• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tror att mitt, i grunden, är aningen ljusare än ditt. Ja, kanske testa med lite bivax... Var får man tag i det (och som är riskfritt att använda på alligator)?
Testade nu på ett gammal Hirch band men det blev bara något blankare. Bivax är kanske lite hårt, lätt att det blir som små klumpar. möjligt att man ska blanda ut med lite linolja och terpentin alternativt värma vaxet och låta det sugas upp av en bommuls trasa som när man behandlar träytor. Bivax hittar man i min verkstad tror det ligger 50 kg och skräpar lite här och där

Testade nu på ett gammal Hirch band men det blev bara något blankare. Bivax är kanske lite hårt, lätt att det blir som små klumpar. möjligt att man ska blanda ut med lite linolja och terpentin alternativt värma vaxet och låta det sugas upp av en bommuls trasa som när man behandlar träytor. Bivax hittar man i min verkstad tror det ligger 50 kg och skräpar lite här och där

Tror inte att terpentin och läder är någon bra kombo :eek:

Tror inte att terpentin och läder är någon bra kombo :eek:
Jodå, testade nyss med min blandning av bivax, linolja och terpentin. Terpentinet är bara för att få vaxet och oljan att blandas, den dunstar rätt fort så det som blir kvar är vax blandat med linolja. Så här blev det på ett gammal Hirch band. Man ser tydligt att det blev blankare på ena skölden.

svart band.JPG

Ser ju strålande ut! Gick det inte rätt så snabbt också att få hem bandet? Det skulle vara kul med en liten minijämförelse mellan det nya bandet och Sinn-krockot.

La beställningen förra söndagen. Skickades dagen efter (måndag) och kom fram idag, så ja, det gick snabbt och smidigt :)
Tänker du på jämförelse med det bruna Sinn bandet eller i jämförelse med det svarta som kom med klockan?

Den där såg allt bra trevlig ut 👌. Hur är kvalitén på sin överlag tro?
Riktigt bra skulle jag säga.
Tycker att känslan är över sin prisklass, åtminstone på 104an då det är den enda jag testat. Kalasbra tidshållning trots "billigt" urverk, bra vattenresistens, klicken i vridringen är distinkta. Mycket välgjord klocka!

Den verkstaden hade man velat få en guidad tur i!

Trippeljämförelse tack 😊 🙏 🌻

Jag gör ett försök... :)

De präglade banden från Sinn är aningen tjockare än detta från ABP men det är verkligen inte mycket skillnad (ca en halv mm vid boettänden). Det man slås av direkt är att det nya bandet ABP är mycket mer följsamt och formbart än det nya bandet från Sinn (som är stelt som bara den). Detta är dock inte en issue med det bruna från SInn som med år av användning mjuknat och är även det superbekvämt. Mao så blir antagligen det svarta lika bekvämt som det bruna med tiden, men man får stå ut med en hel del "pain" i början.

Konstruktionsmässigt har jag lite svårt att jämföra... ABP bandet känns lite mer "arbetat" och sömmarna känns mer "exklusiva", men det kan ju även ha med designval att göra. Skillnaden är inte på något sätt gigantisk, med mina amatörögon sett, men sedan är ju frågan vad som händer över tid av användande. Och så är det ju trots allt två olika sorters läder...

Som sammanfattning så kan jag väl säga att det är tveksamt om jag kommer att ha tålamodet att "slita in" det svarta Sinn bandet. Det bruna (som någon/några ägare före mig slitit in) kommer sannolikt att användas både på Klassik 12 och andra klockor då och då. ABP alligatorn behöver inte det tålamodet och blir sannolikt bara vackrare med tiden (om jag kan lista ut hur man bör sköta det) :p Är det värt ca 800kr extra inkl. deployment buckle (400 utan spännet)? Ja, det skulle jag säga... Det är trots allt riktig alligator och spännet känns bra. Det är dessutom bekvämt direkt :)

Kom dock ihåg att detta är skrivet av någon som inte tidigare haft ett riktigt alligatorband och som bara testat det ett par timmar ;)

De präglade banden från Sinn är aningen tjockare än detta från ABP men det är verkligen inte mycket skillnad (ca en halv mm vid boettänden). Det man slås av direkt är att det nya bandet ABP är mycket mer följsamt och formbart än det nya bandet från Sinn (som är stelt som bara den). Detta är dock inte en issue med det bruna från SInn som med år av användning mjuknat och är även det superbekvämt. Mao så blir antagligen det svarta lika bekvämt som det bruna med tiden, men man får stå ut med en hel del "pain" i början.

