• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

6B94ABC1-3208-493A-A480-112855D3F440.jpeg

god morgon! Tycker med att denna blir extra kladdig på glaset, tror det är ar på utsidan som gör det.
 
God morgon!
Är det så att vissa modeller är känsligare än andra eller något med kulören på tavlan som gör att det syns mer fingeravtryck?
Min UX är ju från 2015 och jag upplever samma sak som @Laddsladd
Den här lille rackarn köpte jag helt ny förra året och den behöver jag nästan inte alls putsa.
0DC7D09F-0F7C-42CD-BAC6-05F3A96C1238.jpeg
Jag håller med @Dr. D med tillägget att när 856b blir smutsig är det lättare att torka bort med en bomullströja eller liknande. UX kräver microfiber eller åtminstone mer engagemang. Båda har AR på båda sidor men ändå är det stor skillnad.
 
God morgon!
Är det så att vissa modeller är känsligare än andra eller något med kulören på tavlan som gör att det syns mer fingeravtryck?
Min UX är ju från 2015 och jag upplever samma sak som @Laddsladd
Den här lille rackarn köpte jag helt ny förra året och den behöver jag nästan inte alls putsa.
0DC7D09F-0F7C-42CD-BAC6-05F3A96C1238.jpeg
Om du inte får samma effekt på b-uhr beror det säkert på delvis på oljan? Smutsen på glaset blir detsamma men oljan påverkar brytningen och gör att smuts syns mer?
 
Om du inte får samma effekt på b-uhr beror det säkert på delvis på oljan? Smutsen på glaset blir detsamma men oljan påverkar brytningen och gör att smuts syns mer?
En tidigare diskussion i denna tråd visade att det inte bara var UX utan även övriga i u-serien. De diskussionen mynnade inte i något riktigt svar. Olika AR?
 
Om du inte får samma effekt på b-uhr beror det säkert på delvis på oljan? Smutsen på glaset blir detsamma men oljan påverkar brytningen och gör att smuts syns mer?
Hemma igen - svaret blev lite kort under promenaden 🙂
Också tänk på att det som skiljer mina åt är just att UX är fylld med olja.
Men samtidigt verkar det ju som att det "bara" är U serier där detta upplevs?
Din 900 borde ju ha samma behandling om jag tolkar infon på Sinns hemsida;
"Sinn's sapphire crystals are always coated on both sides to ensure optimum readability. Colorless anti-reflective coatings are used, created using a precision-controlled coating technique, to ensure that the dials show their true color."

Får helt enkelt fråga dem- återkommer med deras svar.
 
Vad tror vi då? En EZM-kronograf?

Hoppas på det men är rädd för U1 i nån suspekt kulör.
Tror ni det? Jag är tveksam, både EZM6 (U1000) och EZM13 har slutat tillverkas. Antar att det berodde på för dålig försäljning?

En ny variant av EZM1 vore kul men tror det är för tidigt, kanske om 5 eller 10 år.

Roligare med bilder, även om alla vet hur de ser ut :)

EZM_13.jpg
EZM_1.jpg
U1000.jpg
 
Hemma igen - svaret blev lite kort under promenaden 🙂
Också tänk på att det som skiljer mina åt är just att UX är fylld med olja.
Men samtidigt verkar det ju som att det "bara" är U serier där detta upplevs?
Din 900 borde ju ha samma behandling om jag tolkar infon på Sinns hemsida;
"Sinn's sapphire crystals are always coated on both sides to ensure optimum readability. Colorless anti-reflective coatings are used, created using a precision-controlled coating technique, to ensure that the dials show their true color."

Får helt enkelt fråga dem- återkommer med deras svar.
Upplever inte att 900ans glas blir kladdigt på riktigt samma sätt. Men visst behöver det putsas av regelbundet men då glaset är lite kupat syns inte fläckarna alls lika mkt
 
Upplever inte att 900ans glas blir kladdigt på riktigt samma sätt. Men visst behöver det putsas av regelbundet men då glaset är lite kupat syns inte fläckarna alls lika mkt
Handlar det inte bara om det? Alla modeller med platt glas verkar man behöva putsa mycket (gäller också 857, allt syns på den) medan man inte ser fläckarna på de med kupat glas?
 
Tror ni det? Jag är tveksam, både EZM6 (U1000) och EZM13 har slutat tillverkas. Antar att det berodde på för dålig försäljning?

En ny variant av EZM1 vore kul men tror det är för tidigt, kanske om 5 eller 10 år.

Roligare med bilder, även om alla vet hur de ser ut :)

EZM_13.jpg
EZM_1.jpg
U1000.jpg
Efter lite research på EZM 1 så inser jag att det är den ultimata kronografdesignen (jo, faktiskt). Min invändning mot kronografer har alltid varit plottrigheten och därmed svårigheten att läsa tavlan snabbt men på EZM 1 har de ju faktiskt haft den uttryckliga ambitionen att lösa detta problem genom att skippa subdialsen, vilket är en klockren design imo. Oftast så vill man ju ta tid på något under en timme (eller iallafall två) och då räcker det gott och väl med en central sekundvisare samt en minut-totalizer som bygger på huvudtavlans minutindex. 💯-design av Sinn där, hoppas den kommer igen i någon tappning!
 
Efter lite research på EZM 1 så inser jag att det är den ultimata kronografdesignen (jo, faktiskt). Min invändning mot kronografer har alltid varit plottrigheten och därmed svårigheten att läsa tavlan snabbt men på EZM 1 har de ju faktiskt haft den uttryckliga ambitionen att lösa detta problem genom att skippa subdialsen, vilket är en klockren design imo. Oftast så vill man ju ta tid på något under en timme (eller iallafall två) och då räcker det gott och väl med en central sekundvisare samt en minut-totalizer som bygger på huvudtavlans minutindex. 💯-design av Sinn där, hoppas den kommer igen i någon tappning!
Den har ju redan släppts tre gånger, så ytterligare en gång till är nog inte omöjligt. Även om den sista är 43mm och stål, till skillnad från de två första som är 40mm och titan.
 
Efter lite research på EZM 1 så inser jag att det är den ultimata kronografdesignen (jo, faktiskt). Min invändning mot kronografer har alltid varit plottrigheten och därmed svårigheten att läsa tavlan snabbt men på EZM 1 har de ju faktiskt haft den uttryckliga ambitionen att lösa detta problem genom att skippa subdialsen, vilket är en klockren design imo. Oftast så vill man ju ta tid på något under en timme (eller iallafall två) och då räcker det gott och väl med en central sekundvisare samt en minut-totalizer som bygger på huvudtavlans minutindex. 💯-design av Sinn där, hoppas den kommer igen i någon tappning!
Jo EZM1 är även för mig för mig den perfekts kronografen. Synd att den är så omhemult dyr och svår att få tag på, men det finns ju ett annat tyskt märke som har en klocka som är väldigt lik den till ett rimligt pris, men det är ju ingen Sinn då… host d*m*sko.. host
 
Tillbaka
Topp