• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jo jag fattar men isåfall klarar inte boetten det angivna djupet 12000 meter utan att implodera. Och om det nu imploderar på 12000 meter hur går det då till att återfå formen igen på 5000 meter så att klockan fungerar igen? Är inte riktigt med på att Trycketet utifrån skulle kunna påverka något inuti en enhet som är hermetisk. Det går liksom inte riktigt ihop.:)
Ta detta som ett "funderingsunderlag" och inte en doktorsavhandling :). Vätska /olja är inte 100% okompressibelt även om man i de flesta fall brukar betrakta det så. Särskilt inte om det finns en luftbubbla i den :). Vid högt tryck kan icke bestående deformation uppstå på boetten dvs formen förändras något men återgår till normal form då trycket lättar. Det kan påverka urverk och olja och göra att det inte fungerar korrekt under jättehögt tryck men återfå sin funktion när du kliver upp ur Marianergraven.
 
Senast ändrad:

Goflorp

Cartier
Om nu boetten och glaset klarar trycket hur tusan kan då oljan påverkas ? Med en helt tät inneslutning så borde trycket inuti vara konstant? Däremot kan jag tänka mig att temperaturen påverkat oljan så den blivit trögflytande. Vad hade hänt om det inte fans olja i klockan?
Att oljor är betydligt svårare än luft att pressa samman är känt. Därför används oljor gärna i hydraulsystem osv. Därför att vid ”normala” tryck komprimeras oljan försumbart.

Temperaturen i haven understiger sällan +4 -den temperatur då vatten är som ”tyngst”. Det 4-gradiga vattnet hamnar alltså längst ner.
Ux klarar mkt mer än så. -20 tror jag den är för.

trycket vid 5000meter är 500ggr högre än atmosfärtryck vid havsytan. Detta trycker på klockan, från alla håll. Detta ökar trycket på oljan.
Oljan blir mer stum. Till slut klarar inte sekundvisaren gå.

ökar du trycket till 12 000m (1200bar) så misstänker jag att metallen börjar deformeras, packningar blir mikroskopiska och själva tegmenteringen blir utsatt för så högt tryck att den förmodligen släpper. Detta givet att tryckskillnad uppstår.

det kan också vara så att Sinn inte kunde få tag på testutrustning som levererar mera tryck än simulerat 12000m.
Betänk att djupast på jorden är Marianergraven med sina 11094m. Det finns således ”marginal”. Något som Sinn småflinar åt, troligen.

Tryck är skitlurigt. Vilket alla som tömt en badbassäng för fort vet. Plopp! Så lossar kaklen. Varför? Jo, bakom kaklet på botten finns det tre meter vattentryck ovanpå. Tar man bort vattnet så återstår trycket bakom plattan.... klink! Så ramlar den loss.
Därför tar man gärna en vecka på sig tömma en bassäng.

De flesta klockor tål vacuum. Det är en baggis. Tar man tid på sig - säg fem minuter så hinner allt övertryck inne i klockan ge sig av.
Sinn bygger dock klockor som tål ”explosiv dekompression” - att det blir vacuum på delar av en sekund. Typ rutan sprack i flisor i cockpit på 30000m höjd....Det var detta problem som omegan på månen fick - det gick för fort - plopp!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Att oljor är betydligt svårare än luft att pressa samman är känt. Därför används oljor gärna i hydraulsystem osv. Därför att vid ”normala” tryck komprimeras oljan försumbart.

Temperaturen i haven understiger sällan +4 -den temperatur då vatten är som ”tyngst”. Det 4-gradiga vattnet hamnar alltså längst ner.
Ux klarar mkt mer än så. -20 tror jag den är för.

trycket vid 5000meter är 500ggr högre än atmosfärtryck vid havsytan. Detta trycker på klockan, från alla håll. Detta ökar trycket på oljan.
Oljan blir mer stum. Till slut klarar inte sekundvisaren gå.

ökar du trycket till 12 000m (1200bar) så misstänker jag att metallen börjar deformeras, packningar blir mikroskopiska och själva tegmenteringen blir utsatt för så högt tryck att den förmodligen släpper. Detta givet att tryckskillnad uppstår.

det kan också vara så att Sinn inte kunde få tag på testutrustning som levererar mera tryck än simulerat 12000m.
Betänk att djupast på jorden är Marianergraven med sina 11094m. Det finns således ”marginal”. Något som Sinn småflinar åt, troligen.

Tryck är skitlurigt. Vilket alla som tömt en badbassäng för fort vet. Plopp! Så lossar kaklen. Varför? Jo, bakom kaklet på botten finns det tre meter vattentryck ovanpå. Tar man bort vattnet så återstår trycket bakom plattan.... klink! Så ramlar den loss.
Därför tar man gärna en vecka på sig tömma en bassäng.

