• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mycket trevlig! Kanske lite väl mycket trevlig, ett glas vid 3-4-draget efter folkparksfylla var rätt onödigt. Men gott! :D
Som avrundning efter en gudomlig grillad entrecote, rostade rotfrukter, gremolata och chévrekräm tidigare på kvällen var den perfekt.

Absolut trevlig första-rom.
Vad ska man testa som komplement? Inte för spritigt, bara. Gärna smakrik i övrigt.
Diplomatico!
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
En Plantation-variant ikväll.
Skål!

image.jpeg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Prövade Ron Zacapa Edicion Negra som kom ut innan sommaren. Det är en special utgåva som skiljer sig lite från den vanliga Zacapan 23 solera. Denna har åldrats på dubbla förkolnade amerikanska ekfat vilket skapar en mörk rom med en rökig intensitet, samtidigt som den accentueras av träiga och kryddiga toner. Det sista steget i denna unika process är att Zacapan har fått mogna på förkolnade bourbonfat för att ytterligare framhäva och förstärka träiga, kryddiga och rökiga toner. Detta smaker märks väldigt tydligt i denna Rom dessutom finns det en del mörk chocklad i den. Den låg dessutom på 43%.
Tycker det var ett trevligt kompliment i Zacapa familjen. När vi testade denna hade vi även ett varist glas Zacapa solera 23 och Zacapa XO så det blev enkelt att jämföra.
Ron Zacapa 23 solera är fortfarande min number uno!
image.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Okej, onte lagrad rom men FTW!
image.jpeg

Köpte denna på MV för 1,5 vecka sedan. Tror inte den är någon höjdare ren men skall iaf testa. Annars är jag säker på att den kommer funka bra som drinkbas ;)
Konstigt nog samma pris som Diplomaticon här, vad det nu säger om romen.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
tmp_5275-DSC_1639-1146597537.JPG


Träffade på en mycket trevlig whisky och rombutik i Stralsund när jag var i Tyskland på semester. En originell ägaren som blandade engelska och tyska lät mig smaka på det jag var intresserad av.
Det blev två flaskor. Den lilla fyllde han på själv ur en mindre tunna. Den är från Nicaragua och är importerad på 100 liters fat till butiken. Fantastiskt mycket smak men så är den på 75,8 %!!!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ngn som har provat Flor de Caña och har ngt att säga om den? (hört från osäkra källor att den kan vara bra)

https://www.thewhiskyexchange.com/p/25508/flor-de-cana-25-year-old-centenario-rum

Köpte en på tax-free förra året. Skulle säga att den är okej. Skrev en mini recension några sidor tillbaka.

"Nu är Flor de Caña slut = kan ge ett vettigt intryck av den.

Riktigt mjuk, och som jag skrev tidigare, med en smak av mandel & nougat. Den lämnar kvar en eftersmak av svag peppar & mörk karamell.
Den kan upplevas som något "spritig" i doften. Något som man kan lösa med några droppar vatten.
En pipett funkar utmärkt för att hitta det förhållandet mellan vatten/rom som önskas. Inte särskilt dyr, vilket gör att den passar som "basvara" hemma."

Tycker fortfarande att den är en helt okej Rom att ha hemma tillsammans med några andra.

Men kolla om du kan testa den i nån bar först.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Köpte en på tax-free förra året. Skulle säga att den är okej. Skrev en mini recension några sidor tillbaka.

"Nu är Flor de Caña slut = kan ge ett vettigt intryck av den.

Riktigt mjuk, och som jag skrev tidigare, med en smak av mandel & nougat. Den lämnar kvar en eftersmak av svag peppar & mörk karamell.
Den kan upplevas som något "spritig" i doften. Något som man kan lösa med några droppar vatten.
En pipett funkar utmärkt för att hitta det förhållandet mellan vatten/rom som önskas. Inte särskilt dyr, vilket gör att den passar som "basvara" hemma."

Tycker fortfarande att den är en helt okej Rom att ha hemma tillsammans med några andra.

Men kolla om du kan testa den i nån bar först.
Låter ok tycker jag, vilken lagring var det? 25yr eller ngt annat?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Fick för mig att jag hade läst här att Doorny eller något sånt (Barbados med en papegoja på etiketten) var helt ok för det priset

Ett tips: Skippa den :D
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Prövade Ron Zacapa Edicion Negra som kom ut innan sommaren. Det är en special utgåva som skiljer sig lite från den vanliga Zacapan 23 solera. Denna har åldrats på dubbla förkolnade amerikanska ekfat vilket skapar en mörk rom med en rökig intensitet, samtidigt som den accentueras av träiga och kryddiga toner. Det sista steget i denna unika process är att Zacapan har fått mogna på förkolnade bourbonfat för att ytterligare framhäva och förstärka träiga, kryddiga och rökiga toner. Detta smaker märks väldigt tydligt i denna Rom dessutom finns det en del mörk chocklad i den. Den låg dessutom på 43%.
Tycker det var ett trevligt kompliment i Zacapa familjen. När vi testade denna hade vi även ett varist glas Zacapa solera 23 och Zacapa XO så det blev enkelt att jämföra.
Ron Zacapa 23 solera är fortfarande min number uno!
image.jpeg
Testade idag. Lite tyngre. God!
image.jpeg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Räknas denna? :D
image.jpeg

Såg appelton estate & ron zapaca negro så helt okej utbud av bra rom i snabbköpet här i Grekland, ska dit och kika mer noggrant imorgon.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
@Eurenius och @EssexX
image.jpeg

Sitter och röker och dricker denna nu! Riktigt bra är den men bör luftas en 20min i glaset för att "slippa" den markanta spritsmaken. Dock måste jag nog säga att Diplomaticon fortfarande är min favorit ;)

Jag har märkt att det är en jäkla skillnad mellan årtalen när det kommer till smaken. Min från 08 är väldigt smakrik och känns inte så spritig. Men Diplomaticon är suverän.
 
Topp