• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Psykel

Patek
Väldigt länge sedan jag drack den ren men funkar till en Fidel om inte annat. En förvånansvärt bra och billig rackare tyckte jag annars denna är men kanske färgades av tillfället och sällskapet.
1224587C-AE33-4830-993A-8D635B8E1D03.jpeg
Ska testa den ren först, men Fidel är favvodrinken så låter ju bra att den funkar till det också!
Den kommer avnjutas till kladdkaka, för övrigt! :D
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Köpte mig en Havana Club 7 años i går, ska testa den i kväll. Känns ju som en helt okej nybörjar-rom, eller vad säger experterna?
Var länge sen jag hade rom hemma, och har aldrig köpt lagrad tidigare. Blir spännande!
Jag skulle inte dricka den ren då jag inte tycker den är tillräckligt bra för detta. Som drinkbas är den utmärkt.
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Don Pancho 18 årig. Kul fakta. Don Pancho själv anser att det inte kan vara en Rom innan drycken har lagrats i minst 3 år så han börjar räkna efter 3 år dvs hur länge rommen har varit lagrad. Är man en legend som Don Pancho så får man göra så. Många marknadsförarer mm som vill att denna ska ha 21 år på sig istället för 18.
Rommen i sig är mycket trevlig. Spansk still på rommen så den är söt. Det är en genuin 18 åring (enl don pancho) och inge solera lagring.
5CBFB5AF-253E-4F50-9B49-88C23D2F52D2.jpeg
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Någon som har klippt en Ron Querhum XO och kan uttala sig?
Fick en i födelsedagspresent och funderar på att knäcka den ikväll!!
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Tycker den är brutalt söt den där, men kul att intresset tycks sippra neråt en generation. Anar ett väldigt intresse i bakgrunden.
Börjar själv få upp farten nu, både i tastingen och klockbytena.

FF2C7610-707D-4D14-A701-F75506A60D99.jpeg
Söt var bara förnamnet! Rom är något som är väldigt tacksamt att fastna för, tror att många i min generation fastnar för de sötare distillerna. Själv tycker jag att det blir roligare med lite komplexitet.
Som denna, Barbados XO, riktigt roligt släpp. Tydlig ton av rök med en dämpad smak av nötter.
Ville nypa en elegant också men den försvann fort..
15230442681646780070425750956790.jpg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Söt var bara förnamnet! Rom är något som är väldigt tacksamt att fastna för, tror att många i min generation fastnar för de sötare distillerna. Själv tycker jag att det blir roligare med lite komplexitet.
Som denna, Barbados XO, riktigt roligt släpp. Tydlig ton av rök med en dämpad smak av nötter.
Ville nypa en elegant också men den försvann fort..
15230442681646780070425750956790.jpg
Vill man ha mindre sötma och lite mer ”rök” testa den engelska stilen på rom. Vill man ha den mer ”torr” prova den franska. Själv föredrar jag den spanska söta.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Vill man ha mindre sötma och lite mer ”rök” testa den engelska stilen på rom. Vill man ha den mer ”torr” prova den franska. Själv föredrar jag den spanska söta.
Testar mig fram lite, har haft lite svårt för terroir hittils men Barbados XO var något som jag uppskattade starkt.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Söt var bara förnamnet! Rom är något som är väldigt tacksamt att fastna för, tror att många i min generation fastnar för de sötare distillerna. Själv tycker jag att det blir roligare med lite komplexitet.
Som denna, Barbados XO, riktigt roligt släpp. Tydlig ton av rök med en dämpad smak av nötter.
Ville nypa en elegant också men den försvann fort..
15230442681646780070425750956790.jpg
Knep också en. Väldigt trevlig och som de beskrev lite röktoner samt inte så överdrivet söt.
IMG_20180407_100111.jpg
 

Krabbeluring

Cartier
Nu när det börjar bli varmt och skönt igen så bad jag om en offert på privatimport av Goslings Family Reserve! Mycket nyfiken.

