• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Någon som köpt detta case och kan ge ett betyg?


Och en bild tagen från hemsidan:

B2CF36D9-6C9E-4D73-8B7D-8A65FF54E8B6.jpeg
Läckert!
Skriver de att klockorna ingår inte i priset?🤔
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Håller med dig.
Det är nog enda sättet.

eller hitta världens smalaste metallsåg.
Tänk dig nu för 😲. Även jag börjar gråta om du skulle slinta med något verktyg eller spänna upp den i ett skruvstäd (förstår att det inte var det @perhog menade). Försöka böka med ett rakblad mot stiftet samtidigt som man drar lite i länken så att stiftet inte fjädrar tillbaka och så gör man det i flera steg? Varning! Sa jag rakblad... det vet man ju hur det brukar sluta.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tänk dig nu för 😲. Även jag börjar gråta om du skulle slinta med något verktyg eller spänna upp den i ett skruvstäd (förstår att det inte var det @perhog menade). Försöka böka med ett rakblad mot stiftet samtidigt som man drar lite i länken så att stiftet inte fjädrar tillbaka och så gör man det i flera steg? Varning! Sa jag rakblad... det vet man ju hur det brukar sluta.
Jo jag menade faktiskt att spänna upp i ett skruvstycke. Naturligtvis måste man ha ett litet skruvstycke, typ 50 mm backbredd. Glöm att använda ett vanligt bänk skruvstycke. Man gör helt enkelt ett par nylonbackar med rätt rundning som klämmer runt boetten, sen måste man naturligtvis ha ett stöd på undersidan. Det får inte finnas någon möjlighet för objektet att rotera, vrida sig snett eller sjunka neråt i skruvstycket.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Diskvalificerar mig själv från att flika in på frågor till panelen av förklarliga anledningar men dm/hojta om jag kan hjälpa med någon fråga om denna 836a specifikt. :)

Dock benägen att hålla med tidigare svar du fått angående tidpunkten att lägga ut klockan på då det har varit några intresserade men då uteslutande med förslag på byten/delbyten (som faktiskt varit helt ok, bara inte vart det jag är ute efter).
Den har allt jag saknar och vill ha i klocklådan men ändå så kan jag inte förmå mig att ta steget fullt ut...
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Någon som köpt detta case och kan ge ett betyg?


Och en bild tagen från hemsidan:

B2CF36D9-6C9E-4D73-8B7D-8A65FF54E8B6.jpeg
Snyggt. Funderar på ett reseetui med plats för 2-4 klockor. Av dessa två modeller fungerar rullmodellen bäst för mig då jag även vill få med tex UX på bild.
Kan vara värt att tänka på när man väljer förvaringsbox också.
Bilder från Modalo.
1610786790378.png


1610786818000.png

1610786937682.png
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jo jag menade faktiskt att spänna upp i ett skruvstycke. Naturligtvis måste man ha ett litet skruvstycke, typ 50 mm backbredd. Glöm att använda ett vanligt bänk skruvstycke. Man gör helt enkelt ett par nylonbackar med rätt rundning som klämmer runt boetten, sen måste man naturligtvis ha ett stöd på undersidan. Det får inte finnas någon möjlighet för objektet att rotera, vrida sig snett eller sjunka neråt i skruvstycket.
Ok, men du beskriver ett mer proffesionellt sätt. Jag föreställde mig @Dr. D .....

