• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

känns ju som massdrop har gjort nåt fel där med vattentätningen...

ska säkert vara en nolla med efger ettan!

å du bli nu inte så suris ....trodde ibte du kände till no.1 reissuen df referatet till google

men 40mms varianten måste ju vara ny så detta är kanske en ny variant helt då?!

$606 inkl frakt + moms.
Står 1 atm på boettlocket och bekräftat via diskusionen. Hävdar att det var så på originalet. Som sagt då intressat att veta vilket det var.
Okej. Då är det väl så att de gjort ytterligare en som är ytterst lik originalet. Hoppas du får en nu då..

En dykare i rätt miljö. Med över 30 grader i skuggan så klaras dagen bäst på och i sjön. Önskar jag kunde få fram det sunburst blå i tavlan bättre.
IMG_20180731_132721_2.jpg
IMG_20180731_132733_9.jpg

956A5553-0296-4405-A4E0-862AD3A52410.jpeg

Vad hände med gamla anrika Glycine efter Invictas inträde?
Switchat tavla på DC-4an alt. visarna på vintage 1953 le och vips blev det en ny (2018) limited edition om 1000 st. :wtf::facepalm:

Lite bilder från webben på de tidigare varianterna:
90AB0311-5ADC-4C04-ADA8-6886B815C30B.jpeg

D8A48A7C-0419-4AB8-9856-0CB9BD3CE01B.jpeg

956A5553-0296-4405-A4E0-862AD3A52410.jpeg

Vad hände med gamla anrika Glycine efter Invictas inträde?
Switchat tavla på DC-4an alt. visarna på vintage 1953 le och vips blev det en ny (2018) limited edition om 1000 st. :wtf::facepalm:

Lite bilder från webben på de tidigare varianterna:
90AB0311-5ADC-4C04-ADA8-6886B815C30B.jpeg

D8A48A7C-0419-4AB8-9856-0CB9BD3CE01B.jpeg
Otroligt! Tänk hur ett anrikt klockföretag kan sjunka så fort...

Efter att läst igenom denna tråd har jag upptäckt en ny bekantskap som jag helt missat och har gett ett habegär nämligen Airman no1 och som dessutom sålts till bra priser senaste tiden. Gillar verkligen vintagekänslan och är väl ute efter GMT varianten, klarar nog inte bara 24h varianten. Massdrop är nog avslutad. Vet någon var man kan hitta den, gärna till de priser som den gått för eller jag försent ute?

Efter att läst igenom denna tråd har jag upptäckt en ny bekantskap som jag helt missat och har gett ett habegär nämligen Airman no1 och som dessutom sålts till bra priser senaste tiden. Gillar verkligen vintagekänslan och är väl ute efter GMT varianten, klarar nog inte bara 24h varianten. Massdrop är nog avslutad. Vet någon var man kan hitta den, gärna till de priser som den gått för eller jag försent ute?
Letade också ett bra tag efter en no1, lyckades få en från Massdrop för några veckor sen och den lär vara på väg. Dessa verkar dock skilja sig lite från tidigare no1, får se när den kommit. Finns nog ingen nyförsäljning i övrigt vad jag vet, dock brukar några från Massdropen dyka upp på C24 och andra siter till rejält höjda priser. Gissar att butiker köper på Massdropen för att vidareförsälja med rejäl vinst. Finns en "request" funktion på Massdrop där man kan önska en drop i repris, kanske kan den komma igen där. Verkar som Invicta/Glycine har nära kontakt med Massdrop för att sälja av gamla lager eller nåt...

Letade också ett bra tag efter en no1, lyckades få en från Massdrop för några veckor sen och den lär vara på väg. Dessa verkar dock skilja sig lite från tidigare no1, får se när den kommit. Finns nog ingen nyförsäljning i övrigt vad jag vet, dock brukar några från Massdropen dyka upp på C24 och andra siter till rejält höjda priser. Gissar att butiker köper på Massdropen för att vidareförsälja med rejäl vinst. Finns en "request" funktion på Massdrop där man kan önska en drop i repris, kanske kan den komma igen där. Verkar som Invicta/Glycine har nära kontakt med Massdrop för att sälja av gamla lager eller nåt...
Tack, fyllde i request på massdrop så får vi se men det kanske inte kommer igen.

