• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

rm83

Panerai
2-Faktor
Grått nato... Jovars...
594BAFE6-BFE8-459B-882C-E77433F61346.jpeg
 

Goflorp

Cartier
Har aldrig haft eller tömt en pool, men det där var jätteintressant. Jag tycker också om kunskap som kan kallas trivial. Finns det någon bra text att läsa eller kortare film man kan se där detta illustreras och förklaras? Sorry för (halv)OT, är ju ändå relaterat till klockans värld. ;)

Pooler, med kakel, typ ortens "25-meters simbassäng" eller utomhusbassäng (ofta 50m långa) innehåller fruktansvärda mängder vatten.
Många tror att detta vatten byts varje vecka - nej, det byts när man tömmer bassängen för årlig översyn. I övrigt kör man med klor, flockmedel, möjligen lite antiklor ibland... och så filtrerar man vattnet genom sandfilter. Filtren backspolas (rengörs) flera ggr per vecka.

Kakel är inte tätt, trots att man kan tro det. Det är därför du måste vara så noga med fuktspärr och primer innan du kaklar badrummet hemma.
Kaklet i sig släpper genom vattnet. Det vatten som hamnar bakom kakelplattorna behöver tid på sig att sippra ut, det är en rätt långsam process.
OM du nu har kakel på 3m djup så är det 4 Bar där nere (Atmosfärers tryck. 1Bar på ytan, och det ökar med ett Bar per meter = 4.
Nu brukar vi ju "nolla" vår tryckmätare vid havsytan - då kommer den visa "3 Bar" när den ligger på botten.

Dessa 3 Bar kommer vara både framför och bakom plattan. Behöver man då tömma poolen måste hänsyn tas till att trycket måste utjämnas på båda sidorna av plattan. Trycket måste få långsamt "pysa ut"...

Vi har 100 kubik i vår Pool, med ca 3 dygns nedtrappning som lagom intervall.

Hur fixar man det? Jo man tar en tioliters spann och ser till att den fylls på ca. 30 sekunder.
(100000liter / 3 dygn = 0,385lit/s = 23 lit/min ungefär 2 tiolitersspänner i minuten....)

Detta görs nere "i källaren" i det stora driftutrymme som innehåller kloranläggning, sandfilter, bräddnings/spoltankar, pumpar, UV-lampa, Värmeväxlare och skåp med "styr" i.

Sedan, en välskött bassänganläggning luktar inte klor... det luktar "klor" först när det fria kloret bryts ner - det gör det när folk pissar i bassängen.
Så, alla tror att när det luktar klor är det bra... det är det INTE..... Klor (Natriumhypoklorit, bryts ner till Kloraminer i processen - och kloraminer har den där typiska "klorlukten" som alla bad har.

Processing i Kungsbacka har lite material. Socialstyrelsen har lite grand - mest om regelverk.
Annars är det svårt hitta annat än "så här sköter du din pool" och då avses en pöl hemma i trädgården - som t ex kloras med tabletter.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Sinn 158 en våldsamt underskattad kloka den blir bara bättre ju mer den används. Tror att den snart är värd ett ABP band :)
Tycker synd om alla er som inte har en.


IMG_0033.JPG
Den förtjänar ett ABP-band även om du har ett fint och passande redan. Finns f.ö. en 158 beg. på @ERIKSON URHANDEL. Det är ju inte så vanligt så jag hoppas det är ok att jag nämner det.
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Den är riktigt bra den där(också!).
Framförallt blir jag som ägare till 756 förundrad över tjockleken på den?
Eller har du gjort en lokal fettsugning på
Finns inte jättemycket fett i mina handleder 😄. Har 17 cm handled. Klockan är 12 mm tjock precis som 857an. 756 är väl 14 mm? Det kanske är vinkeln i bilden som får den att se tunn ut.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sinn 158 en våldsamt underskattad kloka den blir bara bättre ju mer den används. Tror att den snart är värd ett ABP band :)
Tycker synd om alla er som inte har en.


IMG_0033.JPG
Det talas ofta om de där ABP-banden. Är det extra bra band? Extra dyra också, kanske? ;)
Pooler, med kakel, typ ortens "25-meters simbassäng" eller utomhusbassäng (ofta 50m långa) innehåller fruktansvärda mängder vatten.
Många tror att detta vatten byts varje vecka - nej, det byts när man tömmer bassängen för årlig översyn. I övrigt kör man med klor, flockmedel, möjligen lite antiklor ibland... och så filtrerar man vattnet genom sandfilter. Filtren backspolas (rengörs) flera ggr per vecka.