Konstruktionsmässigt har jag lite svårt att jämföra... ABP bandet känns lite mer "arbetat" och sömmarna känns mer "exklusiva", men det kan ju även ha med designval att göra. Skillnaden är inte på något sätt gigantisk, med mina amatörögon sett, men sedan är ju frågan vad som händer över tid av användande. Och så det ju trots allt två olika sorters läder...

Som sammanfattning så kan jag väl säga att det är tveksamt om jag kommer att ha tålamodet att "slita in" det svarta Sinn bandet. Det bruna (som någon/några ägare före mig slitit in) kommer sannolikt att användas både på Klassik 12 och andra klockor då och då. ABP alligatorn behöver inte det tålamodet och blir sannolikt bara vackrare med tiden (om jag kan lista ut hur man bör sköta det) :p Är det värt ca 800kr extra inkl. deployment buckle (400 utan spännet)? Ja, det skulle jag säga... Det är trots allt riktig alligator och spännet känns bra. Det är dessutom bekvämt direkt :)

Kom dock ihåg att detta är skrivet av någon som inte tidigare haft ett riktigt alligatorband och som bara testat det ett par timmar ;)
Mycket trevlig beskrivning. All heder till dig 👍

@Fliegerchronograph🚁 Vet du om de GSG-klockor som är issued är tyska statens egendom på samma sätt som militärklockorna här i Sverige?

Ich weiß es nicht. GSG9 är ju ett polisiärt specialkommando och all utrustning borde i likhet med den hos den tyska försvarsmakten Bundeswehr tillhöra staten. Precis som den gör hos oss i Försvarsmakten. Bundeswehrklockor med militär märkning ser man ju till salu på den öppna marknaden då och då men någon UX med speciell märkning har jag aldrig hört talas om. Min gissning är därför att de enheter som använder klockan har den i samma utförande som du och jag kan köpa, en UX med ”GSG9-loggan” på urtavlan. UX:en används också av de tyska specialförbandens (KSK) Kampfschwimmer (attackdykare). Dom uren borde ju egentligen vara märkta på något sätt men fan vet.

F19EB00E-2D8B-4402-846C-41B3D9C6B39B.jpeg
ECD703C0-64E1-4C43-9336-5227983516E4.jpeg
1681117C-3F7B-4C8B-80CF-BDD4E3757BAB.jpeg

Senast ändrad:
Jag har kört Lundhags lädervax för kängor på mina band. Det kan ge lite extra lyster. 😇

Ich weiß es nicht. GSG9 är ju ett polisiärt specialkommando och all utrustning borde i likhet med den hos den tyska försvarsmakten Bundeswehr tillhöra staten. Precis som den gör hos oss. Bundeswehrklockor med militär märkning ser man ju till salu på den öppna marknaden då och då men någon UX med speciell märkning har jag aldrig hört talas om. Min gissning är därför att de enheter som använder klockan har den i samma utförande som du och jag kan köpa, en UX med ”GSG9- loggan” på urtavlan. UX:en används också av den tyska specialförbandens (KSK) Kampfschwimmer (attackdykare). Dom uren borde ju egentligen vara märkta på något sätt men fan vet.

De KSK-klockor som är issued har en annorlunda tavellayout mot de 212 som man kunde köpa från Sinn, samt gröna visare istället för röda. Har sett ett enda ex som varit ute till försäljning, men det var auktion och det går inte att få fram försäljningspris.

Det ser ut som att stålblicken har en annorlunda och helröd vridring mot vanliga UX. Kul att se hela outfiten, har bara sett den klippta bilden tidigare.

Konstruktionsmässigt har jag lite svårt att jämföra... ABP bandet känns lite mer "arbetat" och sömmarna känns mer "exklusiva", men det kan ju även ha med designval att göra. Skillnaden är inte på något sätt gigantisk, med mina amatörögon sett, men sedan är ju frågan vad som händer över tid av användande. Och så är det ju trots allt två olika sorters läder...

