• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skulel vara intressant att veta kapaciteten på batteriet. Har försökt googla men hittar inget.
Har inte heller hittat någon sådan siffra. Hade varit intressant!
Men det är inte mycket. Tror jag sett en siffra på ett vanligt klockbatteri som var typ 20mAh eller något sådant.
En annan fördel med litiumjonbatterier är att de klarar av att driva klockan i mycket kalla temperaturer.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Blir att skicka in min 556 på garantin. Kronstammen lossnade idag igen tyvärr. Hur gör jag det smidigast, skriva till Sinn, förklara felet och skicka direkt dit?

Trist :( Skriver du till Sinn skickar de en fraktsedel och om det visar sig att det är ett fel som täcks av garantin är det gratis frakt. Åtminstone var det så för ett år sedan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte heller hittat någon sådan siffra. Hade varit intressant!
Men det är inte mycket. Tror jag sett en siffra på ett vanligt klockbatteri som var typ 20mAh eller något sådant.
En annan fördel med litiumjonbatterier är att de klarar av att driva klockan i mycket kalla temperaturer.

Men visst borde väl den oljefyllda boetten göra att batteriet tar slut snabbare än vad det hade gjort annars? Även om det bara är ett mikroskopiskt motstånd per sekund så är det ju rätt många sekunder på 7 år, ungefär 220.752.000 stycken :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men visst borde väl den oljefyllda boetten göra att batteriet tar slut snabbareän vad det hade gjort annars? Även om det bara är ett microskopiskt motstånd per sekund så är det ju rätt många sekunder på 7 år, ungefär 220.752.000 stycken :)
Ja det låter rimligt. Men sen vet jag inte om urverket i sig har en annan konstruktion som är lämpad för just oljefyllning eller (mer vanligt) tyngre visare som därför har ett större vridmoment.

För att dra en liknelse med bilar - en dieselbil har mer vrid än en bensinare, men den drar inte nödvändigtvis mer bränsle, bara för att den har mer vrid.

Jag tror att de uppnått en livslängd på 7 år genom att litiumbatteriet har ganska mycket större kapacitet, i kombination med att urverket är konstruerat för mer motstånd, varesig det gäller tyngre visare eller vanliga visare med oljefylld boett.

Grand Seiko utvecklade ju sitt 9F kvartsverk specifikt för att klara av deras tunga visare.

Men nu spekulerar jag bara.
 

Knypplarn

Cartier
@Clark Kent längesen sist och hoppas du inte misstycker att jag taggar in dig direkt men har ett svagt minne av att du bytte glasbaksidan mot solid baksida vid service på en av dina klockor?

Har lyckats knixa till min 144a så dagskivan byter inte längre på korrekt klockslag. Antar att det blir en service när jag ändå håller på så tänkte passa på att byta till solitt baklock om det går. Var det en smidig process? Minns du prislapp på att byta baklocket?

Och när jag ändå har dig på tråden, vilket lås ska man satsa på vid köpa av silikonband till 144? Har svårt att hitta bra bilder/jämförelser mellan de olika låsen.

Tack på förhand!
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Med tanke på de långa servicetiderna hade jag ändå ställt frågan först om Sinn godkände och tog kostnaden för en reparation på hemmaplan. Om du har någon uris i närheten som du litar på dvs, men ett SW200-1 kan väl alla skruva i.
Vore smidigt, vet dock inte om jag orkar försöka. Kan lika gärna skicka iväg den och glömma i X antar veckor :(
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men visst borde väl den oljefyllda boetten göra att batteriet tar slut snabbare än vad det hade gjort annars? Även om det bara är ett mikroskopiskt motstånd per sekund så är det ju rätt många sekunder på 7 år, ungefär 220.752.000 stycken :)
Med tanke på det som @yonsson skrev om att gångreserven är samma i andra klockor som inte är oljefyllda så går mina tankar än igen till just billiknelsen.
Vridmomentet på "motorn" är stort nog att överkomma motståndet i oljan. Oavsett om urverket är oljefyllt eller inte så går visaren fram med samma vridmoment. Så fort motståndet blir för stort för att "motorn" ska kunna dra fram sekundvisaren med samma hastighet som icke-oljefyllda klockor krävs mer energi

Eller; så fort visarna behöver röra sig fortare, vilket inte ska ske i klockor, eller med fler "tick" per sekund - vilket inte heller gäller för kvarts.

Urverket är nog specat för att vara lämplig i både vanliga klockor och oljefyllda sådana.

Någon ingenjör i mekanik eller liknande får gärna säga om jag är på rätt spår eller tänker helt fel...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent längesen sist och hoppas du inte misstycker att jag taggar in dig direkt men har ett svagt minne av att du bytte glasbaksidan mot solid baksida vid service på en av dina klockor?

Har lyckats knixa till min 144a så dagskivan byter inte längre på korrekt klockslag. Antar att det blir en service när jag ändå håller på så tänkte passa på att byta till solitt baklock om det går. Var det en smidig process? Minns du prislapp på att byta baklocket?

Och när jag ändå har dig på tråden, vilket lås ska man satsa på vid köpa av silikonband till 144? Har svårt att hitta bra bilder/jämförelser mellan de olika låsen.

Tack på förhand!

Det är bara att tagga på :)

Här är det svar jag fick 2017 👇 Jag sålde klockan innan det blev aktuellt men då gick det i alla fall.

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 19.46.36.png


Jag hade gått på det nya lilla låset till 144. Tycker att det ser riktigt bra ut med en hel ovansida nu istället för som tidigare tvådelat. Hade även ställt frågan om det nya integrerade gummit till jubileumsmodellen passar till vanliga 144. Har för mig att frågan är ställd i tråden men med ett nekande svar, men jag har svårt att tänka mig att man ändrat på boetten så tycker att det borde passa.

