• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

29D790F4-7AFF-4C4D-9AFF-0FF7841E2C47.jpeg
2F4DFF41-3984-4686-B413-10AF188D3587.jpeg
Tror @perhog lyckats få mig tycka om alligator, ägnar mig åt planlöst bandsurfande och kommer tillbaka till dessa två, den helsvarta är ”äkta” med allt vad priset innebär, den med vit söm är bara mönsterpräglad. Tur att plånboken ekar tom, annars hade jag nog klickat hem ett…
Nej nej kompis, köp en annan klocka till det där svarta skinnband…en EZM är en toolwatch och skall bäras så :)
 
Börjar känna mig väldigt sugen på en EZM3 också...
Går det förresten att köpa 104 i destroutförande? 🤔
Har inte kunnat googla fram någon i alla fall.
 
Rött datum är så in i helvete dumt för oss över 50 iaf! Såg en 3a till salu där man hade bytt ut till vitt.

Antar att datumskivan från EZM 3f borde vara kompatibel men å andra sidan blir det ju något slags "hopkok" (om det går att byta) så jag tänker att jag får vänja mig vid att inte kunna se datumet helt enkelt :)
 
En sak som irriterar mig är att på 836:an är motbalanserna på visarna högblanka precis som tavlan på 556RS. Vilken skulle lira skitbra ihop på just 556RS, visarna skulle definitivt se flytande ut. Men ist har man satt dessa på 836 som har en matt urtavla. DÄR då 556RS visare skulle enligt mig göra sig bättre. Känns lite omvänt, vad tror ni om detta, illvilja eller tysk genialitet…
 
En sak som irriterar mig är att på 836:an är motbalanserna på visarna högblanka precis som tavlan på 556RS. Vilken skulle lira skitbra ihop på just 556RS, visarna skulle definitivt se flytande ut. Men ist har man satt dessa på 836 som har en matt urtavla. DÄR då 556RS visare skulle enligt mig göra sig bättre. Känns lite omvänt, vad tror ni om detta, illvilja eller tysk genialitet…
Håller med ang. 836an. Tyckte det var lite udda att sekundvisaren var blank men misstänker att det var för att få kontrast (säkert samma anledning till att det är polerad yta närmast glaset). Skulle bli en helt annan ”look” med blank tavla iofs., speciellt med tanke på ytan på tavlan.
 
En sak som irriterar mig är att på 836:an är motbalanserna på visarna högblanka precis som tavlan på 556RS. Vilken skulle lira skitbra ihop på just 556RS, visarna skulle definitivt se flytande ut. Men ist har man satt dessa på 836 som har en matt urtavla. DÄR då 556RS visare skulle enligt mig göra sig bättre. Känns lite omvänt, vad tror ni om detta, illvilja eller tysk genialitet…
Jag är nog inne på din bana. Att ha svarta delen av visarna blanka mot matt tavla ger ingen tydlighetsökning utan möjligtvis distraktion på 836 tycker jag. Samma fast tvärt om på 556 A RS. Troligtvis inte illvilja men har svårt att se det geniala i konceptet :). Snyggt enl. vissa?
 
Håller med ang. 836an. Tyckte det var lite udda att sekundvisaren var blank men misstänker att det var för att få kontrast (säkert samma anledning till att det är polerad yta närmast glaset). Skulle bli en helt annan ”look” med blank tavla iofs., speciellt med tanke på ytan på tavlan.
Bör tillägga att med det sagt så tyckte jag väldigt mycket om 836an när jag hade den. 22mm tjock satinerad tegimenterad H-länk är fortfarande något jag skulle prioritera högt om det dyker upp på någon rolig modell.
0F963483-05E1-4699-B1E0-C03FB18268B2.jpeg
 
