• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

• 36mm
  • Troligtvis lika bra länk som övriga C63
  • 20mm bandbredd!
  • Verktygslös mikrojustering i länklåset
  • lightcatcher-boetten
  • inga delar är någon större design-ripoff
  • kostar inte skjortan

Screenshot_20220803-214148.jpg

Måste prova! Kan vara den perfekta klockan.

Tycker det ser ut som en ny länk? Båda är 20mm men 36an verkar ha smalare mittlänk och därmed bättre proportioner mellan mittlänk o sidolänkar. Kanske synvilla?

Screenshot_20220803-215415.jpg

• 36mm
  • Troligtvis lika bra länk som övriga C63
  • 20mm bandbredd!
  • Verktygslös mikrojustering i länklåset
  • lightcatcher-boetten
  • inga delar är någon större design-ripoff
  • kostar inte skjortan

Måste prova! Kan vara den perfekta klockan.
Jag tycker att det här bådar mycket gott. Fick en C63 GMT av frun i present men man är bra sugne på denna 36:a. Jag skulle säga att detta är en fullträff!

Ett nytt nummer av Loupe är på gång och förhoppningsvis bjuder de på lite mer info om C60 mk4. Är det någon som minns vad som var sagt gällande eventuellt releasefönster osv? Det var så länge sedan att jag helt har glömt bort.

Ett nytt nummer av Loupe är på gång och förhoppningsvis bjuder de på lite mer info om C60 mk4. Är det någon som minns vad som var sagt gällande eventuellt releasefönster osv? Det var så länge sedan att jag helt har glömt bort.
Jag har ett vagt minne av att det sagts Q1 eller Q2 2023. Det ska ha skjutits fram lite om jag minns rätt.

Edit: @HSK jag har letat och letat men kan inte hitta var jag hörde det. Jag tror att det var på Youtube i en intervju med Mike och Jorg. Dom pratar om deras plattformstänk och nyheter vill jag minnas. Tror att det var i samband med lanseringen av Aquitaine.

Senast ändrad:
@HSK

Maj 2023 var planen att MK4 skulle lanseras men det är framskjutet till 2024. Men det kommer något annat spännande här i augusti/september. Allt enligt Mike Francis (11.50 och framåt) här:

• Like
Reactions: HSK
Tycker det ser ut som en ny länk? Båda är 20mm men 36an verkar ha smalare mittlänk och därmed bättre proportioner mellan mittlänk o sidolänkar. Kanske synvilla?

Jag tyckte jag såg skruvar i länkbitarna på thumbnail på filmen, så kanske en genomgående uppgradering av länken. Kan inte hitta något skrivet om det dock.

23E736F6-9AC6-475A-9838-1498DDEE8B32.jpeg

Jag tyckte jag såg skruvar i länkbitarna på thumbnail på filmen, så kanske en genomgående uppgradering av länken. Kan inte hitta något skrivet om det dock.

23E736F6-9AC6-475A-9838-1498DDEE8B32.jpeg
Vad jag förstått så ska det ska vara ny länk på 36an. Den nya ska ha skruvar och inte pin and collar justering. Även spännet är uppdaterat. Det är nu längre. Tror länken är väldigt lik nya Aquatine-länken.

Vad jag förstått så ska det ska vara ny länk på 36an. Den nya ska ha skruvar och inte pin and collar justering. Även spännet är uppdaterat. Det är nu längre. Tror länken är väldigt lik nya Aquatine-länken.
Känns som att Christopher Ward snart gör den perfekta länkarmbandet, skruvar, quick release, micro adjust, fin taper samt riktigt sköna ”mjuka” länkar.

De utvecklar verkligen sina klockor. Hela tiden nya generationer med rätt stora förbättringar.

Längtar verkligen efter den nya ”vanliga” C60 trident pro klockorna. Väldigt mycket har hänt för märket som bör förändras till den nya.

