Om nu boetten och glaset klarar trycket hur tusan kan då oljan påverkas ? Med en helt tät inneslutning så borde trycket inuti vara konstant? Däremot kan jag tänka mig att temperaturen påverkat oljan så den blivit trögflytande. Vad hade hänt om det inte fans olja i klockan?
Att oljor är betydligt svårare än luft att pressa samman är känt. Därför används oljor gärna i hydraulsystem osv. Därför att vid ”normala” tryck komprimeras oljan försumbart.
Temperaturen i haven understiger sällan +4 -den temperatur då vatten är som ”tyngst”. Det 4-gradiga vattnet hamnar alltså längst ner.
Ux klarar mkt mer än så. -20 tror jag den är för.
trycket vid 5000meter är 500ggr högre än atmosfärtryck vid havsytan. Detta trycker på klockan, från alla håll. Detta ökar trycket på oljan.
Oljan blir mer stum. Till slut klarar inte sekundvisaren gå.
ökar du trycket till 12 000m (1200bar) så misstänker jag att metallen börjar deformeras, packningar blir mikroskopiska och själva tegmenteringen blir utsatt för så högt tryck att den förmodligen släpper. Detta givet att tryckskillnad uppstår.
det kan också vara så att Sinn inte kunde få tag på testutrustning som levererar mera tryck än simulerat 12000m.
Betänk att djupast på jorden är Marianergraven med sina 11094m. Det finns således ”marginal”. Något som Sinn småflinar åt, troligen.
Tryck är skitlurigt. Vilket alla som tömt en badbassäng för fort vet. Plopp! Så lossar kaklen. Varför? Jo, bakom kaklet på botten finns det tre meter vattentryck ovanpå. Tar man bort vattnet så återstår trycket bakom plattan.... klink! Så ramlar den loss.
Därför tar man gärna en vecka på sig tömma en bassäng.
De flesta klockor tål vacuum. Det är en baggis. Tar man tid på sig - säg fem minuter så hinner allt övertryck inne i klockan ge sig av.
Sinn bygger dock klockor som tål ”explosiv dekompression” - att det blir vacuum på delar av en sekund. Typ rutan sprack i flisor i cockpit på 30000m höjd....Det var detta problem som omegan på månen fick - det gick för fort - plopp!