• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Smakråd efterfrågas: Har hittat ett gammalt dykarspänne som ja aldrig använt. Osäker på vart de kommer ifrån, men den låg i en skokartong längst in i källaren :)

Satte den på min Geckota-flygare, men den känns lite halvluffig. Den ser liksom härjad ut och jag är kluven till om den passar till en flygare? Ska ja se den som häftigt & rå eller byta ut de direkt mot ett läderband alt nato?

Bilagor

• 41851EA1-ACFF-4C2F-A711-C877BC093E0A.jpeg
    41851EA1-ACFF-4C2F-A711-C877BC093E0A.jpeg
    154.6 KB · Visningar: 3
  • 4473B637-569E-4F51-BB3C-BD503E40DEB4.jpeg
    4473B637-569E-4F51-BB3C-BD503E40DEB4.jpeg
    122.5 KB · Visningar: 3
Smakråd efterfrågas: Har hittat ett gammalt dykarspänne som ja aldrig använt. Osäker på vart de kommer ifrån, men den låg i en skokartong längst in i källaren :)

Satte den på min Geckota-flygare, men den känns lite halvluffig. Den ser liksom härjad ut och jag är kluven till om den passar till en flygare? Ska ja se den som häftigt & rå eller byta ut de direkt mot ett läderband alt nato?
Nja, flyger inte IMHO. Testa med ett halvslitet codovanläder istället.

C045726E-6F0A-4C38-8E95-4012ED974A5C.jpeg
Hej, jag köpte nyligen en Longines Conquest (se bild) och funderar på att köpa ett nytt band som alternativ till stållänken - skulle gärna ta del av era förslag då jag själv endast bestämt mig för att inte köpa Nato. Tack på förhand!

Bilagor

• 74902C25-A89D-46A4-8F60-4710B564266D.jpeg
    74902C25-A89D-46A4-8F60-4710B564266D.jpeg
    305.2 KB · Visningar: 2

Det finns en tråd för det där: https://klocksnack.se/threads/tråden-där-rätt-klocka-får-fel-band-ej-för-känsliga-läsare.67775/
Bort bort bort.

Hej, jag köpte nyligen en Longines Conquest (se bild) och funderar på att köpa ett nytt band som alternativ till stållänken - skulle gärna ta del av era förslag då jag själv endast bestämt mig för att inte köpa Nato. Tack på förhand!
Standardbandet till den borde vara brunt krokodil med kantsöm. Gå på blank ödla för dressigare, eller typ Hirsch liberty för lite ledigare stil. Det fina med den klockan är att den borde passa rätt bra till vad som helst.

Standardbandet till den borde vara brunt krokodil med kantsöm. Gå på blank ödla för dressigare, eller typ Hirsch liberty för lite ledigare stil. Det fina med den klockan är att den borde passa rätt bra till vad som helst.
Tack för tipset! Jag såg originalbandet med känner nu efter vidare eftertanke att ett blått läderband med vit söm vore trevligt. Vilken kvalitet håller Hirsch?

Prövar tråden.. försöker hjälpa pappa med ett snyggt band till denna tunna guldare. 20mm mellan bandhornen och jag söker något som är tunnt, i måtten 20/16 (viktigt!), gärna tidsenligt och som inte är krokodil eller alligator?
IMG_1430.JPG
IMG_1431.JPG

Prövar tråden.. försöker hjälpa pappa med ett snyggt band till denna tunna guldare. 20mm mellan bandhornen och jag söker något som är tunnt, i måtten 20/16 (viktigt!), gärna tidsenligt och som inte är krokodil eller alligator?
IMG_1430.JPG
IMG_1431.JPG
Ödla eller Cordovan om man vill ha den mer dressad, gris om man vill dressa ner den lite. Riktigt fin klocka!

Är det någon som lyckats hitta några Perlon i vettig kvalitet? Tycker att det är förvånansvärt svårt att hitta lite bättre varianter.

Ödla eller Cordovan om man vill ha den mer dressad, gris om man vill dressa ner den lite. Riktigt fin klocka!
Bra alternativ, tack. Jag är medveten om att en inte vill outa sin guldgruva där man hittar skatterna, men om du har lust eller några idéer på tillhåll så kan du jättegärna få skicka ett litet pm. Tycker du har god smak i band från det du har postat :)
Är det någon som lyckats hitta några Perlon i vettig kvalitet? Tycker att det är förvånansvärt svårt att hitta lite bättre varianter.
EULit har jag läst gott om, de verkar även ha lite olika varianter av perlon.
46eRGCM.jpg

Bra alternativ, tack. Jag är medveten om att en inte vill outa sin guldgruva där man hittar skatterna, men om du har lust eller några idéer på tillhåll så kan du jättegärna få skicka ett litet pm. Tycker du har god smak i band från det du har postat :)
Mina NOS-band har jag bara klickat hem från tradera. Tradera, ebay, loppisar är bra källor.

