• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Bebitz

Cartier
Sinn är väldigt mycket för pengarna. Gillar nya 556 skarpt, utan datum och applicerade index. Riktigt clean, men sunbursttavlan ger klockan liv. Nästa Sinn får bli en U1. Alltid varit sugen på att testa den, med sina legoliknande visare.

IMG_0303.JPG
IMG_0302.JPG
IMG_0301.JPG
IMG_0300.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är fortfarande löjligt nöjd över 144:n. Ska bli riktigt kul att se hur den fungerar på läder och hoppas att Erikson Ur hör av sig i veckan med goda nyheter.
Det enda som jag funderar på just nu är att eventuellt byta ut glasbaksidan mot en täckt i stål. Är det någon som vet, men visst borde det försvinna någon millimeter på höjden när glaset försvinner?

IMG_20161106_225250.jpg
IMG_20161106_225448.jpg
IMG_20161106_225413.jpg
 

seikoswede

Panerai
Är fortfarande löjligt nöjd över 144:n. Ska bli riktigt kul att se hur den fungerar på läder och hoppas att Erikson Ur hör av sig i veckan med goda nyheter.
Det enda som jag funderar på just nu är att eventuellt byta ut glasbaksidan mot en täckt i stål. Är det någon som vet, men visst borde det försvinna någon millimeter på höjden när glaset försvinner?

IMG_20161106_225250.jpg
IMG_20161106_225448.jpg
IMG_20161106_225413.jpg

Oavsett höjd är den där riktigt fin! Väljer själv mellan U1 och UX som första Sinn men 144 är en stark contender.

Blev inte direkt lättare nu!?:confused::)

Jim
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Oavsett höjd är den där riktigt fin! Väljer själv mellan U1 och UX som första Sinn men 144 är en stark contender.

Blev inte direkt lättare nu!?:confused::)

Jim

Det ligger ju en så gott som ny U1:a på köp & sälj. Förresten, @Hoffa vad är det för spännande från Basel -15, som ligger med på den ena annonsbilden? :)

Har aldrig ägt eller provat en UX, men både U1 och 144 är ju riktigt bra val. 144:n känns som jag skrivit tidigare sitter elegant på armen och är en perfekt blandning mellan nytt och vintage. U1:n däremot har ju ett formspråk som osar av funktion, och är dessutom enkel att skifta utseende på och passar till det mesta i bandväg, (enligt mig).

IMG_20160609_164616.jpg
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Det ligger ju en så gott som ny U1:a på köp & sälj. Förresten, @Hoffa vad är det för spännande från Basel -15, som ligger med på den ena annonsbilden? :)

Har aldrig ägt eller provat en UX, men både U1 och 144 är ju riktigt bra val. 144:n känns som jag skrivit tidigare sitter elegant på armen och är en perfekt blandning mellan nytt och vintage. U1:n däremot har ju ett formspråk som osar av funktion, och är dessutom enkel att skifta utseende på och passar till det mesta i bandväg, (enligt mig).

IMG_20160609_164616.jpg
Det är en oöppnad presskit, vet faktiskt inte vad som finns i, spännande för den som köper:nailbiting:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Oavsett höjd är den där riktigt fin! Väljer själv mellan U1 och UX som första Sinn men 144 är en stark contender.

Blev inte direkt lättare nu!?:confused::)

Jim
Kastar in ett litet subjektivt tyckande:
Jag köpte min U1:a i slutet av augusti och tänkte att jag skulle ha den ett tag. Tanken var att kränga den när jag behövde pengar till annat.
Känslorna för klockan har dock utvecklats och nu tror jag faktiskt att denna är någon form av keeper.
Den gör sig kanonbra på olika gummin och länken har en skön tyngd. De speciella legovisarna är ju roliga och har man sedan det röda gummit på så blir det en unik klocka som verkligen sticker ut i mängden.
Uxen är ju också skitcool med sina 5000 meter och 'temperaturstabiliserat' quartzverk (bilden längst ned) men jag skulle nog sakna legovisarna.

WP_20160925_12_12_43_Pro.jpg



WP_20160903_08_54_46_Pro.jpg



WP_20161107_10_36_29_Pro.jpg


Uxen
ux.jpg
 

seikoswede

Panerai
Kastar in ett litet subjektivt tyckande:
Jag köpte min U1:a i slutet av augusti och tänkte att jag skulle ha den ett tag. Tanken var att kränga den när jag behövde pangar till annat.
Känslorna för klockan har dock utvecklats och nu tror jag faktiskt att denna är någon form av keeper.
Den gör sig kanonbra på olika gummin och länken har en skön tyngd. De speciella legovisarna är ju roliga och har man sedan det röda gummit på så blir det en unik klocka som verkligen sticker ut i mängden.
Uxen är ju också skitcool med sina 5000 meter och 'temperaturstabiliserat' quartzverk (bilden längst ned) men jag skulle nog sakna legovisarna.

