• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Är man klocknörd så finns det kärlek till alla mekaniska urverk :)
OT men tips.
Du kan ju köpa en sån här att ha som verkstadsklocka.
Du kan se det vackra quartzverket och tål att badas med. Får den nån repa du inte står ut med köper du bara en ny.

26748E8C-5844-4767-8160-BBC47D0CF302.jpeg
5E86481D-03A2-4992-8344-C68FA93C3673.jpeg
 
God morgon!
Jag är nog skruvad åt annat håll. Jag klarar inte av att ha saker jag inte använder, då får jag dåligt samvete.
Noterar att 900 redan fått några märken på det dryga halvåret jag haft den, trots tegimentering. Mestadels glasringen som sitter väldigt utsatt.
Ha en fin dag!
7B5B6606-B6BF-4BD7-98D0-815FCC979CA0.jpeg
 
Jag har vissa klockor som jag tänker så om, men inte alla. För mig handlar det om vad som går att återtälla och inte. 140S/143S skulle jag till och med tveka på att låta någon annan prova på ett GTG om olyckan skulle vara framme och klockan slinter från handleden ner i backen. De boetterna och den beläggningen går ju aldrig att få tillbaka och även om det skulle gå att restaurera är det inte mint 70-tal längre.

Klassik 12 däremot skule inte röra mig i ryggen om den hamnade under en hjullastare och jag menar det verkligen inte på ett arrogant sätt. Det är hysterisk mycket pengar som man bör behandla med respekt med tanke på hur privilegierade vi är som har ymnesten att lägga pengar på annat än det allra nödvändigaste. Nej, det jag menar är att efter ett samtal till Trygg-Hansa och ett mail till Sinn så kan de ordna fram en identisk klocka på studs, (om nu inte Pascal sätter käpparna i hjulet 😇 ).

101B/103B. 20ATM respektive 10ATM. Skulle jag bada med dem efter godkänt trycktest? Nej, aldrig då jag inte kan få tag på de tavlorna igen. Bada med 809 som är tagen ur produktion och lite ovanlig? Jajamensan i och med att Sinn har kvar reservdelar, både tavla glas och visare.

856 UTC kanske skulle vara en modell att gå all-in på? En mycket kompetent GADA-klocka som dessutom är utmärkt som resesällskap om det nu någonsin blir läge för det igen :) (Och ett strax-monster så som en bra GADA bör vara).
Det är huvudet på spiken att vi är väldigt privilegierade som har möjlighet att köpa & samla på fina klockor oavsett prisklass, men också därför jag ser till att använda alla mina klockor. Sen har jag iofs inget äventyrligt liv, men har man möjligheten att köpa en fin klocka så bör den absolut få sin beskärda del av handledstiden :)
 
Jag har vissa klockor som jag tänker så om, men inte alla. För mig handlar det om vad som går att återtälla och inte. 140S/143S skulle jag till och med tveka på att låta någon annan prova på ett GTG om olyckan skulle vara framme och klockan slinter från handleden ner i backen. De boetterna och den beläggningen går ju aldrig att få tillbaka och även om det skulle gå att restaurera är det inte mint 70-tal längre.

Klassik 12 däremot skule inte röra mig i ryggen om den hamnade under en hjullastare och jag menar det verkligen inte på ett arrogant sätt. Det är hysterisk mycket pengar som man bör behandla med respekt med tanke på hur privilegierade vi är som har ymnesten att lägga pengar på annat än det allra nödvändigaste. Nej, det jag menar är att efter ett samtal till Trygg-Hansa och ett mail till Sinn så kan de ordna fram en identisk klocka på studs, (om nu inte Pascal sätter käpparna i hjulet 😇 ).

101B/103B. 20ATM respektive 10ATM. Skulle jag bada med dem efter godkänt trycktest? Nej, aldrig då jag inte kan få tag på de tavlorna igen. Bada med 809 som är tagen ur produktion och lite ovanlig? Jajamensan i och med att Sinn har kvar reservdelar, både tavla glas och visare.

856 UTC kanske skulle vara en modell att gå all-in på? En mycket kompetent GADA-klocka som dessutom är utmärkt som resesällskap om det nu någonsin blir läge för det igen :) (Och ett strax-monster så som en bra GADA bör vara).

