• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Alltså, jag tycker att denna är clean och faktiskt väldigt snygg.
Vill jag köpa den?
Nej, för det är inte den looken jag förknippar med Sinn. Men jag tror den fått större genomslag med ett annat varumärke som är mer förknippat med dressade ur.
4133D328-F052-424A-915B-8802D646AF39.png
Sjukt snygg IMHO.
Hade den funnits att testa i krokarna finner jag det osannolikt att jag lämnat butiken utan den...
Och en 856, eftersom den fortfarande håller sig dold på min radar
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Vad skönt!
Vad jag kunde läsa mig till ger faktiskt skruvad krona inga fördelar jämfört med din så då kanske det inte är värt den pengen? Dessutom är din klocka nog lite ovanligare än de med skruvad krona 👌

Batteriet ska ju hålla 7 år så rimligen är det bytt
Såg svaret från Katja på Sinn nu. Ingen service eller batteribyte finns registrerad på klockan. Det börjar alltså närma sig 10 år på ett batteri! Då blir det snart dags för spa :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Såg svaret från Katja på Sinn nu. Ingen service eller batteribyte finns registrerad på klockan. Det börjar alltså närma sig 10 år på ett batteri! Då blir det snart dags för spa :)
Hur var historien på den? Har den sålts av en ÅF nyss som BNIB, eller har den kommit en annan väg? Konstigt med en så tidig variant som inte kommit ut till kund tycker jag.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Hur var historien på den? Har den sålts av en ÅF nyss som BNIB, eller har den kommit en annan väg? Konstigt med en så tidig variant som inte kommit ut till kund tycker jag.
Ja, lite märkligt är det. Tillverkad 2012 men såld av ÅF först 2020 verkar det som. Vad som har hänt mellan 2012-2020 har jag ingen aning om? Dokumenten är ju stämplade 2020 så jag förmodar att klockan har legat i butik i 8 år.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ja, lite märkligt är det. Tillverkad 2012 men såld av ÅF först 2020 verkar det som. Vad som har hänt mellan 2012-2020 har jag ingen aning om? Dokumenten är ju stämplade 2020 så jag förmodar att klockan har legat i butik i 8 år.
Innebär det att du har garanti frtf? Borde gå att få batteribytet gjort på garantin isf? (Om klockan stannar).
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ja, det finns fortfarande garanti kvar @rambo_amadeus Jag har märkt att klockan går +0,2spd när jag tog en mätning igår. Det är nog snarare ett garantiärende. Jag ska ta en mätning om en vecka för att vara säker.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Hörde på Sinnavsnittet av Ursnyggt igår dom nämde denna! Jag älskar den! Den vita är så himla klar o fräsch!

-Ska se till att lyssna på det avsnittet då🙂

Jag tycker det är det bästa utförandet av 104:an. Den vita urtavlan är riktigt stilren. Det är andra gången jag köper en 104 med vit tavla och den är en av mina favoritklockor överlag.

Jag hade en grön också. Tavlan är mycket cool. Men faller inte ljuset på tavlan från rätt håll då är den typ svart eller väldigt mörk i alla fall. Något liknande kan jag tänka mig gäller för 104:an med den blåa urtavlan.

Men den vita kan man beundra som vit oavsett var ljuset faller ifrån.

F61F053F-F661-4744-A564-11924489D20A.jpeg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag fick precis denna video rekommenderad på YT. Handlar om EZM 13.1 och en begäran eller förslag som youtubern hade skickat till Sinn. Han blev tydligen bönhörd :)
Tänk om de hade kunnat lyssna på alla dom som klagar på claspen på deras länkar också!? Hade verkligen gynnat Sinn att få fixat det en gång för alla, är det nått som det klagas på i reviews och liknande så det claspen.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Imponerande mängd modeller med magnetskydd hos Sinn.
Möjligen därför de också är lite höga.
Men Archimede bygger ju en på 11.2mm så det vore väl möjligt för andra också.

 
Senast ändrad:

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
@Skägglurk Du som har EZM13, hur upplevs tjockleken? Läste att den kan kännas som topptung på andra band än länk.
Tror den upplevs lika tjock som den är, inget som stört direkt. Den är knappast mer topptung än någon annan kronograf, har den på läder, nato & gummi konstant och aldrig tänkt på det. Visst, har du den superlöst på handleden så, men det gäller ju allt utom yttepyttedressare.

Tillägg: Visuellt så kan man kanske luras att den är tunnare än den är pga. vridringen samt betraktningsvinkel av pushers/krona men som med alla kronografer så är tjockleken på länk det avgörande för att ”platta till” höjden. Tycker ändå att 13 är mer förlåtande än t.ex 103 eller 756 att ha på läder/nato eftersom pins är placerade högre upp på luggarna än andra klockor.
70859D63-40F8-431D-B7C7-FD00B3EEB403.jpeg
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Imponerande mängd modeller med magnetskydd hos Sinn.
Möjligen därför de också är lite höga.
Men Archimede bygger ju en på 11.2mm så det vore väl möjligt för andra också.

Sinn har 856 som bygger 11mm på höjden med 100mT (=80.000 A/m) magnetiskt skydd.👍. Sen har ju även andra Sinn som tex 556 också magnetiskt skydd men lite lägre, 4.800 A/m. Anledningen att 856 är lika tunn som 556 är (bla?) att 856 har Sellita SW300-1 som är tunnare än 556:ans SW200-1.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Sinn har 856 som bygger 11mm på höjden med 100mT (=80.000 A/m) magnetiskt skydd.👍. Sen har ju även andra Sinn som tex 556 också magnetiskt skydd men lite lägre, 4.800 A/m. Anledningen att 856 är lika tunn som 556 är (bla?) att 856 har Sellita SW300-1 som är tunnare än 556:ans SW200-1.
Undrar varför han inte nämnde det?
Hm..
 
Topp