• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Det där kunde gått illa, den kvarvarande skruven hade åkt ur när jag tog av klockan innan läggdags igår.

BD1A1469-BB8B-49A6-B4FE-FD67DDC2346A.jpeg
Aldrig öppnad av dig gissar jag?

Man kan misstänka att den monterats utan gängsäkring.
Lurigare med skruvar än många känner till. Ska förbandet sitta fast över tid ska det dras så hårt att skruven blir sträckt. Svårt att sträcka så klena skruvar som i klocklänkar utan att sabba dem. Om man drar åt men inte sträcker skruven så sitter det bara på första gängvarvet, eller i bästa fall de första gängvarven. Lite vibrationer, en kärvande ytan mellan skruvskalle och länkbit, så vips, förbandet släpper och det där blir resultatet.
Det är därför de skickar med en flaska gängsäkring från fabrik.
En pyttedroppe i gängan så slipper man det du råkade ut för.
 

F0ppa

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig öppnad av dig gissar jag?

Man kan misstänka att den monterats utan gängsäkring.
Lurigare med skruvar än många känner till. Ska förbandet sitta fast över tid ska det dras så hårt att skruven blir sträckt. Svårt att sträcka så klena skruvar som i klocklänkar utan att sabba dem. Om man drar åt men inte sträcker skruven så sitter det bara på första gängvarvet, eller i bästa fall de första gängvarven. Lite vibrationer, en kärvande ytan mellan skruvskalle och länkbit, så vips, förbandet släpper och det där blir resultatet.
Det är därför de skickar med en flaska gängsäkring från fabrik.
En pyttedroppe i gängan så slipper man det du råkade ut för.
Senast jag skruvade ihop den för dryga året sedan så hade jag på original låsvätska på alla skruvar efter det har den endast varit hos Sinn för helservice så det kanske blev en droppe för lite innan den lämnade Tyskland eller så har jag helt enkelt haft lite tur i oturen 😃 bara. Problem löst tillsvidare, alla boxar med verktyg skruvar och låsvätska är i Stockholm och jag bor i Sommarhuset tills mitten av Augusti

FA4FA830-9D74-4924-A92D-22F0D87373B7.jpeg
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Senast jag skruvade ihop den för dryga året sedan så hade jag på original låsvätska på alla skruvar efter det har den endast varit hos Sinn för helservice så det kanske blev en droppe för lite innan den lämnade Tyskland eller så har jag helt enkelt haft lite tur i oturen 😃 bara. Problem löst tillsvidare, alla boxar med verktyg skruvar och låsvätska är i Stockholm och jag bor i Sommarhuset tills mitten av Augusti

FA4FA830-9D74-4924-A92D-22F0D87373B7.jpeg
Haha, sant! Tur att det finns back-up!
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Senast jag skruvade ihop den för dryga året sedan så hade jag på original låsvätska på alla skruvar efter det har den endast varit hos Sinn för helservice så det kanske blev en droppe för lite innan den lämnade Tyskland eller så har jag helt enkelt haft lite tur i oturen 😃 bara. Problem löst tillsvidare, alla boxar med verktyg skruvar och låsvätska är i Stockholm och jag bor i Sommarhuset tills mitten av Augusti

FA4FA830-9D74-4924-A92D-22F0D87373B7.jpeg
Låter som en lååååång semester!
Grattis, vi andra kämpar på i fjollträsk.
 

F0ppa

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Låter som en lååååång semester!
Grattis, vi andra kämpar på i fjollträsk.
Hehe, min semester börjar faktiskt i mitten av Augusti, men mitt jobb kör vidare med hemarbete och eftersom jag har fiber i stugan + Farmor som tar hand om dottern på dagarna så kan vi vara här medans sambon jobbar på äldreboende hemma i Stockholm.
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
För en oinvigd. Vad är en breguetvisare? Eller kanske specifikt i detta fallet?

Alltid kul att se dig i tråden CK!