Är otroligt nöjd med min Airman no1.
Förstår ditt ha - begär...
DSC_0003-01.jpeg

Haha då har jag uträttat något vettigt idag. Skämt åsido, det är en riktigt schysst klocka till mycket(!) rimliga pengar. Jag är som sagt väldigt förtjust i min Airman no1
Absolut och förstår dig. Såg att de finns på Ebay, dock rätt mycket dyrare. Man kan ge ett bud, någon som testat och vet vad de släpper den för?

Vet ej men jag kan säga att när jag köpte min var det betydligt dyrare. Tror jag gav
9-10000 här på forumet. Men vem bryr sig :D
Det är ju bara pengar, eller hur! Vad vore livet om man inte chansar ibland. Jag har aldrig sett den i verkligheten, bara på bild men det ger ju mersmak. Kunde inte hålla mig och har beställt en, no1, GMT, 36mm i svart via Ebay så får vi se om det kommer någon. Bara att hålla tummarna.

Det är ju bara pengar, eller hur! Vad vore livet om man inte chansar ibland. Jag har aldrig sett den i verkligheten, bara på bild men det ger ju mersmak. Kunde inte hålla mig och har beställt en, no1, GMT, 36mm i svart via Ebay så får vi se om det kommer någon. Bara att hålla tummarna.
Kul! Hoppas den kommer nu då. I mitt fall vart priset inget konstigt De låg högt i början. Nypris var väl 15-17k har jag för mig.

Har en generell fråga till Glycine fantaster. Tror vi att Airmans med gamla loggan, innan Invicta tog över, kommer att öka i pris över tid? Jag har en viss tro om att priserna kommer öka med tiden då det är en såpass historisk modell och anrik tillverkare. Eller tror vi snarare att märket och modellen urvattnas ytterligare över tid av att Invicta pumpar ut "okorrekta" Airmans?

Har en generell fråga till Glycine fantaster. Tror vi att Airmans med gamla loggan, innan Invicta tog över, kommer att öka i pris över tid? Jag har en viss tro om att priserna kommer öka med tiden då det är en såpass historisk modell och anrik tillverkare. Eller tror vi snarare att märket och modellen urvattnas ytterligare över tid av att Invicta pumpar ut "okorrekta" Airmans?
Svårt att svara på tycker jag. Gamla klockor från -53 och kanske fram till -70 talet med felsa och adolf schild / as verk gissar jag kommer att (fortsätta?) stiga i värde. Även 2000 modellen var ju lite egen design (och först med GMT på Glycine om jag fattat rätt) om än mer lik andra klockor (lär finnas ett några purister men ovanliga) kanske kan betraktas som "förstfödda". Mer svårgissat är alla remakes som finns, sst 12, dc 4, 1953, 17, 18, 7, 8, 9, base22, no 1, 42, 44, 46... Jag gillar dem men det säger ju inte att de kommer stiga i värde.

Får du tag i en play it again, sam box så kan det nog vara en investering men den lär kosta till att börja med har jag förstått.

Jag skulle gissa att Vintage Airman kommer vara eftertraktade även i framtiden, med stigande priser till följd medan nyare Airman kommer för gemene man kopplas ihop med Invicta och således inte vara särskilt åtråvärda. Min gissning som sagt.

Jag skulle gissa att Vintage Airman kommer vara eftertraktade även i framtiden, med stigande priser till följd medan nyare Airman kommer för gemene man kopplas ihop med Invicta och således inte vara särskilt åtråvärda. Min gissning som sagt.
Verkar rimligt, särskilt för de klockor som har invivta varianten av logon.

