• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag går i tankarna kring att skaffa en Sinn 103 St Sa men är tveksam till tjockleken på uret. Jag har klena 18,5cm kring handleden. Jag prövade uret nyligen och tänkte inte på tjockleken då, önskar att jag hade kollat närmare på det. I övrigt satt den toppen!

Ni som har en 103 St Sa, hur upplever ni tjockleken och vad mäter ni isåfall kring handleden? Är det någon här som köpt med solid caseback istället och upplever att det gör någon större skillnad? Får ni in klockan lätt under ärmarna eller hakar den ofta fast?

Tacksam för alla tankar och reflektioner ni har!
Rent allmänt och inte 103 specifikt. Tycker att ditt eget påstående "Jag prövade uret nyligen och tänkte inte på tjockleken då....." är ett bra betyg. Jag väljer att se fördelarna med höga klockor som jag upptäckt och det är att de jag testat sitter behagligt med icke skavande bandhorn eller krona och undersida boett som man kostat på att vara lite fasad i kanterna.
Bild på 103 St och 103 St Sa.
1620734704196.png
1620735030384.png

Jag går i tankarna kring att skaffa en Sinn 103 St Sa men är tveksam till tjockleken på uret. Jag har klena 18,5cm kring handleden. Jag prövade uret nyligen och tänkte inte på tjockleken då, önskar att jag hade kollat närmare på det. I övrigt satt den toppen!

Ni som har en 103 St Sa, hur upplever ni tjockleken och vad mäter ni isåfall kring handleden? Är det någon här som köpt med solid caseback istället och upplever att det gör någon större skillnad? Får ni in klockan lätt under ärmarna eller hakar den ofta fast?

Om 18.5cm är klent, vad är då inte klent undrar jag då?

Ber om ursäkt, klumpigt formulerat och ingen bra start!

Har du någon av Sinns kronografer och hur upplever du dom isåfall? :)

Som ni säger så känns det bra så blir det säkert bra, men jag tar gärna del av fler åsikter och tankar!
Jag kapar lite, jag har tre Sinn krono, 103, 756 och 356, ingen av dom känns stor, iof, jag har oxå rätt smala handleder :) 19.5cm! Sorry kunde inte låta bli..

Den jag gillar bäst är 756, fet som en gris vid jul, känns inte alls på armen! Tvåa kommer, numer, 356, den är i brist på bättre ord, söt! Jag säger numer eftersom den tog lite tid att vänja sig med, gör sig brutalt bra på ett Bund. Dessutom lyckades jag återta den från frugan, hon har btw riktigt smala handleder, 14 isch, hon hade 356an oavbrutet i 8 månader. Inga större klagomål! :)

Sist kommer 103an, den är helt ok, men, den ligger i lä! :)

Tror inte att du kommer att bli missnöjd men en 103a, själv hade jag valt den med solid back. Men smaken är som baken!

Så, när du väl har köpt din första Sinn, välkommen ner! Du kommer aldrig att kunna lämna oss! :cool:

Som ni säger så känns det bra så blir det säkert bra, men jag tar gärna del av fler åsikter och tankar!
Haha, jag retas bara ju!

Jag har ingen än, men har en 356 på ingång. Den är 38.5 mm men rätt tjock. Men varje gång jag provat den irl så är tjockleken inget jag tycker är något problem.

I den här tråden ber vi sällan om ursäkt :woot:
Det är sen gammalt- vi har isåfall bara haft otur när vi tänkt.

Jag har ocks å 756 och på pappret är den tunnare än 103 men just utforrmingen på bandhornen spelar stor roll.

Tips
Använd sökrutan så kommer du få upp massor av bilder;

1620739244982.png

eller en skön bildgooglling;

Jag går i tankarna kring att skaffa en Sinn 103 St Sa men är tveksam till tjockleken på uret. Jag har 18,5cm kring handleden. Jag prövade uret nyligen och tänkte inte på tjockleken då, önskar att jag hade kollat närmare på det. I övrigt satt den toppen!

@Marksan du har väl en 103 st sa?

