• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tycker det är helknasigt faktiskt.

Nu fick jag PM av @Jamterik som vänligt erbjöd sig att avstå från att buda vilket jag sa att han naturligtvis inte skulle göra. Vi är i en liten ankdamm och trålar samma säljkanaler. Det kommer komma massor av tillfällen där folk i tråden uppmärksammar samma auktioner och det blir, enligt mig, helt ohållbart om man ska be om lov eller meddela andra att man budar på specifika objekt.
Fast jag skrev bara hur jag hade agerat. Hur någon annan gör för stå för var och en. Någon konsensus om princip i sådana frågor lär vi aldrig få.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast jag skrev bara hur jag hade agerat. Hur någon annan gör för stå för var och en. Någon konsensus om princip i sådana frågor lär vi aldrig få.

Jag skulle ha bytt ut helknasigt mot ett bättre uttryck. Men det verkar som att det insinueras att det är någon form av moralisk fråga baserat på hur flera har svarat. Så då är vi inne på good guy/bad buy om det är så att man skulle buda på samma objekt som någon annan vilket känns verkligen konstigt.

Jag vet inte hur många PM jag har från olika medlemmar med frågor om Sinn, Chronolink m.m. och tar mig alltid tid att svara. Ibland långa svar men utan reaktion eller ens ett tack. Men jag försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Men min magkänsla säger mig att det trots det hade ansetts dåligt i tråden om jag bjöd mot @Jamterik och det tycker jag är värt att diskutera.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag skulle ha bytt ut helknasigt mot ett bättre uttryck. Men det verkar som att det insinueras att det är någon form av moralisk fråga baserat på hur flera har svarat. Så då är vi inne på good guy/bad buy om det är så att man skulle buda på samma objekt som någon annan vilket känns verkligen konstigt.

Jag vet inte hur många PM jag har från olika medlemmar med frågor om Sinn, Chronolink m.m. och tar mig alltid tid att svara. Ibland långa svar men utan reaktion eller ens ett tack. Men jag försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Men min magkänsla säger mig att det trots det hade ansetts dåligt i tråden om jag bjöd mot @Jamterik och det tycker jag är värt att diskutera.
Fråga @perhog , det är open season på mig! :) Helt ärligt det är en fri marknad och var och en gör som dom vill, just i detta fall är det jag som skäms lite eftersom jag egentligen inte var på jakt efter det uret. MEN jag hade inte tagit illa upp om någon hade bjudit över mig på ett ur som jag ville ha! Jag sätter ALLTID en övre gräns för vad saker är värda för mig! Om det är mer värt för någon annan så är det så det är. Jag gråter inte för det.

Däremot tycker jag att det är fel att göra pengar på ett snabbt flipp på K&S, men det är oxå min värdegrund, andra får ha sina. Det är väl ok om man köper ett ur som ligger till sig ett bra tag som senare går att sälja för mer än man gav, men att klippa ett på fm för att lägga ut det på em med x:- i påslag suger, återigen, tycker jag.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Kör - bara - kör! Bead blast med akrylglas?
Jag sitter nästan med avtryckarknappen på en 556A på fine-länk... Vore najs komplement till min 103:a. :nailbiting:
Japp det lutar åt en med akrylglas 🤩
Tänkte beställa den på h-länk men kommer troligtvis byta till ett canvas rätt omgående.
F-länken är riktigt bra. Jag kör den länken på min 556 I RS. Hade lätt kört en finelänk till 356 om det funnits en blästrad.
Finns endast borstad tyvärr till Sa varianten.

Hoppas även på att det ska komma gummin med verktygslös justering i 20mm som Sinn har på någon av deras 22mm. Ryktas om att det kan vara på väg och håller tummarna för det.

Bilder från när jag provade 556or hos Erikson Urhandel.
Skulle lätt och ledigt kunna tänka mig en 556A med en vacker dag :)
9571DE91-3D6E-4489-9483-96DFBB20E390.jpeg
009FA421-96D2-4F2F-A6E6-B21B61FCD315.jpeg
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Japp det lutar åt en med akrylglas 🤩
Tänkte beställa den på h-länk men kommer troligtvis byta till ett canvas rätt omgående.
F-länken är riktigt bra. Jag kör den länken på min 556 I RS. Hade lätt kört en finelänk till 356 om det funnits en blästrad.
Finns endast borstad tyvärr till Sa varianten.

Hoppas även på att det ska komma gummin med verktygslös justering i 20mm som Sinn har på någon av deras 22mm. Ryktas om att det kan vara på väg och håller tummarna för det.

