• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag tror det var ett försök om att hitta kunder som har pengar och inga problem att spendera dem på klockor från varumärken de inte känner till sedan tidigare.
Ett sätt att nå ut till en ny kundgrupp som uppskattar kvalitet men inte nödvändigtvis är klocknördar. Lite åt det hållet som Sinn verkar vilja gå, alltså tror jag att de vill bli mer mainstream bland "lyxlivsstilkundgruppen". Och där ligger ju CoC perfekt i Sverige.
Tror inte "lyxllivsstilskundgruppen" atraheras av CoC:s klocksortiment. Vem som helst ser vad dom har för övriga klockmärken och då är det lätt att dra slutsatsen att SINN är av samma kvalitet. Vad gör då alla gasfyllda och tegimenterade klockor för nytta? Behöver en "lyxlirare" tegimentering för att undvika att klockan repas på bålskålen?

Tänk ändå vilken resa Lothar Schmidt gjort med företaget.
Jag är ju fascinerad över hela historien kring Helmut Sinn och gillar verkligen vad Guinand håller på med sedan ett par år men om han inte skulle tagit in Lothar Schmidt, ja då skulle vi nog inte ha den tråden överhuvudtaget. Helmut sålde ju bara till piloter och skulle nog fortsatt på den inslagna banan.
Han kom in med de tekniska delarna som jag tycker är så häftigt med Sinn.
Och nu försöker han förstöra märket genom att göra det som ett tillbehör till en räkmacka :mad:

Tror inte "lyxllivsstilskundgruppen" atraheras av CoC:s klocksortiment. Vem som helst ser vad dom har för övriga klockmärken och då är det lätt att dra slutsatsen att SINN är av samma kvalitet. Vad gör då alla gasfyllda och tegimenterade klockor för nytta? Behöver en "lyxlirare" tegimentering för att undvika att klockan repas på bålskålen?
Jag syftade inte på lyxlirare på Östermalm som ska ha Rååleks och Brajjtling utan mer den medvetne, smarta köparen som gör mycket research innan sina köp och uppskattar teknik, trots att de inte nödvändigtvis är klocknördar - och som inte är märkesfanboys. Alltså inte folk med sinnesjukt mycket pengar de slänger runt utan helt enkelt folk som kan tänka sig att spendera mycket på sina saker, för att de endast köper sådant som håller och intresserar dem.

Vet inte vad man ska kalla den kundgruppen dock...
Sen är ju frågan hur stor den är.

S5r.gif

Jag tror det var ett försök om att hitta kunder som har pengar och inga problem att spendera dem på klockor från varumärken de inte känner till sedan tidigare.
Ett sätt att nå ut till en ny kundgrupp som uppskattar kvalitet men inte nödvändigtvis är klocknördar. Lite åt det hållet som Sinn verkar vilja gå, alltså tror jag att de vill bli mer mainstream bland "lyxlivsstilkundgruppen". Och där ligger ju CoC perfekt i Sverige.

Så kan det säkert vara och behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för varumärket. Men hur bibehåller det känslan av kvalitet och innovation hos kunderna? Det är en mycket stor del av varumärket. Och vilka andra märken i den här kalibern tittar på den här typen av lösningar? Kanske att Sinn är i framkant här då men jag, personligen är tveksam...

Jag syftade inte på lyxlirare på Östermalm som ska ha Rååleks och Brajjtling utan mer den medvetne, smarta köparen som gör mycket research innan sina köp och uppskattar teknik, trots att de inte nödvändigtvis är klocknördar - och som inte är märkesfanboys. Alltså inte folk med sinnesjukt mycket pengar de slänger runt utan helt enkelt folk som kan tänka sig att spendera mycket på sina saker, för att de endast köper sådant som håller och intresserar dem.

Vet inte vad man ska kalla den kundgruppen dock...
Sen är ju frågan hur stor den är.
DEt är ointresant hur stor den kundgruppen är eller vad man kallar dom. Det är att välja en klädbutik som säljkanalen som är bedrövligt. Vad blir nästa satsning att köpa SINN via Amazon? Inte fan köpter jag min nya bil på samma ställe som jag köper en Gant skjorta. Tror snarare att folk som är lite kvalitesmedvetna som du syftar på hellre går till en riktigt klockbutik eller en butik som har kunskap om den vara som säljs. Hur skulle det se ut om @ERIKSON URHANDEL plötsligt börjar tillhandahålla slipsar och myggjagare? Inte heller tror jag på att köpa motorolja i sibylla kiosken. Tror att om man vill behålla statusen på sitt varumärke ska man var försiktig med vilka säljkanaler man använder.