Stämmer! Jag tycker inte 103 St Sa upplevs som särskilt tjock. Jag har typ 17,5 cm handleder, fast ganska platta, och den sitter faktiskt väldigt bra:

E236C6BA-8E20-415B-8661-CC27168710AB.jpeg

1C01DAEC-5044-4975-A1AB-78A363795C9D.jpeg

Sen blir det ju förstås lite konstigt om man böjer handen nedåt, men det blir det nog med vilken klocka som helst:

74DBE41F-40AA-4B09-AB7B-ACEABF7E408A.jpeg

Jag går i tankarna kring att skaffa en Sinn 103 St Sa men är tveksam till tjockleken på uret. Jag har 18,5cm kring handleden. Jag prövade uret nyligen och tänkte inte på tjockleken då, önskar att jag hade kollat närmare på det. I övrigt satt den toppen!

Visst är det en tjockis men det är inget man tänker på tycker jag. Har man på länk eller t.ex Sinn’s tjocka kanvas så ser det proportionellt ut. Skulle nog påstå att vanligt läder är lite för tunt men det är mer en smaksak.

Tror inte du tjänar speciellt mycket i höjd med solid baklucka tyvärr, kanske en millimeter. Avgörs nog mer på om du har platt eller rund ovansida på handleden och om dina klockor med rund baksida ”sjunker ner” i handleden eller inte.

Har ca 19-20 beroende på dagsform och hyffsat platt handled.
5C466F26-2251-49CE-8674-54D0E1377903.jpeg
8BF429B1-0B3F-49E8-B317-14A2C290518E.jpeg
966AFCB6-F07A-48D8-9183-B170974C1218.jpeg

Edit: Detta är med glasbaksidan, så max thickness.

Senast ändrad:
I den här tråden ber vi sällan om ursäkt :woot:
Det är sen gammalt- vi har isåfall bara haft otur när vi tänkt.

Jag har ocks å 756 och på pappret är den tunnare än 103 men just utforrmingen på bandhornen spelar stor roll.

Tips
Använd sökrutan så kommer du få upp massor av bilder;

Ska ha det i åtanke framöver! :p

Har sökt massor! Sällan folk tar bilder från sidan på sin klocka bara!
Stämmer! Jag tycker inte 103 St Sa upplevs som särskilt tjock. Jag har typ 17,5 cm handleder, fast ganska platta, och den sitter faktiskt väldigt bra:

Sen blir det ju förstås lite konstigt om man böjer handen nedåt, men det blir det nog med vilken klocka som helst:
Sitter ju som en smäck! Är det med display caseback?
@NomoSinn: Jag har förresten också en 203 St och den är väl ungefär identiskt med en 103 St Sa med solid caseback, fast med annan vridning. Den upplevs visst lite tunnare, kan försöka ta lite bilder när jag kommer hem ikväll.
Jättegärna!
Visst är det en tjockis men det är inget man tänker på tycker jag. Har man på länk eller t.ex Sinn’tjocka kanvas så ser det proportionellt ut. Skulle nog påstå att vanligt läder är lite för tunt men det är mer en smaksak.

Tror inte du tjänar speciellt mycket i höjd med solid baklucka tyvärr, kanske en millimeter. Avgörs nog mer på om du har platt eller rund ovansida på handleden och om dina klockor med rund baksida ”sjunker ner” i handleden eller inte.

Har ca 19-20 beroende på dagsform och hyffsat platt handled.
Snyggt, den är ju fantastisk!

Från vad jag kunde se så bantade den ner sig till ungefärliga 15mm från 17mm med solid. Kanske inte märks så mycket, men många bäckar små. :angel:

Det är väl rätt få kronografer som kommer under 15mm?
Iallafall de med Valjoux 7750 eller liknande verk?
Tror @Skägglurk har en bra poäng att det gäller att välja lite tjockare band.

Det är väl rätt få kronografer som kommer under 15mm?
Iallafall de med Valjoux 7750 eller liknande verk?
Tror @Skägglurk har en bra poäng att det gäller att välja lite tjockare band.
Tycker dom löste det som absolut stiligast på EZM 13 genom att flytta ner luggarna men öka tjockleken på vridringen istället. 103 St Sa ”svävar” lite ovanför handleden på något vis istället så det lurar ögonen på ett annat sätt.

Lägger mig i diskussionen. Det där med handleders omkrets har inte så stor betydelse, man får olika känsla av olika klockor även med variation mellan olika band.
Har själv ett antal SINN och några andra märken i varierande storlek. Det finns 40 mm klockor som känns betydligt större på handleden än tex Breitlings Navitimer som i storlek är att jämföra med en mindre stekpanna.
Det bästa du kan göra är att besöka @ERIKSON URHANDEL prova igenom kollektionen så ska du se att dom flesta passar rätt bra. !03 och 158 modellerna är rätt bra. såg en 103 med safirglas och fin länken hos Erikson idag, Skitsygg. Dom har även en pre-owned 158 som jag varmt rekommenderar , den klockan sitter urbra och är i mitt tycke en av de snyggare.