De flesta klockor tål vacuum. Det är en baggis. Tar man tid på sig - säg fem minuter så hinner allt övertryck inne i klockan ge sig av.
Sinn bygger dock klockor som tål ”explosiv dekompression” - att det blir vacuum på delar av en sekund. Typ rutan sprack i flisor i cockpit på 30000m höjd....Det var detta problem som omegan på månen fick - det gick för fort - plopp!
Köper ditt resonemang men då faller resonemanget att boetten klarar 12000 meter :) om Den gjorde det skulle det du beskriver inte inträffa
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om någon har tänkt att buda så avstå. Stulna bilder och jag har meddelat den riktiga ägaren.


Skärmavbild 2021-02-03 kl. 08.50.45.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Om någon har tänkt att buda så avstå. Stulna bilder och jag har meddelat den riktiga ägaren.


Skärmavbild 2021-02-03 kl. 08.50.45.png
Jag blir besviken på mänskligheten, iallafall ett par stycken av oss. Kan vi inte bara vara sjyssta mot varandra den korta tid vi är här på jorden...
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Köper ditt resonemang men då faller resonemanget att boetten klarar 12000 meter :) om Den gjorde det skulle det du beskriver inte inträffa
Om vi fäster UX på en enormt lång fiskelina, typ 12000meter lång och så ror vi ut till Challengerdjupet som enligt Wikipedia är 10 994 ± 40 meter djup.
Undrar hur lång tid skulle det ta om innan den låg på botten? 🤔
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Att oljor är betydligt svårare än luft att pressa samman är känt. Därför används oljor gärna i hydraulsystem osv. Därför att vid ”normala” tryck komprimeras oljan försumbart.

Temperaturen i haven understiger sällan +4 -den temperatur då vatten är som ”tyngst”. Det 4-gradiga vattnet hamnar alltså längst ner.
Ux klarar mkt mer än så. -20 tror jag den är för.

trycket vid 5000meter är 500ggr högre än atmosfärtryck vid havsytan. Detta trycker på klockan, från alla håll. Detta ökar trycket på oljan.
Oljan blir mer stum. Till slut klarar inte sekundvisaren gå.

ökar du trycket till 12 000m (1200bar) så misstänker jag att metallen börjar deformeras, packningar blir mikroskopiska och själva tegmenteringen blir utsatt för så högt tryck att den förmodligen släpper. Detta givet att tryckskillnad uppstår.

det kan också vara så att Sinn inte kunde få tag på testutrustning som levererar mera tryck än simulerat 12000m.
Betänk att djupast på jorden är Marianergraven med sina 11094m. Det finns således ”marginal”. Något som Sinn småflinar åt, troligen.

Tryck är skitlurigt. Vilket alla som tömt en badbassäng för fort vet. Plopp! Så lossar kaklen. Varför? Jo, bakom kaklet på botten finns det tre meter vattentryck ovanpå. Tar man bort vattnet så återstår trycket bakom plattan.... klink! Så ramlar den loss.
Därför tar man gärna en vecka på sig tömma en bassäng.

De flesta klockor tål vacuum. Det är en baggis. Tar man tid på sig - säg fem minuter så hinner allt övertryck inne i klockan ge sig av.
Sinn bygger dock klockor som tål ”explosiv dekompression” - att det blir vacuum på delar av en sekund. Typ rutan sprack i flisor i cockpit på 30000m höjd....Det var detta problem som omegan på månen fick - det gick för fort - plopp!
För mig som älskar sk ”onödig kunskap” (jag hävdar att det begreppet är direkt felaktigt eftersom det innehåller motsatsförhållande) uppskattar jag sådana här trådar.
Kaklet i bassäng, den kommer jag låna och använda i en liknelse.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
För mig som älskar sk ”onödig kunskap” (jag hävdar att det begreppet är direkt felaktigt eftersom det innehåller motsatsförhållande) uppskattar jag sådana här trådar.
Kaklet i bassäng, den kommer jag låna och använda i en liknelse.
Underbar liknelse- följdfrågan i min hjärna just nu är -Hur tömmer man en pool fort vs. långsamt?
Har gjort det en gång i mitt liv när vi hade pool i föräldrahemmet.
Vi la i tre vanliga vattenslangar och eftersom poolen låg högt på tomten fixade häverten resten.
Det tog två dygn om jag minns rätt?
Inga kakel utan plastduk så kan ej verifiera sägningen.