DEt är ointresant hur stor den kundgruppen är eller vad man kallar dom. Det är att välja en klädbutik som säljkanalen som är bedrövligt. Vad blir nästa satsning att köpa SINN via Amazon? Inte fan köpter jag min nya bil på samma ställe som jag köper en Gant skjorta. Tror snarare att folk som är lite kvalitesmedvetna som du syftar på hellre går till en riktigt klockbutik eller en butik som har kunskap om den vara som säljs. Hur skulle det se ut om @ERIKSON URHANDEL plötsligt börjar tillhandahålla slipsar och myggjagare? Inte heller tror jag på att köpa motorolja i sibylla kiosken. Tror att om man vill behålla statusen på sitt varumärke ska man var försiktig med vilka säljkanaler man använder.
Håller med dig där, tycker att CoC är helt fel plats för Sinn. Tycker att det påverkar varumärket åt det sämre och ger mig som klockintresserad dåliga vibbar. Nu har jag ju en Sinn och är nöjd, men i början av klockintresset var detta en sak som gjorde att Sinn inte alls kändes som en klocka i paritet med Oris, Tag Heuer, Sjöö Sandström etc. Detta är dock enbart min personliga reflektion.

För övrigt förstår jag inte ens varför CoC vill ha Sinn, då toolklockor kanske inte matcher klädstilen som de vill sälja. Känns snarare som ett ställe där de ska sälja dressare?

Inte heller tror jag på att köpa motorolja i sibylla kiosken. Tror att om man vill behålla statusen på sitt varumärke ska man var försiktig med vilka säljkanaler man använder.

Om @Dr. D:s tes om "sminka bruden" inför förestående M&A-aktivitet stämmer så kan omsättningssiffror och antal ÅF:ar i år och nästa år vara viktigare än varumärket på tio års sikt.

Jag säger inte att det var rätt att välja CoC. Jag säger att jag tror att det var ett försök till att nå den kundgrupp som jag beskrivit. Vilka konsekvenser det får kan jag inte uttala mig om.

fast vi vet ju inte om CoC beställde samtidigt, eller? Dom kanske har väntat dom oxå?
Ja, tyvärr är det ju inte roligt att se hur de tilldelar limiterade klockor. Är fasen arg över hur det går till:mad:
Håller med dig. Vore bättre att den klockan distrubierades via @ERIKSON URHANDEL Att säja SINN i en klädbutik lyfter inte direkt märkets status. Vad blir SINN.s nästa steg? Nästa års LE kommer i Coops fling paket.
Jag tänker lite som @Jamterik.

Vi vet ju inte när CoC beställde sin klocka?

Kan det inte vara bra att ett företag inte är så restriktiva med vem som får sälja klockorna? Att Sinn tänker att deras produkter bär sin egen vikt. Att det är teknologin och designen som ger klockan dess värde och inte någon stroppig Von Oben i en butik med klassisk musik och champagne, där bara vissa typer av människor får komma?

Jag tycker det är tokigt med klockmärken bara vissa kan komma åt. Det har för mig mer med marknadsföring än design att göra.

Sedan hade jag väl varit tveksam men att köpa en 30k:krns klocka från dem, men hinner jag, är det möjligt att jag gör ett försök på Classicen.

Mycket negativitet i tråden. Klart CoC ska sälja en classic om de är återförsäljare. Det är inte alls konstigt.
Skulle jag köpa en klocka på Coc, nä det tror jag kanske inte.
Men samtidigt köper jag gärna en klocka på nätet. Från Tyskland, Sverige eller varsom faktiskt. Så om jag ändå köper klockor på nätet, spelar det då någon roll?

Jag tänker lite som @Jamterik.

Vi vet ju inte när CoC beställde sin klocka?

Kan det inte vara bra att ett företag inte är så restriktiva med vem som får sälja klockorna? Att Sinn tänker att deras produkter bär sin egen vikt. Att det är teknologin och designen som ger klockan dess värde och inte någon stroppig Von Oben i en butik med klassisk musik och champagne, där bara vissa typer av människor får komma?

Jag tycker det är tokigt med klockmärken bara vissa kan komma åt. Det har för mig mer med marknadsföring än design att göra.

Sedan hade jag väl varit tveksam men att köpa en 30k:krns klocka från dem, men hinner jag, är det möjligt att jag gör ett försök på Classicen.

"Hallo Pascal, es ist "Clark", kannst du die Uhr an eine andere Adresse schicken?

Tillbaka
Topp