• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ingen i tråden som har en sådan? Vore kul om någon hade en och kunde posta lite bilder:) .Väldigt clean utan datum. Har blåjeans rätt ofta så den vore inte så dum.
1612289493512.png

 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tack, börjat läsa. Gillar särskilt de limmade indexen med metallkant som är en sak som jag inte tänkt på men som ändå fått mig att tycka att den är ett snäppet elegantare än de vanligare svarta. Vilken tavla :).
1612290289895.png
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Tack, börjat läsa. Gillar särskilt de limmade indexen med metallkant som är en sak som jag inte tänkt på men som ändå fått mig att tycka att den är ett snäppet elegantare än de vanligare svarta. Vilken tavla :).
1612290289895.png
Verkligen. Var ordentligt sugen på en sådan innan det till slut blev en 104 med blå tavla. Tycker att den ser bäst ut på finelänk, vill man rotera i vardagen sväljer den säkert vilka band som helst.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Fy fasen vad kul med en Sinn-passaround. Läser igenom tråden nu. Lite synd att det av deltagarna bara verkar vara @Clark Kent som ännu är aktiv ännu i tråden.
Eller föresten, Sinn-maestro Clark Kent är aldrig ”bara”. Glad och tacksam att du är kvar och bidrar med all kunskap
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Tänkte samma tanke;
-den där är snyggare med finelänken.
Upp på listan ✔️
Kan köpa resonemanget om att h-länken är bättre ur någon form av vardags-/jeans och skjorta-perspektiv. Jag tycker dock att den får en dressig karaktär med tavlans färg och applicerade index och då är finelänken given. Med andra bandval kan den istället dressas ned.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bara 7 år? Har haft en klocka i snart 50 år och aldrig bytt batteri, ok lite olja fick den nog vid senaste servicen. Skulle aldrig komma på tanken att ta med en klocka till - 5000 meter. Däremot fungerar det bra på + 5000 meter (i tryckkabin) ;)
Det där med att ha en klocka som klarar långt över vad man någonsin skulle behöva – varför lockar det så mycket? För det gör det. I alla fall mig. Kände mig besviken när U50 bara klarade 500 m istället för U1:ans 1000. Och visst känns det lite synd ändå att UX:ens boett klarar 12.000 m när urverket ”bara” klarar 5.000.

Det är något speciellt ändå, att veta att den klarar ”allt”, eller i alla fall bra mycket mer än man behöver.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det där med att ha en klocka som klarar långt över vad man någonsin skulle behöva – varför lockar det så mycket? För det gör det. I alla fall mig. Kände mig besviken när U50 bara klarade 500 m istället för U1:ans 1000. Och visst känns det lite synd ändå att UX:ens boett klarar 12.000 m när urverket ”bara” klarar 5.000.

Det är något speciellt ändå, att veta att den klarar ”allt”, eller i alla fall bra mycket mer än man behöver.
Klart jag förstår att det är fränt med en klocka som klarar det mesta.. Men en sak förstår jag inte . Om nu boetten klarar 12000 meter varför klarar då inte verket mer än 5000? Det lilla jag kan om klockor säger mig att verket sitter inuti boetten så vad är problemet? Glaset eller kronan eller vadå? Å andra sidan verkar ju Speedmastern klara vakum. Är inte det häftigare ? ;)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Klart jag förstår att det är fränt med en klocka som klarar det mesta.. Men en sak förstår jag inte . Om nu boetten klarar 12000 meter varför klarar då inte verket mer än 5000? Det lilla jag kan om klockor säger mig att verket sitter inuti boetten så vad är problemet? Glaset eller kronan eller vadå? Å andra sidan verkar ju Speedmastern klara vakum. Är inte det häftigare ? ;)
Kanske var det tvärtom? Eller att glaset inte klarar det? Något var det i alla fall med att klockan skulle kunna klara 12.000. Men du ... klarar människan det djupet? :p
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Kanske var det tvärtom? Eller att glaset inte klarar det? Något var det i alla fall med att klockan skulle kunna klara 12.000. Men du ... klarar människan det djupet? :p
Det är väl ointressant om man själv överlever, bara klockan håller tiden och fungerar :p

