• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

OSKEEER Typ: http://www.ebay.com/itm/Minott-Ersatzband-Uhrenarmband-Perlon-Textil-Durchzugsband-Blau-23272G-/301133715416?pt=DE_Mode_Accessoires_Uhren_Schmuck_Uhrenarmbänder&var=&hash=item461cf7d7d8

Ingen aning om kvaliteten, men för en dryg hundring inklusive frakt är det kanske värt att prova. Perlon brukar dessutom hålla rätt bra oavsett pris även om Eulit troligtvis är att föredra
Tack nifag ska kolla närmare ikväll, kanske blir en beställning då! :)

Fick idag hem ett bespoke/måttbeställt/individuellt beställt band från A.B.P. Paris. Ett glansigt alligator på 20/16. Det är främst tänkt att användas till min DJ, men även 1016 kan ju få åka med ibland.
IMG_0348.jpg
IMG_0350.jpg
IMG_0352.jpg
IMG_0342.jpg
IMG_0343.jpg
IMG_0346.jpg

Bandstiften på 1016 blev fel. Men titta på klockan och eller bandet istället..:)

Fick idag hem ett bespoke/måttbeställt/individuellt beställt band från A.B.P. Paris. Ett glansigt alligator på 20/16. Det är främst tänkt att användas till min DJ, men även 1016 kan ju få åka med ibland.
IMG_0348.jpg
IMG_0350.jpg
IMG_0352.jpg
IMG_0342.jpg
IMG_0343.jpg
IMG_0346.jpg

Bandstiften på 1016 blev fel. Men titta på klockan och eller bandet istället..:)

Kul, jag har varit sugen länge. Hur upplever du kvaliten på aligatorn? Vad slutade det på? Snyggt till modellen!

IMG_0348.jpg
IMG_0350.jpg
IMG_0352.jpg
IMG_0342.jpg
IMG_0343.jpg
IMG_0346.jpg

Tuffare på explorern, tycker jag.

Kul, jag har varit sugen länge. Hur upplever du kvaliten på aligatorn? Vad slutade det på? Snyggt till modellen!

Tuffare på explorern, tycker jag.

Spontankänslan är mycket bra. Det upplevs som så bra som det borde med tanke på priset. Tycker jag fick till tjockleken perfekt. Inte för bullig, men heller inte helt platt. Så jag är mycket nöjd. Hur den kommer vara om något är får vi ju se. Saken med riktigt bra band är framförallt att de utvecklas bra över tiden tycker jag. Te.x. har jag ett Hirsch Bionic som är i samma prisklass, eller åtminstone i en dyr prisklass. Och det åldras inte med värdighet. Priset på ABP:t hamnade på nästan 300 Euro...

Jag tycker också det blev överraskande bra på Explorern. Samtidigt vet jag inte riktigt vad den gör med klockan. Tycker den tar den in i ett område där den inte riktigt hör hemma. Det blir vare sig sport eller elegans. Ska dock prova några gånger. Syftet med bandet var att få DJ:n att passa lite mer formella tillfällen. Och det känner jag direkt att den kommer leverera.

Nu väntar jag på två band från Camille Fournet. Samt att en tråkig diskussion men ABP ska redas ut. Jag gjorde en felbeställning. Lade till "Folded edge" dvs vikta(?) kanter. För den lilla detaljen ville de ha ytterligare 250 Euro vilket jag inte förstod. Att få dem att ta bort det var inga problem. Men de vill än så länge bara erbjuda ett tillgodohavande på 250 Euro. Jag vill få tillbaka pengarna. Jag tror jag kommer lyckas, men det gör sig inte av sig själv...

Spontankänslan är mycket bra. Det upplevs som så bra som det borde med tanke på priset. Tycker jag fick till tjockleken perfekt. Inte för bullig, men heller inte helt platt. Så jag är mycket nöjd. Hur den kommer vara om något är får vi ju se. Saken med riktigt bra band är framförallt att de utvecklas bra över tiden tycker jag. Te.x. har jag ett Hirsch Bionic som är i samma prisklass, eller åtminstone i en dyr prisklass. Och det åldras inte med värdighet. Priset på ABP:t hamnade på nästan 300 Euro...

Jag tycker också det blev överraskande bra på Explorern. Samtidigt vet jag inte riktigt vad den gör med klockan. Tycker den tar den in i ett område där den inte riktigt hör hemma. Det blir vare sig sport eller elegans. Ska dock prova några gånger. Syftet med bandet var att få DJ:n att passa lite mer formella tillfällen. Och det känner jag direkt att den kommer leverera.

