• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rulle

Audemars
Är oinsatt in Glycine. Såg på chrono24 en ny Airman ligger på ca 4-6'. Har de alltid varit så billga? Här på forumet annonseras de ju oftast ut för runt 10'. Hur som helst det verkar vara enormt mycket klocka för pengarna.

Har ni några tankar om SST kontra Base 22?

Precis före och efter ägar bytet så tömde glycine sitt lager på vissa modeller varav dom flesta som såldes ut var utgående !
Dom sålde bland annat via handlare på ebay tex watchgecko med full garanti och jäkligt låga priser !


Sst'n har ju en fetare boett .. cusioncase stil
Rätt fräck OM man har handlederna till att bära upp en ! Haha
 

Rulle

Audemars
Om man ser på deras purist versioner så är det ett 24h verk , eta 2893 har jag för mig.
Kan man få ett sånt för ca 5-7 så är det väääldigt mycket klocka för pengarna !


Älskar min airman 18 som "bara" är 39

Må ga har dessutom 200m wr !!
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Det är olika beroende på vilken modell vi pratar om. Jag hade för några år sen en airman base 22 purist och den var ett rent 24 timmars ur. Nu har jag en Glycine airman no1 där timvisaren går likt en vanlig klocka två varv per dygn medan GMTvisaren går ett varv.
Är det inte till och med så att det ofta i grunden är samma verk men med GMT-visaren placerad (i de fall det finns en) på "purist"-modellernas timvisarplats.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vafasen

Detta borde du åtgärda direkt ;)
En no1 ska ju vara en purist :(
Nja... Är väldigt nöjd med min variant av Airman. Innan jag köpte den hade jag vissa funderingar men jag har upptäckt att det är väldigt praktiskt att timvisaren traditionsenligt går två varv per dygn, dels när man roterar med andra klockor, och dels när födelsedagarna räknas över 40 och närsyntheten börjar svikta. Att läsa av ett litet 36mm ur med 24 nummer på tavlan kräver sitt öga, framförallt i puristversionen... :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok tack för förklaringen. Gillar förövrigt din 36mm skarpt.
Tack. Det gör jag med. :happyhappy:
DSC_0556-01.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Är oinsatt in Glycine. Såg på chrono24 en ny Airman ligger på ca 4-6'. Har de alltid varit så billga? Här på forumet annonseras de ju oftast ut för runt 10'. Hur som helst det verkar vara enormt mycket klocka för pengarna.

Har ni några tankar om SST kontra Base 22?
Ja det är utan tvekan otroligt mycket klocka för pengarna. Skulle vilja säga att det inte finns någon annan klocka som är mer bang for the buck än beg (pre-invicta)Glycine just nu.
Jag hade kört på base 22 utan fundering.
 

Daniel80

Cartier
Ja det är utan tvekan otroligt mycket klocka för pengarna. Skulle vilja säga att det inte finns någon annan klocka som är mer bang for the buck än beg (pre-invicta)Glycine just nu.
Jag hade kört på base 22 utan fundering.
Hur är det med de som kommit efter Invictas inträde? De verkar sälja ut den senaste modellen av airman för runt 5-6000 kr nu.
 

Rulle

Audemars
Det är väl bara att inse att det anrika respekterade lilla företaget Glycine sålde sin själ när de blev uppköpta av invicta...

Tyvärr har ju invicta ändrat både logga, själ och storlekarna..

När dom fasat ut airman 18 så är ju bara frågan när no.1 ska utgå... om den ens fortfarande finns med i kollektionen?!
 

Rulle

Audemars
Är det inte till och med så att det ofta i grunden är samma verk men med GMT-visaren placerad (i de fall det finns en) på "purist"-modellernas timvisarplats.

Både ja och nej..

Kollade in mitt urverk på min airman 18 precis och där är blånerade skruvar i det..

Kommer ett vanligt eta verk standard med blåa skruvar ?
I dont think so ?!
Skruvarna måste nog iallafall vara bytta i mitt verk..

Angående purist mm så sitter nog hour handen på gmt visarns plats här !
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tyvärr har ju invicta ändrat både logga, själ och storlekarna..

När dom fasat ut airman 18 så är ju bara frågan när no.1 ska utgå... om den ens fortfarande finns med i kollektionen?!
Tror inte No1 finns kvar. Dessutom tycker jag att Airman efter Invictas inblandning blivit riktigt fula.
Screenshot_20170809-224914-01.jpeg
 

Rulle

Audemars
Sen har dom lagt till denna som verksr vara hyffsat ny ! Haha

csm_GL0114_234ffd5167.png

Vettifan om denna e snygg med månfas eller ej.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du har så rätt så !
Istället har dom sin nya fula "standard" airman i både 46,44 och 42 hahaha
Dom har spårat ut lite skulle jag vilja säga !
Alla trender går ju mot mindre klockstorlekar nu så med den designen och de storlekarna kan man ju undra hur kompetenta invicta är eg...
 

Rulle

Audemars
Alla trender går ju mot mindre klockstorlekar nu så med den designen och de storlekarna kan man ju undra hur kompetenta invicta är eg...

De sjuka är att när dom tog över så har jag för mig att dom gamla ägarna, familjen lack är kvar i företaget ..
Måste kånnas för jävla konstigt men sen betalas deras lön så gör dom nog vad som för invicta ! Haha
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den stora tråden om
Namnlöst-1.jpg



Vissa menar att de gör Breitling- och rolexkopior medan andra älskar deras coola flyginspirerade line-up.
Älska eller hata? Spelar ingen roll! Här samlar vi båda lägren och svingar friskt!
Visa era "Glyciners" och börja snacka! :)




Själv har jag en Airman 42 på ingång. Ska bli spännande att se om den "flyger" ;)


s-l300.jpg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade en combat sub ett tag som jag var riktigt nöjd med. Mycket klocka för pengarna! Sjukt bekväm att bära, och tunn var den också.

Dessutom är ju deras Airman, som nämnts ovan, grymt cool med sin historia och alla olika variationer. Bidrar med en bild på min gamla combat sub!
IMG_3115.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Lustigt att denna tråd inte fanns.

Jag har aldrig ägt en Glycine, men jag har sneglat på Combat sub och Incursore tidigare.
En sån här tråd behöver ju bilder, så här är ett par jag stulit:

Combat sub
IMG_1505.JPG


Incursore
IMG_1506.JPG


Edit: inser att bildtext var överflödig :)
 
Bra initiativ!

Alltid gillat Glycine. En combat sub TT var min första riktiga mekaniska klocka och kommer alltid vara med i minnet. Någon som har koll på hur de utvecklats efter de blivit uppköpta av Invicta? Blev förvånad och lite skeptisk när jag hörde att Invicta köpt upp dem.
 

Mithril

Breitling
IMG_0205.JPG

Gott råd önskas. Har beställt hem en Airman 3954 GMT (blå tavla) på stållänk. Tänkte dock omedelbums byta till läderband; vilken färg bör passa bäst? Mörkbrunt, svart eller...?
 

Torulf

Cartier
Har själv en airman 18 purist. Efter invictas inträde har jag sett alla möjliga varianter av horribla försök till klockor, min respekt för "nya Glycine" är totalt bortblåst. De äldre modellerna är dock fantastiska och otroligt mycket klocka för pengarna.
 
Topp