Liten bild från arkivet på div Sinn.

IMG_1323.JPG

Lägger mig i diskussionen. Det där med handleders omkrets har inte så stor betydelse, man får olika känsla av olika klockor även med variation mellan olika band.
Har själv ett antal SINN och några andra märken i varierande storlek. Det finns 40 mm klockor som känns betydligt större på handleden än tex Breitlings Navitimer som i storlek är att jämföra med en mindre stekpanna.
Det bästa du kan göra är att besöka @ERIKSON URHANDEL prova igenom kollektionen så ska du se att dom flesta passar rätt bra. !03 och 158 modellerna är rätt bra. såg en 103 med safirglas och fin länken hos Erikson idag, Skitsygg. Dom har även en pre-owned 158 som jag varmt rekommenderar , den klockan sitter urbra och är i mitt tycke en av de snyggare.

Liten bild från arkivet på div Sinn.
Jag var faktiskt där ganska nyligen och testade. Hade egentligen ögonen på en Sinn 556i, men lite testande senare så började 103 St Sa locka allt mer. Det var nog samma klocka som jag testade på, det blir garanterat på fine link isåfall!

Det är såhär i efterhand när jag gjort lite mer research och hört många som beklagar sig över tjockleken som jag börjat tvivla på om jag faktiskt kollade nära nog på sånt. :pompus:

Jag var faktiskt där ganska nyligen och testade. Hade egentligen ögonen på en Sinn 556i, men lite testande senare så började 103 St Sa locka allt mer. Det var nog samma klocka som jag testade på, det blir garanterat på fine link isåfall!

Det är såhär i efterhand när jag gjort lite mer research och hört många som beklagar sig över tjockleken som jag börjat tvivla på om jag faktiskt kollade nära nog på sånt. :pompus:
Tycker du ska slå till på 103.an isåfall. Jag har en 103 classic som är identisk med den du provade hos erikson (fast med annan urtavla) Jag har aldrig upplev den som för tjock eller något annan negativt. Ska man ha en klocka måste det kännas att det sitter något på armen. Du kommer inte att ångra dig om du köper 103.an. Men glöm inte att titta på 158.an som ligger i montern för pre-owned den är faktiskt stråt vassare.

Bild på SINN 158 bifogas. :) OBS det är inte klockan som är stor det är skruvstycket som är pyttelitet.
IMG_1630.JPG

Frestar med lite 103 bilder. ;)

IMG_E0017.JPG
IMG_1166a.JPG
IMG_1646.JPG

Tycker du ska slå till på 103.an isåfall. Jag har en 103 classic som är identisk med den du provade hos erikson (fast med annan urtavla) Jag har aldrig upplev den som för tjock eller något annan negativt. Ska man ha en klocka måste det kännas att det sitter något på armen. Du kommer inte att ångra dig om du köper 103.an. Men glöm inte att titta på 158.an som ligger i montern för pre-owned den är faktiskt stråt vassare.

Bild på SINN 158 bifogas. :) OBS det är inte klockan som är stor det är skruvstycket som är pyttelitet.
IMG_1630.JPG
158:an är riktigt fint, det tycker även jag som normalt enbart gillar rena urtavlor och har svårt för kronografer i allmänhet :)

Ska ha det i åtanke framöver! :p

Har sökt massor! Sällan folk tar bilder från sidan på sin klocka bara!

Sitter ju som en smäck! Är det med display caseback?

Jättegärna!

Snyggt, den är ju fantastisk!

Från vad jag kunde se så bantade den ner sig till ungefärliga 15mm från 17mm med solid. Kanske inte märks så mycket, men många bäckar små. :angel:
När jag köpte min 103 st var jag också orolig för höjden. Skiljer ngn mm mot Sa såklart men kan ärligt säga att jag aldrig stört mig på höjden. Det hör lite till en kronograf och om något ger det kanske till och med lite mer ”handledsnärvaro”.
Tyngden i rotorn på 7750 skojar man inte heller bort, den är starkt beroendeframkallande.

Välkommen hit förresten!

Tillbaka
Topp