• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Med tanke på mina 17cm känns 44 ändå väl tilltaget
Jag kör 36... ;)
DSC_0026-01.jpeg
Fast luggarna på den där gör ju att L2L motsvarar en Radiomir på 47mm.

Fast luggarna på den där gör ju att L2L motsvarar en Radiomir på 47mm.
Vinklarna på luggarna har ju betydelse också. Vad är L2L på nomero uno och Radiomiren (antar att 47 mm är diametern, annars en bra L2L för mej) då då? Nån slags tumregel på max L2L för mej är så där 50 mm men det kan variera med vinkel och band/länk.

Vinklarna på luggarna har ju betydelse också. Vad är L2L på nomero uno och Radiomiren (antar att 47 mm är diametern, annars en bra L2L för mej) då då? Nån slags tumregel på max L2L för mej är så där 50 mm men det kan variera med vinkel och band/länk.
En Radiomir har ju wire lugs, alltså är L2L samma som diametern! Det är superroligt när folk säger ”Nä, den är för stor för mina handleder” när min 45mm-Radiomir har ett mindre ”footprint” på handleden än en sexsiffrig Sub eller GMT (40mm med biffigt Case och långa luggar).

En Radiomir har ju wire lugs, alltså är L2L samma som diametern! Det är superroligt när folk säger ”Nä, den är för stor för mina handleder” när min 45mm-Radiomir har ett mindre ”footprint” på handleden än en sexsiffrig Sub eller GMT (40mm med biffigt Case och långa luggar).
Hmmm. Lite samma med SKX007 som har en diameter på 43 men L2L på 46 medans en SARB017 (alpinisten) med en diameter på 38 också har L2L på 46. Bägge sitter lika bra på min arm trots 5 mm skillnad i diameter. Såg nånstans att No.1 också har 46 mm L2L trots 36 mm diameter. Det måste funka fint för mej. Måste bara hitta en nånstans...

599$ för glycine airman 18 och dom verkar ha alla färgerna och så går det att välja mellan purist och gmt!

även med moms betalt så blir det ett hyffsat bra pris med tanke på vad man får!

puristen är ju inte bara ett islängt urverk eftersom man ändrar lite och har timhanden på gmtvisarns plats!

ska man ha en fräck automat i lite field/aviation stuk så är detta en killer watch som.dessutom fortfarande har den gamla looken och loggan!
dessa har ju försvunnit ur glycines kollektion efter invicta köpte upp dom!

https://www.massdrop.com/buy/glycin...ontent=1529918569574.019402683832768585239017

599$ för glycine airman 18 och dom verkar ha alla färgerna och så går det att välja mellan purist och gmt!

puristen är ju inte bara ett islängt urverk eftersom man ändrar lite och har timhanden på gmtvisarns plats!

ska man ha en fräck automat i lite field/aviation stuk så är detta en killer watch som.dessutom fortfarande har den gamla looken och loggan!

https://www.massdrop.com/buy/glycine-airman-18-automatic-watch?utm_placement=0&referer=EHEXKH&mode=guest_open&utm_campaign=Automated Daily Promotional 2018-06-25&utm_source=SparkPost&utm_medium=email&utm_term=Daily Promotional&utm_content=1529918569574.019402683832768585239017
Har redan beställt en blå purist. Bra pris med tanke på att urtid.se säljer dem för 16700 kronor. Har också funnits någon begagnad på C24 i england eller frankrike för runt 12000 kr. Väntans tider....