Nu väntar jag på två band från Camille Fournet. Samt att en tråkig diskussion men ABP ska redas ut. Jag gjorde en felbeställning. Lade till "Folded edge" dvs vikta(?) kanter. För den lilla detaljen ville de ha ytterligare 250 Euro vilket jag inte förstod. Att få dem att ta bort det var inga problem. Men de vill än så länge bara erbjuda ett tillgodohavande på 250 Euro. Jag vill få tillbaka pengarna. Jag tror jag kommer lyckas, men det gör sig inte av sig själv...

Tycker inte man behöver bry sig om vad det gör med klockan.
Det ser bra ut. Tavlan "poppar".

Sitter och funderar på vad man ska beställa för band till den här. Heuerville kanske? Tips mottages
20140422_225743.jpg
VTl2h5e.jpg

Mockat är bättre, men gillat det motsägelsefulla i att håla ett exotiskt skinn. Får känna lite på det men förmodligen åker det tillbaka på mockat.

Har gått igenom dessa med:

image.jpg
image.jpg

Det svarta gör den sig bäst på!(Även om den är lite förutsägbar kanske) Har svårt för mockan i den färgen..

Det svarta gör den sig bäst på!(Även om den är lite förutsägbar kanske) Har svårt för mockan i den färgen..
Nja, detta är bäst enligt mig:

image.jpg

Tror ett ljusare band skulle göra sig fint till din heuer. Grått och blått hade såklart varit roligt men förmodligen inget som hade blivit förstavalet. Mocka tycker jag är riktigt trevligt till dessa racingur.

Hålade precis ett krokodilband. Är inte säker på vad jag tycker än, det förra i ödla till min gamla heuer blev bättre.

Jag tycker hålningen blev finemang! Är däremot lite osäker på om jag tycker färgen på bandet passar den klockan. Färgen är liksom lite för skarp. Hajar du vad jag menar?

Nja, detta är bäst enligt mig:

image.jpg

Tror ett ljusare band skulle göra sig fint till din heuer. Grått och blått hade såklart varit roligt men förmodligen inget som hade blivit förstavalet. Mocka tycker jag är riktigt trevligt till dessa racingur.
Håller med om att det mockat gjorde sig ruskigt bra. Det andra svart/blå hade jag svårare för.

Snygg bild btw!Kanske, det man ser på alla bilder är svarta band så svårt att hitta referens för hur ett ljust ser ut.

Håller med om att det mockat gjorde sig ruskigt bra. Det andra svart/blå hade jag svårare för.

Snygg bild btw!Kanske, det man ser på alla bilder är svarta band så svårt att hitta referens för hur ett ljust ser ut.

Ja, det är svårt med färger. Om de håller rätt färgton brukar det fungera. Oftast är det även svårt om kontrasten blir för stor mot boett och tavla. Det är alltid lättast om man kan testa sig runt lite, jag brukar gå runt och jaga färger och vika ihop dem som band till uret. Bäst är ju dock att sitta på ett lager band.

• Like
Reactions: par
Jag har nu fått hem några nya band. Ett av dem ska bli vardagsbandet på min DJ. Ett mörkbrunt Alligator från Camille Fournet(CF) med gummerad(?) insida. Kvalitén och finishen är på absoluta toppnivån. Möjligen är det något för mörkt men å andra sidan kan jag använda den även när det (egentligen) krävs svart band. Så kallt positivt tänkande..:)
image.jpg

Hej allihopa! Ny här och har ett par nybörjarfrågor, hoppas ni har överseende med detta! Kan inte mycket alls om klockor, men här verkar det finnas en hel del kunskap man kan snappa upp.

Skaffade mig precis nedanstående ur och tänkte byta armbandet. Har spanat in ett brunt armband på Cousins - https://www.cousinsuk.com/catalog/w...ngs/the-premier-range/straps-omega-style-calf - dock anger de två storlekar. Jag ska ha ett 18 mm - vilken storlek på Cousins ska jag gå efter?

Tänkte även införskaffa mig en "spring bar remover" och eventuellt ett par nya spring bars. De nuvarande mäter 21 mm, men lyckas inte hitta dem på Cousins.

Kanske lite off-topic för den här tråden (hoppas det är ok!) Jag är också lite nyfiken på hur klockan ser ut innuti och har sett att det finns "bollar" man kan öppna med - någon som har tips på såna från Cousins eller andra verktyg som gör jobbet?

Övriga tips mottages också gärna!

Tack på förhand,
Bratman

Klocka.jpg

Jag vann nyss en klocka på Tradera. Min första fyrkantiga och första klockan med svart urtavla. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska köpa för band till. Så skulle uppskatta lite tips och inspiration på ett trevligt band. Jag är ganska säker på att det är 19 mm mellan bandhornen.

cMzzpL9.jpg

Tillbaka
Topp