Svårt att svara på tycker jag. Gamla klockor från -53 och kanske fram till -70 talet med felsa och adolf schild / as verk gissar jag kommer att (fortsätta?) stiga i värde. Även 2000 modellen var ju lite egen design (och först med GMT på Glycine om jag fattat rätt) om än mer lik andra klockor (lär finnas ett några purister men ovanliga) kanske kan betraktas som "förstfödda". Mer svårgissat är alla remakes som finns, sst 12, dc 4, 1953, 17, 18, 7, 8, 9, base22, no 1, 42, 44, 46... Jag gillar dem men det säger ju inte att de kommer stiga i värde.

Aa jag delar tveklöst tron om att vintage kommer fortsätta stiga i värde. Det som är lite mer intressant tycker jag just är remake modellerna som du nämner som släpptes innan Invicta tog över, framförallt de i mindre storlek som är mer trogna originalet. De med nya loggan kommer ju vara stendöda, men de med gamla loggan har ändå viss potential tror jag.

Visst pumpades det ut mycket modeller på marknaden när Invicta gjorde utförsäljning av alla "äkta" Glycine, men har en viss tro att det fanns ett förhållandevis begränsat antal på marknaden innan, eftersom Glycine inte så så välkänt för breda massan. Nu tror jag inte dessa kommer stiga särskilt kommande åren, men om kanske 10-15 år har jag ändå en viss tro på att dessa kan börja smyga sig uppåt.
De gamla Glycine klockorna var faktiskt ganska dyra och med bra urverk, finish osv, efter utförsäljningen så tror ju folk att en airman kostar 5tkr, vilket inte alls brukade var fallet.

Snarare 20k och mer...
Sant. Men det har gått att få tag på nya klockor från säg 5500 kr och uppåt under nåt år, klockor som det dessutom inte verkar gå att köpa nya sen. Jag vet, jag har köpt några och för mej är det ju kanoon, jag får klockor jag verkligen gillar till ett bra pris. Sen dyker de upp några på eftermarknaden (ebay, c24...) nya/oanvända till ett helt annat pris. Vad tror ni, vet "folk" vilket pris som gäller? Nån som vet vad de klockor som finns kvar i glycine/invicta sortimentet med invicta loggan kostar? Som sphere variaterna och 42, 44, 46, double twelve och allt vad de heter?

Sant. Men det har gått att få tag på nya klockor från säg 5500 kr och uppåt under nåt år, klockor som det dessutom inte verkar gå att köpa nya sen. Jag vet, jag har köpt några och för mej är det ju kanoon, jag får klockor jag verkligen gillar till ett bra pris. Sen dyker de upp några på eftermarknaden (ebay, c24...) nya/oanvända till ett helt annat pris. Vad tror ni, vet "folk" vilket pris som gäller? Nån som vet vad de klockor som finns kvar i glycine/invicta sortimentet med invicta loggan kostar? Som sphere variaterna och 42, 44, 46, double twelve och allt vad de heter?

Double twelve med gamla loggan listade 1625 doller när den kom 2015. Jag fick dock min bra mycket billigare och det finns kanske fortfarande några exemplar där ute.
Versionen med nya loggan är 42 mm, den gamla var 40 (Invicta likes it big). Hittar dessa nya till lite över 6000

Double twelve med gamla loggan listade 1625 doller när den kom 2015. Jag fick dock min bra mycket billigare och det finns kanske fortfarande några exemplar där ute.
Versionen med nya loggan är 42 mm, den gamla var 40 (Invicta likes it big). Hittar dessa nya till lite över 6000
Det låter väl rimligt, $1625 plus moms (gissar jag om man skulle importera lagligt) blir väl runt 18-19 tkr också lite mer i dagens värde. Fanns billigare då också alltså?! Var väl inte förrän 2016 som Glycine såldes till invicta?
Tror inte att de med invicta logga kommer att nå samma "efterfrågan" eller pris som de äldre, men det är ju bara vad jag tror. Varumärken spelar ju "lite" :pompus: roll och det har väl minskat med invicta, eller?

Tillbaka
Topp