• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ruggigt nöjd med senaste klockköpet - en no.1 purist. För den som överväger att slå till kan jag bara säga att ni inte kommer att ångra er. Precis som tidigare nämnt har jag en stark tro på ökad efterfrågan, och därmed pris, på pre-invicta Airman.
A264B435-1DF6-4629-8740-9ED43E74E4CB.jpeg

Verkar vara en mycket liten skara som gillar, vurmar för, förälskar sig i Glycine Airman nu när Invicta klivit in och sabbat varumärket. Men vi som verkligen hänger i och uppskattar Glycine i allmänhet och Airman i synnerhet (pre-invicta givetvis) får väl bilda en egen klubb eller nåt. Vi ger inte upp...

Ruggigt nöjd med senaste klockköpet - en no.1 purist. För den som överväger att slå till kan jag bara säga att ni inte kommer att ångra er. Precis som tidigare nämnt har jag en stark tro på ökad efterfrågan, och därmed pris, på pre-invicta Airman.
A264B435-1DF6-4629-8740-9ED43E74E4CB.jpeg
Riktigt fin den där. Snyggt fångat! Alltid gillat Glycine, och alltid gillat Airman.

Följt tråden lite sporadiskt så kanske redan finns svar på det, men frågar nu igen. Vart hittar man en Airman no 1 purist? Är det eBay som gäller? :)

Edit: såg den här på Jomashop. Vad säger panelen?
F914591E-27A0-4C08-953D-5EDCB5629E06.png

Riktigt fin den där. Snyggt fångat! Alltid gillat Glycine, och alltid gillat Airman.

Följt tråden lite sporadiskt så kanske redan finns svar på det, men frågar nu igen. Vart hittar man en Airman no 1 purist? Är det eBay som gäller? :)

För egen del lade jag upp en köpes-annons någon gång i vintras och sedan blev jag kontaktad först för ett par dagar sen av en på KS som hade en no.1 purist till övers. Vet inte hur utbudet ser ut på ebay men tror generellt de är rätt svåra att få tag på.

Klockan du länkar till är superfin, men gick bort för mig då jag lockades av en mindre klocka (36mm). Om du har större handleder så kan den däremot vara att föredra före no.1 :)

Klockan du länkar till är superfin, men gick bort för mig då jag lockades av en mindre klocka (36mm). Om du har större handleder så kan den däremot vara att föredra före no.1
Om man inte har en ekstock till handled tycker jag att Airman no1 med sina 36mm men oxå ganska rejäla lugg till luggmått är en helt perfekt storlek på klocka.

För egen del lade jag upp en köpes-annons någon gång i vintras och sedan blev jag kontaktad först för ett par dagar sen av en på KS som hade en no.1 purist till övers. Vet inte hur utbudet ser ut på ebay men tror generellt de är rätt svåra att få tag på.

Klockan du länkar till är superfin, men gick bort för mig då jag lockades av en mindre klocka (36mm). Om du har större handleder så kan den däremot vara att föredra före no.1 :)
Om man inte har en ekstock till handled tycker jag att Airman no1 med sina 36mm men oxå ganska rejäla lugg till luggmått är en helt perfekt storlek på klocka.
Tack för svaren grabbar :) Mm, tänkte inte på storleken där... 36 mm låter ju helt klart bättre. Jag får hålla ögonen öppna helt enkelt!

@Airman och @dinkan1337, era bilder alltså! Man blir ju inte mindre sugen på en direkt :woot:

Det där är också en snygg dinka men i min värld är det en DC-4 och inte en 1953 vintage...
Sedan om jag ska vara petig så tycker jag att väldigt mycket med hela grejen med Glycine är just deras purist, 24h klockor.

Jag köpte en no1 på ebay för några dagar sedan. Det finns både GMT och purist så det finns några kvar än.

Visst har diametern betydelse inte minst för utseendet på armen relativt armens omkrets och form, och utseendet är som sagt individuellt estetiskt - vad man gillar. För mej är det viktigare med l2l måttet och utformningen av bandhornen. SST12 (43 mm), 18 (39 mm) och no1 (36 mm) har alla ca 46 mm l2l medans DC4, 1953 och base 22 mf är 42 mm i diameter och har runt 50 mm l2l. Jag har flera av dem (en no1 lär vara på tullklarering, långsamma PostNord) och tycker de passar, även de med 50mm l2l tack vare vinkeln på bandhornen. Till skilnad från till exempel Steinharts 50 mm l2l där bandhornen är horisontella i linje med klockan och tenderar att vara för stor för mej, sitter inte riktigt bra på armen. SST12 som är en för mej "stor" klocka som täcker större del av armen sitter mycket bra med ett original mesh och jag tycker den är snygg (sitter på just nu sen nån dag), Har också förstått att en del vill bära klockan ovanpå eller framför "knölen" på armen och då kan en längre l2l behövas / önskas.

Det är en fråga om vad man gillar och alla varianter är välkomna. Antar att det bästa är att prova sig fram till vad man tycker är snyggt och passar.

