Oj, nu är jag ute på djupt vatten. Metallurg är jag sannerligen inte men min tolkning är såhär:
Tegimentering är bara en ytbehandling. Det innebär att de grundläggande egenskaperna hos det underliggande materialet inte ändras. Tränger man då igenom det hårda skalet kan metallen under lättare skadas än ytan.
Damaskos ice-hardening däremot är för ”hela” materialet. Inte lika hårt som tegiment men genomgående. Huruvida det blir sprödare eller inte vet jag inte men det låter som en rimlig slutsats.
Metallurgi är knepigt och jag är definitivt inte duktig på det. Däremot vet jag att man kan ythärda eller genom härda stål. Normalt blir stålet glashårt och lika sprött efter härdning och därför anlöper man stålet för att få en seghet men samtidigt lite lägre hårdhet. Nu pratar vi värmebehandling så stålet glöder i första processen.
Kan inte så mycket om ytbehandlingar som gör det hårdare men det vore intressant att veta hur, man vill ju gärna ha en superhård men samtidigt seg yta på tex skärande verktyg.