• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

jesperC

Omega
Kvällens avec.
En stabil Jamaicansk rom från Worthy Park.
IMG_20200208_201646-01.jpeg

Med ett mindre inspirerande digitalur som numera är den dagliga beatern.

//j
 

PIC

Cartier
2-Faktor
En ny Diplo är alltid stort i min värld, varenda flaska väcker känslor i mig. Nervös, glädje och ibland lite ångest.......jag tror det var över tio år sen jag köpte första flaskan Diplo Seleccion Reserva. Den öppnades på en pizzeria som en god vän ägde och dagen efter gick vi tillbaka till bolaget och beställde 12 flaskor. Rommens värld hade öppnat sig för vårt cigarrgäng i Gävle och nyfikna som vi var började vi prova annat. Men jag har alltid hittat tillbaka till Diplo som min trygghet, kan ta ut svängarna....prova annat men för mig är det Diplo som levererar.

Inte alla släpp har passat mig vilket har känns genuint trist så denna gång när flaskan släpptes har jag dragit mig för att prova. Efter lite om och men så är den här. Rätt eller fel men jag förväntar mig så mycket av en Diplo och denna kunde inte ha gjort mig mer stolt. Om man nu kan säga så om någon annans hantverk.

Den gröna flaskan är fortfarande alltid närvarande men det är Single vintage och annat som dricks för det mesta, jag vill ha något lite mer vuxet. Som kräver min uppmärksamhet.

Diplomaticos Seleccion de Familia, öppnar flaskan och doften gör ingen besviken. Det luktar Diplomaticos men också något helt nytt. Har man varit inne i ett chocolaterie vid tillverkning så vet man vad sann choklad är. I samma butik fick jag också möjlighet att dofta på vanilj från Madagaskar. Det är som att kakao och vanilj har lyckats hitta den absolut bästa harmoni som går tack vare sötma.

Kan inte hålla mig håller upp varsitt glas till frugan och mig. Vilken otroligt mogen och värdig rom. Vi pratar inte bara ler och tittar på varandra....nickar.
You beautiful bastards.....you did it again.
Kakaon i luften balanseras med vanilj, örtte, honung, och en hint fatkaraktär när den landar i gommen. Lång svans, kittlar på tungan och den växer allt mer och jag kan ana kanel någonstans där i bakgrunden, otroligt fräsch vilket är viktigt då man blir allt kräsnare med åren. Det är absolut perfektion ni har lyckats med att gifta det enkla och trygga från Seleccion Reservan kombinerad med mognaden och djupet från Single vintageserien. Den oljiga råspritkaraktären ler tillbaka med en blinkning och jag sitter här och ler som en dåre. Sann hantverk ska bringa glädje vilket denna gör.
Hatten av, i denna prisklass är ni ta mig fan oslagbara.

In och beställ en flaska mina damer och herrar för detta hantverk ska man stötta

64144A92-7582-4DD4-917C-691B89BCA50F.jpeg
18065D3C-7A6C-439A-B1E0-2130F284445A.jpeg
1BB1A832-AAFF-4619-870C-AA78D664246D.jpeg
Jag köpte denna efter din recension, den var faktiskt så bra! Bästa romen jag haft hemma på ett bra tag.
 

BOTL

Panerai
Har också en på väg baserat på @BOTL s recension - ser fram emot att testa! :)

Är den limiterad? Eller kommer man kunna få tag på ytterligare flaskor om man gillar den?
Den är vad jag förstår i en begränsad upplaga, skulle enbart säljas på franska marknaden men svenska importören lyckades övertala Diplo att släppa den även här.

Edit: fick återkoppling från importören, den kommer finnas tillsvidare.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den är vad jag förstår i en begränsad upplaga, skulle enbart säljas på franska marknaden men svenska importören lyckades övertala Diplo att släppa den även här.

Edit: fick återkoppling från importören, den kommer finnas tillsvidare.

Grymt - tack för att du kollade. Min landade precis på bolaget så ska försöka hämta ut den imorrn.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
En ny Diplo är alltid stort i min värld, varenda flaska väcker känslor i mig. Nervös, glädje och ibland lite ångest.......jag tror det var över tio år sen jag köpte första flaskan Diplo Seleccion Reserva. Den öppnades på en pizzeria som en god vän ägde och dagen efter gick vi tillbaka till bolaget och beställde 12 flaskor. Rommens värld hade öppnat sig för vårt cigarrgäng i Gävle och nyfikna som vi var började vi prova annat. Men jag har alltid hittat tillbaka till Diplo som min trygghet, kan ta ut svängarna....prova annat men för mig är det Diplo som levererar.

Inte alla släpp har passat mig vilket har känns genuint trist så denna gång när flaskan släpptes har jag dragit mig för att prova. Efter lite om och men så är den här. Rätt eller fel men jag förväntar mig så mycket av en Diplo och denna kunde inte ha gjort mig mer stolt. Om man nu kan säga så om någon annans hantverk.

Den gröna flaskan är fortfarande alltid närvarande men det är Single vintage och annat som dricks för det mesta, jag vill ha något lite mer vuxet. Som kräver min uppmärksamhet.