Det är huvudet på spiken att vi är väldigt privilegierade som har möjlighet att köpa & samla på fina klockor oavsett prisklass, men också därför jag ser till att använda alla mina klockor. Sen har jag iofs inget äventyrligt liv, men har man möjligheten att köpa en fin klocka så bör den absolut få sin beskärda del av handledstiden :)
Efter att ha läst alla era (även dom som ej citerats) kommentarer och goda råd om hur ni använder Era klockor känner jag mig såhär :rolleyes:


1631773028010.png
 
Det är huvudet på spiken att vi är väldigt privilegierade som har möjlighet att köpa & samla på fina klockor oavsett prisklass, men också därför jag ser till att använda alla mina klockor. Sen har jag iofs inget äventyrligt liv, men har man möjligheten att köpa en fin klocka så bör den absolut få sin beskärda del av handledstiden :)

Visst föredrar även jag när klockorna används och inte bara hamnar i bankfack även om jag förstår den typen av samlande också, speciellt i de högre kretsarna där ett förstört insert kan vara ett par hundratusen i värde.

Men precis som @JoelD skrev, tiden på handleden kan lika gärna vara i hemmets trygga vrå som på survival week. Hur man väljer att avnjuta sin kocka är så högst personligt så det är svårt att lägga någon värdering i det tycker jag. Ibland har jag inte ens klockorna på armen utan ställer fram en låda på bordet, öppnar locket så att jag kan njuta av synen, och fortsätter sedan att jobba med klockorna i ständig påminnelse i ögonvrån 😅

Jag tror jag har skrivit i tråden tidigare att en av de klockor jag helst skulle vilja ha en dublett av är 143 och i syfte att ha en vintage GADA att inte behöva vara rädd om, utan till och med njuta av att slita in till en riktigt bra patina

Sen är det ytterst få, nämnda @Affe och kanske det främsta exemplet @meo_swe som använder klockorna till allt.

Det börjar nog bli dags för Utte att åka på spa igen.. det var ett par år sedan
1F87DCCB-8894-4BFD-BDDE-70BEBCEF343D.jpeg

Haha ingen skulle ens våga fråga om vi fick testa dem 😅

Fast jag skulle nog låta vissa väl utvalda testa :) Men under ordnade former! 140/143 skulle inte hamna i någon stor klockhög där allt ligger huller om buller för fotografering, men om man sitter vid ett bord i ett mindre sällskap så absolut 👍
 
Ja, men om vi skulle ta och sälja tre helt fantastiska klockor :banghead::banghead::banghead: Tänk vilken samling man skulle ha om pengar inte var en faktor.

@Yoko Jag har väl första tjing på tillbakaköp för 256 om du skulle drabbas av samma tillfälliga delirium som jag gjorde? 🌻 💚 Ändå lite kul att den hittade från Japan, via Australien och sen hit till Sverige :)

Skärmavbild 2021-09-16 kl. 09.04.27.png
 
Ja, men om vi skulle ta och sälja tre helt fantastiska klockor :banghead::banghead::banghead: Tänk vilken samling man skulle ha om pengar inte var en faktor.

@Yoko Jag har väl första tjing på tillbakaköp för 256 om du skulle drabbas av samma tillfälliga delirium som jag gjorde? 🌻 💚 Ändå lite kul att den hittade från Japan, via Australien och sen hit till Sverige :)

Skärmavbild 2021-09-16 kl. 09.04.27.png
Tänk vad mycket roligt man kunde ha om man sålde alla klockor 😰
 
Tänk vad mycket roligt man kunde ha om man sålde alla klockor 😰

Börja med att sälja en och gör något roligt för pengarna och se hur det känns ;) Nä då, jag ska sluta tjata nu 💚

Jag är extremt snabbombytlig gällande hur jag ser på klockor och samlande villet jag misstänker har märkts i tråden :) Ofta inträder dipparna iofs när man missat en affär eller när man inte haft tillräckligt med cash och man inser att man borde varit i skolan och gjort sina läxor istället för att titta på tjeckisk dockfilm med lerfigurer eller vad som helst annat än att plugga.

Men generellt så tycker jag att klockorna varit en liten extra glädjekälla under den här pandemin. En guldkant på en i övrigt dyster och blek tillvaro.

Men jäklar vad deppigt det blev nu då, bäst att liva upp med lite bund ☺️

IMG_20210916_092325.jpg
 
Börja med att sälja en och gör något roligt för pengarna och se hur det känns ;) Nä då, jag ska sluta tjata nu 💚

Jag är extremt snabbombytlig gällande hur jag ser på klockor och samlande villet jag misstänker har märkts i tråden :) Ofta inträder dipparna iofs när man missat en affär eller när man inte haft tillräckligt med cash och man inser att man borde varit i skolan och gjort sina läxor istället för att titta på tjeckisk dockfilm med lerfigurer eller vad som helst annat än att plugga.

Men generellt så tycker jag att klockorna varit en liten extra glädjekälla under den här pandemin. En guldkant på en i övrigt dyster och blek tillvaro.