Minns däremot att gräsmattan på nedre delen av tomten aldrig varit så grön varken före eller efter släppet.
75m3 vatten gjorde susen.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är inte anledningen att Speedmastern borde klara rymden bättre än en dykarklocka att den har dålig vattentäthet, så luften kan försvinna ur den och trycket utjämnas mellan insidan och utsidan? Den på Apollo 15 var kanske för bra :)
Nu pratar du ju rena grekiskan här, men det låter inte helt ologiskt.
Jo jag fattar men isåfall klarar inte boetten det angivna djupet 12000 meter utan att implodera. Och om det nu imploderar på 12000 meter hur går det då till att återfå formen igen på 5000 meter så att klockan fungerar igen? Är inte riktigt med på att Trycketet utifrån skulle kunna påverka något inuti en enhet som är hermetisk. Det går liksom inte riktigt ihop.:)

edit: dessutom går väl inte olja att komprimera
Låter märkligt om den skulle tryckas ihop och sen återfå formen igen :p Var det inte bara att den skulle sluta fungera och sen börja ticka igen?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tryck är skitlurigt. Vilket alla som tömt en badbassäng för fort vet. Plopp! Så lossar kaklen. Varför? Jo, bakom kaklet på botten finns det tre meter vattentryck ovanpå. Tar man bort vattnet så återstår trycket bakom plattan.... klink! Så ramlar den loss.
Därför tar man gärna en vecka på sig tömma en bassäng.

För mig som älskar sk ”onödig kunskap” (jag hävdar att det begreppet är direkt felaktigt eftersom det innehåller motsatsförhållande) uppskattar jag sådana här trådar.
Kaklet i bassäng, den kommer jag låna och använda i en liknelse.

Underbar liknelse- följdfrågan i min hjärna just nu är -Hur tömmer man en pool fort vs. långsamt?
Har gjort det en gång i mitt liv när vi hade pool i föräldrahemmet.
Vi la i tre vanliga vattenslangar och eftersom poolen låg högt på tomten fixade häverten resten.
Det tog två dygn om jag minns rätt?
Inga kakel utan plastduk så kan ej verifiera sägningen.

Minns däremot att gräsmattan på nedre delen av tomten aldrig varit så grön varken före eller efter släppet.
75m3 vatten gjorde susen.
Har aldrig haft eller tömt en pool, men det där var jätteintressant. Jag tycker också om kunskap som kan kallas trivial. Finns det någon bra text att läsa eller kortare film man kan se där detta illustreras och förklaras? Sorry för (halv)OT, är ju ändå relaterat till klockans värld. ;)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Nu pratar du ju rena grekiskan här, men det låter inte helt ologiskt.

Låter märkligt om den skulle tryckas ihop och sen återfå formen igen :p Var det inte bara att den skulle sluta fungera och sen börja ticka igen?
Citerar mitt eget inlägg.

"Ta detta som ett "funderingsunderlag" och inte en doktorsavhandling :). Vätska /olja är inte 100% okompressibelt även om man i de flesta fall brukar betrakta det så. Särskilt inte om det finns en luftbubbla i den :). Vid högt tryck kan icke bestående deformation uppstå på boetten dvs formen förändras något men återgår till normal form då trycket lättar. Det kan påverka urverk och olja och göra att det inte fungerar korrekt under jättehögt tryck men återfå sin funktion när du kliver upp ur Marianergraven."
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Citerar mitt eget inlägg.

"Ta detta som ett "funderingsunderlag" och inte en doktorsavhandling :). Vätska /olja är inte 100% okompressibelt även om man i de flesta fall brukar betrakta det så. Särskilt inte om det finns en luftbubbla i den :). Vid högt tryck kan icke bestående deformation uppstå på boetten dvs formen förändras något men återgår till normal form då trycket lättar. Det kan påverka urverk och olja och göra att det inte fungerar korrekt under jättehögt tryck men återfå sin funktion när du kliver upp ur Marianergraven."
Tack. Detta såg jag efter jag hade skrivit mitt svar. Arbetar samtidigt, så kan bara skriva när jag har en rast/paus. ;)

Gäller det även u-båtar? Att skrovet deformeras när de går för djupt, men kan återställas vid uppstigning?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tack. Detta såg jag efter jag hade skrivit mitt svar. Arbetar samtidigt, så kan bara skriva när jag har en rast/paus. ;)

Gäller det även u-båtar? Att skrovet deformeras när de går för djupt, men kan återställas vid uppstigning?
Ingen ubåtexpert men rätt övertygad att den påverkas, hur mycket har jag ingen aning. I mekaniska konstruktioner är det ofta inte hållfastheten som är bekymret utan den icke bestående deformationen som tex nedböjning. Tänk ett altangolv med reglarna cc1200 istället för cc600, det sviktar och känns obehagligt, porslinet skallar på bordet, men altanen går inte sönder.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Om någon har tänkt att buda så avstå. Stulna bilder och jag har meddelat den riktiga ägaren.