Bilder från när jag provade 556or hos Erikson Urhandel.
Skulle lätt och ledigt kunna tänka mig en 556A med en vacker dag :)
9571DE91-3D6E-4489-9483-96DFBB20E390.jpeg
009FA421-96D2-4F2F-A6E6-B21B61FCD315.jpeg
Jag tycker faktiskt A-varianten är snyggare. Mer arketypisk flieger-stil. Sedan har jag ju funderat länge och hårt på RS eller inte RS. Jag tror jag lutar åt inte RS. :)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Tänkte beställa ett grått eller sandfärgat canvasband i samband med 356 köp från Erikson Urhandel.
Vilket tror ni matchar bäst ?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag skulle ha bytt ut helknasigt mot ett bättre uttryck. Men det verkar som att det insinueras att det är någon form av moralisk fråga baserat på hur flera har svarat. Så då är vi inne på good guy/bad buy om det är så att man skulle buda på samma objekt som någon annan vilket känns verkligen konstigt.

Jag vet inte hur många PM jag har från olika medlemmar med frågor om Sinn, Chronolink m.m. och tar mig alltid tid att svara. Ibland långa svar men utan reaktion eller ens ett tack. Men jag försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Men min magkänsla säger mig att det trots det hade ansetts dåligt i tråden om jag bjöd mot @Jamterik och det tycker jag är värt att diskutera.
Din betydelse och ditt engagemang för den här tråden kan inte nog understrykas 🙏 En budgivning eller inte mot någon kan jag aldrig tro skulle spela någon roll för det goda anseendet du åtnjuter och förtjänar.

Kanske var mitt svar baserat på mitt eget eventuella budande dessutom påverkat av den relation jag har med övrig budgivare? Vet inte.
Men jag tycker det måste vara upp till var och en. Detta är en hobby som betyder mycket för många och dessutom med ganska mycket pengar inblandat.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag skulle ha bytt ut helknasigt mot ett bättre uttryck. Men det verkar som att det insinueras att det är någon form av moralisk fråga baserat på hur flera har svarat. Så då är vi inne på good guy/bad buy om det är så att man skulle buda på samma objekt som någon annan vilket känns verkligen konstigt.

Jag vet inte hur många PM jag har från olika medlemmar med frågor om Sinn, Chronolink m.m. och tar mig alltid tid att svara. Ibland långa svar men utan reaktion eller ens ett tack. Men jag försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Men min magkänsla säger mig att det trots det hade ansetts dåligt i tråden om jag bjöd mot @Jamterik och det tycker jag är värt att diskutera.
Förstår din fundering. Egentligen är det en icke fråga. Det är fritt för var och en att köpa/bjuda på det den vill. Jag tycker definitivt inte du hade gjort något fel om du bjudit mot @Jamterik . Det är många medlemmar i tråden, vissa känner man bättre än andra så man kan inte ta hänsyn till alla i tråden, det skulle i värsta fall sluta med att ingen vågar bjuda på en auktion. Dessutom har man inte skyldighet att berätta för alla vad man för stunden är på jakt efter eller vilka auktioner man är och bjuder på.
Jag tror personligen att din magkänsla i detta fall är lite missvisande. En parameter man inte får glömma är att alla har olika finansiella möjligheter. Om det nu skulle dyka upp en 103C och du bara kan bjuda upp till 100tusen skulle du då bli förbaskad på mig om jag bjöd 150tusen. Det är lite frågan om hur gärna man vill ha en specifik klocka och vad man är beredd att betala, vad är då rätt eller fel? Ska man börja lägga moraliska aspekter på detta så börjar det kanske gränsa till missunnsamhet, eller?
Ingen i tråden är väll missunnsam mot någon som köpt något nytt eller begagnat. Det dyker hela tiden upp nya begagnade SINN modeller ( möjligen inte 103C )
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Förstår din fundering. Egentligen är det en icke fråga. Det är fritt för var och en att köpa/bjuda på det den vill. Jag tycker definitivt inte du hade gjort något fel om du bjudit mot @Jamterik . Det är många medlemmar i tråden, vissa känner man bättre än andra så man kan inte ta hänsyn till alla i tråden, det skulle i värsta fall sluta med att ingen vågar bjuda på en auktion. Dessutom har man inte skyldighet att berätta för alla vad man för stunden är på jakt efter eller vilka auktioner man är och bjuder på.
Jag tror personligen att din magkänsla i detta fall är lite missvisande. En parameter man inte får glömma är att alla har olika finansiella möjligheter. Om det nu skulle dyka upp en 103C och du bara kan bjuda upp till 100tusen skulle du då bli förbaskad på mig om jag bjöd 150tusen. Det är lite frågan om hur gärna man vill ha en specifik klocka och vad man är beredd att betala, vad är då rätt eller fel? Ska man börja lägga moraliska aspekter på detta så börjar det kanske gränsa till missunnsamhet, eller?
Ingen i tråden är väll missunnsam mot någon som köpt något nytt eller begagnat. Det dyker hela tiden upp nya begagnade SINN modeller ( möjligen inte 103C )
Bra sammanfattning, jag vill bara säga att jag gillar er alla, ni förgyller min vardag! :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Fråga @perhog , det är open season på mig! :) Helt ärligt det är en fri marknad och var och en gör som dom vill, just i detta fall är det jag som skäms lite eftersom jag egentligen inte var på jakt efter det uret. MEN jag hade inte tagit illa upp om någon hade bjudit över mig på ett ur som jag ville ha! Jag sätter ALLTID en övre gräns för vad saker är värda för mig! Om det är mer värt för någon annan så är det så det är. Jag gråter inte för det.

