• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Jag har en vintage 18k ~34mm Zenith som är i stort behov av ett nytt band. Vilket material och färg tror ni skulle passa?

1000003228.jpg

Varm rek på dessa, finns i ett gäng färger. Mörkblått går väl med guld imo. :)
 

Varm rek på dessa, finns i ett gäng färger. Mörkblått går väl med guld imo. :)
Bra tips, de ska jag spana in!
 
Tjena,
jag har en liten vintage Kienzle Markant Antimagnetic på blyga 31 mm vars originalband sedan länge gett upp och som tillbringat alldeles för lång tid i olika lådor, säkert 20+ år.
Tycker det är dags att den får lite kärlek och handledstid.

Behöver förslag på var man kan hitta lämpliga armband som inte kostar mer än klockan är värd. Bredd mellan bandhornen är 16 mm enligt mitt skjutmått.

Eftersom den är så liten, för liten för mig egentligen, funderar jag på ett Bund men hittar bara rätt dyra handgjorda grejer.
Funderar också på vilken färg som vore snyggast, svart eller brunt.

Alla tips mottages tacksamt.

Bild lånad från internet:

1723533207630.png
 
Jag råkade få en mörk fläck på ett nytt ljust läder. Efter att utan succé försökt rengöra så beslöt jag mig för att försöka färga det mörkare. Inget att förlora liksom.

Rapsolja har jag bra erfarenhet av vid tidigare neutrala inoljningar men nu ville ja ha mörkare brun färg. Hettar upp en matsked rapsolja tillsammans med en större nypa finmalda espressobönor.

Tänkte dela med mig resultatet iaf, kanske inget jag vågar rekommendera då inget långtest av bandet gjorts och olika band beter sig olika.
20240715_085409.jpg


Penslar med olje/espresso-blandningen på och låter ligga ett par timmar.
20240715_085603.jpg


Grovtorkade och efter ett dygns eftertorkning blev det så här. Det fick en del färg och man ser knappt tidigare fläcken.
20240716_091954.jpg
Overkligt bra det blev.. håller det i längden?
 
Tjena,
jag har en liten vintage Kienzle Markant Antimagnetic på blyga 31 mm vars originalband sedan länge gett upp och som tillbringat alldeles för lång tid i olika lådor, säkert 20+ år.
Tycker det är dags att den får lite kärlek och handledstid.

Behöver förslag på var man kan hitta lämpliga armband som inte kostar mer än klockan är värd. Bredd mellan bandhornen är 16 mm enligt mitt skjutmått.

Eftersom den är så liten, för liten för mig egentligen, funderar jag på ett Bund men hittar bara rätt dyra handgjorda grejer.
Funderar också på vilken färg som vore snyggast, svart eller brunt.

Alla tips mottages tacksamt.

Bild lånad från internet:

1723533207630.png

Ett tips på bund i ww2-stil.

1723534219999.png
 
Hej!
Har som många andra en Speedmaster (3861)på länk, men eftersom jag känner att det är keeper så är det roligt att kunna byta band. Har även ett omega orginal viklås (18mm) men dom band jag har som passar har en irriterande stor glipa mellan band och boett, både på aftermarket och Omegas originlband. Se bilder nedan. Någon som har förslag var man kan hitta kvalitativa band i läder som går tätare mot boetten, behöver inte vara curved?
Vill även hitta ett sjysst sailclothband som funkar till viklåset. Vet att jag sett det på Speedmastertråden, men hittar inte bilden. Och det får gärna vara curved.
Några bilder som visar vad jag menar!
/Sage
Obs den sista bilden är på ett gummi som liknar sailcloth men funkar dåligt med viklåset då det är gjort för vanligt spänne, ”stora fyrkantiga hål”
Tror ni fattar🙏🏻
Hej, det verkar inte som att du fått svar på detta? Hursomhelst, kolla Artem Straps, de har sailcloth som passar med viklåset. Orimligt snyggt till Speedmastern men också på gränsen till orimligt dyrt, dessutom tull och moms från Australien. Det har dock inte hindrat mig att beställa 2 st :)
 
Hej, det verkar inte som att du fått svar på detta? Hursomhelst, kolla Artem Straps, de har sailcloth som passar med viklåset. Orimligt snyggt till Speedmastern men också på gränsen till orimligt dyrt, dessutom tull och moms från Australien. Det har dock inte hindrat mig att beställa 2 st :)
Finns även hos @sekvens så slipper man tulla och hålla på.
 

Ett tips på bund i ww2-stil.

1723534219999.png

Fina grejer hos båda.
Hade hoppats komma undan under 200 skeppat och klart men tror jag får justera mina förväntningar så jag inte hamnar hos kinesen.

Tack för tipsen!
 
Tips/hjälp!

Ingen klocka, men... Använder denna Suunto M9-kompass mycket i jobbet (och på fritiden), men avskyr velcron man fick med då den "trådar" sig, är lite för lång och ganska klumpig med plastspännet. Vad tror ni skulle passa istället? 20 mm verkar vara det som gäller.


su4.jpg su3.jpg su2.jpg su1.jpg
 
Tips/hjälp!

Ingen klocka, men... Använder denna Suunto M9-kompass mycket i jobbet (och på fritiden), men avskyr velcron man fick med då den "trådar" sig, är lite för lång och ganska klumpig med plastspännet. Vad tror ni skulle passa istället? 20 mm verkar vara det som gäller.


su4.jpg su3.jpg su2.jpg su1.jpg
Det är väl nato eller velcro. Vad finns det för bra tillverkare av velcro?
 
Jag är benägen att hålla med. Dock är det bara nån enstaka millimeter större än klockan. Tanken var ju att ge en liten klocka mer närvaro på handleden.
Den breda varianten är däremot för stor med 45 mm.
Ja, det blir väl en fråga om proportioner också. Det kan ju bli svårt att "öka" intrycket av en lite klocka med ett enormt armband. Jag skulle gissa att intrycket blir det omvända det vill säga att klockan ser än mindre ut.
 
Ja, det blir väl en fråga om proportioner också. Det kan ju bli svårt att "öka" intrycket av en lite klocka med ett enormt armband. Jag skulle gissa att intrycket blir det omvända det vill säga att klockan ser än mindre ut.
Ja, det stämmer nog.
Jag hoppades kanske hitta något som gav 1-2 mm "inramning" men inte så mycket mer. Verkar inte helt lätt.
Annars ser det rätt bra ut med den smala varianten jag hittade efter tips tidigare i tråden. Men priset är nära, om inte högre, än klockans värde.
Ska sova några nätter på saken.
 
I denna tråd om klockarmband skulle jag vilja få rekommendationer på något i svart gummi till Rolex, Sea-Dweller 16600 och Submariner 116610. Jag vill ha curved ends. Jag har testat Rubber B, föredrar det med deras Tang Buckle framför det för original Rolex clasp. Har även hört talas om Everest, men vet inte vilket som är bättre eller om det finns fler. Tack på förhand.
 
Tillbaka
Topp