Från det ena till det andra EZM 13 finns den i tegiment utförande
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Klart jag förstår att det är fränt med en klocka som klarar det mesta.. Men en sak förstår jag inte . Om nu boetten klarar 12000 meter varför klarar då inte verket mer än 5000? Det lilla jag kan om klockor säger mig att verket sitter inuti boetten så vad är problemet? Glaset eller kronan eller vadå? Å andra sidan verkar ju Speedmastern klara vakum. Är inte det häftigare ? ;)
Klara totalt vakum är helt klart coolt. Sinn är vanligtvis Unterdrucksicher vilket kan menas klara vakum och då menar man undertryck.
Certified by Nasa (visst står det så bak?) är supercoolt även om jag aldrig kommer åka dit heller 🙄.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Klara totalt vakum är helt klart coolt. Sinn är vanligtvis Unterdrucksicher vilket kan menas klara vakum och då menar man undertryck.
Certified by Nasa (visst står det så bak?) är supercoolt även om jag aldrig kommer åka dit heller 🙄.
Nä klart vi inte ska åka dit men det viktiga är att veta att klockan klarar det :p (undrar vad man egentligen lider av)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag undrar om jag ska ha en till Sinn eller inte. Jag har, förutom denna ref, även haft 556i, 104i och 356. Av dem känns just nu 556i mest intressant. Den bryter av mot 103:an genom att vara lättare, smidigare, mer avskalad och ha en underbart bläcksvart urtavla.

Men jag vet inte. Jag bär ju denna mest ändå. :) Bytte band förresten, funkar eller?

3462546A-DC3C-419A-8F18-B9660761A801.jpeg
05B10A49-BCFF-4C66-B362-A9656E1CBBDB.jpeg
42DF6E92-AD76-4920-84B9-5689B96E6541.jpeg
40D065C3-CB20-427A-8EAD-B025AFA57A48.jpeg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag undrar om jag ska ha en till Sinn eller inte. Jag har, förutom denna ref, även haft 556i, 104i och 356. Av dem känns just nu 556i mest intressant. Den bryter av mot 103:an genom att vara lättare, smidigare, mer avskalad och ha en underbart bläcksvart urtavla.

Men jag vet inte. Jag bär ju denna mest ändå. :) Bytte band förresten, funkar eller?

3462546A-DC3C-419A-8F18-B9660761A801.jpeg
05B10A49-BCFF-4C66-B362-A9656E1CBBDB.jpeg
42DF6E92-AD76-4920-84B9-5689B96E6541.jpeg
40D065C3-CB20-427A-8EAD-B025AFA57A48.jpeg
Snyggt band, det fungerar.
Personligen går jag inte igång på 556, vill nog ha lite mer lull lull på urtavlan och massa knappar på sidan. Tycker du ska satsa på en 900 diapal med alligator band från ABP. Tror det blir en höjdare
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Med viss självinsikt konstaterar man att det är rätt många specifikationer som är viktiga när man köper men som visar sig mer eller mindre menlösa. Tex så har jag i modern tid aldrig varit nära maxfart i en personbil, eller använt fritidsutrustning såsom slalomskidor etc till bristningsgränsen. Men ändå känns det bra på ngt sätt
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Letat efter en bättre begagnad 900 men väldigt svår att hitta. De jag hittar är ofte lite för gamla (dvs risk för service) eller för nära listpris
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Med viss självinsikt konstaterar man att det är rätt många specifikationer som är viktiga när man köper men som visar sig mer eller mindre menlösa. Tex så har jag i modern tid aldrig varit nära maxfart i en personbil, eller använt fritidsutrustning såsom slalomskidor etc till bristningsgränsen. Men ändå känns det bra på ngt sätt
På den tiden jag vintercampade var vi ett gäng som skulle ha det bästa. Köpte en sovsäck som skulle klara - 40 grader Testade bara ner till - 30 men det är alltid bra med lite marginal :)
 

