• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Hur funkar själva fästet?

Det sitter bra om än med lite spel, men med rätt mått mellan bandhornen skall det spelet inte innebära risk för att stiftet skall lossa. Om jag inte vore lite rädd om min gamling så tror jag att det skulle funka att köra in tumnagel och bända upp "flärpen" lite, så kan man lirka av bandet. Skall vara lite våldsammare när jag får hem 20mm. Finns ju 14-22mm i brunt, svart och blått och spm sagt jag gillar nyansen på det blåa därför blev det så.

Rolex cal 59 1940 blå rem 047 besk.jpg

Det sitter bra om än med lite spel, men med rätt mått mellan bandhornen skall det spelet inte innebära risk för att stiftet skall lossa. Om jag inte vore lite rädd om min gamling så tror jag att det skulle funka att köra in tumnagel och bända upp "flärpen" lite, så kan man lirka av bandet. Skall vara lite våldsammare när jag får hem 20mm. Finns ju 14-22mm i brunt, svart och blått och spm sagt jag gillar nyansen på det blåa därför blev det så.

Ok, men hur fäster flärpen på baksidan av remmen?

Väääärldens längsta text

Jag tycker nog att du ska spana runt på fler meshalternativ om du inte tror det som du länkade till passar. Va ju dessutom ganska dyrt så jag hade kanske också velat vara säker. Det finns mesh som man kan korta typ som en vanlig länk och sedan microjustera. Finns billiga (200kr ish) vars stl justeras över hela längden då ändarna ligger omlott.

Jag tycker nog att du ska spana runt på fler meshalternativ om du inte tror det som du länkade till passar. Va ju dessutom ganska dyrt så jag hade kanske också velat vara säker. Det finns mesh som man kan korta typ som en vanlig länk och sedan microjustera. Finns billiga (200kr ish) vars stl justeras över hela längden då ändarna ligger omlott.

Saken är just att jag inbillar mig det kommer passa. Har funderat på lite billigare alternativ men tror jag skulle ångra mig. Har dock hört bra saker om mesh som finns på strapcode. :)

De mesh som ligger omlott har jag också sett men tror inte det skulle bli en bra look.

Man kan ju också klippa bort länkar på en vanlig mesh men jag har tummen mitt i handen och hoppas undvika detta.

Ok, men hur fäster flärpen på baksidan av remmen?

Remmen är böjd runt " i spänn" - jag gissar metall/plåtbit inuti lädret som gör att det håller spänn. Känns så när man trycker in nageln för att bända upp "flärpen" så att man kan trycka loss bandet från stiftet. Som sagt skall mecka med nästa band och mitt ihopaknåp Valjoux 7750 no dial - den är inte 75 år m plexiglas - så då skall det prövas. Här syns det nog att det är rätt genomtänkt med tydlig runsning för stiftet, annars skulle nog inte RIOS sälja dem och riskera sitt goda namn. Det kan vara ett sätt skapa möjlighet till omväxling för den som inte vill knåpa med verktyg (repor) eller gå till urmakaren - ligger runt 200:- (inga aktier i RIOS el WBC).

mod_show_image.php

Remmen är böjd runt " i spänn" - jag gissar metall/plåtbit inuti lädret som gör att det håller spänn. Känns så när man trycker in nageln för att bända upp "flärpen" så att man kan trycka loss bandet från stiftet. Som sagt skall mecka med nästa band och mitt ihopaknåp Valjoux 7750 no dial - den är inte 75 år m plexiglas - så då skall det prövas. Här syns det nog att det är rätt genomtänkt med tydlig runsning för stiftet, annars skulle nog inte RIOS sälja dem och riskera sitt goda namn. Det kan vara ett sätt skapa möjlighet till omväxling för den som inte vill knåpa med verktyg (repor) eller gå till urmakaren - ligger runt 200:- (inga aktier i RIOS el WBC).

mod_show_image.php

Den är jäkligt härlig den där gamlingen! Ok, en bit metall inuti. Det tänkte jag inte ens på. Tänkte en liten knapp eller en magnet eller nått. Smart lösning som du säger...

Saken är just att jag inbillar mig det kommer passa. Har funderat på lite billigare alternativ men tror jag skulle ångra mig. Har dock hört bra saker om mesh som finns på strapcode. :)

De mesh som ligger omlott har jag också sett men tror inte det skulle bli en bra look.

Man kan ju också klippa bort länkar på en vanlig mesh men jag har tummen mitt i handen och hoppas undvika detta.

För vad det är värt så tror jag också det kommer passa

Snyggt band. Ska nog testa ett liknande Rios på min DJ. Blir lite som de nya Day Date med färggranna tavlor och band, hoppas jag :).
image.jpg

Mesh av lägre prisklass med Omegainspiration = öppet runt stiftet. Ursäkta homaget - det var på den tiden jag trodde en Dipsy var möjligt och ville prova lite.
DeepSea sterile on mesh.jpg

Bra läder, grönt till en 116710.
Tips tack.
Ska man köpa av erkända märken av erkänd kvalitet eller random läder av billig kvalitet?

Självklart. Men vilka märken han man att välja mellan? Vilka tillverkare är vettiga?
Letar du igenom denna tråden tror jag du hittar lite namn. Själv går jag inte jättemycket på namn utan jag sveper över olika sidor som säljer band eller hos personer/företag som gör custumband. Namn på bra sidor finns i denna tråden. Bara ett par poster bort [emoji6]

Självklart. Men vilka märken han man att välja mellan? Vilka tillverkare är vettiga?

Det finns massor Hirsch, RIOS, Hadley Roma, DiModell, Vill du ha custom made för att sticka ut lite eller få exakt bandlängd så finns MJ Leather här i Sverige och det finns forummedlemmar som tillverkar, minns inte namnen just nu hoppas nån säger nåt. Kvistvik är bohuslänningar om jag minns rätt.

Vill du vara mer exklusiv så finns Camille Fournet i Paris eller ABP Atelier du Bracelet Parisien. Bara att googla.

Siktade på denna groda från ABP till hustruns Cartier i gulddouble, men när jag väl fick tummen ur var skinnet slut så det blev ett rött Cartierband istället. Ett sådant här ser man inte varje dag och det kanske någon tycker att vi skall vara tacksamma för. :) Lycka till!

12711497-HFumY.jpg

(Bild snodd från nätet)
Någon som vet var man kan köpa liknande band, som på bilden? Verkar vara i syntetiskt material (har sett att IWC har en liknande på någon ny modell)

Bilagor

• 7057413805_92963210a0_c.jpg
    7057413805_92963210a0_c.jpg
    41.6 KB · Visningar: 149
Någon som har erfarehet av Weston Watch straps som har butik på Ebay?
Funderar på att beställa en länk och några läderband men de låga priserna gör att man blir lite tveksam till kvalitéen.

http://www.ebay.co.uk/sch/westonwat...e=STRK:MEBIDX:IT&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562
Köpte 18mm ödla till Carreran och ett BoR med tuber därifrån. Ödlan såg bra ut på bild men var tjock å kändes inte så bra. Du kan få det om du vill prova.

Tillbaka
Topp