• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Hade vart kul med lite omväxling. Vad för sorts band tror ni hade funkat bra med 556an? Tar gärna specifika rekommendationer
IMG_2622.jpeg
Antingen ett svart two stitch eller detta:
 
Fick tag i en begagnad Forstner länk att testa på min 145.022-ST68. Har tidigare testat olika nato, även original, samt krokodil och Speedmaster årsmodell 1995, men detta blev nog faktiskt bäst, det jag är mest nöjd med.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    470.6 KB · Visningar: 11
Någon som kan tipsa om ett 19 mm mesh i bra kvalitet? Polerat eller borstat. Har inget emot att beställa från utlandet om utbudet är bättre. Tack på förhand!
 
Hej KS-are,

Jag är på jakt efter en länk, i stil med klassisk Oyster och 20mm lugs. Vill ha väldigt bra kvalitet, då det är en klocka som ska hålla väldigt länge. Hittar dessvärre mest skräp när jag googlar runt.

Har noterat att Uncle Seiko har en ”Senator” till Tudor BB58, men funderar om dessa håller hög standard?

Är även inne på att köpa ex Tudors Ranger-länk, men tänker att det kanske finns bra alternativ där ute som är vassare än Uncle Seiko och slippa betala premium bara för att det står ett snitsigt varumärke på.

Det är inte en Tudorklocka, så helt öppen för alla förslag, men tog upp Tudor Ranger som exempel då den länken är snygg och spännet bra.

Finns det tips att få? Tack 😀
 
Senast ändrad:
Hej KS-are,

Jag har försökt söka på forumet, men tycker ibland det är svårt att göra det framgångsrikt - så ber om ursäkt om jag startar tråd felaktigt.

Jag är på jakt efter en länk, i stil med klassisk Oyster och 20mm lugs. Vill ha väldigt bra kvalitet, då det är en klocka som ska hålla väldigt länge. Hittar dessvärre mest skräp när jag googlar runt.

Har noterat att Uncle Seiko har en ”Senator” till Tudor BB58, men funderar om dessa håller hög standard?

Är även inne på att köpa ex Tudors Ranger-länk, men tänker att det kanske finns bra alternativ där ute som är vassare än Uncle Seiko och slippa betala premium bara för att det står ett snitsigt varumärke på.

Det är inte en Tudorklocka, så helt öppen för alla förslag, men tog upp Tudor Ranger som exempel då den länken är snygg och spännet bra.

Finns det tips att få? Tack 😀

Blancpains X71 är ju hysteriskt bekväm och snygg. Nu är ju originalet inte på något vis billigt men jag vet att det finns aftermarket i 20mm (som inte utger sig för att vara Blancpain).
Kanske kan det vara vettigt att googla runt lite på det spåret?
 
Hej! Jag är på jakt efter en ny klocka och en feature som är viktigt för mig är att armbandet ska kunna gå att expandera, likt Rolex armband exempelvis. Vilka andra klockor/märken har en sådan funktion?

Tacksam för svar!
 
Har en citizens eco Promaster och ska köpa annat klockarmband till den. Tänkte köpa Erika's originals eller Nato band. Vad skulle ni rekommendera mej att köpa?.
 
Hej! Jag är på jakt efter en ny klocka och en feature som är viktigt för mig är att armbandet ska kunna gå att expandera, likt Rolex armband exempelvis. Vilka andra klockor/märken har en sådan funktion?

Tacksam för svar!
Finns en del att välja på beroende på smak och prisklass etc. Tudor Black Bay Pro är bara ett exempel. Omega Planet Ocean 39,5 är ett annat.

Och i nedre änden på spektrumet så finns det tex på vissa länkar från San Martin. Deras klockor är sjukt prisvärda sett till vad man får. Finns på aliexpress

Och välkommen till forumet! Finns hur mycket information och kunskap som helst att hitta här.
 
Tack! Watchgecko hade jag missat, verkat lovande, ska läsa på mer. Strapcode ser bra ut rent visuellt men jag läste på ett par ställen att spännet kändes billigt och slappt. Kanske inte ens stämmer, men jag drog öronen åt mig.
Håller med om spännet, tror Watchgecko är snäppet bättre.

Jag är iofs sjukt bortskämd med min superocean heritage, bättre mesh existerar fan inte 🤩😍
 
Idag fick jag hem ett "Zero pass" nato från anachronist, alltså ett natoband som inte går mellan klockan och handleden.
Kul att prova något annorlunda, och framförallt på en klocka som redan är ganska tjock. Själv älskar jag att ha SMPn på nato, men den blir väldigt hög med ett klassiskt natoband som vanligtvis går dubbelt mellan handled och boett.

1000003961.jpg
1000003958.jpg
1000003956.jpg
 
Idag fick jag hem ett "Zero pass" nato från anachronist, alltså ett natoband som inte går mellan klockan och handleden.
Kul att prova något annorlunda, och framförallt på en klocka som redan är ganska tjock. Själv älskar jag att ha SMPn på nato, men den blir väldigt hög med ett klassiskt natoband som vanligtvis går dubbelt mellan handled och boett.

1000003961.jpg
1000003958.jpg
1000003956.jpg
Intressant! Ser lite bulkigt och obekvämt ut, och vad är själva poängen, då vanligt nato har en "säkerhetsfunktion". Kan du bjuda på en bild med urtavlan rakt framifrån?
 
Intressant! Ser lite bulkigt och obekvämt ut, och vad är själva poängen, då vanligt nato har en "säkerhetsfunktion". Kan du bjuda på en bild med urtavlan rakt framifrån?
Obekvämt skulle jag inte säga. Det känns precis som vilket annat nato som helst egentligen. Bulkigt däremot kan vi diskutera, men då framförallt på biten klockan 12 där det blir ganska tjockt med all extra tyg. Det känns lite tjockare än ett klassiskt, och kommer absolut bli svårt att få in under en skjorta!

Säkerhetsfunktionen tycker jag egentligen är ganska orelevant för oss "vanligt folk" såvida du inte är i ett jobb (typ militärt eller annat väldigt fysiskt) där det faktiskt finns risk att du sliter av ett bandstift. Samma risk finns ju om du använder ett läder eller länk. Men om du är rädd att ett stift går sönder och du kommer tappa klockan bör du absolut använda ett vanligt nato.

Skulle säga att poängen med ett Zero pass är att du får utseendet av ett nato men du bygger inte klockan på höjden.

Här är två bilder rakt på tavlan. Det första med Zero pass, det andra med ett klassiskt nato som blir mer slimmat, även fast det fortfarande är bulkigt, men det är väl den stora nackdelen med ett nato..

1000003964.jpg
1000003907.jpg
 
Är det nån som har erfarenhet av MN band från cnswatchbands? De har ju mängder av olika modeller till en bråkdel av priset på tex Erikas originals (som jag älskar) Beställde några på ren chans till min planet ocean:

IMG_2578.png
IMG_2579.png
IMG_2580.png
 
CNS - en minirecension av deras MN band:

Nu har de kommit! Helt Ok helhetsintryck. Banden är singlepass under klockan vilket är toppen. Det enda negativa jämfört med Erikas Originals är att bandet runt handleden bara går ett varv, dvs om kroken hoppar ur så åker hela klockan av armen. Det finns alltså ingen extra säkerhet jämfört med det dyra bandet från EO.

Tycker ändå att det känns som att bandet sitter tillräckligt säkert. Prismässigt är det en riktig fullträff hursomhelst, 400:- för 3 band kontra 1200:- för ett band från EO.

IMG_2594.jpeg
IMG_2596.jpeg
IMG_2597.jpeg
IMG_2595.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp