när jag skulle köpa en flaska bubbel och den gått upp nästan 30%

Denna låg på 649kr och efter höjningen 899kr. Alltså 250kr upp. Jag kan nog tycka att det är jäkligt mycket.

Jag hade dock lite tur. Följande hände i lördags strax innan stängning.

Jag går in för att köpa en annan flaska och ser då att den gamla prislappen sitter kvar på hyllan så jag chansar lite och fyller korgen med samtliga kvarvarande flaskor och ställer mig i kön. Väl framme går ju så klart det nya priset in varpå jag hänvisar till etiketten på hyllan. Personen i kassan tittar och undrar om det är samma flaska och ringer butikschefen som kommer och konstaterar att de inte bytt etiketten och säger till personen i kassan att rabattera flaskorna med 250kr/st.
Happy days!!!

(Lite surt att en Bollinger nu på kort tid gått från 499kr till 599kr samt guldkula från 299 till 399.)

IMG_2365.jpeg
Köpte en sådan flaska med anledning av den enorma prishöjningen. Det verkar dock vara just den specifika flaskan som drabbats så hårt. Kollar vi på resterande delar av champagneutbudet har prishöjningen inte varit så hög denna gång.

I den prisklassen har jag ingen koll men odlare (kanske någon av följande är NM) som fortfarande leverar bra för priset tycker jag är Vilmart, Bereche (köpte dock inte förra året, kanske skenat?), Paul Dethune, Andre Clouet ((NM?) upplever en del flaskvariation dock...), Andre Jacquart, Vve Fourny et Fils, Pierre Peters, R. Pouillon, Herve Dubois.
Tar gärna emot fler tips.
Inte kanske vanlig NV, men såg att veuve clicquot extra brut extra old serie 3 släpps den 22 september för 699kr vilket är samma pris som när serie 1 släpptes i december 2018. Har inte testat den men läst några recensioner som talar för att det skulle kunna vara ett guldkorn i en skenande marknad.

Såg man till övriga champagner är som släpptes i december 2018 har det hänt en hel del… egly ouriet vignes de vrigny gick för ca 450kr den ligger väl på typ 750-800 idag?

Inte kanske vanlig NV, men såg att veuve clicquot extra brut extra old serie 3 släpps den 22 september för 699kr vilket är samma pris som när serie 1 släpptes i december 2018. Har inte testat den men läst några recensioner som talar för att det skulle kunna vara ett guldkorn i en skenande marknad.

Såg man till övriga champagner är som släpptes i december 2018 har det hänt en hel del… egly ouriet vignes de vrigny gick för ca 450kr den ligger väl på typ 750-800 idag?
Ja den drack jag häromveckan (Egly). Kostar 730kr, tror den höjdes med 30 spänn nu. Ej prisvärd.
Däremot släpps les premices för 550kr på fredag. Upp endast 10kr från maj 2021. Om den är bra kan jag dock inte uttala mig om, har inte poppat någon ännu. Liksom vignes de vrigny vinifierad på ståltank 😥.

Tycker för övrigt det är ett problem hos de stora husen, kopplat till prissättningar. Ofta enklare (sannolikt billigare vinifiering) som inte återspeglas i priset, snarare tvärt om. Diskrepansen mellan sannolik kostnad för produktion-kvalitet-njutning vs pris börjat bli aningen för stor. Undantag finns ju såklart.

Ja den drack jag häromveckan (Egly). Kostar 730kr, tror den höjdes med 30 spänn nu. Ej prisvärd.
Däremot släpps les premices för 550kr på fredag. Upp endast 10kr från maj 2021. Om den är bra kan jag dock inte uttala mig om, har inte poppat någon ännu. Liksom vignes de vrigny vinifierad på ståltank 😥.

Tycker för övrigt det är ett problem hos de stora husen, kopplat till prissättningar. Ofta enklare (sannolikt billigare vinifiering) som inte återspeglas i priset, snarare tvärt om. Diskrepansen mellan sannolik kostnad för produktion-kvalitet-njutning vs pris börjat bli aningen för stor. Undantag finns ju såklart.
Håller med!

