Henriot 2014 och lägg 400kr på något annat kul.Söker tips på födelsedagspresent.
Någon champagne som är värt att titta lite extra på i spannet 600-900kr som kan köpas på bolaget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Henriot 2014 och lägg 400kr på något annat kul.Söker tips på födelsedagspresent.
Någon champagne som är värt att titta lite extra på i spannet 600-900kr som kan köpas på bolaget?
Såg btw att Henriot 15 var ute nu för samma pris.Henriot 2014 och lägg 400kr på något annat kul.
Piper överlag är bland de mest prisvärda man kan hitta…![]()
Blev återigen positivt överraskad av den här….. Prisvärd tycker jag!!!
(Under 30€ på stormarknad i Frankrike……)
Jag har Bollinger LGA 2012 på 94p. Orpale 2012 på 94p. 2,2k för bolly, 900kr för Orpale. Bra pang för pengen.Svärmor påminde oss om att vi visst hade bröllopsdag i söndags.. shit happens, men en bra anledning till att öppna en flaska på en måndag. Blev en Orpale från 08, första för oss. Man kunde verkligen känna kvaliteten, kraftfullt med en riktigt bra längd, men inte mycket till mognadstoner. Syran uppe i taket, med citrus, mandarin och gröna äpplen som i glaset utvecklades till röda äpplen. Fin mineralitet. Tyckte den dessutom dofta hjortron, vilket gör ett högt betyg obligatoriskt. 93p nu men nästa gång vi öppnar en om si sådär 5-7 år så lär den vara storslagen. Nu bet vi av flaskan och kommer återkomma till den nu i veckan, vem vet, kanske det hjälper att putta upp den en poäng eller två. Bra grejer iaf och ett riktigt fynd för 699kr.
![]()
VerkligenJag har Bollinger LGA 2012 på 94p. Orpale 2012 på 94p. 2,2k för bolly, 900kr för Orpale. Bra pang för pengen.
Spot on![]()
Ombesiktning på Henriot 2014. Aningen reduktiv, tropisk frukt jag förknippar med Tattinger. Lite rostade toner. Smakar väldigt mycket storhus. Gott men lite ointressant? För nuvarande priset på 500kr är den ju något av ett kap, för ca 800kr som den verkar kosta på övriga marknader är det raka motsatsen. Hade den på 92 pinnar sist, drar nog av en pinne. 91p. Ska bli kul att se hur -15 är.
Niklas Broberg. Har för mig att jag läst att det är namnet på någon hos importören, så man körde på det i en frankofierad variant.
![]()
Ombesiktning på Henriot 2014. Aningen reduktiv, tropisk frukt jag förknippar med Tattinger. Lite rostade toner. Smakar väldigt mycket storhus. Gott men lite ointressant? För nuvarande priset på 500kr är den ju något av ett kap, för ca 800kr som den verkar kosta på övriga marknader är det raka motsatsen. Hade den på 92 pinnar sist, drar nog av en pinne. 91p. Ska bli kul att se hur -15 är.
Kul när ni tar er tid och skriver något mer än typ ”god” eller liknande! Lyfter det mycket![]()
![]()
2012 Paul Sugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes Millésime Grand Cru Extra Brut
Vinös och krämig. Helt annorlunda än årgång 2010. Mer oxidativ. Citrus, äpplen, brioche, nötter och honung. Perfekt dosage. Lång, klar avslutning med dominerande sherrytoner. Bra överlag men jag föredrar 2010.
91p
Absolut, rätt ska vara rätt. Var inte säker, skrev därför "har för mig". Intrycket av vinet består dock.Ska man vara petig, och det ska man väl på ett entusiastistforum, så heter den killarna som tagit fram vinet Niklas Viderud och Johan Broberger.
Jag har ingen koppling till dessa herrar förutom att min mor tycker det är kul att bjuda på denna skumpa då hon heter Broberg.
Mitt ständiga tipsSöker lite inspiration. Om ni skulle köpa upp ett litet basutbud att ha hemma säg typ 10 flaskor. Vad hade ni köpt i prisklassen 300-500kr? 10st henriot 2014 eller ?
Jag gillar vanligtvis blanc de noir och äppeltunga, t ex palmers blanc de noir har varit en favorit men den har blivit lite dyr
Edit.Bäst i klassen.
![]()
Jag kanske behöver ompröva mina åsikter om Vieille Franc och testa en 2013 också, jag körde 2012 i en provning jämte bla. väldigt högklassig blanc de blanc och tyckte den var på tok för syltig. I nuläget ligger den så långt ner på våran topplista att jag inte kan rekommendera den, man skulle ju vilja att den var bra med tanke på priset och tillgängligheten. Kass flaska för lagring med andra flaskor kommer dom dock inte ifrån.+1 på 2013 Vieille France. Sjukt bra för priset även om de nu höjt den med 20kr.
Vad betyder syltig i sammanhanget, söta bär?Jag kanske behöver ompröva mina åsikter om Vieille Franc och testa en 2013 också, jag körde 2012 i en provning jämte bla. väldigt högklassig blanc de blanc och tyckte den var på tok för syltig.
Senast jag drack 2013 Vieilles France så testade vi den tillsammans med en salig blandning andra champagner bla 2013 Louis Roederer Rosé på Magnum, NV Piper Heidsieck Essentiel Blanc de Noir mfl. Den hade både bra tryck och mognadstoner med en hyfsat lång eftersmak av sherry. För priset (då 499kr) var alla eniga om att den levererade långt över sin prisnivå och några höll på att tappa hakan när jag avslöjade priset. Kanske inte för alla men jag gillar den iallafall.Jag kanske behöver ompröva mina åsikter om Vieille Franc och testa en 2013 också, jag körde 2012 i en provning jämte bla. väldigt högklassig blanc de blanc och tyckte den var på tok för syltig. I nuläget ligger den så långt ner på våran topplista att jag inte kan rekommendera den, man skulle ju vilja att den var bra med tanke på priset och tillgängligheten. Kass flaska för lagring med andra flaskor kommer dom dock inte ifrån.
2018 Piper-Heidsieck Vintage eller Piper-Heidsieck Essentiel BdN är båda sjukt bra och prisvärda. Framförallt om man hittar dom på taxfree eller auktion typ Catawiki då man kan hitta vintage strax under 500kr och NVn runt 300kr.Söker lite inspiration. Om ni skulle köpa upp ett litet basutbud att ha hemma säg typ 10 flaskor. Vad hade ni köpt i prisklassen 300-500kr? 10st henriot 2014 eller ?
Jag gillar vanligtvis blanc de noir och äppeltunga, t ex palmers blanc de noir har varit en favorit men den har blivit lite dyr
Precis, mycket söta bär och saknade lite fräschör. Ska tillägga att jag brukar gravitera mot Chardonnay. Får nog helt enkelt plocka upp en flaska och testa igen.Vad betyder syltig i sammanhanget, söta bär?