• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Helt rätt! Ett mästerverk.
Nu väntar jag bara på mitt pytonband som kommer bli hur bra som helst till pannan

Köpt ett vintage hjortband till Cartiern. Rätt nöjd, färgen kommer bara bli bättre med åren.
95aef98e16930c93a23bc93f879a8e17.jpg

Riktigt snyggt! Vart är det ifrån? :)
 

Akerhage

Cartier
Hej! Helt ny på forumet här och har köpt mig en Omega PO stålarmband. Jag var sugen på naturgummibandet, men tänkte jag köper stål och så kan man ju byta allt eftersom. Då till min fråga. Om jag vill leta efter armband + viklås begagnat, är det då en speciell storlek jag måste gå på? Jag vill ju köpa det original-armbandet som skall vara på Omegan, dvs det med orangea sömmar på. Men hade ju varit trevligt hitta det för billigare än 5500kr.

Sen undrar jag, är detta något jag skulle kunna lära mig göra själv, hade ju varit trevligt kunna byta band för kvällen etc istället för att behöva lämna in den på service och vänta en dag mellan gångerna. Blir genast mer omständigt då ju. Men samtidigt rädd att jag kanske kan slita på något genom att göra det själv?
 

Bilagor

  • IMG_20150113_054939~2~2.jpg
    IMG_20150113_054939~2~2.jpg
    84.3 KB · Visningar: 259

Parabellum

Rolex
2-Faktor
................
Sen undrar jag, är detta något jag skulle kunna lära mig göra själv, hade ju varit trevligt kunna byta band för kvällen etc istället för att behöva lämna in den på service och vänta en dag mellan gångerna. Blir genast mer omständigt då ju. Men samtidigt rädd att jag kanske kan slita på något genom att göra det själv?

Självklart ska du lära dig göra det! Finns hur mycket inlägg och info som helst både här på forumet och övriga ställen på nätet om hur man byter band själv på olika klockor.
Din PO har ju inga borrade hål för bandstiften utifrån (så man enkelt med en nål eller liknande kan trycka från sidan), så du måste ha ett sk. bandstiftsverktyg för att bakifrån klockan komma åt dina bandstift för att kunna plocka ur dem.

Kolla denna videon.

Du kommer med tiden, hur försiktig du än är vid bandbyte att få små små repor/hairlines på baksidan av klockan där bandhornen är. Detta är ju ingenting som syns då du har klockan på. Se till att du alltid jobbar "bakåt", dvs när du plockar ur och sätter i bandstiften jobba bakåt från glaset sett så du inte riskerar repa saker på framsidan.

Övriga tips är att sätta dig till rätta, exempelvis på golvet vid ett vardagsrumsbord så du kan titta riktigt nära på klockan. Jobba med mycket försiktiga rörelser (har haft sönder flera bandstiftsverktyg/nålar osv för att man pressar och drar för hårt då man saknar teknik) så ska du se att du snart kommer kunna byta från länk till gummi, nato osv och vice versa inom 1 minut utan problem :)
 

Henkan

Cartier
Jag brukar alltid sätta lite tejp på bandhornen innan jag pillar dit armbandet annars är det är otroligt lätt att repa bandhornen och det ser så jäkla tråkigt ut. Tejp is The shit
 

Björklund

Panerai
Någon som har koll på vilka butiker i Göteborg som har störst utbud av schysta läderarmband, typ Hirsch, Rios...
Jarl Sandin?
 

sp00ky

Breitling
Hej alla, har ni någon bra förslag för aftermarket (OEM är alldeles fördyra) kevlararmband 21/18mm till IWC Pilot 3777 ?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag köpte lite klockor av Vintage92, bland annat en Sandoz swissonic. Jag hade hoppats att det skulle vara ett stämgaffelverk, men elektromekaniskt är nog så coolt

52d44986446579336e10e801e7356312.jpg


Skönt klossig tavla också

1a61e6a446e3f14f8122cf15b692a47d.jpg


Den var inte jättedum på nato, men den är ganska hög, så trots klippt flärp bar den ganska högt, och det grå i bandet var mycket kallare än tavlan

f0f0577d8e297865f63881133720ec24.jpg


Jag tror vi kan bättre.

Jag har länge haft en rätt grym 70-tals länk liggande, som jag köpte en Pogue på, men inte hittat någon klocka som funkar till den. Nu tror jag att jag hittat rätt. Vad tycker ni?

63ad6df22652e887de3533783cac4087.jpg


f716439fe654c233804c7f2d6aa8b109.jpg


af358c105479093be580b857b1a5f76d.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag köpte lite klockor av Vintage92, bland annat en Sandoz swissonic. Jag hade hoppats att det skulle vara ett stämgaffelverk, men elektromekaniskt är nog så coolt

52d44986446579336e10e801e7356312.jpg


Skönt klossig tavla också

1a61e6a446e3f14f8122cf15b692a47d.jpg


Den var inte jättedum på nato, men den är ganska hög, så trots klippt flärp bar den ganska högt, och det grå i bandet var mycket kallare än tavlan

f0f0577d8e297865f63881133720ec24.jpg


Jag tror vi kan bättre.