Däremot tycker jag att det är fel att göra pengar på ett snabbt flipp på K&S, men det är oxå min värdegrund, andra får ha sina. Det är väl ok om man köper ett ur som ligger till sig ett bra tag som senare går att sälja för mer än man gav, men att klippa ett på fm för att lägga ut det på em med x:- i påslag suger, återigen, tycker jag.
Japp open season utom när han har kultingar :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förstår din fundering. Egentligen är det en icke fråga. Det är fritt för var och en att köpa/bjuda på det den vill. Jag tycker definitivt inte du hade gjort något fel om du bjudit mot @Jamterik . Det är många medlemmar i tråden, vissa känner man bättre än andra så man kan inte ta hänsyn till alla i tråden, det skulle i värsta fall sluta med att ingen vågar bjuda på en auktion. Dessutom har man inte skyldighet att berätta för alla vad man för stunden är på jakt efter eller vilka auktioner man är och bjuder på.
Jag tror personligen att din magkänsla i detta fall är lite missvisande. En parameter man inte får glömma är att alla har olika finansiella möjligheter. Om det nu skulle dyka upp en 103C och du bara kan bjuda upp till 100tusen skulle du då bli förbaskad på mig om jag bjöd 150tusen. Det är lite frågan om hur gärna man vill ha en specifik klocka och vad man är beredd att betala, vad är då rätt eller fel? Ska man börja lägga moraliska aspekter på detta så börjar det kanske gränsa till missunnsamhet, eller?
Ingen i tråden är väll missunnsam mot någon som köpt något nytt eller begagnat. Det dyker hela tiden upp nya begagnade SINN modeller ( möjligen inte 103C )

Ja, det är möjligt att magkänslan är ute och cyklar. Håller för övrigt helt med om vad du skriver.
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Hej Sinnister!

Tänkte bara flika in en liten hyllning till tråden. Äger ingen Sinn men har varit sugen en tid och har därför läst den här tråden dagligen ett tag och jag måste bara ge er alla stor eloge för det härliga, informativa och schyssta snacket här inne!

Det är trådar som denna som gör att man stannar kvar på ett forum, tack för det! 😍

(Nu fattas bara ett köp så jag kan vara med mer i tugget 😇)
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Sinnister!

Tänkte bara flika in en liten hyllning till tråden. Äger ingen Sinn men har varit sugen en tid och har därför läst den här tråden dagligen ett tag och jag måste bara ge er alla stor eloge för det härliga, informativa och schyssta snacket här inne!

Det är trådar som denna som gör att man stannar kvar på ett forum, tack för det! 😍

(Nu fattas bara ett köp så jag kan vara med mer i tugget 😇)
Du är inte ensam om det! Köpte själv en Sinn nyligen, till stor det för stt få anledning att hänga här i tråden😍
Spanat in någon Sinn du gillar?
 

Abben

Cartier
2-Faktor
Hej Sinnister!

Tänkte bara flika in en liten hyllning till tråden. Äger ingen Sinn men har varit sugen en tid och har därför läst den här tråden dagligen ett tag och jag måste bara ge er alla stor eloge för det härliga, informativa och schyssta snacket här inne!

Det är trådar som denna som gör att man stannar kvar på ett forum, tack för det! 😍

(Nu fattas bara ett köp så jag kan vara med mer i tugget 😇)
Tråden är ju en stor anledning till att man aldrig någonsin kommer att vara helt utan Sinn i klocklådan. Tänk vilka lirare @Clark Kent @perhog @Jamterik @JoelD @-RI- och alla andra som jag inte taggade men är viktiga och bidrar på det sätt du beskriver. Och dessutom backade av @ERIKSON URHANDEL .
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Du är inte ensam om det! Köpte själv en Sinn nyligen, till stor det för stt få anledning att hänga här i tråden😍
Spanat in någon Sinn du gillar?
Förstår dig!
Hm ja tyvärr är det många jag gillar, rent visuellt. Tex 356, 103, 903, 104, U50 osv osv 😅
Tänker att jag får besöka Erikssons nästa gång jag är i närheten och testa hur dom känns på handleden 😊
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Topp