• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Barfly

Cartier
Blev ett folieryck på denna.
 

Bilagor

  • 20201030_201052.jpg
    20201030_201052.jpg
    270.9 KB · Visningar: 76

Johled00

Panerai
2-Faktor
Många bra "rums" finns det.

Med tanke på det fenomenalt dåliga vädret som råder i detta nu får denna lätta upp tillvaron.

Och då jag även börjar ha känningar av något i halsen, kanske även den något högre alkoholhalt som presenteras i denna kan stävja min misstanke mot en möjlig kommande förkylning?

IMG_20201031_150822.jpg


Komplex, metallisk, melass, toner av någon form av citrus?
 
Senast ändrad:

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Kul!

Hur länge ska du lagra det innan du testar?
Vilken rom kör du?
Just nu mättar jag fatet. Skitar på 3 månader mättning (motsvarar 1 år i stort fat), mitt fat är 3 liters. Sen ska jag köra på en vit rom, lite overproofed, polarn mättar med sherry och ska köra på en Arehucas 7 åring efter mättningen. Sen kommer vi även lagra i varandras fat för att få både Sherry och port smak.
rommen ska ligga mellsn 1,5 månad till 3 månader.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Knep en av 132 flaskor i Sverige. Precis börjat få upp ögonen för Rom o det är extra kul att drycken är från samma år som jag. Nu ska den få sitta på hyllan till dagen det är värt att fira ordentligt.

Är det något jag bör tänka på om jag inte ska konsumera denna på förmodligen minst ett par år? Förvaras just nu i mörkt skafferi. Är det tillräckligt?
 

Bilagor

  • 8CB44C8E-3904-4125-A5BD-E3164BE6A639.jpeg
    8CB44C8E-3904-4125-A5BD-E3164BE6A639.jpeg
    449.2 KB · Visningar: 57

feffe79

Cartier
Knep en av 132 flaskor i Sverige. Precis börjat få upp ögonen för Rom o det är extra kul att drycken är från samma år som jag. Nu ska den få sitta på hyllan till dagen det är värt att fira ordentligt.

Är det något jag bör tänka på om jag inte ska konsumera denna på förmodligen minst ett par år? Förvaras just nu i mörkt skafferi. Är det tillräckligt?
Inte sett den där förr, ser smarrig ut. Ett mörkt skåp räcker gott.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Knep en av 132 flaskor i Sverige. Precis börjat få upp ögonen för Rom o det är extra kul att drycken är från samma år som jag. Nu ska den få sitta på hyllan till dagen det är värt att fira ordentligt.

Är det något jag bör tänka på om jag inte ska konsumera denna på förmodligen minst ett par år? Förvaras just nu i mörkt skafferi. Är det tillräckligt?
Om du inte tänkt att dricka från den förrän om ett par år (och tänkt att förvara den stående) kan det vara bra att gå och vända på den nån gång emellanåt. Detta för att fukta korken så den inte torkar ut och spricker sen när den ska nyttjas.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Om du inte tänkt att dricka från den förrän om ett par år (och tänkt att förvara den stående) kan det vara bra att gå och vända på den nån gång emellanåt. Detta för att fukta korken så den inte torkar ut och spricker sen när den ska nyttjas.
Tänkte på det för har tidigare upplevt att korken på några av mina ginflaskor (som stått upp) efter ca 7-8 månader börjat torka. Flaskan ligger därför ned och tänkte att det bör motverka detta? Så vidare inte romen riskerar bli korkskadad likt viner?
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Hämtade ut en beställning idag, tillfälligt sortiment på Systembolaget som släpptes förra tisdagen.

En av dom bättre som jag har smakat på länge, underbar doft och en sötma som balanseras upp av den höga alkoholhalten. Har man druckit Ron Esclavo XO Cask så tycker jag att denna påminner om den i stilen 🙂.