Det ska bli kul att prova det svarta bandet. Jag kommer att vänta till dess att det kommer innan jag gör någon eventuell kompletterande beställning till Klassik. Är inte van vid så stoppade band, så vill se hur känslan är först. men tack för en bra recension :)

Jag har kört Lundhags lädervax för kängor på mina band. Det kan ge lite extra lyster. 😇
Det låter som ett bra förslag, undrar om Meindl lädervax fungerar? Borde vara ungefär samma sak.. Ska testa :)

Edit.. Det fungerade bra. lättare att jobba in än bivax. Blev mer lyster och tog fram strukturen på biten jag testade på.. Nu får jag ta hela bandet :p

Det låter som ett bra förslag, undrar om Meindl lädervax fungerar? Borde vara ungefär samma sak.. Ska testa :)

Fan vad ni har produkter till förfogande:p

Själv har jag mest prylar från Saphir Medaille d'Or men dom är ju för skor och inte heller tänkta för alligator så jag känner mig tveksam till att använda dessa till detta. Inte heller så att jag har lust att "testa" på ett flång nytt, ganska dyrt, band... :)

Firar -10kg på vågen med en General Harvest och obligatorisk proteindrink. Fortsatt mycket nöjd med 556, men inte helt otippat börjar suget efter fler Sinn smyga sig på. 240 st lockar bland annat. Trevlig kväll på er, jag hinner knappt med i denna tråd :D
20211011_221504-01.jpeg

Fan vad ni har produkter till förfogande:p

Själv har jag mest prylar från Saphir Medaille d'Or men dom är ju för skor och inte heller tänkta för alligator så jag känner mig tveksam till att använda dessa till detta. Inte heller så att jag har lust att "testa" på ett flång nytt, ganska dyrt, band... :)
Efter många års samlande och experimenterande har man det mesta i verkstaden, allt från svart krut till nagellacks burkar 😂

Efter många års samlande och experimenterande har man det mesta i verkstaden, allt från svart krut till nagellacks burkar 😂

Avstår att fråga varför du har burkar med nagellack i verkstaden (eller någon annanstans för den delen). What floats your boat etc... It's all good ;)

[Edit] Eller svartkrut för den delen [/Edit]

@Fliegerchronograph🚁

Här är bild på gamla GSG-klockan, EZM2 innan de bytte till UX. @Geparden beättade att ca 40st av de som lämnades tillbaka till Sinn när man bytte modell renoverades och fick ny urtavla och såldes sedan till allmänheten, men de har kvar märkningen på baklocket.

Skärmavbild 2021-08-19 kl. 13.43.08.png

Här är den enda bild jag har sett på den KSK 212 som är issued. Jämförelsebild under på den som gick att köpa från Sinn. Limiterad i 300 ex, (slutsåld), och en stadig bit på 47mm.

1505205796747145.jpg
212_KSKa.jpg

Avstår att fråga varför du har burkar med nagellack i verkstaden (eller någon annanstans för den delen). What floats your boat etc... It's all good ;)
Nja det är inte så kinky som "vissa" trådmedlemmar önskar tolka det. Saken är den att penseln i en nagellacksburk är perfekt att applicera märkfärg på stål med. Och märkfärgen har man i burken. Ledsen att göra dig besviken :p

Ich weiß es nicht. GSG9 är ju ett polisiärt specialkommando och all utrustning borde i likhet med den hos den tyska försvarsmakten Bundeswehr tillhöra staten. Precis som den gör hos oss i Försvarsmakten. Bundeswehrklockor med militär märkning ser man ju till salu på den öppna marknaden då och då men någon UX med speciell märkning har jag aldrig hört talas om. Min gissning är därför att de enheter som använder klockan har den i samma utförande som du och jag kan köpa, en UX med ”GSG9-loggan” på urtavlan. UX:en används också av de tyska specialförbandens (KSK) Kampfschwimmer (attackdykare). Dom uren borde ju egentligen vara märkta på något sätt men fan vet.

Alltsåååå det här är exakt varför jag älskar min UX! Enda jag skulle kunna byta den mot är just en GSG9 isf.

Nja det är inte så kinky som "vissa" trådmedlemmar önskar tolka det. Saken är den att penseln i en nagellacksburk är perfekt att applicera märkfärg på stål med. Och märkfärgen har man i burken. Ledsen att göra dig besviken :p

Men då är det ju en "märkfärgsburk" och inte en "nagellacksburk"?? hur ska du ha det?;) Och det förklarar fortfarande inte svartkrutet...:p

Uppdatering. Fick meddelande från fransmannen precis att han inte ”hunnit” till posten idag, så därför har det inte kommit något trackingnummer.

Men tänker att om man nu var en blåsare så finns det ju ingen anledning att fortsätta upprätthålla någon form av försäljningsintention efter det att man har fått pengarna på kontot. Så jag kommer att sova gott i natt 😊

Tillbaka
Topp