Jag har länge haft en rätt grym 70-tals länk liggande, som jag köpte en Pogue på, men inte hittat någon klocka som funkar till den. Nu tror jag att jag hittat rätt. Vad tycker ni?

63ad6df22652e887de3533783cac4087.jpg


f716439fe654c233804c7f2d6aa8b109.jpg


af358c105479093be580b857b1a5f76d.jpg

Jäklar vilken rolig länk. Jag tycker det ser cool ut. En sådan klocka med sådan länk skulle en riddare bära (lite tidsmässigt fel men tänk medeltidsveckan på Gotland eller nått)...
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag funderar på ett läderarmband (klassiskt) till min victorinox Alliance.
Har någon förslag på detta? Eller om ni vill påtala att det är urbota dumt så tar jag tacksamt emot all feedback.
Ovanär klockan i fråga.
241476_2.jpg
 
  • Like
Reactions: ssl

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag funderar på ett läderarmband (klassiskt) till min victorinox Alliance.
Har någon förslag på detta? Eller om ni vill påtala att det är urbota dumt så tar jag tacksamt emot all feedback.
Ovanär klockan i fråga.


Vad tror du om ett lädernato? Det borde matcha klockans tooliga karaktär

BS-JP-NV-10-20mm-P.jpg


Annars ett grövre läder, typ hirsch liberty

IMG_2670.jpg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
S-SARG003_a_1024x1024.jpg
Någon som vet vad som skulle passa på en sådan här? Ett gold brown hirsch liberty kanske? Behöver man nödvändigtvis ha smalare bandstift på läderarmband eller går det bra med att knö in ett par? Risk att de åker av?
 

snajgel

Panerai
S-SARG003_a_1024x1024.jpg
Någon som vet vad som skulle passa på en sådan här? Ett gold brown hirsch liberty kanske? Behöver man nödvändigtvis ha smalare bandstift på läderarmband eller går det bra med att knö in ett par? Risk att de åker av?
Svart tavla svart band. :) krokodil eller alligator gillar jag.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
S-SARG003_a_1024x1024.jpg
Någon som vet vad som skulle passa på en sådan här? Ett gold brown hirsch liberty kanske? Behöver man nödvändigtvis ha smalare bandstift på läderarmband eller går det bra med att knö in ett par? Risk att de åker av?


Jag tycker bruna band funkar till svart tavla, speciellt om det ska vara grövre. Då ska det definitivt inte vara krokodil heller :) Lädernato, eller cheapo-läder ser lite tooligt ut, liberty eller liknande också.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tycker bruna band funkar till svart tavla, speciellt om det ska vara grövre. Då ska det definitivt inte vara krokodil heller :) Lädernato, eller cheapo-läder ser lite tooligt ut, liberty eller liknande också.


Tack för tipset, ska kolla på cheapo. Lite offtopic men jag gillar ditt nick. Det är väl den där talsyntensen som följde med gamla soundblaster kort?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset, ska kolla på cheapo. Lite offtopic men jag gillar ditt nick. Det är väl den där talsyntensen som följde med gamla soundblaster kort?

Haha, tack, jo det är därifrån jag tog det. Följde med när jag köpte ett SB2.0, och sen dess har jag använt det på olika forum.

So, tell me about your problems?
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Fick i veckan hem två nato och ett zulu till min Hydroconquest som jag provade på klockan ikväll och passar på att kasta upp för allmän beundran.

Först ett Nato i Navy
image.jpg


Vidare på ett Nato i Kaki
image.jpg


Slutligen ett Zulu i Orange
image.jpg


Tycker själv den sista kombon blev rätt fräck, så det tänkte jag bekanta mig lite med över helgen. Dock bra att ha lite diskretare färger att variera med då det kanske inte passar i alla lägen. Tycker verkligen Hydroconquesten gör sig på denna typen av band!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
S-SARG003_a_1024x1024.jpg
Någon som vet vad som skulle passa på en sådan här? Ett gold brown hirsch liberty kanske? Behöver man nödvändigtvis ha smalare bandstift på läderarmband eller går det bra med att knö in ett par? Risk att de åker av?
Gillar klockan! Vad är det för ref på den?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det någon som kan tala om vad denna typ av läder kallas?

watches-in-rome.jpg


img198_big.jpg


Har googlat 'saffiano' och 'grained leather' utan att hitta något som riktigt matchar.

Eller någon kanske har tips på band som liknar dessa? Av god kvalitet...
 
Topp