Men jäklar vad deppigt det blev nu då, bäst att liva upp med lite bund ☺️

IMG_20210916_092325.jpg
Kan du visa hur man gör. Sälj den där klockan till mig och gör något kul för pengarna 😂
 
Tänk vad mycket roligt man kunde ha om man sålde alla klockor 😰
Finns ju de som lägger mycket pengar på resande och upplevelser.
Tycker att mitt väckta klockintresse hjälpt mig genom pandemin som @Clark Kent skrev.
Visst skulle det varit ekonomiskt smartare att köpt indexfonder maj -20 men hur roligt skulle jag haft med dem?
Svårare att byta band på..
Jag har för en gångs skull gjort något bara för mig själv.
Känns riktigt bra faktiskt 🙂.
Att ha en hobby och att röra på sig tror jag är bra för välmåendet.
Likaså sociala möten med andra människor.
Här har jag mött andra digitalt vilket säkert hjälpt både mig och andra rida ut pandemin.
 
Börja med att sälja en och gör något roligt för pengarna och se hur det känns ;) Nä då, jag ska sluta tjata nu 💚

Jag är extremt snabbombytlig gällande hur jag ser på klockor och samlande villet jag misstänker har märkts i tråden :) Ofta inträder dipparna iofs när man missat en affär eller när man inte haft tillräckligt med cash och man inser att man borde varit i skolan och gjort sina läxor istället för att titta på tjeckisk dockfilm med lerfigurer eller vad som helst annat än att plugga.

Men generellt så tycker jag att klockorna varit en liten extra glädjekälla under den här pandemin. En guldkant på en i övrigt dyster och blek tillvaro.

Men jäklar vad deppigt det blev nu då, bäst att liva upp med lite bund ☺️

IMG_20210916_092325.jpg
Klarar inte ens av att försöka sälja en klocka. Egentligen är det ett helt sjuk samlande försöker jag intala mig ibland men ändå går det inte att låta bli när det dyker upp en klocka som faller mig i smaken. På ett sätt är det bättre att ha några kronor investerade i klocklådan istället för att slösa bort dom på vin, kvinnor och sång. Förresten vad ska man gör för pengarna om klocksamlingen realiseras? Resa har jag gjort tillräckligt i mitt tidigare jobb, större bostad behöver jag inte (har redan för stor) BIlen nöter jag knappt på så den håller nog 15 år till. Vad återstår då för att sätta lite guldkant på tillvaron. Jo att som @Clark Kent skrev i ett tidigare inlägg. Öppna lådan titta lite och njuta :)

Nu borde jag gå ut i skogen och bekämpa tanken på att trycka på ännu en köp knapp.
 
Klarar inte ens av att försöka sälja en klocka. Egentligen är det ett helt sjuk samlande försöker jag intala mig ibland men ändå går det inte att låta bli när det dyker upp en klocka som faller mig i smaken. På ett sätt är det bättre att ha några kronor investerade i klocklådan istället för att slösa bort dom på vin, kvinnor och sång. Förresten vad ska man gör för pengarna om klocksamlingen realiseras? Resa har jag gjort tillräckligt i mitt tidigare jobb, större bostad behöver jag inte (har redan för stor) BIlen nöter jag knappt på så den håller nog 15 år till. Vad återstår då för att sätta lite guldkant på tillvaron. Jo att som @Clark Kent skrev i ett tidigare inlägg. Öppna lådan titta lite och njuta :)

Nu borde jag gå ut i skogen och bekämpa tanken på att trycka på ännu en köp knapp.

Glöm inte ditt flygplan också :)

För mig har samlandet även blivit ett "dolt sparande" som biprodukt. Aldrig någonsin att jag hade lyckats stoppa undan samma summor som klockorna är värda på ett sparkonto. De hade slösats på saker som jag inte skulle kunna återge ens under pistolhot om jag ska utgå från hur jag har spenderat mina pengar från vaggan fram till idag.

Intressant diskussion hur som helst.
 
Glöm inte ditt flygplan också :)

För mig har samlandet även blivit ett "dolt sparande" som biprodukt. Aldrig någonsin att jag hade lyckats stoppa undan samma summor som klockorna är värda på ett sparkonto. De hade slösats på saker som jag inte skulle kunna återge ens under pistolhot om jag ska utgå från hur jag har spenderat mina pengar från vaggan fram till idag.

Intressant diskussion hur som helst.
OT Mycket intressant diskussion. Dolt sparande genom samlande kan ja berätta mycket om även utan pistolhot men det får bli post covid :)
 
Blir lite mer liv i det hela, ot, jag har beställt en byggsats för första gången på 40år, tänkte börja plocka ihop lite plan och fartyg igen. :) Klockintresset ger ringar på vattnet
Behöver du flygplans modeller?? Höll på en del med sådant förut. Tror det ligger ca 300 obyggda flygplansmodeller i ett antal flyttkartongen. Rester från ett tidigare samlande 😂
 
Tillbaka
Topp