Har redan beställt en blå purist. Bra pris med tanke på att urtid.se säljer dem för 16700 kronor. Har också funnits någon begagnad på C24 i england eller frankrike för runt 12000 kr. Väntans tider....
jag köpte min för snart tre år sedan och älakar den!

har den svarta och tycker den är perfekt till allt!

dock är orginalstrapet för tjockt men har haft den på nato ända sedan jag fick den!

jag köpte min för snart tre år sedan och älakar den!

har den svarta och tycker den är perfekt till allt!

dock är orginalstrapet för tjockt men har haft den på nato ända sedan jag fick den!
Låter som en bra idé, den skall ju tåla lite vatten / bad (är till sjöss en del). Nato, länk eller gummi. Kan sätta på lädret när man skall på fina middagen.

https://www.massdrop.com/buy/glycine-airman-18-automatic-watch?utm_placement=0&referer=EHEXKH&mode=guest_open&utm_campaign=Automated Daily Promotional 2018-06-25&utm_source=SparkPost&utm_medium=email&utm_term=Daily Promotional&utm_content=1529918569574.019402683832768585239017

Ser riktigt fina ut. Frågan är om man ska satsa på en GMT eller en Purist. Vad säger experterna?

Ser riktigt fina ut. Frågan är om man ska satsa på en GMT eller en Purist. Vad säger experterna?
Om du frågar @Schmitza så kommer han svara purist :D.Jag kan se fördelar med båda klockorna. :happyhappy:
@Airman har en gmt version på sin no.1 om jag ibte misstar mig men vill du ha en lite udda version så väljer man så klart puristen för där har du en renodlad 24h klocka dör man har kvar samma urverk som i gmt modellen(eta 2893) och så har man tagit bort gmt handen och byttat poaition på vanliga timhanden till gmtvisarns plats..
så ett varv på tavlan är alltså ett dygn!

men inte för att prata ner @Airman 's gmt så är min personliga åsikt att puristen tar lite tid att vänja sig vid och en gmt variant så har man en visare till att ha koll på..
sen är tavlan gjord för att vara purist så siffrorna blir lite väl röriga om man väljer gmt!

en kul sak är att timvisaren har en längre "tapp" på baksidan som pekar mot andra sidan av tavlan..

så om klockan är tex 18.00 så pelar den lilla tappen mot kl.6 så får man lite små hjälp utav den om man blir lite konfundersam

ska ta en bild på min om en stund för att visa vad jag menar!

En smaksak tror jag. Jag gillar 24 timmars visningen, dygnet har väl 24 timmar (inte 2 x 12 eller?) och har inte svårt att välja puristen. Men jag har ett antal gmt klockor också, både Glycine och andra och om det då finns en vridring med 24 timmars visning så kan ju gmt visaren stämma med tim och minutvisarna så då ser man ju tiden där och kan ha en andra tidszon på vridringen. Finns säkert några som tycker det är lurigt att byta mellan 24 och 12 timmars och då är väl gmt en utmärkt lösning. Välj det du känner för, samma verk i bägge (i detta fallet med massdrop står det att det faktiskt är en modifierad Sellita SW300-1 som ju motsvarar en eta 2892-2 så den är väl modifierad på ett liknande sätt som 2892 till 2893: ett tillägg ovanpå skulle jag tro. Kan det vara så att Invikta kopplingen gör att de inte får några eta verk? I så fall blir dessa lite unika gissar jag!?).

hade aldrig babat med ett sånt läder ;)

tror ej det finns länkntill airnan 18!
Nä det är nog klokt, vet inte hur väl lädret tål vatten. Men det är ju en klocka som skall tåla 20 atmosfärers tryck så klockan är ju gjort för att klara ett bad och då borde ju bandet också göra det kan man tycka.
Tror inte jag har sett nån med länk heller. Synd för det skulle kunna vara snyggt.
En no.1 purist letar jag efter, kanoon, eller hur @Airman? Även om du har en gmt, allt efter smak.