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 07.28.37.png
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Med tanke på de långa servicetiderna hade jag ändå ställt frågan först om Sinn godkände och tog kostnaden för en reparation på hemmaplan. Om du har någon uris i närheten som du litar på dvs, men ett SW200-1 kan väl alla skruva i.
Har inte andra klockmärken godkända service verkstäder? Ska det vara så svårt att en AD ska få göra garantiservice det är inga specialurverk med superavanserade komplikationer vi pratar om. Undrar hur det är för dom stackarna som bor på andra sidan pölen eller på undre sidan av jordklotet. 1/2 år transport (fast dom har inte post nord) och minst 1/2 år hos sinn. Folk hinner ju dö innan dom får tillbaks sina klockor.
 

Knypplarn

Cartier
Det är bara att tagga på :)

Här är det svar jag fick 2017 👇 Jag sålde klockan innan det blev aktuellt men då gick det i alla fall.

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 19.46.36.png


Jag hade gått på det nya lilla låset till 144. Tycker att det ser riktigt bra ut med en hel ovansida nu istället för som tidigare tvådelat. Hade även ställt frågan om det nya integrerade gummit till jubileumsmodellen passar till vanliga 144. Har för mig att frågan är ställd i tråden men med ett nekande svar, men jag har svårt att tänka mig att man ändrat på boetten så tycker att det borde passa.

Skärmavbild 2021-09-27 kl. 07.28.37.png
Tack för snabbt svar!

Frågan är väl egentligen bättre riktad direkt till Sinn, men jag antar att ett nytt Serial No även innebär nytt cert? Inte för att jag tänkt sälja klockan men är det en acceptabel förändring att göra på klockan? Jag levde med förhoppningen om att man får behålla originalbaksidan. Får kanske tänka om eventuellt byte igen.

Hur står sig det stora låset mot det nya lilla? Rent spontant ser det tooligare ut. Passar bandet oavsett vilket lås man väljer?

Här @Knypplarn är ett filmklipp på det nya låset och bandet.

144_Silicone_strap_Video.htm
Tack! Såg schysst ut. Tänkte svänga förbi Erikson och låta dem hantera ärendet så kan passa på att kolla om det går att få jubileumsbandet. Du som har full koll, hur skiljer sig det nya silikonbandet mot det gamla? Kikar jag på 144 St på Sinns hemsida ser silikonbandet där också ut att sitta "flush".
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte andra klockmärken godkända service verkstäder? Ska det vara så svårt att en AD ska få göra garantiservice det är inga specialurverk med superavanserade komplikationer vi pratar om. Undrar hur det är för dom stackarna som bor på andra sidan pölen eller på undre sidan av jordklotet. 1/2 år transport (fast dom har inte post nord) och minst 1/2 år hos sinn. Folk hinner ju dö innan dom får tillbaks sina klockor.

Skrivit det tidigare i tråden att det mest effektiva Sinn kan göra för att korta service- och reklammationstider är att låta AD göra enklare reparationer/ruckningar och i de fall kompenetnsen inte finns där sluta avtal med lokala urmakare.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Men visst borde väl den oljefyllda boetten göra att batteriet tar slut snabbare än vad det hade gjort annars? Även om det bara är ett mikroskopiskt motstånd per sekund så är det ju rätt många sekunder på 7 år, ungefär 220.752.000 stycken :)
Det är samma ETA verk som i min Wempe.
Wempe säger att batteriet håller i 15 år(!).
Sinn säger sju.
Jag har för mig jag sett en bild på vilket batteri det är - återkommer!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för snabbt svar!

Frågan är väl egentligen bättre riktad direkt till Sinn, men jag antar att ett nytt Serial No även innebär nytt cert? Inte för att jag tänkt sälja klockan men är det en acceptabel förändring att göra på klockan? Jag levde med förhoppningen om att man får behålla originalbaksidan. Får kanske tänka om eventuellt byte igen.

Hur står sig det stora låset mot det nya lilla? Rent spontant ser det tooligare ut. Passar bandet oavsett vilket lås man väljer?


Tack! Såg schysst ut. Tänkte svänga förbi Erikson och låta dem hantera ärendet så kan passa på att kolla om det går att få jubileumsbandet. Du som har full koll, hur skiljer sig det nya silikonbandet mot det gamla? Kikar jag på 144 St på Sinns hemsida ser silikonbandet där också ut att sitta "flush".

Angående cert:

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 20.21.57.png


Skärmavbild 2021-11-03 kl. 20.22.12.png


Jag tycker att det lilla passar bättre storleksmässigt mot 144-boetten än vad det stora gör. Så det är dels ett estetiskt val och sen gissar jag att känslan i låset är bättre nu med bara ett moment för att låsa mot tidigare två.

Det är lite svårt att hitta bra bilder, men som jag minns det gick det gamla gummit in i boetten medan det nya fyller upp mot boettkanten både i höjd och bredd. Så det blir mer som en enhet nu. Är inte säker på att alla föredrar den looken, men jag tycker att det ser bra ut på bild åtminstone.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Riktigt trevlig. Synd att den inte har länk. Tolkar det som om den kommer head only? Det verkar inte vara den som klockodile hade ute för ngt år sedan. Den kom på länk tror jag.
Hej,
Den kommer nästan komplett, dvs box, cert, bubbelplast från Japan. Bandet på bild följer med. Har aldrig varit någon länk till, dock går det att köpa till en h-länk tex. Vad som ingick, men som inte är kvar är ett blått natoband.

AFC1954C-DC81-4B85-A7E0-7AE3153DC0AE.jpeg
 
Topp