Jag har några les premices som inhandlades 2021 men inte heller ploppat någon än. Men lite tråkigt med ståltank, men man ska väl inte uttala sig innan man har druckit den. Funderar på att chansa och fylla på förrådet.

Köpte en sådan flaska med anledning av den enorma prishöjningen. Det verkar dock vara just den specifika flaskan som drabbats så hårt. Kollar vi på resterande delar av champagneutbudet har prishöjningen inte varit så hög denna gång.
Stämmer. Oklart varför just denna drabbades. Guldkula ökade från 350 till 400 och Bollinger från 550 till 600 så där var ju ökningen betydligt högre än de annonserade 1,5 %.

Ja priserna är på många håll löjliga. LP vintage är ett riktigt skräckexempel. Prestige har ju också stuckit på ett tramsigt sätt.
Nej, man får försöka hitta guldkornen, köpa när det är nedsatt och köra mer odlare. Det går ju fortfarande att hitta riktigt bra NV från odlare för rätt bra priser.
Har sjukt dålig koll på varifrån man skall beställa. Tar gärna mot tips på sidor :)

Min fru har svagt intresse i ädlare drycker. Hon köper, om hon köper, nåt i fin flaska. Jag köpte en batch idag som hon kan ge bort el så utan att oroa sig för att jag har en annan tanke med drycken. 5 prosecco o cava. Märkt med Ok och en 😀.

Hon blev jätteglad och slipper oroa sig för att ta en flaska jag tänkt till stora firanden el som ska ligga på rygg ett tag.

IMG_4086.jpeg

IMG_2361.jpeg

Testade Jönköping idag efter att ha sett den här i tråden här om dagen. Har lite svårt att avgöra vad jag tycker om den dock. 🤔
Inte alls dum för en 300kr champagne, med tydlig fyllighet från PN och inte alls någon kraftig syra. Små bubblor men känns nästan pä gränsen till lite lätt avslagen.Eftersmaken försvinner rätt snabbt ut munnen och den lämnar inget riktigt bestående intryck känns det som.
Det finns absolut många (i mitt tycke) sämre champagner i det prissegmentet, så någon till kan nog hamna i mitt glas framöver ändå, men inget jag kommer bunkra på mig av….
Det vore kul att höra vad ni andra som testar den tycker?!?

Senast ändrad:
Helgen bjöd på provning!
Mousserande först, sedan vitt och sist rött.

Exton Park Vineyard Pinot Meunier Rosé N.V.
1695041536529.png

Charles Heidsieck Brut Millésimé 2013
1695041546821.png

Sugrue Cuvée Boz Blanc de Blancs Brut 2015
1695041640061.png

HATT et SÖNER Les Matines Grande Cuvée Blanc de Blancs Champagne Premier Cru 2017
1695041657793.png

Maurice Vesselle Millésimé Champagne Grand Cru 2008
1695041731587.png

Alfred Gratien Brut Rosé Champagne N.V.
1695041878660.png

Vi drack dem blint en och en och båda britterna stod sig mycket bra, få gissade på ej champagne.
Bubblorna försvann väldigt fort i Heidsieck. Sugrue smakade bäst tyckte jag.
Den första och sista har 3,9 på Vivino, resten 4,2 förutom Vesselle som har 4,3 poäng av 5.
Då de alla var unga eller N.V är de rätt lika varandra. Gratien sist enligt mig.
Kul upplägg och spännande att smaka så många på en gång.

Edit: namnen är klickbara för mer info om varje vin,

Inte testat då den känts dyr tidigare kostade 699 redan 2018 men nu när annat stuckit blir man lite sugen. Fanns en del rätt goda omdömen på finewines.se om serie 2 när den släpptes

Jag har också sett att tvåan fått bra omdömen på lite olika vinsidor, håller med om priset då det är en NV men kanske dags att prova :).