Kakel är inte tätt, trots att man kan tro det. Det är därför du måste vara så noga med fuktspärr och primer innan du kaklar badrummet hemma.
Kaklet i sig släpper genom vattnet. Det vatten som hamnar bakom kakelplattorna behöver tid på sig att sippra ut, det är en rätt långsam process.
OM du nu har kakel på 3m djup så är det 4 Bar där nere (Atmosfärers tryck. 1Bar på ytan, och det ökar med ett Bar per meter = 4.
Nu brukar vi ju "nolla" vår tryckmätare vid havsytan - då kommer den visa "3 Bar" när den ligger på botten.

Dessa 3 Bar kommer vara både framför och bakom plattan. Behöver man då tömma poolen måste hänsyn tas till att trycket måste utjämnas på båda sidorna av plattan. Trycket måste få långsamt "pysa ut"...

Vi har 100 kubik i vår Pool, med ca 3 dygns nedtrappning som lagom intervall.

Hur fixar man det? Jo man tar en tioliters spann och ser till att den fylls på ca. 30 sekunder.
(100000liter / 3 dygn = 0,385lit/s = 23 lit/min ungefär 2 tiolitersspänner i minuten....)

Detta görs nere "i källaren" i det stora driftutrymme som innehåller kloranläggning, sandfilter, bräddnings/spoltankar, pumpar, UV-lampa, Värmeväxlare och skåp med "styr" i.

Sedan, en välskött bassänganläggning luktar inte klor... det luktar "klor" först när det fria kloret bryts ner - det gör det när folk pissar i bassängen.
Så, alla tror att när det luktar klor är det bra... det är det INTE..... Klor (Natriumhypoklorit, bryts ner till Kloraminer i processen - och kloraminer har den där typiska "klorlukten" som alla bad har.

Processing i Kungsbacka har lite material. Socialstyrelsen har lite grand - mest om regelverk.
Annars är det svårt hitta annat än "så här sköter du din pool" och då avses en pöl hemma i trädgården - som t ex kloras med tabletter.
Cool. Tack! Att man inte byter vatten ofta visste jag. De stänger badhusen här i stan två veckor per år för att tömma och rengöra. :)

Men ... det ska alltså inte lukta klor? Det betyder att folk kissat i vattnet? Blä. Jag ska se till att besöka simhallen precis när de öppnat igen efter rengöringen och tänka på om det skiljer sig i klorlukt.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Efter första dagarna med denna har jag mätt upp den till +1,5-2sek/dag. Riktigt bra!
20210204_063457.jpg
Underbar klocka! :) Ang SPD, det verkar på mina som om dom skakar till sig efter ett tag, både 356an och 104an var bedrövliga när jag fick hem dom. 104an tappade över 20 sek, härdade ut i två v och var nere på -2-3 SPD. Antar att dom är lite tröga efter att ha legat länge?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Underbar klocka! :) Ang SPD, det verkar på mina som om dom skakar till sig efter ett tag, både 356an och 104an var bedrövliga när jag fick hem dom. 104an tappade över 20 sek, härdade ut i två v och var nere på -2-3 SPD. Antar att dom är lite tröga efter att ha legat länge?
Jag är kritisk. Det är för mig oförståeligt hur Sinn kan släppa ut sina klockor på det sättet. Har egen erfarenhet. Och även av annat märke i samma prisklass där inte är på det viset.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Någon på radion föreslog igår att vi borde fira jul i Jan/Feb då väderleken verkar ha vridit sig lite-kan bara hålla med när jag dina bilder 🎅🏻
Jag har faktiskt tänkt samma sak. Jag gick dock ett steg längre och funderade på om vi ska vrida hela vår almanacka en månad, så att december blir där januari är nu. Tror det skulle passa bättre med våra förväntning nu i och med klimatförändringarna.

0B96B688-F4D3-44ED-A971-F5C2E800991C.jpeg
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ni som gillar 556:an, ni har inte missat denna va?

 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som gillar 556:an, ni har inte missat denna va?

Jag är sugen på en I, men för de som gillar A - som absolut inte är sämre utan bara bra på ett annat sätt - är det väl värt att kolla in denna. Kanske något för @Nissenutz?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det pratas redan om våg 4, mutationerna, dom är tydligen lika vanliga som original viruset nu. Jipppiieeeee.....vi fick veta att vi inte ska hoppas på ett "normal" läge före tidigast i september, så jag har förlikat mig med att 2021 är kört för min del.
September :eek: Tänk på alla klockköp man missar, alla trevliga kaffestunder med klockprat. Ännu en sommar ensam med polywatch och klocklådan.
 
Topp