• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skruvad krona är inte heller kritiskt för vattenresistensen om tillverkaren gjort rätt. Vilket de troligen har om de angivit 100 meter på en klocka utan skruvad krona. :)
Helt enig med dig, 240stgz saknar skruvad krona och är satt till 100m med där skapar Sinns D3-teknik en bra tätning (tolkar jag det som). Och ja, jag vågar bada med den!
 
ISO-standarden för dykur kräver 100 meter, inte mer. OK, den standarden har lite fler krav på testning och stötsäkerhet än bara "100 meter" men det är ändå en bra signal. 10 bar duger för allt en amatör gör i vatten, även dyk med tuber på ryggen. Få amatörer dyker djupare än 20-25 meter och 40 meter är gränsen enligt de utbildningar jag gått på.

3 bar skulle jag varken duscha eller bada med. När en tillverkare skriver "3 bar" betyder det "håll denna borta från vatten, tack" som jag tolkar det.

Duscha med klocka gör jag inte. Det är ju inte bekvämt. :)

Skruvad krona är inte heller kritiskt för vattenresistensen om tillverkaren gjort rätt. Vilket de troligen har om de angivit 100 meter på en klocka utan skruvad krona. :)
På den tiden jag dök (på 90 talet) hade jag en Citizen promaster. Rackarns fin klocka som tålde 200 m.
En sak som slog mig var att jag aldrig ens tänkte på att byta packningar i den. Hade jag definitivt gjort idag
 
På den tiden jag dök (på 90 talet) hade jag en Citizen promaster. Rackarns fin klocka som tålde 200 m.
En sak som slog mig var att jag aldrig ens tänkte på att byta packningar i den. Hade jag definitivt gjort idag

Den klocka jag själv köpte på 90-talet (bild här) i samband med dykutbildning fick nya packningar förra året för första gången. Men jag har inte dykt sen 90-talet heller. Redan på den tiden var ju "enbart klocka" något för nybörjare. Alla använde dykdator och klockan var mest backup.

Men då går vi från Sinn. Sorry. :)
 
Trivs fortfarande med denna lilla krabaten funderar dock på om jag föredrog min förra som ej var en RS.
5C600052-8D26-45E8-943E-2409C0A4E536.jpeg
 
Nu har jag grottat ner mig i om det finns någon riktig anledning varför Sinn inte vill sälja LHD-versioner av de datumlösa 556I men kan inte hitta en praktiskt anledning utan det måste bara vara en detas tyska principfasthet som stoppar det..

Fästpunkterna på ett SW200-1 som sitter i de nya modellerna kommer fungera även vid en rotation av klockan, så det är inte det..

A7CC1181-9DD1-4B87-91C6-EE27E189337B.jpeg


Och enligt manualen är det ju ghostdate på 556 nodate så det kan ju inte vara ett någon specfik anledning till att det inte skulle gå?
E7C462BB-3FC4-413D-B523-D63D1CEB5E88.jpeg


Hmm, bara att leta rätt på 556 IB eller IM och lämplig urmakare som vill göra jobbet(?)

Har inte grävt i fästpunkterna på äldre med ETA-verk, men det borde ju gå?

Eller har jag missat nått vitalt?
 
Nu har jag grottat ner mig i om det finns någon riktig anledning varför Sinn inte vill sälja LHD-versioner av de datumlösa 556I men kan inte hitta en praktiskt anledning utan det måste bara vara en detas tyska principfasthet som stoppar det..

Fästpunkterna på ett SW200-1 som sitter i de nya modellerna kommer fungera även vid en rotation av klockan, så det är inte det..

A7CC1181-9DD1-4B87-91C6-EE27E189337B.jpeg


Och enligt manualen är det ju ghostdate på 556 nodate så det kan ju inte vara ett någon specfik anledning till att det inte skulle gå?
E7C462BB-3FC4-413D-B523-D63D1CEB5E88.jpeg


Hmm, bara att leta rätt på 556 IB eller IM och lämplig urmakare som vill göra jobbet(?)

Har inte grävt i fästpunkterna på äldre med ETA-verk, men det borde ju gå?

Eller har jag missat nått vitalt?
Underbart nördigt👍:).
 
Nu har jag grottat ner mig i om det finns någon riktig anledning varför Sinn inte vill sälja LHD-versioner av de datumlösa 556I men kan inte hitta en praktiskt anledning utan det måste bara vara en detas tyska principfasthet som stoppar det..

Fästpunkterna på ett SW200-1 som sitter i de nya modellerna kommer fungera även vid en rotation av klockan, så det är inte det..

A7CC1181-9DD1-4B87-91C6-EE27E189337B.jpeg


Och enligt manualen är det ju ghostdate på 556 nodate så det kan ju inte vara ett någon specfik anledning till att det inte skulle gå?
E7C462BB-3FC4-413D-B523-D63D1CEB5E88.jpeg


Hmm, bara att leta rätt på 556 IB eller IM och lämplig urmakare som vill göra jobbet(?)

Har inte grävt i fästpunkterna på äldre med ETA-verk, men det borde ju gå?

Eller har jag missat nått vitalt?
Bra grävt :) Då borde det även gå att köpa en datumskiva för LHD klockor på ex. bukten för att konvertera 556i till LHD :D
typ denna:
 
Bra grävt :) Då borde det även gå att köpa en datumskiva för LHD klockor på ex. bukten för att konvertera 556i till LHD :D
typ denna:
Antagligen behöver man väl göra nått mer för att få till datumbytet vid ”nya” tolvslaget? Vänder man verket hamnar ju 6 på 12 …antar jag?
 
Tillbaka
Topp