Nä det är nog klokt, vet inte hur väl lädret tål vatten. Men det är ju en klocka som skall tåla 20 atmosfärers tryck så klockan är ju gjort för att klara ett bad och då borde ju bandet också göra det kan man tycka.
Tror inte jag har sett nån med länk heller. Synd för det skulle kunna vara snyggt.
En no.1 purist letar jag efter, kanoon, eller hur @Airman? Även om du har en gmt, allt efter smak.
Puristen är riktigt trevlig. Kör en repost.
IMG_20180202_182443_003.jpg

20180626_175310.jpg

så om klockan är runt 16 så kan man via baken av timvusarn se att den är 4 PM så att säga så timvisarn hjälper en att översätta lite om man blir rent för vilse haha

no.1 är super svår att hitta nuförtiden och ärligttalat så har man "mindre" handleder likt mig med mina 16.5 så är airman 18 peeeeerfekt!

bara att slänga på ett valfritt nato och kör man klockan med en svart tavla så kan man köra vilken färg aom helst på natot!

perfekt semesterklocka(200m) som är lite fräckare än dom flesta dykarna i den prisklassen!
krona no.2 som är till för att låsa ringen på plats tillför en fräck aura eftersom den är så pass oversizad

jag aäger bara att är ni sugna så tveka inte!
hade en snubbe på insta som skrev dm gång på gång till mig och ville att jag skulle sälja min ...slutade med att han gav ungefär samma för en använd

efter invicta förstört glycibe så är detta utantvekan en av dom finare släppen i glycines sista tid som "independent"

En smaksak tror jag. Jag gillar 24 timmars visningen, dygnet har väl 24 timmar (inte 2 x 12 eller?) och har inte svårt att välja puristen. Men jag har ett antal gmt klockor också, både Glycine och andra och om det då finns en vridring med 24 timmars visning så kan ju gmt visaren stämma med tim och minutvisarna så då ser man ju tiden där och kan ha en andra tidszon på vridringen. Finns säkert några som tycker det är lurigt att byta mellan 24 och 12 timmars och då är väl gmt en utmärkt lösning. Välj det du känner för, samma verk i bägge (i detta fallet med massdrop står det att det faktiskt är en modifierad Sellita SW300-1 som ju motsvarar en eta 2892-2 så den är väl modifierad på ett liknande sätt som 2892 till 2893: ett tillägg ovanpå skulle jag tro. Kan det vara så att Invikta kopplingen gör att de inte får några eta verk? I så fall blir dessa lite unika gissar jag!?).
tror nog bara att selitas verk idag är billigare och visserligen löttare att få!

när jag köpte min 18 så var alla purist versionerna made to oder från glycine och det tog ett tag att få fram den från dom.
detta var under det sista året som denna producerades.
hade tillochmed mailkontakt med glycine samtidigt så man fick updates...
på den tiden så var det bara eta i dessa och i min sitter där ett 2893 enligt nicole lack som swdan blev vd för glycine ett tag

tror nog bara att selitas verk idag är billigare och visserligen löttare att få!

när jag köpte min 18 så var alla purist versionerna made to oder från glycine och det tog ett tag att få fram den från dom.
detta var under det sista året som denna producerades.
hade tillochmed mailkontakt med glycine samtidigt så man fick updates...
på den tiden så var det bara eta i dessa och i min sitter där ett 2893 enligt nicole lack som swdan blev vd för glycine ett tag
Kan vara så att det är billigare men det har inte styrt förut, har inte stött på nån Glycine över huvud taget som haft ett sellita verk men har antaglingen fel, det finns säkert. Det kanske är en eftergift för priset i massdropen. Nu blir det lite unikt i alla fall eftersom, som du säger, alla tidigare har eta verk i sej, och jag har inget emot det.

Kan vara så att det är billigare men det har inte styrt förut, har inte stött på nån Glycine över huvud taget som haft ett sellita verk men har antaglingen fel, det finns säkert. Det kanske är en eftergift för priset i massdropen. Nu blir det lite unikt i alla fall eftersom, som du säger, alla tidigare har eta verk i sej, och jag har inget emot det.
ska jag vara ärlig så tror jag till 99% att alla dessa är delar s8m bluvit över från innan ocg så har glycine/invicta fixat in den batch urverk som är billigast å snabbast att komma över ..
dom har haft en hel del deals med massdrop så jag tror kontakten där e bra sinsimellan...