20210224_203025.jpg
 

jesperC

Omega
Själv kör jag vidare på de lite fruktigare/funkigare och mindre sockersöta.
Senaste flaskorna inköpen var: Smith&Cross, Black Tot 50th anniversary och TigerShark Royal Navy.
Alla tre fantastiskt goda.

//j
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Själv kör jag vidare på de lite fruktigare/funkigare och mindre sockersöta.
Senaste flaskorna inköpen var: Smith&Cross, Black Tot 50th anniversary och TigerShark Royal Navy.
Alla tre fantastiskt goda.

//j

Aldrig provat jamaicanskt rom tidigare, men man har ju hört att de brukar smaka "funky". Vad menas med just det? Doftar de "illa"? Låter inte särskilt tilltalande. Föredrar själv när det är mindre sött (tycker att Diplomatico Reserva Exclusiva är på tok för sött nu), så skulle jag vilja bredda mig lite.
 

jesperC

Omega
Aldrig provat jamaicanskt rom tidigare, men man har ju hört att de brukar smaka "funky". Vad menas med just det? Doftar de "illa"? Låter inte särskilt tilltalande. Föredrar själv när det är mindre sött (tycker att Diplomatico Reserva Exclusiva är på tok för sött nu), så skulle jag vilja bredda mig lite.
Det är såklart en flytande skala, Kanske kan beskrivas som något som går från fräscht fruktigt->övermoget.
Min preferens ligger nog någonstans runt övermoget.

Hörde/läste någon beskriva det som att han kände igen dofterna från när han jobbade i en livsmedelsbutik i Florida och, efter en helg, kom tillbaka till jobbet och öppnade en avfallscontainer där de brukade slängde överbliven frukt och grönsaker.
Sedan finns det vissa high-ester brygger som kanske kan liknas med ovan nämnda beskrivning men där det även dumpats en halv oxe i containern, som sedan fått jäsa i solen ett tag, då går det lite för långt för min smak (är ju vegetarian ;)

//j
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Oj vilken härlig rom! Trots sina dryga 50% upplevs den söt och behaglig med kopparlik färg. Alkhololen finns för att bära upp och här finns toner från Jamaica, Trinidad och Domenikanska (rått och ärligt). En rom helt i min smak. Att kartongen är stor som en likkista skadar inte :)
IMG_20210226_180742.jpg

IMG_20210226_180804.jpg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Portvinnet åkte ur tunnan, Arehucas 7 åring åkte i. Legat i nu ca 50 dagar och smakar riktigt bra. Fått till lite strävhet från vinet och lite mer pepprighet fr eken. 40 dagar till är tanken. Är ett 3 liters fat.
 

Bilagor

  • CB5743F8-A067-4B69-9BA4-E6DF61EFE77A.jpeg
    CB5743F8-A067-4B69-9BA4-E6DF61EFE77A.jpeg
    57.4 KB · Visningar: 29

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Om någon vill pröva att göra infused (krydda/smaksätta) rom själv så kan jag tipsa om settet Do your rum. Säljs via Doyourgin.com
Finns även set för att smaksätta whiskey och Gin.
 

Bilagor

  • CE79443A-E5E3-4501-88F3-F30BACCEBA2A.jpeg
    CE79443A-E5E3-4501-88F3-F30BACCEBA2A.jpeg
    535.5 KB · Visningar: 55

jesperC

Omega

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Missade även dagens Hampden-släpp :(
Systembolaget hade 24 flaskor Hampden, Great House Distillery 2020, som de släppte lös idag vid 10 men som vanligt hade de tagit slut innan jag lyckats göra en beställning.

//j

Samma här, dom försvann direkt. Är dagens släpp bra? Någon som hört/läst/vet något?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Missade även dagens Hampden-släpp :(
Systembolaget hade 24 flaskor Hampden, Great House Distillery 2020, som de släppte lös idag vid 10 men som vanligt hade de tagit slut innan jag lyckats göra en beställning.

//j
Är det något som är extraordinärt? Kan inte supermycket om rom men såg att den finns i ett system rätt så nära mig, är det värt att åka bort och plocka en flaska?
 
Topp