Skärmavbild 2021-02-03 kl. 08.50.45.png
Trist, jag har backat på 3 ur senaste tiden, det har inte känts helt rätt. Skrev tidigare att jag inte upplevt denna grad av fiffel någonsin tidigare, det är så djävla tråkigt! Handel på Ebay mm bygger ju på att man kan lita på att det är ok! Som vanligt ett antal nötter som sabbar för de av oss som verkligen vill göra rätt. Snart dax för en odödlig kommentar av min bäste vän, "det skjuts för lite!" Problemet är bara att skjuta "rätt"! :cool:
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nu pratar du ju rena grekiskan här, men det låter inte helt ologiskt.

Låter märkligt om den skulle tryckas ihop och sen återfå formen igen :p Var det inte bara att den skulle sluta fungera och sen börja ticka igen?
Tror vi är inne på lite extrema förhållanden. Är ingen expert på tryck men det är ändå rätt intressant att få veta hur det förhåller sig. Skulle vara väldigt kul att få veta hur det ligger till.

det jag kan om ”deformation” är från flyget. Ta tex en vinge på en stor flygmaskin. Man kan se hur vingspetsarna börjar sig uppåt med ökad belastning tex start. Sen återtar vingen sin ursprungliga form. Belastningen och deformationen ligger inom området för elasticitet. Överskrider man det området blir deformationen beständig ( om man tex slår överbelastar vid avancerad flygning) tar man i ännu hårdare börjar bitar trilla av men då pratar vi inte deformation längre :)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tror vi är inne på lite extrema förhållanden. Är ingen expert på tryck men det är ändå rätt intressant att få veta hur det förhåller sig. Skulle vara väldigt kul att få veta hur det ligger till.

det jag kan om ”deformation” är från flyget. Ta tex en vinge på en stor flygmaskin. Man kan se hur vingspetsarna börjar sig uppåt med ökad belastning tex start. Sen återtar vingen sin ursprungliga form. Belastningen och deformationen ligger inom området för elasticitet. Överskrider man det området blir deformationen beständig ( om man tex slår överbelastar vid avancerad flygning) tar man i ännu hårdare börjar bitar trilla av men då pratar vi inte deformation längre :)
UX är extrem :).
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Tror vi är inne på lite extrema förhållanden. Är ingen expert på tryck men det är ändå rätt intressant att få veta hur det förhåller sig. Skulle vara väldigt kul att få veta hur det ligger till.

det jag kan om ”deformation” är från flyget. Ta tex en vinge på en stor flygmaskin. Man kan se hur vingspetsarna börjar sig uppåt med ökad belastning tex start. Sen återtar vingen sin ursprungliga form. Belastningen och deformationen ligger inom området för elasticitet. Överskrider man det området blir deformationen beständig ( om man tex slår överbelastar vid avancerad flygning) tar man i ännu hårdare börjar bitar trilla av men då pratar vi inte deformation längre :)
"Börjar bitar trilla av...." Jojo nu snackar vi!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Japp, den sitter som en smäck! Tack igen för att du sålde den till mig. 😊 Har du fått tag på någon Fine-länk?

Var faktiskt på väg att beställa en från Erikssons i förrgår, men upptäckte nya Tissot PRX i samma veva.. Så nu överväger jag att testa den istället - typ samma peng för PRX som för en F-länk. Lokala urisen har dessvärre inte fått in den ännu, så inte kunnat testa hur den sitter eller ser ut irl.

Kör ju 104 på gummi, och är ju jävligt nöjd med den så, och för att inte hela inlägget ska avhandla en schweizisk dinka kompenserar jag med färskt foto på ovan nämnda.. 🙂

20210203_153237-01.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Var faktiskt på väg att beställa en från Erikssons i förrgår, men upptäckte nya Tissot PRX i samma veva.. Så nu överväger jag att testa den istället - typ samma peng för PRX som för en F-länk. Lokala urisen har dessvärre inte fått in den ännu, så inte kunnat testa hur den sitter eller ser ut irl.

Kör ju 104 på gummi, och är ju jävligt nöjd med den så, och för att inte hela inlägget ska avhandla en schweizisk dinka kompenserar jag med färskt foto på ovan nämnda.. 🙂

20210203_153237-01.jpeg
Haha, så kan man ju också göra. 😁 Ser bra ut på gummit också tycker jag men det är lite väl sladdrigt för min smak tyvärr. Väldigt bekvämt dock!
 
Topp