• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Det har börjat klia rejält i GMT-fingrarna och det är svårt att hitta något som verkar mer prisvärt än Sealander-GMT:n. Jag hade en time-only vit tidigare som jag sålde i höstas, men nu lockar antingen den gröna eller svarta GMT:n. 😅

Noterar på hemsidan att de inte bytt till dubbelflagg-loggan på just den gröna men gjort det på den vita, den blåa och den svarta - är det någon som vet vad det beror på? Är den gröna kanske utgående..?

Och är det någon som vet huruvida man uppgraderat länken på GMT:n med skruvade länkar istället för pins som jag förstått att man gjort på den "vanliga"?

Heads up på att de höjer priserna på måndag
Screenshot_20230330_212113_Gmail.jpg

Det har börjat klia rejält i GMT-fingrarna och det är svårt att hitta något som verkar mer prisvärt än Sealander-GMT:n. Jag hade en time-only vit tidigare som jag sålde i höstas, men nu lockar antingen den gröna eller svarta GMT:n. 😅

Noterar på hemsidan att de inte bytt till dubbelflagg-loggan på just den gröna men gjort det på den vita, den blåa och den svarta - är det någon som vet vad det beror på? Är den gröna kanske utgående..?

Och är det någon som vet huruvida man uppgraderat länken på GMT:n med skruvade länkar istället för pins som jag förstått att man gjort på den "vanliga"?
Vet inte hur det står till med loggan på den gröna. Men kan berätta att länken är skruvad, med två spårskruvar som kräver två väldigt små mejslar för att justera. Är fortfarande väldigt nöjd med min c63 GMT som får mycket tid på handleden.

Fan jag är lite besviken ändå
Vad väldigt taggad på klockan men tycker den ser ganska.. billig och tråkig ut
Har varit på jakt efter ett PRX alternativ, och hoppades på denna 😓
Jag gillar den. Tycker den påminner om Czapek Antartique som är lite av min graal. Prismässigt lär den hamna runt 20k så inte alls lika affordable som PRX.

40 mm ....
L2L är tydligen 44mm, men självklart blir det mer med den typ av luggar, vet dock inte exakta måtten.

:/ Knapt ingen mikro-justering :/
Joo fanns visst flertal "halv" länkar. Ser grymt ut.
Gummibandet ser nice ut :p

Senast ändrad:
Jag tycker att den ser väldigt generisk ut på produktbilderna och kanske framförallt ser den ut som en klocka producerad av ett micromärke (vilket stämmer).

EDIT: Har tittat igenom lite videos och den vita tavlan tycker jag ändå är snyggast. De färgglada tavlorna ser väldigt lika Zelos klockor ut, vilket inte är positivt. Synd att de valde att använda sig av så kraftigt mönster i tavlans struktur, den hade gynnats av ett mer avskalat formspråk.

Senast ändrad:
När jag kollar lite närmare så är tavla och visare mer eller mindre ren kopia på Czapek. Även kronskyddet :facepalm:
CDDA96D2-E982-41DF-8C8D-E69B1C324C9A.jpeg
Hur menar du då? På långt håll kan ju tavlan kanske eventuellt misstas för en Czapek, men om man tittar närmare på CW:s tavla är det ju tydligt att det är ett helt annat mönster på den som baseras på deras logga!
The-Twelve-1.jpg

Har du verkligen jämfört visarna när du påstår att CW i det närmaste har kopierat dessa från Czapek? De är ju inte ens i närheten att vara lika!
hej.jpg

Men jag måste åtminstone ge dig att du hade rätt på en sak, när det gäller kronskyddet så finns det faktiskt vissa likheter!

Senast ändrad:
När jag kollar lite närmare så är tavla och visare mer eller mindre ren kopia på Czapek. Även kronskyddet :facepalm:
Håller tyvärr med, visst inte helt identiska men nog har CW tittat (massor) på Czapek när de gjorde den. Rätt uppenbart tycker jag, skulle kalla den mer för homage än något som står på egna ben (inget fel i det men lite synd) 🙃

Vet inte om jag håller med om kronskyddet. Czapek är ju betydligt mer slimmat både när det gäller kronskyddet och kronan, jfrt med CW som kör mer high t3ch med skruvat kronskydd och en kraftigare och mer bearbetad krona.

7DDB8CD2-9836-471C-B837-F3A7E9E54473.jpeg

5E57C401-A5E2-42A0-9080-9355CE62EADF.jpeg

Hur menar du då? På långt håll kan ju tavlan kanske eventuellt misstas för en Czapek, men om man tittar närmare på CW:s tavla är det ju tydligt att det är ett helt annat mönster på den som baseras på deras logga!
The-Twelve-1.jpg

Har du verkligen jämfört visarna när du påstår att CW i det närmaste har kopierat dessa från Czapek? De är ju inte ens i närheten att vara lika!
hej.jpg

Men jag måste åtminstone ge dig att du hade rätt på en sak, när det gäller kronskyddet så finns det faktiskt vissa likheter!
På det stora hela är det väl inget snack om att man är väldigt inspirerade av Czapek?

På det stora hela är det väl inget snack om att man är väldigt inspirerade av Czapek?
Helt klart.

Ändå förbluffande att CW är så pass duktiga på produktion, men så dåliga på design. Tänker på detta släpp, loggan, loggans placering mm mm. De verkar ha svårt att få till det klockrent ( med vissa undantag ).

Helt klart, skulle varit spännande se om det varit annorlunda om det var ex. Steinhart som gjorde denna i hur den tas emot. Lite synd för CW är ju duktiga på att göra just egna grejer även om de lånat lite genom åren så är det oftast som mest 50/50. Här mer 98/2% lånat vs eget.

Helt klart.

Ändå förbluffande att CW är så pass duktiga på produktion, men så dåliga på design. Tänker på detta släpp, loggan, loggans placering mm mm. De verkar ha svårt att få till det klockrent ( med vissa undantag ).
Det stämmer verkligen
Iallafall med den här klockan, väldigt synd 😓

Lite meh över det här släppet. Hyffsat prisvärd, bra finish, inga mikrojusteringar i länken, halvkul färger, design som jag sett förut. Den ser bra ut men blåser mig inte av stolen på nåt sätt. Lite sena på bollen dessutom, känns som att PRX redan tagit den här platsen på marknaden. Då äger jag ändå en CW och är positivt inställd till märket överlag så inget gnäll för att det handlar om just CW.

Lite meh över det här släppet. Hyffsat prisvärd, bra finish, inga mikrojusteringar i länken, halvkul färger, design som jag sett förut. Den ser bra ut men blåser mig inte av stolen på nåt sätt. Lite sena på bollen dessutom, känns som att PRX redan tagit den här platsen på marknaden. Då äger jag ändå en CW och är positivt inställd till märket överlag så inget gnäll för att det handlar om just CW.

Jag noterade också bristen på microjusteringar vilket ju kan vara lite av ett problem. Dock är de sista länkarna vid spännet ganska korta (nästan som halvlänkar) så det borde gå att kunna få till rätt hyggligt ändå.

Tillbaka
Topp