Annars är favoriten alltid Diplomatico. Vad har ni i era romglas?
 

Golbica

Omega
Vill man ha mindre sötma och lite mer ”rök” testa den engelska stilen på rom. Vill man ha den mer ”torr” prova den franska. Själv föredrar jag den spanska söta.
hur vet man vad som är engelsk, fransk och spansk kling på rommen?

Tex atlantic private cask upplever jag som torr, har du smakat och kan säga om du upplever den som fransk?
diplomatico = spansk?
ngt exempel på engelsk?

är zacapa 23 spansk?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Nu när det börjar bli varmt och skönt igen så bad jag om en offert på privatimport av Goslings Family Reserve! Mycket nyfiken.

Annars är favoriten alltid Diplomatico. Vad har ni i era romglas?
A29DD123-BE8B-4B0F-B6CA-056C411BB84E.jpeg

Goslings är den bästa jag druckit. Så komplex å så himmelsk. Den måste dock lufta i glaset 20-30 min för att verkligen blomma ut så du får planera supandet ;)
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
hur vet man vad som är engelsk, fransk och spansk kling på rommen?

Tex atlantic private cask upplever jag som torr, har du smakat och kan säga om du upplever den som fransk?
diplomatico = spansk?
ngt exempel på engelsk?

är zacapa 23 spansk?
English style of rum
English-speaking islands and countries are known for darker rums with a fuller taste that retains a greater amount of the underlying molasses flavour. Traditionally made in a pot still, blended for ageing and bottling with dark, rich and aromatic taste profile.

English-style producing countries
Jamaica – also known as a Navy rum Jamaican style of rum has uniquely funky complexity (Appleton Estate, Smith & Cross Rum)
Guyana – location of Demerara distillery (El Dorado Rum)
Bermuda – (Goslings Black Seal Rum)
Barbados – (Mount Gay Rum, Doorly’s)
Trinidad and Tobago – (Zaya, Pusser’s Rum, Angostura Rum)
St. Lucia – (1931, Admiral’s Rodney Rum)
Belize -(Fair Rum)

Spanish style of rum (Ron)
Spanish-speaking islands and countries traditionally produce smooth and lighter style of rums typically distilled from molasses.

Spanish-style producing countries
Dominican Republic – (Brugal Rum)
Venezuela – (Pampero, Santa Teresa, Diplomatico)
Guatemala – (Ron Zacapa, Botran)
Panama – (Ron Abuelo)
Nicaragua – (Flor de Cana Rum)

French Agricole style of Rhum
French-speaking countries and territories are best known for their agricultural rums (Rhum Agricole). Distinct grassy, floral and earthy style is distilled exclusively from freshly pressed sugar cane juice, retain a greater amount of the original flavour of the sugar cane. There are usually more expensive than molasses-based rums.

French-style producing countries
Martinique – (Rhum Clement, Rhum JM, Rhum Neisson)
Guadeloupe – (Karukera Rhum)
Haiti – (Clairin Rhum)
Mauritius – (St. Aubin Rhum)

Stulen lista från nätet men tycker den stämmer rätt bra. Engelsk är mount gay och appleton estate. De har jag själv haft och de är verkligen av engelsk karaktär. Av fransk rom har jag bara haft en flaska fr Rhum Clement.
 

Rolfen

Rolex
Trots att jag egentligen är en whiskygubbe har jag en extremt påkostad romsamling ;)
RomSamling.jpg


Idag lyfte den dock ett litet snäpp med en flaska Ron de Jeremy.
RonDeJeremy.jpg


Ron Jeremy är ju trots allt en levande legend.
RonDeJeremyClose.jpg
 

Rolfen

Rolex
Idag fick jag ett SMS om att en whisky jag beställt fanns att hämta på Systembolaget. När jag kom dit var den dock inte där utan dom hade lyckas supa bort den eller kanske upp den :(
Ville inte åka därifrån tomhänt så det fick bli en Appleton Estate 12 årig rom istället.
AppletonEstate12.jpg
 
Topp