Bör tillägga att med det sagt så tyckte jag väldigt mycket om 836an när jag hade den. 22mm tjock satinerad tegimenterad H-länk är fortfarande något jag skulle prioritera högt om det dyker upp på någon rolig modell.
0F963483-05E1-4699-B1E0-C03FB18268B2.jpeg
Visare, datum placering, större mått överlag, tegimentering. Sedan är det ju ett annat caliber i den så klart. Men 100M känns lite snålt när priset på länk är över 21 tusen. När vår vän 556 i RS På H länk ligger på under 13 tusen och har 200M. Nu är det inte så ofta jag är nere på sådan djup, men vetskapen om att man aldrig behöver ta av sig klockan för tex utebad eller badhus besök tilltalar mer i mina ögon. Vore otroligt tråkigt att få klockan knyckt under sådan omständigheter…
 
Visare, datum placering, större mått överlag, tegimentering. Sedan är det ju ett annat caliber i den så klart. Men 100M känns lite snålt när priset på länk är över 21 tusen. När vår vän 556 i RS På H länk ligger på under 13 tusen och har 200M. Nu är det inte så ofta jag är nere på sådan djup, men vetskapen om att man aldrig behöver ta av sig klockan för tex utebad eller badhus besök tilltalar mer i mina ögon. Vore otroligt tråkigt att få klockan knyckt under sådan omständigheter…
Vi är alla olika försiktiga (med all rätt) men har svårt att tro att 100m med skruvad krona skulle vara ett problem vid något normalt bad-scenario. Jag hade ett glipa mellan baklock och boett på mitt exemplar (som jag skickade in och fick åtgärdat sen) men Sinn har så rejäl packning att den var 100% bad- och duschtät ändå.
 
Kanske inte hör hemma i denna tråden men det här med vattenresistens och tryck har jag aldrig förstått. Det verkar som att många aldrig skulle bada ens med en klocka som inte tål 10 bar och definitivt inte en på 3 eller 5. För mig är det tillräckligt.
Eller är jag naiv?

Edit
Bild på 500 bar vilket är totalt onödigt såklart
E0CF6CD1-690F-4E48-ADA1-B558FA43B245.jpeg
 
Kanske inte hör hemma i denna tråden men det här med vattenresistens och tryck har jag aldrig förstått. Det verkar som att många aldrig skulle bada ens med en klocka som inte tål 10 bar och definitivt inte en på 3 eller 5. För mig är det tillräckligt.
Eller är jag naiv?

Edit
Bild på 500 bar vilket är totalt onödigt såklart
E0CF6CD1-690F-4E48-ADA1-B558FA43B245.jpeg
10 atm = bada i havet
5 atm = duscha/bada badkar
3 atm = duscha

Så gör jag utan att veta om det är rätt eller fel. I dagsläget har jag dock inga klockor under 10 atm eftersom jag råkade krossa glaset på min dressare och ännu inte kommit för mig att lämna in den hos urmakaren.
 
Kanske inte hör hemma i denna tråden men det här med vattenresistens och tryck har jag aldrig förstått. Det verkar som att många aldrig skulle bada ens med en klocka som inte tål 10 bar och definitivt inte en på 3 eller 5. För mig är det tillräckligt.
Eller är jag naiv?

ISO-standarden för dykur kräver 100 meter, inte mer. OK, den standarden har lite fler krav på testning och stötsäkerhet än bara "100 meter" men det är ändå en bra signal. 10 bar duger för allt en amatör gör i vatten, även dyk med tuber på ryggen. Få amatörer dyker djupare än 20-25 meter och 40 meter är gränsen enligt de utbildningar jag gått på.

3 bar skulle jag varken duscha eller bada med. När en tillverkare skriver "3 bar" betyder det "håll denna borta från vatten, tack" som jag tolkar det.

Duscha med klocka gör jag inte. Det är ju inte bekvämt. :)

Skruvad krona är inte heller kritiskt för vattenresistensen om tillverkaren gjort rätt. Vilket de troligen har om de angivit 100 meter på en klocka utan skruvad krona. :)

EDIT: Insåg att jag inte svarade på frågan. Jag skulle nog inte vara så rädd med en 5 barsklocka i vanligt badande. Problemet för mig är nog oftare att dessa ur med lite mindre vattenresistens ofta bärs på läder och allt läder klarar inte vatten utan att bli fult. 3 bar skulle jag undvika, inte minst baserat på erfarenheter från att ha fått in vatten i sådana för länge sedan.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp