• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Flaco

Cartier
Plantation sviker sällan :hungry:
IMG_20191207_171350.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Flaskan är hemma och den är riktigt bra tycker jag. Tankarna landar på torkad frukt och gräddkola. Naturligtvis finns det lite vanilj där, men utan att ta överhand.
Välbalanserad och inte för söt eller ”sliskig”.
En fullträff skulle jag säga :)

9EF2AD0C-7A44-4110-A31A-9F455AD5DF9A.jpeg
Härligt! Och tack för recensionen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Flaskan är hemma och den är riktigt bra tycker jag. Tankarna landar på torkad frukt och gräddkola. Naturligtvis finns det lite vanilj där, men utan att ta överhand.
Välbalanserad och inte för söt eller ”sliskig”.
En fullträff skulle jag säga :)

9EF2AD0C-7A44-4110-A31A-9F455AD5DF9A.jpeg
Precis beställd nu. Kan man hoppas på att den anländer innan julafton?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon rom ni kan rekommendera som inte har något tillsatt socker (åt det "torrare" hållet)? Är inte så superinsatt när det kommer till rom. Har haft en flaska Diplomatico Reserva Exclusiva tidigare, men den kunde bli lite för "sötsliskig", dock absolut inte lika illa som Ron Quorhum. Den är verkligen för söt.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Någon rom ni kan rekommendera som inte har något tillsatt socker (åt det "torrare" hållet)? Är inte så superinsatt när det kommer till rom. Har haft en flaska Diplomatico Reserva Exclusiva tidigare, men den kunde bli lite för "sötsliskig", dock absolut inte lika illa som Ron Quorhum. Den är verkligen för söt.
Havanna Clubs Seleccion de Maestros tycker jag du skall testa givet det du skriver. Finns på många välsorterade Bolag .
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Någon rom ni kan rekommendera som inte har något tillsatt socker (åt det "torrare" hållet)? Är inte så superinsatt när det kommer till rom. Har haft en flaska Diplomatico Reserva Exclusiva tidigare, men den kunde bli lite för "sötsliskig", dock absolut inte lika illa som Ron Quorhum. Den är verkligen för söt.
Prova tex en Agricol rom dvs Fransk stil, tex Clement 10 åriga. Eller en annan rom fr en fd fransk koloni. De franska görs på sockerrörs juice istället för melass och lagras på vita ek fat som ger en torrare smak. Gillar du whiskey så kan du prova nya Rommen fr J Bally Rhum ambre, den smakar mer whiskey än rom tycker jag.
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Fick hem och provsmakade denna idag :)

IMG_20191111_213343.jpg

Citerar mig själv nu :) men köpte denna och postade i november att jag var lite besviken, men efter att ha smuttat på denna i ett par månader nu så har den vuxit och blivit en liten favorit. Den har väldigt komplex och utvecklad smak och en lång och rund eftersmak. När jag nu smakar min tidigare favorit Diplomatico Reserva Exclusiva så är den förvisso väldigt söt/god och lättgillad men den känns rätt så karaktärslös, El Doradon bjuder på så mycket mer smaknyanser :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Återkom gärna med vad du tyckte senare :)
Fredag är annars en bra dag för rom :rolleyes:;)
Glömt återkomma om denna, Diplomático - Selección de Familia alltså. Grymt bra! Det är utan snack bättre än Zacapa Solera 23 som vi i sin tur tycker är bättre än den "standard" Diplomático från bolaget jag har haft förr (Reserva Exclusiva?). En hundring mer enl dagens prislista och lätt värt det :)
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Glömt återkomma om denna, Diplomático - Selección de Familia alltså. Grymt bra! Det är utan snack bättre än Zacapa Solera 23 som vi i sin tur tycker är bättre än den "standard" Diplomático från bolaget jag har haft förr (Reserva Exclusiva?). En hundring mer enl dagens prislista och lätt värt det :)

Jag beställde den också och tyckte att den var god, inte riktigt samma komplexitet som El Dorado 21 som jag skrev om ovan men då är El Doradon nästan 300 kronor dyrare på bolaget så det vore konstigt om den inte levererade lite mer. :)
 

BOTL

Panerai
En ny Diplo är alltid stort i min värld, varenda flaska väcker känslor i mig. Nervös, glädje och ibland lite ångest.......jag tror det var över tio år sen jag köpte första flaskan Diplo Seleccion Reserva. Den öppnades på en pizzeria som en god vän ägde och dagen efter gick vi tillbaka till bolaget och beställde 12 flaskor. Rommens värld hade öppnat sig för vårt cigarrgäng i Gävle och nyfikna som vi var började vi prova annat. Men jag har alltid hittat tillbaka till Diplo som min trygghet, kan ta ut svängarna....prova annat men för mig är det Diplo som levererar.

Inte alla släpp har passat mig vilket har känns genuint trist så denna gång när flaskan släpptes har jag dragit mig för att prova. Efter lite om och men så är den här. Rätt eller fel men jag förväntar mig så mycket av en Diplo och denna kunde inte ha gjort mig mer stolt. Om man nu kan säga så om någon annans hantverk.

