• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Löjligt bekväm på något konstigt sätt?
295292C0-E742-4239-AF33-666C9F2A8418.jpeg
Riktigt snygg klocka!

Som jag förstått det, så har Sinn aldrig haft en inhouse verk, det har liksom inte varit deras grej. Men vad tycker ni Sinnister, hade ni kunnat betala ett par tusenlappar extra för inhouse verk?

Jag skulle nog kunna göra det, även om det i just Sinns fall tenderar vara lite sekundärt många gånger. Hade blivit en fråga om pris kontra mervärde (Duh..).

Ska inte segla iväg här, men tycker tex. Oris gjort en fin take med deras Cal. 400 med lång gångreserv och även med generös garanti. Även Tag Heuer och modulverket 02 förtjänar att nämnas i sammanhanget där tillverkare (som inte gjort det förut) faktiskt hittat nåt nytt och lite speciellt.

Just Sinn är ju iaf för mig rtt varumärke som inte på något sätt ligger på latsidan beträffande annan utveckling, så tycker inte att det är prio med just verket. De verk som sitter i är ju inte på något sätt kattskit, och kan tycka att Sinns grej snarare är att utveckla annan teknologi. Bygga vidare på tegimentering, oljefyllda boetter, diapal, granatkastare etc.

Jag tycker det är skönt att kunna lämna in här till kompetent urmakare än att skicka ner den till Frankfurt.
Så om det sitter ngt ETA/Seilttaverk i som är bra kalibrerat är jag nöjd.
- Det räcker för mig.
Sen förstår jag såklart tjusningen i det men för mig är det inte viktigt.

Håller med fullt ut där, en stor fördel med ett bra verk som kan servas i stort sett överallt. Bättre att dom lägger krutet på det som gör Sinn till Sinn enligt mig 🤔.
Har ju en väl fungerande flotta redan som det är.

Valet stod faktiskt mellan Damsko eller Sinn inför detta köp men Damasko har inget som konkurrerar med UX. Kanske nästa klocka?
Riktigt coola, känns lite som de tagit hand om tekniska nytänkandet som Sinn hade förr.
- Damasko/Guinand/Sinn.
Alla hedrar den som är deras gemensamma nämnare på sitt egna sätt.

Som jag förstått det, så har Sinn aldrig haft en inhouse verk, det har liksom inte varit deras grej. Men vad tycker ni Sinnister, hade ni kunnat betala ett par tusenlappar extra för inhouse verk?
Även om SINN är ett trevligt märke skulle jag inte betala extra för ett inhouse verk från dom främst med tanke på att de har problem att klara garanitservice och vanlig service på de verk som nu används. Personligen undviker jag klockor från SINN som har någon special teknik som innebär att klockan måste till Tyskland för service.
Dom borde lägga krutet på att göra avtal med lokala urmakare för service och garanti jobb istället för att krångla till det med en massa specialtekniker som en vanlig använder inte har någon nytta av. :)

Även om SINN är ett trevligt märke skulle jag inte betala extra för ett inhouse verk från dom främst med tanke på att de har problem att klara garanitservice och vanlig service på de verk som nu används. Personligen undviker jag klockor från SINN som har någon special teknik som innebär att klockan måste till Tyskland för service.
Dom borde lägga krutet på att göra avtal med lokala urmakare för service och garanti jobb istället för att krångla till det med en massa specialtekniker som en vanlig använder inte har någon nytta av. :)
Håller med till viss del.
Service och garantijobb. Ja, utan tvekan. Rum för förbättring.

Men lägga av med specialtekniker? Absolut inte. Då blir det som vilken annan klocka som helst för mig.

Håller med till viss del.
Service och garantijobb. Ja, utan tvekan. Rum för förbättring.

Men lägga av med specialtekniker? Absolut inte. Då blir det som vilken annan klocka som helst för mig.
Vist är det kul med specialtekniker men allt hänger på att dom kan utföra garanti jobb och service hos en lokal urmakare i landet där användaren bor. Vad har man för nytta av specialteknik om den går sönder och klockan ska vara på spa i Tyskland ett halvår eller så?
Tycker SINN borde lyssna mer på sina trogna SINN nördar och fixa till det med servicen och gärna ett manuellt verk till 103 an.
Ett stort lyft var 103 klassik 12 med en mer utarbetad urtavla som gav klockan lite klass och stil, sånt vill jag se mer av.
Personligen har jag ingen nytta av en oljefylld klocka som jag kan använda vid skumbad på 5000 meters djup :)

Vist är det kul med specialtekniker men allt hänger på att dom kan utföra garanti jobb och service hos en lokal urmakare i landet där användaren bor. Vad har man för nytta av specialteknik om den går sönder och klockan ska vara på spa i Tyskland ett halvår eller så?
Tycker SINN borde lyssna mer på sina trogna SINN nördar och fixa till det med servicen och gärna ett manuellt verk till 103 an.
Ett stort lyft var 103 klassik 12 med en mer utarbetad urtavla som gav klockan lite klass och stil, sånt vill jag se mer av.
Personligen har jag ingen nytta av en oljefylld klocka som jag kan använda vid skumbad på 5000 meters djup :)
Well, specialteknik som går sönder vill ingen ha. Men det är inte där vi ska vara.
Instämmer I att service ska gå snabbt och smidigt.
Men det där med manuellt verk i en av deras klockor för saken skull lockar inte mig. Det finns fina ur från andra tillverkare med just den egenskapen.
Men det är få om ens någon annan tillverkare som erbjuder teknikhöjden som Sinn bjuder på.
Jag har inte heller någon egentlig nytta av tekniken i UX:en, men vilken nytta har man av att behöva dra upp ett verk manuellt när man kan använda ett väl inkört, som kan servas av många, automatiskt verk?

Jag vill nog också kalla mig Sinn-nörd, även om jag inte har lika många ur som du, men jag har ändå betat av en handfull modeller. Och för mig är Sinn = mycket häftig teknik. Inte glansiga tavlor med alligatorband.

Senast ändrad:
Well, specialteknik som går sönder vill ingen ha. Men det är inte där vi ska vara.
Instämmer I att service ska gå snabbt och smidigt.
Men det där med manuellt verk i en av deras klockor för saken skull lockar inte mig. Det finns fina ur från andra tillverkare med just den egenskapen.
Men det är få om ens någon annan tillverkare som erbjuder teknikhöjden som Sinn bjuder på.
Jag har inte heller någon egentlig nytta av tekniken i UX:en, men vilken nytta har man av att behöva dra upp ett verk manuellt när man kan använda ett väl inkört, som kan servas av många, automatiskt verk?

Jag vill nog också kalla mig Sinn-nörd, även om jag inte har lika många ur som du, men jag har ändå betat av en handfull modeller. Och för mig är Sinn = mycket häftig teknik. Inte glansiga tavlor med alligatorband.

Minns att vi hade lite diskussioner om vart Sinn var på väg förra året?
Ja, alltså vart varumärkesstrategiskt och kanske även ägarbyte?
Lothar är +70 och såvitt jag vet finns ingen ung Schmidt redo att axla efter pappan.
Många av de nyheter som släppts det senaste åren är åt det finare hållet.
Blev därför glad att rykterna om en ny EZM började sippra ut förra året, hoppas på något mer än den möjliga EZM 13.1.
Uppskattar dock även den glamouriga Klassik 12.
Är det fest så är det fest!

Tillbaka
Topp