Visst har diametern betydelse inte minst för utseendet på armen relativt armens omkrets och form, och utseendet är som sagt individuellt estetiskt - vad man gillar. För mej är det viktigare med l2l måttet och utformningen av bandhornen. SST12 (43 mm), 18 (39 mm) och no1 (36 mm) har alla ca 46 mm l2l medans DC4, 1953 och base 22 mf är 42 mm i diameter och har runt 50 mm l2l. Jag har flera av dem (en no1 lär vara på tullklarering, långsamma PostNord) och tycker de passar, även de med 50mm l2l tack vare vinkeln på bandhornen. Till skilnad från till exempel Steinharts 50 mm l2l där bandhornen är horisontella i linje med klockan och tenderar att vara för stor för mej, sitter inte riktigt bra på armen. SST12 som är en för mej "stor" klocka som täcker större del av armen sitter mycket bra med ett original mesh och jag tycker den är snygg (sitter på just nu sen nån dag), Har också förstått att en del vill bära klockan ovanpå eller framför "knölen" på armen och då kan en längre l2l behövas / önskas.

Det är en fråga om vad man gillar och alla varianter är välkomna. Antar att det bästa är att prova sig fram till vad man tycker är snyggt och passar.
Här är några wrist-shots tagna i kvällsskymningen på SST12, tycker den sitter väldigt bekvämt, några kanske tycker den är för stor för min smala arm?!
IMG_20180816_194028_5.jpg
IMG_20180816_194057_5.jpg
IMG_20180816_194110_9.jpg

Airman quartz för $199 på Massdrop.
Klockan är väl i och för sig trevlig, och priset bra, men inget som direkt lyfter varumärket och "exklusiviteten".
Visste inte ens att det fanns en version med kvartsverk. Gamla loggan och finns inte på Glycines hemsida. Gammal kortlivad modell?
https://www.massdrop.com/buy/glycine-airman-quartz-watch?utm_placement=18&referer=4HN46G&mode=guest_open&utm_campaign=Automated Daily Promotional 2018-08-19&utm_source=SparkPost&utm_medium=email&utm_term=Daily Promotional&utm_content=1534663899802.723837169978944645370224
Såg det och jodå den så kallade 3'e generationen Airmans från 1978 till 1998 var bara qvarts verk. Nej alla nya har Invictifierade logos men genom massdrop verkar en del NOS eller sammansättning av kvarvarande komponenter sättas ihop och säljas till bra priser. Specarna är lite annorlunda verkar det. Lådorna de kommer i har dock Invictifierad logo. De mekaniska urverken verkar vara Sellita istället för ETA dock vet jag inte med qvarts.

Lite info om transporter och bolag. Senaste leveransen från massdrop kom till Sverige den 12/8 (8 dagar sen) under PostNords beskydd för införtullning. Inget hände så vid en förfrågan i fredags till deras kundservice kom idag svaret att de väntar på att jag skall betala in moms och tull samt hur jag skulle göra det (Swish i mitt fall). De hade dock inte meddelat mej det så där låg den och de gör ingen tullning förrän pengarna betalts. Där kunde den blivit liggande länge. Vet fortfarande inte när den kommer.

Jämför med förra paketet från massdrop som kom med UPS, kom till Sverige en dag och nästa både ringde och messade UPS om betalning vilket också gick via Swish och på em hade jag paketet i min hand! Mindre än två dygn.

Dessutom hade PostNord högre avgift för tullningen och de levererar till avlämning, inte hem om jag fattat rätt (vi får se) vilket UPS gjorde. I bägge fallen använder massdrop expresstjänst!

Undra på att det går dåligt för PostNord, det borde det göra. Sorry om det är någon som jobbar på PostNord och känner sig träffad, det är inte individerna, det är bogagets system, processer och policys.

Lite info om transporter och bolag. Senaste leveransen från massdrop kom till Sverige den 12/8 (8 dagar sen) under PostNords beskydd för införtullning. Inget hände så vid en förfrågan i fredags till deras kundservice kom idag svaret att de väntar på att jag skall betala in moms och tull samt hur jag skulle göra det (Swish i mitt fall). De hade dock inte meddelat mej det så där låg den och de gör ingen tullning förrän pengarna betalts. Där kunde den blivit liggande länge. Vet fortfarande inte när den kommer.

Jämför med förra paketet från massdrop som kom med UPS, kom till Sverige en dag och nästa både ringde och messade UPS om betalning vilket också gick via Swish och på em hade jag paketet i min hand! Mindre än två dygn.

Dessutom hade PostNord högre avgift för tullningen och de levererar till avlämning, inte hem om jag fattat rätt (vi får se) vilket UPS gjorde. I bägge fallen använder massdrop expresstjänst!

Undra på att det går dåligt för PostNord, det borde det göra. Sorry om det är någon som jobbar på PostNord och känner sig träffad, det är inte individerna, det är bogagets system, processer och policys.
Lite mer uppföljning: Efter min inbetalning av moms har inget hänt på hela denna veckan hos PostNord, åtminstone om man läser på webben. Status fortfarande att man tullklarerar. Lite tråkigt kan man tycka (lätt underdrift). Kommunikationen med servicefolket består av ett e-post svar inom 24 timmar som oftast inte svarar på frågorna, åtminstone inte ge några förslag på lösningar, kanske skall publicera konversationen på några media. Undrar om ett sånt här bolag har nån plats på marknaden? 2 veckor och inte slutfört mot 2 dygn helt genomfört av en konkurrent, vem skulle du välja?
Nu byter vi adress också och det verkar ställa till det ännu mer. Kan inte rekommendera dem precis.

Tillbaka
Topp