Den gröna flaskan är fortfarande alltid närvarande men det är Single vintage och annat som dricks för det mesta, jag vill ha något lite mer vuxet. Som kräver min uppmärksamhet.

Diplomaticos Seleccion de Familia, öppnar flaskan och doften gör ingen besviken. Det luktar Diplomaticos men också något helt nytt. Har man varit inne i ett chocolaterie vid tillverkning så vet man vad sann choklad är. I samma butik fick jag också möjlighet att dofta på vanilj från Madagaskar. Det är som att kakao och vanilj har lyckats hitta den absolut bästa harmoni som går tack vare sötma.

Kan inte hålla mig håller upp varsitt glas till frugan och mig. Vilken otroligt mogen och värdig rom. Vi pratar inte bara ler och tittar på varandra....nickar.
You beautiful bastards.....you did it again.
Kakaon i luften balanseras med vanilj, örtte, honung, och en hint fatkaraktär när den landar i gommen. Lång svans, kittlar på tungan och den växer allt mer och jag kan ana kanel någonstans där i bakgrunden, otroligt fräsch vilket är viktigt då man blir allt kräsnare med åren. Det är absolut perfektion ni har lyckats med att gifta det enkla och trygga från Seleccion Reservan kombinerad med mognaden och djupet från Single vintageserien. Den oljiga råspritkaraktären ler tillbaka med en blinkning och jag sitter här och ler som en dåre. Sann hantverk ska bringa glädje vilket denna gör.
Hatten av, i denna prisklass är ni ta mig fan oslagbara.

In och beställ en flaska mina damer och herrar för detta hantverk ska man stötta

64144A92-7582-4DD4-917C-691B89BCA50F.jpeg
18065D3C-7A6C-439A-B1E0-2130F284445A.jpeg
1BB1A832-AAFF-4619-870C-AA78D664246D.jpeg
 
Senast ändrad:

cjne

Cartier
Fantastisk recension! Det var den "vanliga" gröna Diplomaticon som fick igång mig på mörk rom med, det är fortfarande en favorit även om jag också oftast vill ha lite mer komplexitet. Blir beställning på studs :)
 

JB_XII

Rolex
En ny Diplo är alltid stort i min värld, varenda flaska väcker känslor i mig. Nervös, glädje och ibland lite ångest.......jag tror det var över tio år sen jag köpte första flaskan Diplo Seleccion Reserva. Den öppnades på en pizzeria som en god vän ägde och dagen efter gick vi tillbaka till bolaget och beställde 12 flaskor. Rommens värld hade öppnat sig för vårt cigarrgäng i Gävle och nyfikna som vi var började vi prova annat. Men jag har alltid hittat tillbaka till Diplo som min trygghet, kan ta ut svängarna....prova annat men för mig är det Diplo som levererar.

Inte alla släpp har passat mig vilket har känns genuint trist så denna gång när flaskan släpptes har jag dragit mig för att prova. Efter lite om och men så är den här. Rätt eller fel men jag förväntar mig så mycket av en Diplo och denna kunde inte ha gjort mig mer stolt. Om man nu kan säga så om någon annans hantverk.

Den gröna flaskan är fortfarande alltid närvarande men det är Single vintage och annat som dricks för det mesta, jag vill ha något lite mer vuxet. Som kräver min uppmärksamhet.

Diplomaticos Seleccion de Familia, öppnar flaskan och doften gör ingen besviken. Det luktar Diplomaticos men också något helt nytt. Har man varit inne i ett chocolaterie vid tillverkning så vet man vad sann choklad är. I samma butik fick jag också möjlighet att dofta på vanilj från Madagaskar. Det är som att kakao och vanilj har lyckats hitta den absolut bästa harmoni som går tack vare sötma.

Kan inte hålla mig håller upp varsitt glas till frugan och mig. Vilken otroligt mogen och värdig rom. Vi pratar inte bara ler och tittar på varandra....nickar.
You beautiful bastards.....you did it again.
Kakaon i luften balanseras med vanilj, örtte, honung, och en hint fatkaraktär när den landar i gommen. Lång svans, kittlar på tungan och den växer allt mer och jag kan ana kanel någonstans där i bakgrunden, otroligt fräsch vilket är viktigt då man blir allt kräsnare med åren. Det är absolut perfektion ni har lyckats med att gifta det enkla och trygga från Seleccion Reservan kombinerad med mognaden och djupet från Single vintageserien. Den oljiga råspritkaraktären ler tillbaka med en blinkning och jag sitter här och ler som en dåre. Sann hantverk ska bringa glädje vilket denna gör.
Hatten av, i denna prisklass är ni ta mig fan oslagbara.

In och beställ en flaska mina damer och herrar för detta hantverk ska man stötta

64144A92-7582-4DD4-917C-691B89BCA50F.jpeg
18065D3C-7A6C-439A-B1E0-2130F284445A.jpeg
1BB1A832-AAFF-4619-870C-AA78D664246D.jpeg

Kan bara instämma. Den är fantastisk! :)
 
Topp