1610787996513.png
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Den har allt jag saknar och vill ha i klocklådan men ändå så kan jag inte förmå mig att ta steget fullt ut...
Om nu klockan har allt du saknar och du vill ha den så är det helt ologiskt att inte ta steget fullt ut. Som någon nämnde tidigare i tråden går det att sälja vidare. Även om du mot all förmodan vid en sådan försäljning tappar en tusing eller två (vilket jag inte tror eftersom Sinn håller sitt värde bra) är inte det någon stor katastrof.
Antar att du som alla andra har fått dra ner på väldigt mycket umgänge och nöjen under pandemin och vad är då inte bättre än att unna sig själv något man vill ha. Jag tycker du ska slå till. Alternativet är att helt glömma klockan och sen kanske ångar att du inte provade. :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Skulle jag använt såna här stift hade det fungerat, bilden i mitten...
92103AF4-C144-4416-A755-0339C3BA25F8.jpeg
26697063-CF2A-411C-A761-49A913ECA8C7.jpeg
A5873EBA-63A0-466D-A163-E4F4AC841F3F.jpeg
Funderade lite mer på ditt problem. Undrar ändå om det inte skulle gå att slipa till ett tunt hårdmetall blad slipa in en rundning som på ett bandstifts verktyg och sen slipa en skarp egg. Då borde man kunna trycka verktyget mot bandstiftet och med den friktion och "repa" man orsakar i bandstiftet få tillräcklig med kraft för att få loss bandstiftet.. 🤔
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Den har allt jag saknar och vill ha i klocklådan men ändå så kan jag inte förmå mig att ta steget fullt ut...

Om nu klockan har allt du saknar och du vill ha den så är det helt ologiskt att inte ta steget fullt ut. Som någon nämnde tidigare i tråden går det att sälja vidare. Även om du mot all förmodan vid en sådan försäljning tappar en tusing eller två (vilket jag inte tror eftersom Sinn håller sitt värde bra) är inte det någon stor katastrof.
Antar att du som alla andra har fått dra ner på väldigt mycket umgänge och nöjen under pandemin och vad är då inte bättre än att unna sig själv något man vill ha. Jag tycker du ska slå till. Alternativet är att helt glömma klockan och sen kanske ångar att du inte provade. :)
Jag håller med perhog. Ta steget och testa, jag tror du kommer att ångra dig annars 😊
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som köpt detta case och kan ge ett betyg?


Och en bild tagen från hemsidan:

B2CF36D9-6C9E-4D73-8B7D-8A65FF54E8B6.jpeg

Kul låda! Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det även en ”vintage-variant” av den där som tillverkades för rätt så många år sedan. Synd bara att de endast hade råd att lägga upp en enda liten bild och inte så att man ser hur den ser ut med eventuella tryck när den är stängd :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Glöm dremmel (även kallat drummel) och Proxxon. Du kan aldrig hålla dessa tillräckligt stadigt för att slipa av stiften. Det är en roterande rörelse och tenderar till att "hugga" i materialet vid slipning, då vandrar stiftet iväg sidledes och du får oönskade märken på boett eller länk. En lite fräsmaskin typ Aciera F1 eller en stadig miniatyr borrmaskin typ Aciera E1 är det bästa alternativet.
Skulle aldrig våga göra något själv så blir ett besök först till @ERIKSON URHANDEL.
Lite sugen på en sån här dock 😁
0D441678-1954-4288-856F-1A78F0F9948F.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Är lite sugen på att ta steget till att bli en tvåklocks Sinnförälder. Tänker på en EZM 13 eller ev. en 3, men mest sugen på 13.
Är det någon som har någon erfarenhet eller info här, bra eller dåligt, vad som :)

Tack! 🙏🏻
Gillar EZM 13! Ingen egen erfarenhet, men några tankar om EZM13: uppskattar att den har en 60 min subdial för tidtagningen istället för den vanliga 30 min och ingen tim-subdial, i kombination med den diskreta subdialen kl 3 så blir det en ganska ren tavla för att var en kronograf.

Sen är den 15mm tjock vilket inte är lite men heller inte farligt för att vara en dykare som klarar 500m och har ett verk av 7750-typ, ett verk som måste anses vara ett av de tåligare. Knappar och krona till vänster är skönt om man bär den på vänster handled, själv tycker jag dock det känns bakvänt att ställa tiden :) En hel del kul Sinn-teknik också.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Kul låda! Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det även en ”vintage-variant” av den där som tillverkades för rätt så många år sedan. Synd bara att de endast hade råd att lägga upp en enda liten bild och inte så att man ser hur den ser ut med eventuella tryck när den är stängd :)

Håller med, man vill veta hur det ser ut. Skall kollar runt lite.
 
Topp