Loggan, loggans placering, datumhjul placering, glas caseback. Saknas bara ett uppdaterat urverk med lite mer power reserve.

Känns som att Christopher Ward snart gör den perfekta länkarmbandet, skruvar, quick release, micro adjust, fin taper samt riktigt sköna ”mjuka” länkar.

De utvecklar verkligen sina klockor. Hela tiden nya generationer med rätt stora förbättringar.

Längtar verkligen efter den nya ”vanliga” C60 trident pro klockorna. Väldigt mycket har hänt för märket som bör förändras till den nya.

Loggan, loggans placering, datumhjul placering, glas caseback. Saknas bara ett uppdaterat urverk med lite mer power reserve.
Spännet är väl den stora nackdelen här. Jag förstår verkligen inte tanken bakom det när allting annat krymps ner och görs smidigare men så utökar man längden på spännet och får den att se ännu mer oproportionerlig ut. 🤔 Jag såg en jämförelsebild nyligen och den är grotesk.

Spännet är väl den stora nackdelen här. Jag förstår verkligen inte tanken bakom det när allting annat krymps ner och görs smidigare men så utökar man längden på spännet och får den att se ännu mer oproportionerlig ut. 🤔 Jag såg en jämförelsebild nyligen och den är grotesk.
Ja det är ju tråkigt och man kan ju undra varför. Kan väll aldrig vara önskvärt varken estetiskt eller praktiskt med ett stort spänne. Det enda jag kan tänka mig är för att ge mer micro adjustment.

Har 39mm C63:an och jag hade inte uppskattat större spänne på så liten klocka.

Ja det är ju tråkigt och man kan ju undra varför. Kan väll aldrig vara önskvärt varken estetiskt eller praktiskt med ett stort spänne. Det enda jag kan tänka mig är för att ge mer micro adjustment.

Har 39mm C63:an och jag hade inte uppskattat större spänne på så liten klocka.
Ja, jag misstänker också att det är något liknande men hur mycket justering kan man egentligen behöva? 😅 Jag har aldrig hört några klagomål om det tidigare spännet och det nya ser nästan komiskt stort ut, särskilt i förhållande till proportionerna i övrigt. Ska se om jag kan hitta bilden.

Dom där skruvarna verkar ju vad jag förstått inte vara någon hit. De behöver skruvas från båda hållen samtidigt för att skruvas i/ur. Rätt osmidig lösning. Jag har aldrig haft några problem med klassiska CW pin-collar även om skruv klart är smidigare och känns mer premium, men då ska det vara en bättre och smidigare lösning än vad de nu lyckats hitta på.

Dom där skruvarna verkar ju vad jag förstått inte vara någon hit. De behöver skruvas från båda hållen samtidigt för att skruvas i/ur. Rätt osmidig lösning. Jag har aldrig haft några problem med klassiska CW pin-collar även om skruv klart är smidigare och känns mer premium, men då ska det vara en bättre och smidigare lösning än vad de nu lyckats hitta på.
Det var onödigt krångligt med att behöva skruva från båda sidorna när jag kortade länken på min Aquitaine. Å andra sidan behöver man ju inte göra det särskilt ofta. Kanske det minskar risken för att skruven skruvas ur? På plussidan är att det finns två halvlänkar som tillsammans med den smidiga mikrojusteringen gör det omöjligt att inte hitta rätt passform!:)
Jag hittade inte bilden men här är en annan jämförelse där det ser något mer rimligt ut.

FB_IMG_1659880841793.jpg
Fick en känsla av att spännet blivit större jämfört med min C65 Trident GMT. Den såldes dock för ett antal månader sen så kunde inte göra en direkt jämförelse.
Nu har jag ganska stora handleder, så det är inget jag upplever som ett problem direkt (se bild). Tror dock inte att mikrojusteringen fått ett större spann. Däremot vill jag minnas att mikrojusteringen på min förra var steglös, vilket det inte är på den nya. Minns jag rätt?
20220807_183338-.jpg

Tillbaka
Topp