precis efger att invicta köpt upp glycine så började dom sälja överskott med äldre modeller till gråhandlare i usa som såldes löjligt billigt

ska jag vara ärlig så tror jag till 99% att alla dessa är delar s8m bluvit över från innan ocg så har glycine/invicta fixat in den batch urverk som är billigast å snabbast att komma över ..
dom har haft en hel del deals med massdrop så jag tror kontakten där e bra sinsimellan...

precis efger att invicta köpt upp glycine så började dom sälja överskott med äldre modeller till gråhandlare i usa som såldes löjligt billigt
Säkert är det så, alltså kanske sista chansen att kunna köpa fabriksnya Glycine med "gamla loggan", i unik konfiguration och till ett bra pris. Låter som ett upplägg för framtida samlingar :rolleyes:!

Säkert är det så, alltså kanske sista chansen att kunna köpa fabriksnya Glycine med "gamla loggan", i unik konfiguration och till ett bra pris. Låter som ett upplägg för framtida samlingar :rolleyes:!
haha till viss del sanning där men att köpa en glycine för att spara så köper du nog helt fel modell....

mitt tips är att köpa en svart purist.. ösa på ett schysst nato typ phoenix som görs på dom gamla ursprungsnaskinerna som tillverkade orginalet till MOD annars så köp en handfull av gnomon som enligt mig är av väldigt bra kvalite sist men ibte mist så finns ju även singular som med e bra skit.

purist på nato är fan en rätt kul sommarklocka.. hey åretruntklocka ..

Absolut, purist-versionen är oxå riktigt trevlig. :)

Hej alla invigda!

Första posten i denna tråden:). Jag umgås med tankar att köpa mig en Airman, men är KLUVEN! Det verkar som att man kan göra sig ett kap på Jomashop. Både Airman SST samt base 22 kan ser mycket trevliga ut. Vad har ni för erfarenheter av dessa modeller?
/ ny på :glycine:

Hej alla invigda!

Första posten i denna tråden:). Jag umgås med tankar att köpa mig en Airman, men är KLUVEN! Det verkar som att man kan göra sig ett kap på Jomashop. Både Airman SST samt base 22 kan ser mycket trevliga ut. Vad har ni för erfarenheter av dessa modeller?
Köp! Har haft en Airman Sphair 18. Riktigt mycket klocka för pengarna, bra storlek mm. Klockren :)
F573445D-FD53-4804-B08A-5C1F037238FA.jpeg

Hej alla invigda!

Bägge har den gamla loggan så är nog restlager vilket är positivt tyker jag (de flesta andra har ju de invicta inspirerade vingarna på kronan). Köpte en sst12 på Massdrop för några veckor sen (är visst i faggorna hör jag från UPS) där priset blev $599 (plus $5 frakt) plus moms och tull på 1470 kronor. Kan kanske återkomma med några bilder när den landat. Sitter samma verk i bägge (ETA 2893) oavsett om det är puriist eller gmt, som är lätt att få servat. Trots att SST har en diameter om 43 mm har den lug2lug på 46 vilket jag gillar medan base22 med diameter på 42mm har en lug2lug på 50 mm (gissar jag utan att ha kollat). Den stora bärs alltså mindre. Har ingen base22 men väl en dc4 och en 2000 vilka liknar den i måtten. luggarna är ju lite vinklade men kan tänka att det skiljer lite mellan modellerna (utan att veta). DC4 har mer vinkel än 2000 så den passar mina smala armar bättre än 2000 som med länk med passande ändbitar kan bli på gränsen för mej. Bättre med ett lösare band då böjningen inte framkommer så tydligt. Combat sub som har samma mått har mycket mer böj på luggarna så den sitter kanon med tillhörande länk.
Att fråga i den här tråden är väl som att tro i kyrkan. Men man vet ju aldrig, nån kanske inte gillar boett formen på sst till exempel...

Hej alla invigda!

Har haft en base 22 och gillar man lite större klockor så är det en MYCKET trevlig klocka. Inte extremt stor på något sätt men större än en Rolex DJ tex ;) ...Men köööp!

Tillbaka
Topp