Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör nu nästa projekt, Romlagring/förädling, mätta träfat med Portvin sen blir det av till att hälla på rom som får gotta till sig.
Just nu mättar jag fatet. Skitar på 3 månader mättning (motsvarar 1 år i stort fat), mitt fat är 3 liters. Sen ska jag köra på en vit rom, lite overproofed, polarn mättar med sherry och ska köra på en Arehucas 7 åring efter mättningen. Sen kommer vi även lagra i varandras fat för att få både Sherry och port smak.Kul!
Hur länge ska du lagra det innan du testar?
Vilken rom kör du?
Testning kommer ske var 3dje vecka - 1 gång i månadenKul!
Hur länge ska du lagra det innan du testar?
Vilken rom kör du?
Inte sett den där förr, ser smarrig ut. Ett mörkt skåp räcker gott.Knep en av 132 flaskor i Sverige. Precis börjat få upp ögonen för Rom o det är extra kul att drycken är från samma år som jag. Nu ska den få sitta på hyllan till dagen det är värt att fira ordentligt.
Är det något jag bör tänka på om jag inte ska konsumera denna på förmodligen minst ett par år? Förvaras just nu i mörkt skafferi. Är det tillräckligt?
Om du inte tänkt att dricka från den förrän om ett par år (och tänkt att förvara den stående) kan det vara bra att gå och vända på den nån gång emellanåt. Detta för att fukta korken så den inte torkar ut och spricker sen när den ska nyttjas.Knep en av 132 flaskor i Sverige. Precis börjat få upp ögonen för Rom o det är extra kul att drycken är från samma år som jag. Nu ska den få sitta på hyllan till dagen det är värt att fira ordentligt.
Är det något jag bör tänka på om jag inte ska konsumera denna på förmodligen minst ett par år? Förvaras just nu i mörkt skafferi. Är det tillräckligt?
Tänkte på det för har tidigare upplevt att korken på några av mina ginflaskor (som stått upp) efter ca 7-8 månader börjat torka. Flaskan ligger därför ned och tänkte att det bör motverka detta? Så vidare inte romen riskerar bli korkskadad likt viner?Om du inte tänkt att dricka från den förrän om ett par år (och tänkt att förvara den stående) kan det vara bra att gå och vända på den nån gång emellanåt. Detta för att fukta korken så den inte torkar ut och spricker sen när den ska nyttjas.
Inte sett den där förr, ser smarrig ut. Ett mörkt skåp räcker gott.
Själv kör jag vidare på de lite fruktigare/funkigare och mindre sockersöta.
Senaste flaskorna inköpen var: Smith&Cross, Black Tot 50th anniversary och TigerShark Royal Navy.
Alla tre fantastiskt goda.
//j
Det är såklart en flytande skala, Kanske kan beskrivas som något som går från fräscht fruktigt->övermoget.Aldrig provat jamaicanskt rom tidigare, men man har ju hört att de brukar smaka "funky". Vad menas med just det? Doftar de "illa"? Låter inte särskilt tilltalande. Föredrar själv när det är mindre sött (tycker att Diplomatico Reserva Exclusiva är på tok för sött nu), så skulle jag vilja bredda mig lite.
Låter spännande, vad tycker du själv om settet?Om någon vill pröva att göra infused (krydda/smaksätta) rom själv så kan jag tipsa om settet Do your rum. Säljs via Doyourgin.com
Finns även set för att smaksätta whiskey och Gin.
Har inte kommit så långt ännu, men är nöjd av sakerna/kryddorna jag fick med och vad det kostade.Låter spännande, vad tycker du själv om settet?
Denna gick åt fort: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/hampden-4073901
Råkade blinka till precis när klockan slog 10:00 så när jag tryckte på köpknappen var de redan slut.
//j
Missade även dagens Hampden-släpp
Systembolaget hade 24 flaskor Hampden, Great House Distillery 2020, som de släppte lös idag vid 10 men som vanligt hade de tagit slut innan jag lyckats göra en beställning.
//j
Är det något som är extraordinärt? Kan inte supermycket om rom men såg att den finns i ett system rätt så nära mig, är det värt att åka bort och plocka en flaska?Missade även dagens Hampden-släpp
Systembolaget hade 24 flaskor Hampden, Great House Distillery 2020, som de släppte lös idag vid 10 men som vanligt hade de tagit slut innan jag lyckats göra en beställning.
//j
Har inte testat just den men brukar gilla det mesta därifrån.Är det något som är extraordinärt? Kan inte supermycket om rom men såg att den finns i ett system rätt så nära mig, är det värt att åka bort och plocka en flaska?