• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

103 Sa G borde ha levererats med grönt svinläder :)

IMG_0559.JPG
 
Ja, verkligen hjärnsläpp att inte köpa och ha liggande i en låda till/om jag hittade en klocka att sätta den i. I princip alla sådana gamla delar är i värsta fall ett nollsummespel om man nu skulle avyttra igen vid ett senare tillfälle.
Det går inte att ångra all man inte köpt. Hjärnsläpp får vi alla. I slutet av 70 talet blev jag erbjuden att köpa en MB 190SL för 2000 kronor. Det gjorde jag inte. idag pratar vi om 7-15 hundra rusen för en sådan :banghead: :banghead: :banghead:
 
Här förresten @perhog ser du skillnaden mellan två varianter av 103 A. Sen finns åtminstone ytterligare en som jag vet. Den ”vanliga” A till vänster och Big Eyes till höger.

Skärmavbild 2020-11-21 kl. 10.45.34.png
Har noterat att det finns Big Eyes varianter. Får hjärtklappning när jag ser dina bilder. Det är något speciellt med äldre modeller och patinan på lysmassan. Bara så obeskrivligt vackert. :)
 
Har noterat att det finns Big Eyes varianter. Får hjärtklappning när jag ser dina bilder. Det är något speciellt med äldre modeller och patinan på lysmassan. Bara så obeskrivligt vackert. :)

Sen är det den här som eventuellt har en Singer-tavla, dvs samma tillverkare som gjorde Daytona-tavlan. Försökte få det bekräftat via Singer men fick svar från deras VD som meddelade att de tyvärr inte har kvar några register så att de kan kontrolera det.

Skärmavbild 2020-10-11 kl. 21.06.44.png


Skärmavbild 2020-10-14 kl. 09.01.56.png
 
Sen är det den här som eventuellt har en Singer-tavla, dvs samma tillverkare som gjorde Daytona-tavlan. Försökte få det bekräftat via Singer men fick svar från deras VD som meddelade att de tyvärr inte har kvar några register så att de kan kontrolera det.

Skärmavbild 2020-10-11 kl. 21.06.44.png


Skärmavbild 2020-10-14 kl. 09.01.56.png
Den var ännu snyggare.. Hur många varianter gjorde SINN egentligen ? Dom där modellerna kommer att kosta förmögenheter i framtiden. Så klassiska och med dom verken. En klocknörds våta dröm :) :heart:
 
Den var ännu snyggare.. Hur många varianter gjorde SINN egentligen ? Dom där modellerna kommer att kosta förmögenheter i framtiden. Så klassiska och med dom verken. En klocknörds våta dröm :) :heart:

Det är de tre A som jag känner till och tror faktiskt inte att det finns några fler varianter. Kan lika gärna bli morgondagens fickur :) Man har ingen aning var priserna kommer ta vägen. Det räcker ju med att gå tillbaka tio år och se vad man skulle få i Rolex vintagevärld för samma peng som en Klassik 12. Det är en hel del fantastiska klockor.
 
Det är de tre A som jag känner till och tror faktiskt inte att det finns några fler varianter. Kan lika gärna bli morgondagens fickur :) Man har ingen aning var priserna kommer ta vägen. Det räcker ju med att gå tillbaka tio år och se vad man skulle få i Rolex vintagevärld för samma peng som en Klassik 12. Det är en hel del fantastiska klockor.
Jag vet.. på 80 talet kostade en rolex 6263 nästan inget och på 90 talet som en klassik 12 idag är det ouppnåeligt för de flesta. Verkar som att det som inte var populärt eller eftertraktat när det gavs ut rusar i pris 30-40 år senare. Lite det vi ser på gamla SINN idag. Alltid svårt att i förväg veta vilken som lir nästa eftertraktade modell. Men vad gör det egentligen. Jag samlar klockor som jag tycker är snygga oavsett vad andra tycker och vad ett eventuellt framtida värde kan bli. :)

Edit.. Pandor och CP-1/2 blir nog min framtida melodi.

Edit 2 en bild på min nu enda CP-2 modell 😂

IMG_1620.JPG
 
Har snöat in lite på CP-1/2 modeller som tex Heuer 1550 finns en massa tillverkar som gjorde liknande modeller. Ska man samla på sådana får man äta nudlar i 10 tusen år.
Länk till lite godsaker. https://revolutionwatch.com/cult-cp-2-chronographs

Ja, det finns alldeles för många fantastiska vintage-kronografer och för få samtal från Svenska Spel där man blir informerad om att man tagit hem största jackpoten någonsin på EuroJackpot.

Jag tror jag kommer köra med min 903 på handleden ett tag. Behöver lugna ner samlardelen av hjärnan och ge lite mer bränsle till njutardelen istället :)
 
Ja, det finns alldeles för många fantastiska vintage-kronografer och för få samtal från Svenska Spel där man blir informerad om att man tagit hem största jackpoten någonsin på EuroJackpot.

Jag tror jag kommer köra med min 903 på handleden ett tag. Behöver lugna ner samlardelen av hjärnan och ge lite mer bränsle till njutardelen istället :)
Jaså Svenska spel ignorerar även dig, sorgligt :(
Sunt resonerat, försöker också njuta av det jag har även om det finns ett vist sug efter lite mer vintage, men man ska ha råd med nudlarna också :)
 
@perhog Tror du att man kastar man pengarna i sjön med det här? Inget Wish-verktyg för en hundring, men å andra sidan inget Bergeon för 2.500.

Det ser vettigt ut. Svaga länken är väl pinnarna som ska hålla bandstiften men med lite tur kanske Bergeons pinnar passar om de medlevererade inte håller i längden.
Priset verkar ok men om det är pengar i sjön eller inte vet man inte förrän verktyget provats :)
 
Det ser vettigt ut. Svaga länken är väl pinnarna som ska hålla bandstiften men med lite tur kanske Bergeons pinnar passar om de medlevererade inte håller i längden.
Priset verkar ok men om det är pengar i sjön eller inte vet man inte förrän verktyget provats :)

Kanske dumsnålt, men jag får ta en för laget ✊

Jag gillar din kudde också som man lägger klockan på vid bandbyte, var han du köpt den? Det är dags att ordna lite bättre förutsättningar att byta länkar m.m. :)
 
Tillbaka
Topp