Goflorp

Cartier
Klart jag förstår att det är fränt med en klocka som klarar det mesta.. Men en sak förstår jag inte . Om nu boetten klarar 12000 meter varför klarar då inte verket mer än 5000? Det lilla jag kan om klockor säger mig att verket sitter inuti boetten så vad är problemet? Glaset eller kronan eller vadå? Å andra sidan verkar ju Speedmastern klara vakum. Är inte det häftigare ? ;)
Vid ca 5km djup så är oljan så sammanpressad att sekundvisaren bara slirar... då stänger urverket ner.
Som jag fattat det kan man sänka hela rasket till 11094 i marianergraven. När man lyfter upp klockan tickar den igång vid 5000 igen.

Att en klocka klarar vacuum är Ju bara -1 bar. Det gör rätt många klockor. Dock inte Speedmastern som följde med på Apollo15. Där flög glaset av vid trycksänkningen.

Så omega är inte bara första klockan på månen, de är första klockan som behövt service på månen med...
Så du kan sluta malla dig över Omegan.
 
Senast ändrad:

Marksan

Cartier
2-Faktor
Vid ca 5km djup så är oljan så sammanpressad att sekundvisaren bara slirar... då stänger urverket ner.
Som jag fattat det kan man sänka hela rasket till 11094 i marianergraven. När man lyfter upp klockan tickar den igång vid 5000 igen.

Att en klocka klarar vacuum är Ju bara -1 bar. Det gör rätt många klockor. Dock inte Speedmastern som följde med på Apollo15. Där flög glaset av vid trycksänkningen.

Så omega är inte bara första klockan på månen, de är första klockan som behövt service på månen med...
Så du kan sluta malla dig över Omegan.
Är inte anledningen att Speedmastern borde klara rymden bättre än en dykarklocka att den har dålig vattentäthet, så luften kan försvinna ur den och trycket utjämnas mellan insidan och utsidan? Den på Apollo 15 var kanske för bra :)
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Vid ca 5km djup så är oljan så sammanpressad att sekundvisaren bara slirar... då stänger urverket ner.
Som jag fattat det kan man sänka hela rasket till 11094 i marianergraven. När man lyfter upp klockan tickar den igång vid 5000 igen.

Att en klocka klarar vacuum är Ju bara -1 bar. Det gör rätt många klockor. Dock inte Speedmastern som följde med på Apollo15. Där flög glaset av vid trycksänkningen.

Så omega är inte bara första klockan på månen, de är första klockan som behövt service på månen med...
Så du kan sluta malla dig över Omegan.
Om nu boetten och glaset klarar trycket hur tusan kan då oljan påverkas ? Med en helt tät inneslutning så borde trycket inuti vara konstant? Däremot kan jag tänka mig att temperaturen påverkat oljan så den blivit trögflytande. Vad hade hänt om det inte fans olja i klockan?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
657-an på Rhein Fils Silky gummi med Sinn spänne. Tycker storleken slår 857 alla gånger och med gummit blir det en riktig toolwatch.

DF3747D5-4D36-45F1-B8E0-C069E501F157.jpeg
9B35C488-8314-4F54-9106-3909E0750BD6.jpeg
150FFD4D-6597-4A20-AD21-8E2821030369.jpeg
Den är riktigt bra den där(också!).
Framförallt blir jag som ägare till 756 förundrad över tjockleken på den?
Eller har du gjort en lokal fettsugning på armen? 😮
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jo jag fattar men isåfall klarar inte boetten det angivna djupet 12000 meter utan att implodera. Och om det nu imploderar på 12000 meter hur går det då till att återfå formen igen på 5000 meter så att klockan fungerar igen? Är inte riktigt med på att Trycketet utifrån skulle kunna påverka något inuti en enhet som är hermetisk. Det går liksom inte riktigt ihop.:)

edit: dessutom går väl inte olja att komprimera
 
Senast ändrad:
Topp