Jag som läst en del metallurgi kan hoppa in här.
Tegimentering är inte en ytbehandling, det är en metod för härdning som tillhör typen ythärdning genom diffusion.
Här finns en hyfsat bra artikel om metoden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_hardening
Damasko kör raktigenom härdat, vilket man kan göra när man har att göra med martensitiskt stål. Austenitiskt stål som ubåtsstålet i Sinn går ej att härda på det konventionella sättet, att värma upp och sedan kyla av. Man får härda det genom deformation(vilket dock verkar undvikas i klockboetter) eller genom att låta främmande atomer vandra in i det, alltså diffusionshärdning som Tegiment. Detta stör kristallstrukturen och hämmar rörligheten på samma sätt som "inlåsningen" av kolatomerna gör vid vanlig konventionell härdning i martensitiska stål. Men extremt lokalt.
Det finns för och nackdelar men jag ser solklart Damaskos variant som en långt underlägsen teknik som de försöker låtsas är i närheten av likvärdigt. Man har ett superstarkt men sprött stål som dessutom kan magnetiseras, vilket austenitiska stål inte kan. Som jag ser det är Ice Hardening typ det sämsta av keramik kombinerat med det sämsta av stål. Du behöver inte hög hårdhet i kärnan, det är bara till besvär där.