Diplomaticos Seleccion de Familia, öppnar flaskan och doften gör ingen besviken. Det luktar Diplomaticos men också något helt nytt. Har man varit inne i ett chocolaterie vid tillverkning så vet man vad sann choklad är. I samma butik fick jag också möjlighet att dofta på vanilj från Madagaskar. Det är som att kakao och vanilj har lyckats hitta den absolut bästa harmoni som går tack vare sötma.

Kan inte hålla mig håller upp varsitt glas till frugan och mig. Vilken otroligt mogen och värdig rom. Vi pratar inte bara ler och tittar på varandra....nickar.
You beautiful bastards.....you did it again.
Kakaon i luften balanseras med vanilj, örtte, honung, och en hint fatkaraktär när den landar i gommen. Lång svans, kittlar på tungan och den växer allt mer och jag kan ana kanel någonstans där i bakgrunden, otroligt fräsch vilket är viktigt då man blir allt kräsnare med åren. Det är absolut perfektion ni har lyckats med att gifta det enkla och trygga från Seleccion Reservan kombinerad med mognaden och djupet från Single vintageserien. Den oljiga råspritkaraktären ler tillbaka med en blinkning och jag sitter här och ler som en dåre. Sann hantverk ska bringa glädje vilket denna gör.
Hatten av, i denna prisklass är ni ta mig fan oslagbara.

In och beställ en flaska mina damer och herrar för detta hantverk ska man stötta

64144A92-7582-4DD4-917C-691B89BCA50F.jpeg
18065D3C-7A6C-439A-B1E0-2130F284445A.jpeg
1BB1A832-AAFF-4619-870C-AA78D664246D.jpeg
Faller in i lovsången. Avnjuts i detta nu tillsammans med en Siglo IV ifrån 2015. Well..både Rom och cigarren smakar förträffligt. Tillsammans...Näe det bara för bra ...underbart :cigar:
6503AFDF-5088-420B-B7E9-92F7C865D2A2.jpeg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Blev en liten Diplomatico provning i källaren på en socialt distanserad kväll som denna...
rum.jpg

(märkbar skillnad på alla tre, och i detta fall får man faktiskt vad man betalar för. Standard diplo är riktigt bra men seleccion de fimilia och inte minst single vintage spöar den.)
 

Josef B

Bestraffaren
Om jag ska vara ärlig så är jag ingen romdrickare, dricker mest whisky. Men som sagt, jag korkade upp min första inköpta mörka rom igår, Motörhead premium dark rum, och jag föll ganska pladask för den. I all sin enkelhet, rund och mjuk, viss sötma och kola. Blir att köpa fler märken i en snar framtid :)
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Äntligen lite leverans.
A.H Riise Port cask söt men en tydlig karaktär av portvinet.
Ambre d’or är riktigt bra om man gillar söt. Slutlagrats på söt vittvins fat.
Ron de jeremy XO. Super trevlig söt men inte som A.H Riise.
riktigt nöjd och dessa kommer att införskaffas igen när de tar slut.
1DF959F2-09F3-441A-AC98-B2A54BCDDCEA.jpeg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Om jag ska vara ärlig så är jag ingen romdrickare, dricker mest whisky. Men som sagt, jag korkade upp min första inköpta mörka rom igår, Motörhead premium dark rum, och jag föll ganska pladask för den. I all sin enkelhet, rund och mjuk, viss sötma och kola. Blir att köpa fler märken i en snar framtid :)

kolla om du kan få tag på Ron Esclavo Som slutlagrats på whiskey fat.
Motörhead räknas som en väldigt söt rom. Plantation XO reserve är också söt som även Diplomatico Reserve. min rekomendation är att du plockar upp Plantation Boxen som finns på många systembolag. Det är 6 st olika 10cl flaskor ifrån plantation. Den innehåller en del info om vad det är du dricker också. Kan ju ge ett bra riktmärke om vad du kanske gillar. Annars kan du även hålla utkik efter 25 rums så får du 25 st olika 2 cl från olika rom sorter och rom stilar
 

Josef B

Bestraffaren
kolla om du kan få tag på Ron Esclavo Som slutlagrats på whiskey fat.
Motörhead räknas som en väldigt söt rom. Plantation XO reserve är också söt som även Diplomatico Reserve. min rekomendation är att du plockar upp Plantation Boxen som finns på många systembolag. Det är 6 st olika 10cl flaskor ifrån plantation. Den innehåller en del info om vad det är du dricker också. Kan ju ge ett bra riktmärke om vad du kanske gillar. Annars kan du även hålla utkik efter 25 rums så får du 25 st olika 2 cl från olika rom sorter och rom stilar
Mkt bra! Tack!
 

JohLun

Rolex
2-Faktor
Tänkte passa på att tacka all i den här tråden för att den fått mig att ta steget från att enbart dricka "ful-rom" och cola till att våga testa bättre sorter. Har tidigare enbart hållit mig till Baccardi Black och Captain Morgan Black (som jag såg i artikeln i länken ovan tydligen de flesta gör) till att köpa en Diplomatico och dricka den som den är!
20200518_153112.jpg
 
Topp