Den lite kurvigare visare på högra registret som är typisk på Breguet Type XX. På min 103B och de absolut flesta jag har sett är det en vanlig tunn visare. Men det är ju dåligt med dokumentation gällande gamla Sinn och iom att Helmut I viss mån verkade ta vad som fanns till hands är de säkert ok. Men är liiite skeptisk :)

Edit: Får nog ändra åsikt. Läste inlägget på Insta nu och det verkar som att den som postade har haft klockan I familjen ägo sedan den köptes ny.

p_4_6_1_8_4618-BREGUET-TYPE-XX.jpg
 
Senast ändrad:

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Den lite kurvigare visare på högra registret som är typisk på Breguet Type XX. På min 103B och de absolut flesta jag har sett är det en vanlig tunn visare. Men det är ju dåligt med dokumentation gällande gamla Sinn och iom att Helmut I viss mån verkade ta vad som fanns till hands är de säkert ok. Men är liiite skeptisk :)

Edit: Får nog ändra åsikt. Läste inlägget på Insta nu och det verkar som att den som postade har haft klockan I familjen ägo sedan den köptes ny.

p_4_6_1_8_4618-BREGUET-TYPE-XX.jpg
Aha, tack för förklaringen.

Ja allt man läst om Herr Sinn och hans start av verksamheten pekar på att han var en verklig entreprenör och såg möjligheter och affärer i det mesta såsom överlager, konkursbon osv.
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Den lite kurvigare visare på högra registret som är typisk på Breguet Type XX. På min 103B och de absolut flesta jag har sett är det en vanlig tunn visare. Men det är ju dåligt med dokumentation gällande gamla Sinn och iom att Helmut I viss mån verkade ta vad som fanns till hands är de säkert ok. Men är liiite skeptisk :)

Edit: Får nog ändra åsikt. Läste inlägget på Insta nu och det verkar som att den som postade har haft klockan I familjen ägo sedan den köptes ny.

p_4_6_1_8_4618-BREGUET-TYPE-XX.jpg
Fin historia bakom och att han nu hade sin pappas klocka.
Hoppas verkligen att den stannar i familjen.
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Inte rejält men i alla fall lyckats vid "30" få grunda repor som syns i vissa ljus då det är blankare just i repan.
1622927441535.png
"First cut is the deepest"
Jag kan förstå att man inte vill få repor på sin klocka, särskilt på en från ett märke som sticker ut hakan rätt rejält med en specifikation som innehåller ubåtsstål och någon egen superbehandling.
Men samtidigt används de kanske i en hårdare vardag än en vanlig klocka just därför och får ju ta emot mer smällar.
De går ju även under epitetet toolwatch och jag lovar att alla mina verktyg har repor 😅
Så ni som funderar på att köpa en tegimenterad Sinn;
Ja du kommer få repor på den men troligen mindre än på en icke tegimenterad om du använder den i trädgården, på bygget eller även nöter den mot bordet om du har otur.
 
Senast ändrad:

R.Capac

Guld
2-Faktor
"First cut is the deepest"
Jag kan förstå att man inte vill få repor på sin klocka, särskilt på en från ett märke som sticker ut hakan rätt rejält med en specifikation som innehåller ubåtsstål och någon egen superbehandling.
Men samtidigt används de kanske i en hårdare vardag än en vanlig klocka just därför och får ju ta emot mer smällar.
De går ju även under epitetet toolwatch och jag lovar att alla mina verktyg har repor 😅
Så ni som funderar på att köpa en tegimenterad Sinn;
Ja du kommer få repor på den men troligen mindre än på en icke tegimenterad om du använder den i trädgården, på bygget eller även nöter den mot bordet om du har otur.
Som @Dr. D säger så används dessa klockor ibland som de förtjänar :). Det är ytliga (hairlines?) och jag lyckade fånga de bra på bilden. Känns inte om man drar nageln över dom men dom syns. I verkligheten får man titta noga. Tunna delar som bezelring och spänne kanske har sämre tegimentering?
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
8D246A74-5D5C-4428-9A4B-E6E41A6363C6.jpeg

Morgonmeck, Länk av!
Jag skäms inte för att att fel, är så van, så jag börjar:). Sinn orginal h-länk, Sinn orginal svart och brunt läder, Zuludiver nato x3, Rios1931 Canvas (alt Sinnorginal men är det ändå inte Rios som gör dom?) med pvd-spänne Sailcloth från Royal straps, Bergeon 7825, vill ha är den bra?
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Jag skäms inte för att att fel, är så van, så jag börjar:). Sinn orginal h-länk, Sinn orginal svart och brunt läder, Zuludiver nato x3, Rios1931 Canvas (alt Sinnorginal men är det ändå inte Rios som gör dom?) med pvd-spänne Sailcloth från Royal straps, Bergeon 7825, vill ha är den bra?
Längst till vänster, knappt i bild, som det står DIVER på?

Vad är det?

1622970553628.png
 
Topp