Hej!
Skriver mitt första inlägg efter mycket läsande på forumet, då jag sökt men ej hittat svar.
Jag är sugen på att köpa ett nytt armband (länk) till min Orient Ray I eftersom originalbandet rasslar och gör att bandstiften böjer sig hela tiden. Eftersom det inte verkar finnas någon tredjepartstillverkare som gör armband med böjda ändlänkar till denna modell utan endast till Ray/Mako II, får det bli ett med raka ändlänkar.
Min fråga är hur mycket det är värt att lägga på ett sådant armband? Hur stor är skillnaden mellan dessa t.ex?

https://www.strapcode.com/store/22m...lid-submariner-clasp-p-2387.html#.W2Npt9UzaHs
https://www.klockimport.com/klockarmband/22mm/stallankar-22mm/oysterlank-i-rostfritt-stal-22mm/
Kan t.om. ett sånt här vara OK? https://se.myxlshop.com/myxl-22mm-k...3FwkWtyjDDNsnr7fM9vEiSIKuQK2nZlRoC2rsQAvD_BwE

Inser att min fråga kanske är svår att svara på men jag undrar helt enkelt hur mycket bättre kvalitet man får med ett dyrare armband - är det något som de flesta märker av?

Hej!
Skriver mitt första inlägg efter mycket läsande på forumet, då jag sökt men ej hittat svar.
Jag är sugen på att köpa ett nytt armband (länk) till min Orient Ray I eftersom originalbandet rasslar och gör att bandstiften böjer sig hela tiden. Eftersom det inte verkar finnas någon tredjepartstillverkare som gör armband med böjda ändlänkar till denna modell utan endast till Ray/Mako II, får det bli ett med raka ändlänkar.
Min fråga är hur mycket det är värt att lägga på ett sådant armband? Hur stor är skillnaden mellan dessa t.ex?

https://www.strapcode.com/store/22m...lid-submariner-clasp-p-2387.html#.W2Npt9UzaHs
https://www.klockimport.com/klockarmband/22mm/stallankar-22mm/oysterlank-i-rostfritt-stal-22mm/
Kan t.om. ett sånt här vara OK? https://se.myxlshop.com/myxl-22mm-k...3FwkWtyjDDNsnr7fM9vEiSIKuQK2nZlRoC2rsQAvD_BwE

Inser att min fråga kanske är svår att svara på men jag undrar helt enkelt hur mycket bättre kvalitet man får med ett dyrare armband - är det något som de flesta märker av?
Enligt min erfarenhet så är det rejäl skillnad på billiga och dyra länkar. Strapcode eller t ex Geckota håller väldigt mycket högre kvalitet än en billig EBay-länk eller liknande.

Hej alla. Letar armband till min Tag Heuer formula 1 FIM. Funderar på
GECKOTA CORBY BLUE.
Vill ha ett bekvämt men tuffare armbamd som gärna plockar upp det blå i urtavlan. Några bra tips mottages gärna.
15334251931363758739146014185309.jpg

Surfar runt o letar läderband och hittat en säljare på ebay som har stort urval o någorlunda schysta priser vad jag kan bedömma.
Är det någon som handlat från Raisk1964 från vilnius, god or bad guys.

Ville matcha nya Tudor Bronzen med ett bronsband. Inte det lättaste att hitta men fann ett i mesh-style från Watchgecko till slut. 1 mm för litet men störs inte alls av det och är supernöjd med resultatet! Blir nog riktigt snyggt när klockan får sin mörka patina!

IMG_2253.jpg
IMG_2254.jpg
IMG_2255.jpg

Senast ändrad:

Har en HydroConquest som jag kör gummiband på (Longines original).. Supernice och lätt, bra på sommaren.. Skulle nog se bra ut på denna modell också!

Söker ett kvalitativt läderband i detta utförandet ( stitching i mitten ) från en handlare inom EU ( vet att det finns på Hodinkee och någon annanstans ). Shell är ett plus. Cheapestnatostraps har något liknande men i skitkvalité... Någon som har ett tips? Tack :) bilden stulen från google
0A749FEE-B18F-464C-B845-4C9E25E0F577.jpeg

Ville matcha nya Tudor Bronzen med ett bronsband. Inte det lättaste att hitta men fann ett i mesh-style från Watchgecko till slut. 1 mm för lite men störs inte alls av det och är supernöjd med resultatet! Blir nog riktigt snyggt när klockan får sin mörka patina!

IMG_2253.jpg
IMG_2254.jpg
IMG_2255.jpg

SATAN VA COOLT!

• Like
Reactions: CEk
Söker ett kvalitativt läderband i detta utförandet ( stitching i mitten ) från en handlare inom EU ( vet att det finns på Hodinkee och någon annanstans ). Shell är ett plus. Cheapestnatostraps har något liknande men i skitkvalité... Någon som har ett tips? Tack :) bilden stulen från google

Kolla in Bulang & Sons. Bra kvalitet och väldigt mjuka. Dessutom möjligheten till leverans nästa dag om du, som jag, inte kan vänta.

Jankoxxx här på forumet tillverkar liknande band i Cordovan som är helt fantastiska

Tillbaka
Topp