WP_20160925_12_12_43_Pro.jpg



WP_20160903_08_54_46_Pro.jpg



WP_20161107_10_36_29_Pro.jpg


Uxen
ux.jpg

Problemet jag har med UXen är att man enligt mitt sätt att se det, har missat lite med Quartz-verket.
Jo jag vet att verken är Termo-kompenserade och håller HEQ/HAQ-standard vilket ligger helt i linje med klockans specifikationer i övrigt, men varför man inte har använt verk som dessutom har evighetskalender och som man inte behöver stoppa när man ställer om tiden på är för mig en gåta?
Hela tanken med en HEQ-klocka är ju att man ställer den en gång och sedan "glömmer bort" tidsjusteringen? Som det är nu måste man ju ställa om klockan ett antal gånger per år och då faller hela idéen med HEQ, i alla fall för mig.

Vänligen

Jim
 

Mats Turesson

Breitling
Äntligen tillbaka efter en lång fullservice.
Skickade upp klockan till Eriksons Urhandel, som haft en utmärkt kontakt, mycket nöjd med kommunikationen.

Att det tagit lång tid har jag haft överseende med, då jag var medveten om problemet med ädelgaser, och att det inte finns många urmakare här i Sverige som pysslar med det. Sen är det inte raketforskning att fylla en beållare typ akvarium eller motsvarande, men då kvarstår servicen, reservdelar, osv.

Så det kändes vettigt att skicka in den på service. Valde att skicka den via Eriksons då det inte innebar någon merkostnad (utöver frakten), gentemot att skicka den själv till Sinn. De berättade att det skulle ta tid, redan vid första kontakten, så det känns helt ok.

Men nu är den äntligen tillbaka, 4 månader senare. Tur en har fler klockor att bära ;)

photo_2016-11-08_08-42-41.jpg


photo_2016-11-08_08-42-51.jpg


photo_2016-11-08_10-25-07.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Äntligen tillbaka efter en lång fullservice.
Skickade upp klockan till Eriksons Urhandel, som haft en utmärkt kontakt, mycket nöjd med kommunikationen.

Att det tagit lång tid har jag haft överseende med, då jag var medveten om problemet med ädelgaser, och att det inte finns många urmakare här i Sverige som pysslar med det. Sen är det inte raketforskning att fylla en beållare typ akvarium eller motsvarande, men då kvarstår servicen, reservdelar, osv.

Så det kändes vettigt att skicka in den på service. Valde att skicka den via Eriksons då det inte innebar någon merkostnad (utöver frakten), gentemot att skicka den själv till Sinn. De berättade att det skulle ta tid, redan vid första kontakten, så det känns helt ok.

Men nu är den äntligen tillbaka, 4 månader senare. Tur en har fler klockor att bära ;)

Var det något speciellt som gjorde att det drog ut på tiden, eller får man räkna med liknande servicetider för att klockor med gas/olja i boetten?
 

Mats Turesson

Breitling
Var det något speciellt som gjorde att det drog ut på tiden, eller får man räkna med liknande servicetider för att klockor med gas/olja i boetten?
Eriksons á Sinn's vägnar, ursäktar sig med att det är stor urmakarbrist ner igenom, därav längre servicetid.
(Vad vet jag, arbetar inte i den branschen, men kan förstå om det är brist på utbildad personal.)

Initialt skulle det ta ca 8 veckor när jag fick en tidsuppskattning innan jag skickade den.
Men efter någon vecka när den kommit ner till Sinn, så återkom Eriksons, med en uppdaterad uppskattad tid.

Problemet med fyllda boetter är ju att det ska fyllas på ett kontrollerat sätt. Gissningsvis så slutmonteras boetten i en stängd behållare, där det tillses att fuktindikatorn är torr, och boetten fylld med gasen(Argon). Då Argon är tyngre än luft så är det egentligen inget problem, men det ska hanteras.
 
Var det ett självklart val, eller stod det mellan fler modeller? Alltid roligt att hör hur tankarna kring ett köp har gått :)

Började snegla på Sinn för längesen och har i omgångar varit kär i olika modeller. På senare tid så har jag primärt varit ute efter en riktigt robust vardagsklocka, men tankarna på U1/U2 släppte jag till förmån för den aningen mindre Ezm3/3F/13. Var in på Erikson och provade och hade nästan bestämt mig för Ezm3 för att den kändes så klockren på armen, men sen insåg jag att om jag tar den, så kommer jag bara känna att jag tog den för att den var det förnuftiga valet. Och vem vill vara förnuftig? EZM13 är så kompromisslös i sin toolighet så jag blir alldeles lycklig. Höjden på 15 mm känner jag inte av alls, den sitter som gjuten på armen och känns inte alls topptung.
 
Topp