• Like
Reactions: JDQ
Är det någon i tråden som har smakat Veuve Clicquot Extra Brut Extra Old? Idag lanseras Series 3 på Bolaget för 699:-

Inte testat då den känts dyr tidigare kostade 699 redan 2018 men nu när annat stuckit blir man lite sugen. Fanns en del rätt goda omdömen på finewines.se om serie 2 när den släpptes

Jag har också sett att tvåan fått bra omdömen på lite olika vinsidor, håller med om priset då det är en NV men kanske dags att prova :).
Jag har druckit den för ca ett år sedan (så det var antagligen series 2?). Tyckte den var riktigt bra, betydligt bättre än deras vanliga NV. Gjorde dock inga anteckningar och kommer inte ihåg detaljer mera, men vill minnas att den var längre, mera komplex och med högre syra (det gillar jag!).

Jag har en Series 2 liggandes men jag tror jag kommer vänta en 5-10 år eller nåt så den uppnår full potential. Tänkte köpa trean men slog till på denna istället som släpptes förra veckan men som redan är slutsåld:
1695389711608.png
Jag har någon sådana i kylen som inhandlades våren 21 men inte ploppat någon ännu.

Edit: bara ökat en 10 sen dess

Senast ändrad:
Sitter på två från 2021 också. Tar nog den första i sommar. Ångrar att jag inte knep åtminstone en nu senast.

Vad är grejen med extra old då? Har den legat länge innan degorgering?

Sitter på två från 2021 också. Tar nog den första i sommar. Ångrar att jag inte knep åtminstone en nu senast.

Vad är grejen med extra old då? Har den legat länge innan degorgering?
Ska vara en hel del äldre reservviner i från typ 1990 till 2013 i. Har inte koll på hur länge den legat på jästen.

Ska vara en hel del äldre reservviner i från typ 1990 till 2013 i. Har inte koll på hur länge den legat på jästen.
Reservviner från: 1990, 1998, 1999, 2008, 2009, 2012, 2013 and 2014
Och så 3+3 års lagring (minst 3 år på fat o minst 3 år på flaska).
Dessutom ska den va korkat med ett lägre än normalt tryck, tror det var 4,5 bar istället för standard 6.
Lagringspotentialen anges som 15+ år.

Edit:
Här finns bra info om den:

Enligt ovan länkar är den gjord på enbart reservviner från de årgångarna (vilket ju isf är ännu mer spännande än jag trodde).

Senast ändrad:
Dessutom ska den va korkat med ett lägre än normalt tryck, tror det var 4,5 bar istället för standard 6.

Edit:

Enligt ovan länkar är den gjord på enbart reservviner från de årgångarna (vilket ju isf är ännu mer spännande än jag trodde).
Korkad med tryck?
Brukar inte champagne korkas vid normaltryck och tryck uppstå genom fortsatt jäsning?
Inte sodastreamar man väl flaskorna?

Korkad med tryck?
Brukar inte champagne korkas vid normaltryck och tryck uppstå genom fortsatt jäsning?
Inte sodastreamar man väl flaskorna?
Från länken ovan: "The EBEO is bottled to produce a lower pressure of 4.5 bars of pressure where as the standard is 6 bars, this lower level gives a softer mousse much gentler on the palate."

Edit:

Jag har ju som sagt en 2:a och ser fram emot att dricka den men helt ärligt lägger jag nog hellre pengarna på en "riktigt" vintage typ 98 eller nåt för man vet ju inte hur de blandat.. kanske är det bara några få procent som är sk extra old och resten är 12-13-14 osv.
Har ju haft fantastisk tur att få smaka champagne från både 70- och 80-talet och flera från 90 och det är helt underbart med den rundheten de får med åren.

Jag har ju som sagt en 2:a och ser fram emot att dricka den men helt ärligt lägger jag nog hellre pengarna på en "riktigt" vintage typ 98 eller nåt för man vet ju inte hur de blandat.. kanske är det bara några få procent som är sk extra old och resten är 12-13-14 osv.
Har ju haft fantastisk tur att få smaka champagne från både 70- och 80-talet och flera från 90 och det är helt underbart med den rundheten de får med åren.
Ja, jag tror verkligen inte den kommer vara som en färdiglagrad 90-talare men för priset tror jag definitivt den kommer vara bra (en vintage 98 kostar ju oftast inte 700 kr).

Tillbaka
Topp