• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Min synnerligen trevliga Glycine Airman no1.
DSC_0177-01.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hur skiljer man enklast på de airman som går ett varv på 12 resp. 24 timmar? Är det så enkelt att de har 1-24 på urtavlan?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur skiljer man enklast på de airman som går ett varv på 12 resp. 24 timmar? Är det så enkelt att de har 1-24 på urtavlan?
Nej så enkelt är det ju inte. Om du kollar min Airman här ovanför så är tavlan markerad med 1-24 men de "vanliga" visarna fungerar som på en vanlig klocka och läses av mot lumeprickarna medan GMTvisaren går ett varv runt tavlan/dygn och läses av mot siffrorna... Detta förfarande är ganska praktiskt, framförallt om man roterar med andra klockor som har klassisk visning av tiden. Det blir inte så stor omställning som det hade varit om man haft ett rent 24-timmars ur.
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Nej så enkelt är det ju inte. Om du kollar min Airman här ovanför så är tavlan markerad med 1-24 men de "vanliga" visarna fungerar som på en vanlig klocka och läses av mot lumeprickarna medan GMTvisaren går ett varv runt tavlan/dygn och läses av mot siffrorna... Detta förfarande är ganska praktiskt, framförallt om man roterar med andra klockor som har klassisk visning av tiden. Det blir inte så stor omställning som det hade varit om man haft ett rent 24-timmars ur.
Ok. Finns det något annat sätt? Något i namnet? Sett att några kallas purist andra base...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Okej:). Vet du något om urverket allmmänt? Tickar de eller sveper de? Är själv inte så kunnig men vill gärna lära mig mer;)
Är som sagt inte särskilt påläst när det gäller Glycine Combat och annat men har hyfsad koll på Glycine Airman.
Min klocka är en re-issue på den första Airman som kom 1953. Man har använt mycket av samma specifikationer som tex storlek (36mm) och utseende på case, luggar mm. Inuti tickar ett modifierat Selitta-urverk som Glycine kallar Calibre GL 293. Detta är ju en mekanisk (automatisk) klocka och har då således svepande sekundvisare. Ett kvartsurverk (batteri) har tickande sekunder. Sedan finns det även automatiska ur med tickande sekunder men det är mycket ovanligt.
Jag har haft flera Glycine airman och gillar dem mycket. Är förtjust i min No1 med "bara" 36mm. Klockor behöver inte vara så förbaskat stora, det kan se ganska fult ut på en smalare handled.
 

Waldorf

Audemars
Apropå att skilja mellan en purist och en gmt: som sagts tidigare så går det inte att utläsa enbart från tavlans markeringar. En gmt har däremot alltid en extra visare (förutom tim, min och sekund om den nu har dem alla tre), en purist har bara de "vaniiga visarna" fast timvisaren går med halva takten. Man kan säga att en purist är som en gmt men utan "vanlig" timvisare och gmt handen ser ut som en vanlig timvisare. De flesta av Glycines moderna airman klockor använder ju urverket GL293 som är baserat på ETAs 2893 (som är en 2892 med separat ställbar 24 timmars gmt på). Även puristen men där används inte det "vanliga" timhjulet. Därav kan en GMT visa tre olika tider (om den har 24 timmars markering på tavlan och har vridring med 24 timmars visning) medan en purist enbart 2 (om den har vridring). En del GMT har ingen vridring (S&S world timer och Orient Polaris till exempel) och klarar 2 tidszoner.
 

shooter

Breitling
Såg att där var dropp på Glycine Combat Sub för 380 dollar är lite sugen undrar om det är prisvärt eller ej?
 

Waldorf

Audemars
Nypriset för en "normal" Combat sub hos Svensk AD (Lindahls) är orabatterat runt 9 kkr, hittade på C24 nån ny i Spanien för 5 300 kr inklusive frakt. 380 dollar är väl ungefär 3 300 kr eller nåt. Passa dej för importtullar och moms bara om du handlar utanför EU's inre marknad, Kan bli en 40 % dyrare eller så...

Nice watch anyway.
 

newsoft

Breitling
Hej! Har länge varit svag för lite "finare" klockor men har aldrig haft råd att köpa något jag har velat ha, men nu har jag startat en liten samling och jag hittade en begagnad Combat Sub i Root Beer som jag blev lite kär i. Den är hårt älskad sedan tidigare men är förutom nötningen på vridringen i mycket gott skick. Jag gillar att det är en "pre Invicta" och den har ref. 3863.3. Den kom i en trälåda som jag förstått var i en begränsad upplaga. Jag antar att mitt liv hädanefter kommer att ägnas åt att underhålla samlingen. :)

glycine.JPG
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan du dra lite info om denna klockan... :)

Tror inte att det egentligen finns så mycket info. En modell som producerades innan Invicta köpte upp, på den gamla goda tiden när Glycine var independent och familjeägt.

Modellen som sådan är en variant på deras Incursore och är limiterad till 999ex (vilket nog är en till varje tänkbar köpare med tanke på hur knäpp den är...). Manuellt verk med skruvad krona (sjukt opraktiskt), locket fälls upp med en pushmekanism kopplad till kronan. Stor som ett dasslock och tjock som en pretzel, 46mm boett. Kom i tre färger om jag minns rätt (svart, gul och grön).

Modellen heter ju Incursore half-hunter så tanken är väl att det ska vara någon sorts flirt/hommage till gamla tiders ofta militära armbandsur (konverterade fickur) med lock.

All in all är den rätt knasig och rätt ful, fast på ett bra sätt. :D
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror inte att det egentligen finns så mycket info. En modell som producerades innan Invicta köpte upp, på den gamla goda tiden när Glycine var independent och familjeägt.

Modellen som sådan är en variant på deras Incursore och är limiterad till 999ex (vilket nog är en till varje tänkbar köpare med tanke på hur knäpp den är...). Manuellt verk med skruvad krona (sjukt opraktiskt), locket fälls upp med en pushmekanism kopplad till kronan. Stor som ett dasslock och tjock som en pretzel, 46mm boett. Kom i tre färger om jag minns rätt (svart, gul och grön).

Modellen heter ju Incursore half-hunter så tanken är väl att det ska vara någon sorts flirt/hommage till gamla tiders ofta militära armbandsur (konverterade fickur) med lock.

All in all är den rätt knasig och rätt ful, fast på ett bra sätt. :D
Du ser.. Det fanns ju massor att berätta om den klockan. Intressant. ..Tack. :)
 
Topp