• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Hej alla! Jag hade en hel del bekymmer med att få loss länken när jag skulle byta band på min Explorer II. Detta pga det näst intill obefintliga spelet mellan länk och bandhorn. Råkade tyvär repa klockan när jag försökte med vanliga bandstiftsverktyg. Jag läste på och insåg rätt snabbt att det fanns ”tänger” som Bergeon tillverkar just för detta ändamål och en som heter 7825 hade fått ganska bra omdöme på olika sajter. Jag letade men hittade tyvärr nästan inga svenska sidor/butiker som hade detta verktyg. De få ställen som hade detta tog oförskämt mycket för det. Jag chansade och skrev ett mail till Fru Ur och fick svar samma söndag om att de kunde beställa hem det verktyget för 1990 kr. Jag slog till och fick hem det drygt en vecka senare. Nu kan jag få loss länken på ett nafs. Det är så jäkla lätt nu! Behöver inte ens tejpa bandhornen. Men vet ni vad som var bäst av allt? Bemötandet jag fick av Åsa på Fru Ur. Hon vet hur man skapar förtroende hos sina kunder. Jag fick snabbt svar på mina frågor och kände mig riktigt trygg med att handla från henne. Jag rekommenderar absolut Fru Ur så har ni funderat på att skaffa Bergeon-verktyg så föreslår jag att ni beställer det därifrån.
Säkert inget fel på fru ur men vill man komma undan ännu billigare tar cousins uk typ 1100-1200 för det där verktyget har jag för mig.

Var köper man ett sånt här Hermes-liknande band?
IMG_4066.PNG

Ja, väldigt snygg klocka men det gula och ickepassande bandet till pajar allt.

Molequin grained-band.

graine_tan_2000x.jpg

Molequin gör fina sådana band. Men bara så ingen tror att Molequin är ensamma om denna "prägling" (Vilket jag inte tror du menade heller.)

Detta lädret finns från ett flertal renommerade garverier. (Nämner ett par här)

Haas - Derby (Hermes produktnamn Epsom.)
Weinheimer - Waprolux
Perlinger - Noblessa

Även D'annonay, och troligtvis Roux and Du Puy har denna prägling. Men de tre jag nämner ovan är de vanligaste.

Detta kan vara till hjälp om ni googlar eller söker på Instagram efter någon som kan tillverka ett band i denna typ av läder. Väldigt många taggar då med Epsom då det namnet har en hög status då Hermes använder det.

Molequins band har även en mycket bra fodring (Lining på engelska. lädret som ligger mot handleden) om jag inte ser helt galet så är det samma fodring som Hermes använder. Zermatt. Fuktavstötande utan risken med allergiska reaktioner som kan bli ett problem med andra fuktavstötande lädersorter som är kromgarvade.

Mycket mjukt och fint läder som håller sig väldigt fräscht och fint.

Senast ändrad:
Säkert inget fel på fru ur men vill man komma undan ännu billigare tar cousins uk typ 1100-1200 för det där verktyget har jag för mig.
Japp, stämmer säkert med runt 1200 kr. Har inte koll på frakt etc men har för mig att man fick logga in för att få ta del av informationen. Tillkommmer säker något där med. Återigen så är det för min del värt att betala extra för att känna mig trygg att handla på ett ställe där jag snabbt får svar på mina frågor etc. en sorts personlig service . Sen är det alltid lite trevligare att handla från svenska företag så klart

Söker efter ett nättare läder till denna klocka:
IMG_4813 2.jpg

IMG_9673 2.jpg

Ska vara 22mm bandbredd och får gärna smalna av rejält (typ till 18mm) och inte bygga så mycket på höjden. Svart eller eventuellt brunt, gärna alligator-mönster eller liknande.
Några tips? :)

Hej,
Är det någon här som vet var jag kan köpa äkta sailcloth straps? Jag hittar många som säljer olika imitationer, men äkta vara verkar det vara sämre med.
Den enda återförsäljaren jag har hittat med äkta sailcloth är strapped.se.
Jag är tacksam för alla tips, även om det bara skulle vara rykten och ledtrådar.

Tjenare!
Någon som vet var man kan köpa ett gummiarmband med böjda ändar till en klocka med 19mm mellan bandhornen?

Letar efter curved 20/18, grått. Alligator, ödla eller liknande

Tips på några custom tillverkare som inte kostar fler 100 eur..

Säker på att du ska ha canvas? Tycker inte det klockan gör sig på något annat än läder.
Jag tycker det är snyggt :) Var så kass kvalité att jag kunde slita ut bandet så det ser "vintage" ut. Ser bra ut men förväntar mig att det går sönder snart. Hade gärna haft på länk annars, som många andra PR100 men svårt att hitta ett som passar, behöver ju vara roséguld som färg eller stål och rosé.

Men visst ett blått typ alligatorläder hade nog suttit fint, kanske köper ett när jag slitit ut canvasbandet. Originalbandet är för mörkt för min smak. Vill ha ett band som matchar tavlan mer. Vad skulle du köra för band? :)

Jag tycker det är snyggt :) Var så kass kvalité att jag kunde slita ut bandet så det ser "vintage" ut. Ser bra ut men förväntar mig att det går sönder snart. Hade gärna haft på länk annars, som många andra PR100 men svårt att hitta ett som passar, behöver ju vara roséguld som färg eller stål och rosé.

Men visst ett blått typ alligatorläder hade nog suttit fint, kanske köper ett när jag slitit ut canvasbandet. Originalbandet är för mörkt för min smak. Vill ha ett band som matchar tavlan mer. Vad skulle du köra för band? :)
Jag använder bara brunt läder (och svart ibland) så det är nog vad jag hade kört på. En klassiker som nästan alltid funkar i någon nyans. Annars tror jag som du skriver att ett blått läder som matchar tavlan skulle bli snyggt!

Söker band med 17mm bredd. Har kollat på bland annat Camille Fournet, Hirsch och watchbandcenter
Någon som har förslag på andra butiker & märken?

Tillbaka
Topp